Jag har en förmåga att snöa in på vissa speciella ämnen i perioder. På sistone har jag försökt undersöka Hassanal Bolkiahs bilsamling. Han är sultan i Brunei och äger omkring 5000 sportbilar och lyxbilar. Han är av många främst känd för sin stora bilsamling. Bland de tusentals bilarna finns mängder av unika, väldigt speciella (varianter på redan existerande modeller med specialkaross och speciell motor) och specialbyggda bilar. När jag, som de senaste månaderna intresserat mig extra mycket för supersportbilar, läser att han har tre av de sammanlagt fem gatbyggda McLaren F1 LM (sammanlagt äger han nio McLaren F1) är det svårt att hålla tillbaks ångesten.
Särskilt eftersom flertalet av bilarna aldrig körts utan bara står och samlar damm (och dessutom ruttnar bort), då de inte verkar servas och underhållas (enligt de källor jag tagit del av).
Att en "vanlig" Ferrari eller Rolls-Royce rostar bort i glömska kan man kanske ha visst överseende med eftersom det finns så många av dem, men att köpa en splitterny ItalDesign Nazca V12 och sedan inte köra en meter med den tycker jag är tragiskt och ett hån mot oss bilälskare. Dessutom torkar gummipackningar, hjullager förstörs, däcken blir platta och det kan bildas kondens i motorn som leder till rost.
Mannen äger hela Brunei, han är staten, och statskassan är hans personliga förmögenhet. För delar av alla de miljarder han då disponerar köper han lyx- och superbilar (men han äger tydligen även tre stycken Boeing 747 - modellen som även är känd som JumboJet - som han köpte och gav till var och en av sina fruar. Det gjorde att han är den enda privatperson som köpt minst en Boeing 747). Såg även en dokumentär om lyxyachter en gång och sultanen av Brunei var värst. Hans båt var inte färdigbyggd än men priset förväntades bli ca 300 miljoner dollar och det skulle kosta 30 miljoner dollar om året att driva båten. Hans palats, där han bor, har 1788 rum (bara toapappershållarna i palatset är värda cirka tre miljoner kr).
En anekdot är eftersom att hans favoritbil sägs va nån särskild Rolls Royce så har han placerat just en sådan i bland annat Oslo (men även på många andra ställen runt om i världen) ifall han nån gång skulle vilja resa dit. När parkeringskostnaden var uppe i 750.000 kr ringde hotellet i Oslo till sultanen och frågade om det verkligen var meningen att bilen bara skulle stå där. Svaret blev "Javisst, varför frågar ni? Det kostar ju ändå ingenting".
Vi kan notera 25 stycken Honda NSX, ca hundra stycken Mercedes 600, ca 500 AMG-Mercor, 53 stycken BMW 850.
Han har även ett särskilt intresse för att köpa unika konceptbilar. En Rolls-Royce Phantom VI 1992, specialmodell, den absolut sista som byggdes. Den enda Lamborghini Diablo Jota, en unik Porsche 959, Jaguar XJR-15, BMW Nazca M12 och BMW Nazca C2 (grymt coola konceptbilar från 90-talet) och sex stycken Dauer 962's. Sex stycken Ferrari FX, den första och enda originalet av en röd Bentley Continental R, två fullt fungerande Ferrari Mythos konceptbilar, båda Ferrari 456 GT Sedaner som tillverkades, världens enda högerstyrda Mercedes-Benz CLK-GTR, nio stycken McLaren F1 (en i varje originalfärg som byggdes) inklusive båda svarta F1 LM-modellerna (sammanlagt tillverkades endast fem F1 LM i gatversion (endast två av dem tillverkades i svart och resten i orange) och tre av dessa äger sultanen varav alltså två av dem är de två svarta), tre stycken Cizeta-bilar (bland annat Cizeta Moroder V16). Aston Martin Vantage 4-dörrars (koncept), Bentley B3 1995 (koncept), Bentley Val D'Isere (koncept), Koenig K8 (konecpt), Ferrari FX45 (koncept), Ferrari F90 (koncept). Han äger också en Formel 1-bil som körts av en F1-världsmästare från varje säsong från och med 1980 års F1-säsong, oftast handlar det om de bilar som körts i det sista loppet för varje säsong. Exempelvis Jacques Villeneuve's Williams FW19 som fortfarande lider av skadorna orsakade av kollisionen med Michael Schumacher vid 1997 års Europas GP. Utöver dessa äger han den enda Bentley Java och den enda Bentley Dominator 4x4 (den enda SUV Bentley byggt och det var dessutom på order av just sultanen). Vanliga bilar för sultanen är Aston Martin AM3 och ett par stycken Mercedes 300SL.
