2736
Sök

SAAB 9-5 - 98 2.0 går ryckigt / startar ej varm

3 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
Tjena garaget!

Har problem med min saab, den startar aldrig varm utan hjälp av startgas eller springhjälp, kall startar den alltid!

Men, nu har den börjar rycka somfan vid gaspådrag, ibland går den knappt rent på halvgas.
När jag står still och gasar så hostar den och spottar den sig upp i varv och luktar illa.

Misstänkte att den får för lite bränsle så jag bytte bränslepump och filter, utan resultat.

Lämnade in den för att kolla felkoder men det fanns inga.

Har ni några tips på vad som är fel?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 februari 2015
Byt vevaxelgivaren! Standardfel!

645 Inlägg
18 februari 2015
Känner bara igen ''ryckningen''(jag hade limp mode på min 9-3:a 02!)Efter limp mode/rengörning blev den som ny!

Kanske kan vara ngt liknande på din?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
645 Inlägg
18 februari 2015
El en klassiskt sätt att märka om vevaxelgivaren är kass är att nålen på varvräknaren ska lyfta lite från botten när du kör på starten i några sekunder. Om inte varvräknaren reagerar så kan man starkt misstänka vevaxelgivaren.

(Kan ochså  vara tändkassetten) ! wink

Vad det en är hoppas det ordnar sig!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
18 februari 2015
Det ska tydligen inte stämma på 9-5 utan är nått som ska gälla för äldre modeller, kan dock inte bekräfta det då jag glömde att kolla det när min vevaxelgivare gav upp.

- Time Attack -

3 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
NIzmO skrev:
Lägger också en röst på vevaxelgivaren.

Funkiee skrev:
Byt vevaxelgivaren! Standardfel!

Alright, det verkar som att ni övertygat mig. jag beställer en sådan och ser vad som händer!

PhenomenA skrev:
Känner bara igen ''ryckningen''(jag hade limp mode på min 9-3:a 02!)Efter limp mode/rengörning blev den som ny!

Kanske kan vara ngt liknande på din?

Jag har faktiskt ingen aning om vad limp mode är.. ska googla!

Sök