2727
Sök

Banbilsprojekt volvo v40 2,0t

50 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
#1
Hej, tänkte bygga om en v40 2,0t till en banbil. Inget jätteavancerat men planen var att köra krutcupen och kanske andra långloppsserier.

Hade tänkt slita ut all inredning, i med sportstolar, sportratt, fyrpunktsbälten, sachs röda racing dämpare och fjädrar, plastrutor(?), kapa bort bakre dämparen, sportluftfilter. Bilen är trimmad med större turbo och trimmprogrammvara så det får räcka motormässigt wink

Tror ni att man kan få ner bilen till 1250 kilo? Har ett släp men det är max av vad det klarar av.  Bilen har en totalvikt på 1410 kg.

Om ni har några tips och tricks så uppskattas det väldigt mycket!! någonting jag missat?

Mvh
/Tobbe

PS. vet inte riktigt om jag har lagt tråden på rätt ställe, om det är fel så får ni gärna säga till / flytta den smile

50 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
#2
Fråga är då alltså om bilen går att lätta så mycket och vad man kan göra, tack på förhand smile

1 948 Inlägg
7 februari 2015
#3
Hur mycket den går att lätta kommer du märka av så förstår inte varför vi ska spekulera i det. Släpvagnsvikt behöver du inte oroa dig för, grow a pair wink

När det kommer till ratt och stolar köp inget billigt skräp (nej en ratt för 600 kr är inte OK), köp en godkänd förarstol och skit i passagerarstol om inte pengarna räcker till.

4p bälte e totalt värdelöst, köpa 6p.

Kapa bort ljuddämpare, klarar du dB kraven då?

Hur är det med kylning? Minst en rengörning eller kanske en ny (och större) kylare kan vara något?

En rullbur skulle jag satt in också, finns enklare folkrace-varianter att köpa för typ 2k.

BROMSAR! 10ggr viktigare än motor (gissar att du ska köra krutcupen på asfalt), nya skivor, bra belägg (carbotech är prisvärt), ny bromsvätska (motul rbf600 är bra) och gärna någon hemmasnickrad bromskylning.

50 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
#4
Hej, tack för svar! smile

Anledningen till spekulationen är att det är osäkert om vi ens ska bygga på den här bilen på grund av släpvagnsvikten, vi lägger hellre extra pengar och ser till att släpet håller. ( dock så tror jag inte heller att det spelar någon större roll med 90 kg hit eller dit men det vore bra att ha ett hum innan vi påbörjar projektet).

Stolen som är köpt hitils låg på ca 1000 spänn så jag tvekar på att den är FIA godkänd, men spelar det verkligen någon roll? Det är en budget serie vi kör (krutcupen på asfalt), krocksäkerhetsmässigt är det väl ingen fara då bältet tar smällen? Samma sak med bälte, räcker inte fyrpunktsbälten? Har köpt ett men det ska köpas mer så kan fortfarande köpa värre saker till förarplats men bara om det behövs.

Bra tips med kylaren! Bur blir det också nu när det är på asfalt.

Bromsar borde vi också titta på! Men bromskylning, som jag har förstått det så sprutar man vatten på skivorna eller hur? Får man inte böjda/skeva skivor då?

Återigen tack för svar,
Må gott!
/Tobias

3 860 Inlägg
8 februari 2015
#5
Tobias123 skrev:
Hej, tack för svar! smile

Anledningen till spekulationen är att det är osäkert om vi ens ska bygga på den här bilen på grund av släpvagnsvikten, vi lägger hellre extra pengar och ser till att släpet håller. ( dock så tror jag inte heller att det spelar någon större roll med 90 kg hit eller dit men det vore bra att ha ett hum innan vi påbörjar projektet).

Stolen som är köpt hitils låg på ca 1000 spänn så jag tvekar på att den är FIA godkänd, men spelar det verkligen någon roll? Det är en budget serie vi kör (krutcupen på asfalt), krocksäkerhetsmässigt är det väl ingen fara då bältet tar smällen? Samma sak med bälte, räcker inte fyrpunktsbälten? Har köpt ett men det ska köpas mer så kan fortfarande köpa värre saker till förarplats men bara om det behövs.