Enligt Forbes uppgick hans förmögenhet samma år som listan över bilarna är från (2006) till 20 miljarder dollar (560 miljarder kr ärvde han när han var 21 år), vilket skulle innebära (enligt ungefärliga beräkningar) att han lagt cirka 1% av sina tillgångar på bilköp. Först drog jag till med en gissning på att varje bil kostat runt en miljon kr styck (finns säkert många billigare och många dyrare) och då har han använt 3-4 miljarder kr på att köpa bilar. Sedan hittade jag uppgifter på att han lagt 4 miljarder dollar på bilköpen, alltså 28,8 miljarder svenska. Han och hans bror var för en tio år sedan väldigt viktiga kunder för alla lyxbilstillverkare, då de köpte upp runt hundra bilar om året av bara Rolls-Royce och Bentley. Han köper runt 50 stycken Rolls-Royce om året. Å andra sidan kan man inte mäta hans förmögenhet riktigt då han som sagt äger landet och Brunei exporterade varor till ett värde av 4.514 miljarder dollar och importerade för 1.641 miljarder dollar under år 2004 (för att ge ett exempel). Hans betjänter tjänar 200.000 dollar i veckan.
Enligt ett reportage av FHM gjorde han av med 420 miljarder kr på 20 år, vilket blir 21 miljarder om året - 1,75 miljarder i månaden - 58 miljoner om dagen - ca 2,4 miljoner i timmen. I en dokumentär på Discovery minns jag att han fått ett tiotal bilar stulna varpå han spenderade mindre än en timme på att prata med polisen om fallet. Polisen upplyste då om att under den timmen som de talat med sultanen så hade han tjänat in tre gånger det beloppet som bilarna kan ha varit värda. Han tjänar alltså pengar på att bara existera, typ.
En lite hemskare historia är att vid ett tillfälle för några år sedan så blev det lite ont om plats för alla bilarna. Sultanen sänkte då ett antal hundra bilar i havet utanför Brunei. Jag har inte kunnat hitta info om exakt vilka modeller det gällde men historien ska vara sann.
Han ska även va god vän med en annan bilintresserad monark vid namn Carl Gustaf XVI, men vår kungs bilsamling är inte mycket att skryta med i jämförelse.
Bilarna förvaras i fem enorma flyghangar. Tidigare hyrde han in specialistteam från de olika bilfabrikanterna för att underhålla och sköta om bilarna för att upprätthålla samlingens värde, men efter en dispyt med sin bror (som utvisades från landet av sultanen) avslutades det samarbetet och bilarna står nu under täcken och ruttnar i rask takt.
Mina källor är bland annat en intervju brittiska Autocar gjorde med sultanen 1998. Där framgick att enligt Guinness Rekordbok äger sultanen 200 Rolls Royce (den största samlingen av det märket i världen) samt att han och hans familj under 90-talet stod för sammanlagt hälften av Rolls Royces försäljning.
Den lista jag oftast refererar till som "listan" är följande och den innehåller (2788 fordon +/- 3-4 st):
http://teknikensvarld.se/sultanen-av-br … ar-132967/
Sedan finns två andra, lite nyare listor här:
http://blog.dupontregistry.com/the-life … ollection/
https://everycarmade.wordpress.com/sultan/
Ett par hundra bilder på mängder av hans specialbyggda bilar finns här:
http://www.supercars.net/gallery/129612/976/1.html
Scannat reportage på engelska om bilsamlingen finns här:
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
En liten rundtur i en del av vad som antagligen är ett av hans många garage:
https://www.youtube.com/watch?v=nKHIAuAHn0Y
Ett par bilder på nya konceptbilar, betvivlar inte en sekund att han faktiskt köpt dessa märkliga nya konceptbilar från Mercedes:
https://www.youtube.com/watch?v=B3_6ZHyW4Jg
Jag vill nämna att jag använt många andra personers inlägg på olika forum som källor, men har tagit det viktigaste och sammanställt det här inlägget. Diskussionsunderlaget är helt enkelt - vilka reaktioner får ni?
