Tjenare alla!
Jag brukar väl tycka (själv ;-) att jag har hyfsad koll på trafikregler men det finns en situation där jag blir tveksam. Jag har väl en teori om hur man ska göra i den här typen av korsning men jag verkar vara mer eller mindre ensam om att tycka just så av hur "alla" andra kör så jag har blivit tveksam :-)
Vad tror ni om följande situation, jag hoppas skissen är tydlig/klar:
Det är alltså en fyrvägskorsning med trafikljus, bil A ("jag") ska svänga vänster och in på den större vägen (2+2 filer) och från andra hållet kommer bil B som i sin tur ska svänga höger/dvs in på samma väg som jag, bägge har "grönt ljus" i det här läget.
Egentligen borde ju A och B kunna samsas och ta varsin fil in på den större vägen men bil B brukar oftast ta ut svängen av någon anledning och hamnar i den vänstra filen alternativt mitt mellan filerna och blockerar då mig/bil A och jag får stanna.
Men borde inte B lämna företräde för mig? Det är ju en lämna företrädesskylt vid position C. Det står ju även en lämna företrädesskylt vid D, men den borde väl rikta sig till de som ska svänga höger vid den positionen...(?)
Som sagt, jaaag tycker ju att B borde stanna och släppa fram mig enligt skylten vid C, men det är i princip "ingen" som gör det utan bara kör ut och jag får stanna där mitt i korsningen :-)
Vad tycker ni? Jag hittade ingen omröstningsfunktion här på forumet ;-)
/Rikard