3263
Sök

Lämna företräde/korsning....

49 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Tjenare alla!
Jag brukar väl tycka (själv ;-) att jag har hyfsad koll på trafikregler men det finns en situation där jag blir tveksam. Jag har väl en teori om hur man ska göra i den här typen av korsning men jag verkar vara mer eller mindre ensam om att tycka just så av hur "alla" andra kör så jag har blivit tveksam :-)

Vad tror ni om följande situation, jag hoppas skissen är tydlig/klar:

http://forumbilder.se/EADH7/korsning.jpg

Det är alltså en fyrvägskorsning med trafikljus, bil A ("jag") ska svänga vänster och in på den större vägen (2+2 filer) och från andra hållet kommer bil B som i sin tur ska svänga höger/dvs in på samma väg som jag, bägge har "grönt ljus" i det här läget.

Egentligen borde ju A och B kunna samsas och ta varsin fil in på den större vägen men bil B brukar oftast ta ut svängen av någon anledning och hamnar i den vänstra filen alternativt mitt mellan filerna och blockerar då mig/bil A och jag får stanna.

Men borde inte B lämna företräde för mig? Det är ju en lämna företrädesskylt vid position C. Det står ju även en lämna företrädesskylt vid D, men den borde väl rikta sig till de som ska svänga höger vid den positionen...(?)

Som sagt, jaaag tycker ju att B borde stanna och släppa fram mig enligt skylten vid C, men det är i princip "ingen" som gör det utan bara kör ut och jag får stanna där mitt i korsningen :-)

Vad tycker ni? Jag hittade ingen omröstningsfunktion här på forumet ;-)

/Rikard

8 883 Inlägg
16 februari 2015
Vänstersvängande måste ALLTID lämna företräde.

Fotograf på tierpidag.se

Fixare
321 Inlägg
16 februari 2015
Bil A i exemplet bör lämna företräde då denna korsar en körbana vilket ej bil B gör.

Så jag skulle nog säga att man får tänka på samma sätt som om bil B skulle rakt fram i korsningen. Då blir det ju rätt naturligt att lämna den bilen företräde.

Lone Star Garage

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
17 februari 2015
Tänk det som att du inte kan veta om B ska svänga eller köra rakt. Kör han rakt är det väl ingen tvekan om att du ska vänta på honom?
Han har också rätt att välja körfält på den nya vägen efter svängen för att kunna planera för t ex en vänstersväng i nästa korsning, eller om det råkar stå något hinder i höger körfält som han vill undvika.
Alltså ska A vänta - alltid.

/Mattias

49 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
Verkar råda stor enighet, jag böjer mig och köper förklaringarna :-)

Dock just filvalet för B spelar faktiskt ingen roll just där - filerna går ihop bara 100 meter längre bort. Så det hade varit trevligt att man valde varsin fil för att få lite bättre flyt och slippa bli stående mitt i korsningen.

Så lämnaföreträdesskylten C kanske bara har sin funktion när trafikljusen är ur funktion...(?)

/Rikard

8 883 Inlägg
17 februari 2015
Det här är ju saker som du som körkortsinnehavare ska kunna. Är trafikljusen ur funktion så är det skyltningen som gäller.

Fotograf på tierpidag.se

1 863 Inlägg
17 februari 2015
Ser ut som ett vanligt  exempel  som man fick lära sig i trafikskolan. Jag gick där för 18 år sen och det ska väl ändå läras ut fortfarande.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
18 februari 2015
rikard454 skrev:
Verkar råda stor enighet, jag böjer mig och köper förklaringarna :-)

Dock just filvalet för B spelar faktiskt ingen roll just där - filerna går ihop bara 100 meter längre bort. Så det hade varit trevligt att man valde varsin fil för att få lite bättre flyt och slippa bli stående mitt i korsningen.

Så lämnaföreträdesskylten C kanske bara har sin funktion när trafikljusen är ur funktion...(?)

/Rikard

Att han har rätt att välja körfält före dig gäller oavsett hur vägen ser ut 100m längre fram. Tänk om det är ett hinder i innerfilen 50m bort? Sånt kan ju aldrig generaliseras, reglerna får ju gälla överallt på samma sätt.

/Mattias

2 310 Inlägg
26 februari 2015
Normalt sett ska bil A alltid lämna företräde. Undantaget skulle vara om det är heldragen linje på vägen de svänger in på, då ska de hålla sig i "sin egen" fil.

8 883 Inlägg
26 februari 2015
Mew skrev:
Normalt sett ska bil A alltid lämna företräde. Undantaget skulle vara om det är heldragen linje på vägen de svänger in på, då ska de hålla sig i "sin egen" fil.

Finns inga heldragna linjer över eller i korsningar, så ditt exempel fungerar inte så bra om du tänker efter.
Om det är heldraget på vägen man svänger in på spelar heller ingen roll oavsett från vilket håll du kommer i från.
Senast redigerat av Hamilton (26 februari 2015)

Fotograf på tierpidag.se

Sök