Särskilt eftersom flertalet av bilarna aldrig körts utan bara står och samlar damm (och dessutom ruttnar bort), då de inte verkar servas och underhållas (enligt de källor jag tagit del av).
Att en "vanlig" Ferrari eller Rolls-Royce rostar bort i glömska kan man kanske ha visst överseende med eftersom det finns så många av dem, men att köpa en splitterny ItalDesign Nazca V12 och sedan inte köra en meter med den tycker jag är tragiskt och ett hån mot oss bilälskare. Dessutom torkar gummipackningar, hjullager förstörs, däcken blir platta och det kan bildas kondens i motorn som leder till rost.
Mannen äger hela Brunei, han är staten, och statskassan är hans personliga förmögenhet. För delar av alla de miljarder han då disponerar köper han lyx- och superbilar (men han äger tydligen även tre stycken Boeing 747 - modellen som även är känd som JumboJet - som han köpte och gav till var och en av sina fruar. Det gjorde att han är den enda privatperson som köpt minst en Boeing 747). Såg även en dokumentär om lyxyachter en gång och sultanen av Brunei var värst. Hans båt var inte färdigbyggd än men priset förväntades bli ca 300 miljoner dollar och det skulle kosta 30 miljoner dollar om året att driva båten. Hans palats, där han bor, har 1788 rum (bara toapappershållarna i palatset är värda cirka tre miljoner kr).
En anekdot är eftersom att hans favoritbil sägs va nån särskild Rolls Royce så har han placerat just en sådan i bland annat Oslo (men även på många andra ställen runt om i världen) ifall han nån gång skulle vilja resa dit. När parkeringskostnaden var uppe i 750.000 kr ringde hotellet i Oslo till sultanen och frågade om det verkligen var meningen att bilen bara skulle stå där. Svaret blev "Javisst, varför frågar ni? Det kostar ju ändå ingenting".
Vi kan notera 25 stycken Honda NSX, ca hundra stycken Mercedes 600, ca 500 AMG-Mercor, 53 stycken BMW 850.
Han har även ett särskilt intresse för att köpa unika konceptbilar. En Rolls-Royce Phantom VI 1992, specialmodell, den absolut sista som byggdes. Den enda Lamborghini Diablo Jota, en unik Porsche 959, Jaguar XJR-15, BMW Nazca M12 och BMW Nazca C2 (grymt coola konceptbilar från 90-talet) och sex stycken Dauer 962's. Sex stycken Ferrari FX, den första och enda originalet av en röd Bentley Continental R, två fullt fungerande Ferrari Mythos konceptbilar, båda Ferrari 456 GT Sedaner som tillverkades, världens enda högerstyrda Mercedes-Benz CLK-GTR, nio stycken McLaren F1 (en i varje originalfärg som byggdes) inklusive båda svarta F1 LM-modellerna (sammanlagt tillverkades endast fem F1 LM i gatversion (endast två av dem tillverkades i svart och resten i orange) och tre av dessa äger sultanen varav alltså två av dem är de två svarta), tre stycken Cizeta-bilar (bland annat Cizeta Moroder V16). Aston Martin Vantage 4-dörrars (koncept), Bentley B3 1995 (koncept), Bentley Val D'Isere (koncept), Koenig K8 (konecpt), Ferrari FX45 (koncept), Ferrari F90 (koncept). Han äger också en Formel 1-bil som körts av en F1-världsmästare från varje säsong från och med 1980 års F1-säsong, oftast handlar det om de bilar som körts i det sista loppet för varje säsong. Exempelvis Jacques Villeneuve's Williams FW19 som fortfarande lider av skadorna orsakade av kollisionen med Michael Schumacher vid 1997 års Europas GP. Utöver dessa äger han den enda Bentley Java och den enda Bentley Dominator 4x4 (den enda SUV Bentley byggt och det var dessutom på order av just sultanen). Vanliga bilar för sultanen är Aston Martin AM3 och ett par stycken Mercedes 300SL.
