Använd en mejsel för att veta 1ans ÖD, ta bort skruven på sidan av blocket (10mm) sitter ungefär här.
![http://workshop-manuals.com/ford/Mondeo_2007.5_02.2007/Mechanical%20Repairs/3%20Powertrain/303%20Engine/303-01A%20Engine%20-%201.6L%20Duratec-16V%20Ti-VCT%20%28Sigma%29/Description%20and%20Operation/General%20Procedures/Removal%20and%20Installation//img/E81959.jpg]()
Skruva in låsverktyget, vrid motorn medsols så det tar stopp (behövs inte mycket när du ställt in motorn från början). Lägg kamlåsverktyget, måste eventuellt knacka dit den.
![http://workshop-manuals.com/ford/Mondeo_2007.5_02.2007/Mechanical%20Repairs/3%20Powertrain/303%20Engine/303-01B%20Engine%20-%202.0L%20Duratec-HE%20%28MI4%29/Description%20and%20Operation/Diagnosis%20and%20Testing/General%20Procedures//img/E67109.jpg]()
Lossa remskivan, ta bort kamremskåpan och släpp på remmen. Lossa kamdreven och knacka på dem så de snurrar fritt.
Jätte enkelt att spänna kamremmen när alla drev är fria.
![smile](img/smilies/smile.png)
Vid montering sen tar du en NY skruv till vevaxeln, 40nm + 90 grader + lite för mamma & pappa, kanske för ett syskon också. Kamdreven dras med ca 72nm
Remskivan SKA dra åt före kamdreven, i annat fall kan kamaxlarna skadas
Edit: Billiga verktyg från Ebay.
www.ebay.com/itm/231466970188Jämnför motor koden först, jag böt kamrem på en 1.6a i en Escort 92a men minns inte om den hade kil på veven eller inte.. Går inte att se fören du lossat remskivan och då kan det vara för sent.