3328
Sök

Lite råd gällande t6 trimning

404 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
#1
Tjena, jag håller på med att göra ett upplägg till en t6
Motorn kommer att vara ifrån en tidig s80 3.0
Detta är vad jag kommit fram till än så länge
Topp:
Portad
Enem flödesmatchande kammar
Mirrafrästa ventiler
Dubbla fjädrar
Nukefuel Rail
2200 cc  spridare
Stålpackning
ARP 12.9 bultar

Block:
Toppdekad
Hprofil stakar
81.4 kolvar ( orginal är det 81.38 eller ?)
Arp 20.00 bultar till vevaxel

Nu till frågorna :
Ska jag plana toppen?
Vilken vevaxel ska jag satsa på?

Fyll på det jag glömt
Tack på förhand

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

404 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#2
Inga svar ännu...
jag har tiitat på spm på detta kit
http://www.acm-ab.se/paket-kolv-vevstak … -6-cyl/607
måste jag borra upp motorn för dessa kolvar
ska dem smiddas eller är dem det?
är det dessa 81,4

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

1 230 Inlägg
16 februari 2015
#3
självklart planar man toppen om man toppdeckar blocket och sen ska använda stålpackningen.
vevaxeln använder du original
du måste borra, antingen är det smidda saker eller också är det inte, är inget man kan göra i efterhand. i ditt fall är det smidda saker.


404 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#4
Ok tack för svaret
Jag hade ju tänkt att köpa en s80 från -98 ,-99 eller en -00
Fanns det en 3,0 motor på dessa modeller ?
Planen var ju att få upp t6an till 1000 hk
Håller verkligen orginal veven då?
Men jag vill inte köpa en vev för 20 tusen så vad har jag för alternativ?
Tanken var sen att sätta motorn i en 140
Som självklart kommer vara rejält ombyggd
Vad skulle de säga på bessningen om jag rullar in med en 1000hk volvo 140?

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

klabbarpan
3 041 Inlägg
16 februari 2015
#5
Spelar ingen roll om du bygger om bilen drastiskt. 1000hk genom bes kan du glömma.  Läst sfro boken?


404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#6
Ok hur många hk kan jag få igenom då?
Är det bättre vev på en R modell
Vilka ventiler ska jag satsa på ?

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#7
Vad är det för kolv orginal på en t6 ?

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

847 Inlägg
17 februari 2015
#8
S80 t6 hade 2.8 liters motor i t6 fram till 02 då det blev 2.9. Däremot är den senare som sitter i s80n och s60 bland annat på 3 liter

404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#9
Ok men då blir det nog en sådan
Hur mycket ska tas bort när jag ska plana toppen?
Och hur mycket ska bort vid toppdeckningen?

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#10
Jag kommer ju borra blocket till 81,4
Borde inte cylindervolymen bli lite större då?
Jag är inte så insatt i just detta så jag är tacksam för svar

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

1 230 Inlägg
17 februari 2015
#11
det handlar om så lite så blir ingen större ökning i volym


404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#12
Ok men om man läser i länken ovan så ser man att kolven är 81,38 är dessa samma som 81,4 i förkortning

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#13
Vad är det som skiljer 2,8an från 3,0an
Mer än volymen
Är det bättre att använda ett 3,0 block när det gäller optimering
För då kanske det blir en 3,0 från en 960 men det känns ju elakt att slakta en 960

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

1 938 Inlägg
17 februari 2015
#14
Volvoknugge skrev:
Ok men om man läser i länken ovan så ser man att kolven är 81,38 är dessa samma som 81,4 i förkortning

När det gäller cylindermått så använder man inga förkortningar. Om cylindern är 81.400 så kan kolven mycket väl vara 81.380. Då blir det totala spelet 0.020mm, eller 0.010 på var sida kolven.

Spelet är lite olika för olika kolvar, från olika tillverkare. Har du defekter i cylinderloppen, t.ex repor, eller att dom är ovala, så måste du ta bort material tills reporna försvunnit, eller tills cylindern är rund igen.
Därför beställer man sällan kolvar innan man vet mått på borret och vilket komp man vill ha.