Bra tips med kylaren! Bur blir det också nu när det är på asfalt.

Bromsar borde vi också titta på! Men bromskylning, som jag har förstått det så sprutar man vatten på skivorna eller hur? Får man inte böjda/skeva skivor då?

Återigen tack för svar,
Må gott!
/Tobias

Du kan lede luft förbi bromsarna också... http://www.do88.se/sv/artiklar/luftslan … -32mm.html typ något liknande..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

50 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
#6
Jaha okej, tack smile

1 948 Inlägg
8 februari 2015
#7
jag skulle då inte vilja sitta i en 1000kr stol i en krock, lägg pengarna på en godkänd stol, finns begagnade. Annars behåll org. stolen.

4p bälte e värdelöst då det inte går att spänna ordentligt. + att vid eventuell krock så far du ur det.

Bromskylning = kapa ett hål i bromsskölden och sätt dit en stos som du sen sätter en slang på och dra fram till fronten på bilen.

Vikten kan du sluta oroa dig över. Däremot skulle jag ta mig en ordentlig funderare på säkerheten om jag var du, du verkar tro att du e odödlig.
10ggr bättre att behålla org. bälte och stol än att slänga in kassa kinakopior.

Tråd om att lätta bil och där folk gissar vad du kan spara i vikt har du ju redan en, använd den istället. Men tror ärligt talat du aldrig kommer komma till start... flera månader sen du startade den tråden och du verkar ju inte ha pillat ett dugg på bilen, det är ju för f-n bara å börja riva ur saker ur bilen iställt för att sitta framför datorn.

50 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
#8
baltis skrev:
jag skulle då inte vilja sitta i en 1000kr stol i en krock, lägg pengarna på en godkänd stol, finns begagnade. Annars behåll org. stolen.

4p bälte e värdelöst då det inte går att spänna ordentligt. + att vid eventuell krock så far du ur det.

Bromskylning = kapa ett hål i bromsskölden och sätt dit en stos som du sen sätter en slang på och dra fram till fronten på bilen.

Vikten kan du sluta oroa dig över. Däremot skulle jag ta mig en ordentlig funderare på säkerheten om jag var du, du verkar tro att du e odödlig.
10ggr bättre att behålla org. bälte och stol än att slänga in kassa kinakopior.

Tråd om att lätta bil och där folk gissar vad du kan spara i vikt har du ju redan en, använd den istället. Men tror ärligt talat du aldrig kommer komma till start... flera månader sen du startade den tråden och du verkar ju inte ha pillat ett dugg på bilen, det är ju för f-n bara å börja riva ur saker ur bilen iställt för att sitta framför datorn.

Det har du rätt i, vi har inte kommit till skott än men det är för att bilen har stått hemma hos en före detta teammedlem då lagret splitrats, först nu är det dags att komma igång igen och då tänkte vi att det var gött att köra med en bil som vi redan hade. När det gäller frågan om vikten så passade jag bara på att se om någon som faktiskt har gjort det på en v/s40 kunde ge mer exakta upplysningar om vad de lyckats åstakomma och ha någon typ av mål. Tror dessutom inte att +-90 kilo spelar någon roll för släpet som jag skriver ovan. Dock så är det inte mitt släp så jag vill gärna veta att jag kommer i närheten, inte bara riva ur och se, så svårsåld när den är urplockad wink

Men nu kommer vi att få byta till oss en bmw istället som är lite lättare och roligare så vikt är inget problem:)

När det kommer till dödsönskan så har jag ingen wink
Håller med om att det känns bra att köpa riktiga grejer, det är min lagkamrat som är lite mer "äh va fan det är en budgetserie". Stolen i fråga är biltemas med fast rygg och jag misstänker att den inte håller måttet?
På grus där det inte går så fort är en sak men nu pratar vi asfalt! Skulle du säga att stolar som har "gått ut" FIAs säkerhetsmärkning är dugliga att använda?

Är alltså fyrpunktsbälten då inte ens bättre än 3 punkts original?

