2959
Sök

Hur mäter man styrkan på ett bilbatteri med en multimeter

24 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
#1
hej
för de flesta säkerligen en lätt fråga. Jag har köpt en multimeter: en UNIT UT132E och tänkte med denna mäta styrkan på mitt bilbatteri. Min bil är en gammal 740. Hur kopplar jag sladdarna på multimetern? Jag tänkte svarta sladden till "COM" men den röda? Samt mätaren inställt på 20V likström. Se bilden hur jag kopplat, har jag kopplat rätt? (jag är feg o vågar inte köra trail and error)

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156241/156241-58c4c282a4e1e08925be4928c42909b3.jpg
multimetern

214 Inlägg
7 februari 2015
#2
Det är rätt kopplat. Sätt på tåtarna på batteriet du

391 Inlägg
7 februari 2015
#3
Ända sättet att mäta styrkan på ett någorlunda vis med en multimeter är att mäta spänningen under uppstart då startmotorn drar runt. Min värdering är att dippar det ner under 10v är batteriet kasst.

Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

24 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
#4
funkade bra, 12,69 hade batteriet (motor avstängd)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 februari 2015
#5
tommy12345302 skrev:
funkade bra, 12,69 hade batteriet (motor avstängd)

Fast det säger inget om hur bra skick ditt batteri är. Att mäta med motorn avstängd. Batteriet måste belastas.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
7 februari 2015
#6
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … -V-151370/

Jag har tidigare använt en sådan här för att kontrollera startbatteriets kondition.

391 Inlägg
7 februari 2015
#7
Japp det var det jag försökte beskriva :-)
Obelastat säger bara om det är laddat, inte hur mycket ork det har kvar sedan det var nytt.
Det kan vara 12,7V obelastat och 8v belastat =kass!

http://www.garaget.org/?car=341184
MVH Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

24 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
#8
ok, jag startar alltså bilen o låter motorn gå o sedan så mäter jag för få rätt bedömning av batteriets tillstånd- rätt fattat?

5 700 Inlägg
7 februari 2015
#9
Nej, du mäter spänningen på batteriet samtidigt som du ber någon dra på starten. Droppar spänningen under 10V är batteriet dåligt.

Sen med motorn igång ska spänningen ligga mellan 13,5-14,5V, då funkar generatorn som den ska.
Senast redigerat av simlar (7 februari 2015)



Sök