Försök läsa lite om trimning, det behöver inte betyda att man läser på forum vad andra skriver/gissar, det finns böcker att låna på biblioteket som handlar om motorer och trimning av motorer rent generellt.
Ska man ha 1000 hk ur en motor så är det inte en nackdel att ha lite kött på benen.

Jag är väldigt dåligt insatt i Volvos motor, men är blocket av aluminium så finns det egentligen bara 2 sätt att göra cylinderloppen, antingen genom att ha foder eller ytbelägga cylinderväggarna.
Inget av dom 2 sätten tillåter att borra i någon betydande mening för cylindervolymen, ytbeläggning går inte att borra alls utan att ytbehandla cylinderväggarna med ny beläggning efteråt.

Du skriver "flödesmatchande kammar", "mirafrästa ventiler", "ARP 12.9 bultar".
Jag gissar på att du hittat dessa ord på internet utan att veta vad dom egentligen betyder?

Vad har du för budget för motorn?

404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#15
Jag kan inte påstå att jag vet allt men jag vet på ett ca
Gällande budgeten så tänkte jag att det ska få bli som det blir men kanske 50 000kr på motor

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#16
Ni får gärna förklara lite om kammarna och ventiler för som jag nämt så vill jag ha råd om vilka ventiler jag ska bruka
Det här ska få bli mitt första riktiga turboprojekt
Det kanske är värt att säga då det framgår i texten jag skrivit ändå...
Tack för svar

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

668 Inlägg
17 februari 2015
#17
Första turbo projektet, 1000 Hk och 50000:- i budget. Vill absolut inte verka elak eller så men ja tror du ska tänka om lite.


1 938 Inlägg
17 februari 2015
#18
Volvoknugge skrev:
Jag kan inte påstå att jag vet allt men jag vet på ett ca
Gällande budgeten så tänkte jag att det ska få bli som det blir men kanske 50 000kr på motor

Absolut, du vet säkert jättemycket, men det kan vara nyttigt att prata med någon som byggt motorer, eller läsa böcker om det.
Man får kött på benen och får reda på saker som man inte hade en aning om att det faktiskt har jättestor betydelse.

50 000 kr räcker inte för att bygga en 1000hk motor om du inte får sponsring på material och arbete.
Försökte göra en liten lista så får du ett litet humm om hur kostnaderna ser ut för att bygga en motor, sammanräknat av det nedanför är kring 135 000 kr,

Kolvar stakar 10500 på sidan du hittat
balansera bottendelen 2500 kr
Svänghjul 3000 kr
koppling 10 000 kr
kammar 8000 kr
borrning, honing + planing av block ca 5500 kr
plana topp 1000 kr
portning av topp 8000
byte av ventilstyrningar, 2000 kr i material + 2000 kr arbete
fräsa ventilsäten 1700
nya ventiler, 24 st ~300 kr st, 7200 kr
ventilfjädrar, fjädertallrikar, 4000 kr
kanske bygga om till mekaniska tryckare om du skall varva på?
grenrör 6000 kr
insug 6000 kr
diverse servicematerial packboxar, packningar, vattenpump, remmar, kylarslangar, tryckrör ~6000 kr
lager 3000 kr
arp bultar till vevöverfall och topplock ~4000 kr
en ny precision eller garret turbo för 1000 hk ca 15 000 kr
styrsystem med givare, solenoid till laddtryck, spridare, tändspolar osv ~30000 kr

404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#19
Ok det var en tankeställare
Men jag misstänkte att det skulle gå åt mer.
Det är ju lite därför jag lagt ut dessa frågor.
Men nu hade tänkt att i ett par år samla delar och sen börja med projektet.
Allt specialarbete hade jag tänkt lämna över till skara motor (BDS)
Känner dem rätt hyfsat...
Jag hade tänkt att i "slutet" av tråden när jag fått svar på alla frågor och upplägget är klart
att då lägga ut det med priser
Så nog med pengaprat och mer motorsnack
Jag uppskattar dock de långa svaren

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

404 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#20
Jag kan ju säga det att budgeten på 50 000kr var räknad på endast inre motordelar och arbete
Turbo och andra yttre delar så som styrsystem var ej inräknat
Det skulle jag kanske nämnt

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst


Sök