Tack för värdeful input! smile Jag ber om ursäkt om jag var otydlig om viktfrågan och meck ambitionerna! Har inte haft tillgång till varken bil eller garage sen dess.
Senast redigerat av Tobias123 (9 februari 2015)

1 948 Inlägg
10 februari 2015
#9
Att datummärkningen på fia-godkända bälten/stolar gått ut spelar ingen roll.

Även om ni ska köra på grus så kan det gå bra fort, rulla i 50km/h eller kör in i en mur/räcke är inte att leka med heller.
Biltemas stolar vet jag inget om, JAG hade aldrig satt mig i en sånn och kört racing allafall, håll kolla på blocket och rejsa.nu kommer ut godkända stolar för max tusenlappen ganska ofta. Och en ordentlig stol är ju bara att plocka över till nästa bil sen...

Problemet med 4p bälte är att de tinte går spänna åt ordentligt... sen gäller det även att kunna montera det rätt, axelbanden ska dels sitta så nära stolen som möjligt + att du inte vill ha mer än 20 graders lutning på dom.
Fördelen med org. 3p är att du då fortfarande har kvar bältessträckningen vid eventuell krock.
JAG hade kört med 3p (eller varför inte båda?) big_smile

Ska du köra grus så kan jag rekommendera er att göra följande.
- helsvettsa avgassystemet och fäst upp det i golvet med typ 10ggr fler fästpunkter än normalt.
- nya (så hårda som möjligt) dämpare
- hasplåt
Sen e det bara att ta med en massa däck och ha skojj smile

Har kört några krutcupen på grus och det är en rolig tillställning... men det e SKRÄMMANDE vad låg säkerheten är, både den aktiva och den när det kommer till besiktning utav bilar och personlig utrustning... senaste gången jag var å körde informerade dom itne ens alla ovetande om vad flaggorna betyder...

50 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
#10
baltis skrev:
Att datummärkningen på fia-godkända bälten/stolar gått ut spelar ingen roll.

Även om ni ska köra på grus så kan det gå bra fort, rulla i 50km/h eller kör in i en mur/räcke är inte att leka med heller.
Biltemas stolar vet jag inget om, JAG hade aldrig satt mig i en sånn och kört racing allafall, håll kolla på blocket och rejsa.nu kommer ut godkända stolar för max tusenlappen ganska ofta. Och en ordentlig stol är ju bara att plocka över till nästa bil sen...

Problemet med 4p bälte är att de tinte går spänna åt ordentligt... sen gäller det även att kunna montera det rätt, axelbanden ska dels sitta så nära stolen som möjligt + att du inte vill ha mer än 20 graders lutning på dom.
Fördelen med org. 3p är att du då fortfarande har kvar bältessträckningen vid eventuell krock.
JAG hade kört med 3p (eller varför inte båda?) big_smile

Ska du köra grus så kan jag rekommendera er att göra följande.
- helsvettsa avgassystemet och fäst upp det i golvet med typ 10ggr fler fästpunkter än normalt.
- nya (så hårda som möjligt) dämpare
- hasplåt
Sen e det bara att ta med en massa däck och ha skojj smile

Har kört några krutcupen på grus och det är en rolig tillställning... men det e SKRÄMMANDE vad låg säkerheten är, både den aktiva och den när det kommer till besiktning utav bilar och personlig utrustning... senaste gången jag var å körde informerade dom itne ens alla ovetande om vad flaggorna betyder...

Helt rätt tänk tycker jag, du har varit lite av en väckarklocka! Kollar runt och ser om jag hittar bra stolar! Man ska ju våga köra på också.

Är det FIA som gäller på bältena eller finns det någon annan märkning som räcker?

Har du någon rekommendation på bra dämpare? Det har ju en tendens att bli rätt gropigt under krutcupen race.... Är det värt att hitta längre dämpare eller slits annat istället då?

Vad kör du för serie? Vore kul att hitta något där man inte blir prejad så att bilen går sönder. (No offense till krutcupen, är skitkul men kan bli lite trångt...)


Sök