Enligt Forbes uppgick hans förmögenhet samma år som listan över bilarna är från (2006) till 20 miljarder dollar (560 miljarder kr ärvde han när han var 21 år), vilket skulle innebära (enligt ungefärliga beräkningar) att han lagt cirka 1% av sina tillgångar på bilköp. Först drog jag till med en gissning på att varje bil kostat runt en miljon kr styck (finns säkert många billigare och många dyrare) och då har han använt 3-4 miljarder kr på att köpa bilar. Sedan hittade jag uppgifter på att han lagt 4 miljarder dollar på bilköpen, alltså 28,8 miljarder svenska. Han och hans bror var för en tio år sedan väldigt viktiga kunder för alla lyxbilstillverkare, då de köpte upp runt hundra bilar om året av bara Rolls-Royce och Bentley. Han köper runt 50 stycken Rolls-Royce om året. Å andra sidan kan man inte mäta hans förmögenhet riktigt då han som sagt äger landet och Brunei exporterade varor till ett värde av 4.514 miljarder dollar och importerade för 1.641 miljarder dollar under år 2004 (för att ge ett exempel). Hans betjänter tjänar 200.000 dollar i veckan.
Enligt ett reportage av FHM gjorde han av med 420 miljarder kr på 20 år, vilket blir 21 miljarder om året - 1,75 miljarder i månaden - 58 miljoner om dagen - ca 2,4 miljoner i timmen. I en dokumentär på Discovery minns jag att han fått ett tiotal bilar stulna varpå han spenderade mindre än en timme på att prata med polisen om fallet. Polisen upplyste då om att under den timmen som de talat med sultanen så hade han tjänat in tre gånger det beloppet som bilarna kan ha varit värda. Han tjänar alltså pengar på att bara existera, typ.
En lite hemskare historia är att vid ett tillfälle för några år sedan så blev det lite ont om plats för alla bilarna. Sultanen sänkte då ett antal hundra bilar i havet utanför Brunei. Jag har inte kunnat hitta info om exakt vilka modeller det gällde men historien ska vara sann.
Han ska även va god vän med en annan bilintresserad monark vid namn Carl Gustaf XVI, men vår kungs bilsamling är inte mycket att skryta med i jämförelse.
Bilarna förvaras i fem enorma flyghangar. Tidigare hyrde han in specialistteam från de olika bilfabrikanterna för att underhålla och sköta om bilarna för att upprätthålla samlingens värde, men efter en dispyt med sin bror (som utvisades från landet av sultanen) avslutades det samarbetet och bilarna står nu under täcken och ruttnar i rask takt.
Mina källor är bland annat en intervju brittiska Autocar gjorde med sultanen 1998. Där framgick att enligt Guinness Rekordbok äger sultanen 200 Rolls Royce (den största samlingen av det märket i världen) samt att han och hans familj under 90-talet stod för sammanlagt hälften av Rolls Royces försäljning.
Den lista jag oftast refererar till som "listan" är följande och den innehåller (2788 fordon +/- 3-4 st):
http://teknikensvarld.se/sultanen-av-br … ar-132967/
Sedan finns två andra, lite nyare listor här:
http://blog.dupontregistry.com/the-life … ollection/
https://everycarmade.wordpress.com/sultan/
Ett par hundra bilder på mängder av hans specialbyggda bilar finns här:
http://www.supercars.net/gallery/129612/976/1.html
Scannat reportage på engelska om bilsamlingen finns här:
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
http://i180.photobucket.com/albums/x177 … g~original
En liten rundtur i en del av vad som antagligen är ett av hans många garage:
https://www.youtube.com/watch?v=nKHIAuAHn0Y
Ett par bilder på nya konceptbilar, betvivlar inte en sekund att han faktiskt köpt dessa märkliga nya konceptbilar från Mercedes:
https://www.youtube.com/watch?v=B3_6ZHyW4Jg
Jag vill nämna att jag använt många andra personers inlägg på olika forum som källor, men har tagit det viktigaste och sammanställt det här inlägget. Diskussionsunderlaget är helt enkelt - vilka reaktioner får ni?
0
0
0
0