4037
Sök

Är det ras på gång? Oregelbundet täta "dieseltick" vid tomgång från kamkedjedelen i motorn. 9-5 2.0t -01

77 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Har en nyrenoverad 9-5a i garaget, puff. Ca 28k mil. Däremot så låter det lite jobbigt från vänstra sidan av motorn. Där kamkedjan sitter. Men det rasslar inte..
Det tickar oregelbundet på tomgång och lite över den. Som oregelbunda dieseltändningar. Har inte mätt på sträckaren. På OG 900 hade jag gjort det närsomhelst, men nu är det lite renovering att komma åt... Kedjorna är rätt säkert aldrig rörda hittills.

Är det balanskedjan som låter så?

Är det ras på gång??? yikes

Mvh!

"-Förgasare är inte helt knasigt"

Forummoderator
26 364 Inlägg
15 februari 2015
#2
Inget inspelat ljud eller så..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

77 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#3
Skulle kunna försöka fixa det, gissar dock att det bara låter skördetröska av ljudkvaliten plus inte har konto på tuben sad

"-Förgasare är inte helt knasigt"

Forummoderator
26 364 Inlägg
15 februari 2015
#4
Luchs skrev:
Skulle kunna försöka fixa det, gissar dock att det bara låter skördetröska av ljudkvaliten plus inte har konto på tuben sad

Annars kan du ju undersöka om du hittar något snarlikt, eller liknande ljud på tuben..så man har något över huvudtaget att gå efter.
Vad menas med att motorn är nyrenoverad, mer exakt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

412 Inlägg
15 februari 2015
#5
Om det är hydrauliska lyftare kan någon av dom vara dåliga. Då tickar det rätt så markant


77 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#6
Okej förlåt att jag var otydlig, (trött tongue ) är kaross + chassie som blivit renoverat. Motorn är inte renoverad nu. Hade i 5w-40 olja ist för Dexos 2, bl.a för att se om slitna toleranser är problemet.
Men lyftare låter väl regelbundet tills de är fyllda? Lyssnat massa och läst massa.. Bara sett ett klipp som låter lika på telefon, men kan inte se det på datorn :S

http://m.youtube.com/watch?v=rqBEQlyYA48

Ticket är likadant men tätare. Hoppas länken funkar alls!

"-Förgasare är inte helt knasigt"

412 Inlägg
15 februari 2015
#7
Nä det där lät ju inte direkt som ventil tickande..
En av mina hydrauliska lyftare är dålig så den tickar på tomgång för det mesta.
Ibland försvinner det. ibland är det där.

Hade en polare med samma sorts tickande dock. Han skrotade bilen XD
Vette fan vad det kan vara hmm


77 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#8
Dannne11 skrev:
Nä det där lät ju inte direkt som ventil tickande..
En av mina hydrauliska lyftare är dålig så den tickar på tomgång för det mesta.
Ibland försvinner det. ibland är det där.

Hade en polare med samma sorts tickande dock. Han skrotade bilen XD
Vette fan vad det kan vara hmm

Skrotade big_smile Den nya generationen ultrakapitalism är starkare än jag trodde, köra första serviceintervallen sen skeppa iväg... ojoj

"-Förgasare är inte helt knasigt"

412 Inlägg
15 februari 2015
#9
Luchs skrev:
Dannne11 skrev:
Nä det där lät ju inte direkt som ventil tickande..
En av mina hydrauliska lyftare är dålig så den tickar på tomgång för det mesta.
Ibland försvinner det. ibland är det där.

Hade en polare med samma sorts tickande dock. Han skrotade bilen XD
Vette fan vad det kan vara hmm

Skrotade big_smile Den nya generationen ultrakapitalism är starkare än jag trodde, köra första serviceintervallen sen skeppa iväg... ojoj

Jo men vad fan det är ju en Saab. Inte så mycket att spara på wink

haha nä men något du kan göra är att ta ett stetoskop och lyssna dig fram till exakt vart ljudet kommet ifrån och på det sättet använda uteslutningsmetod för att ta reda på vad det är smile


77 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#10
Iaf ett försök på att spela in ljudet tongue

https://vimeo.com/119699383

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#11
Luchs skrev:
Iaf ett försök på att spela in ljudet tongue

https://vimeo.com/119699383

När motorn blev driftstempererad försvann ljudet.

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#12
Luchs skrev:
Luchs skrev:
Iaf ett försök på att spela in ljudet tongue

https://vimeo.com/119699383

När motorn blev driftstempererad försvann ljudet.

Är det kamkedjan som låter sådär? Tidigare tickade det mer slumpmässigt men nu var det kontinuerligt sad

Börjar något bli slut?

"-Förgasare är inte helt knasigt"

6 635 Inlägg
16 februari 2015
#13
En super enkel sak som många glömmer

HAR DU?

Tagit bort aggregatremmen FÖRST ? smile

De/Dem

77 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#14
Malheus skrev:
En super enkel sak som många glömmer

HAR DU?

Tagit bort aggregatremmen FÖRST ? smile

Det var ett bra tips! Skulle kunna testa det med men jag tycker ljudet låter innifrån motorhuset. Där just kedjan löper. Frågan är om det är renoveringsdags eller normalt. Snart kan jag inte ha bilen i garaget längre och är det ingen som vet vad det kan vara får väl den rasa och 3 månaders jobb gå upp i rök..

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#15
Finns det nån snäll saabsnubbe som kan lätta på ångesten lite?  sad

"-Förgasare är inte helt knasigt"

23 Inlägg
17 februari 2015
#16
Kolla kedjesträckaren! Den bör inte vara ute mer än 15mm (kan max gå ut till 19mm). Är vevhusventilationen uppgraderad?


77 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#17
Hej smile Ventilationen har bytts några gånger. Troligen nyligen för turbon är rätt ny med. Måste man ta av ramen t.v på motorn som håller den för att komma åt? För vet inte om jag får plats att sätta tillbaks sträckaren med fjädern i korrekt? Det är rätt trångt där.

Mvh

"-Förgasare är inte helt knasigt"

23 Inlägg
17 februari 2015
#18
Japp, tror man behöver ta ned ramen för att komma åt på 9-5:orna. Bör vara 4st 17mm och en 19mm. Sedan att lossa 12mm muttern på sträckaren som håller fjädern, sedan lossa sträckaren (27mm), ta ut och mäta smile

mvh


77 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#19
xtobra skrev:
Japp, tror man behöver ta ned ramen för att komma åt på 9-5:orna. Bör vara 4st 17mm och en 19mm. Sedan att lossa 12mm muttern på sträckaren som håller fjädern, sedan lossa sträckaren (27mm), ta ut och mäta smile

mvh

Okej fint! Får kolla den imorgon. Om det är slut, kan man byta kedjorna med motorn kvar? Är det väldigt många timmars jobb?

"-Förgasare är inte helt knasigt"

23 Inlägg
17 februari 2015
#20
Ja, det går att byta med motorn kvar, i 9-5:orna är det ju gott om plats wink Om sträckaren är ute mer än 15mm bör du byta balanskedjan med (snurrar fortare -> slits mer) samt alla drev. Speedparts säljer satser 2800:-
Jag bytte på min 9-3 på 2,5 dagar, utan att ha gjort det förut...



Sök