28 februari 2015
Trådstartare
Har under en längre tid kollat på ny familjebil och har kommit fram till Passat, då den ger mest för pengarna helt enkelt. Men har lite funderingar. Har främst kollat på 2011-2012. Vi kör max 1000mil/år i nuläget, därför har jag främst tittat på bensin.
Den som jag är mest sugen på är en 2.0 tsi 211hk med DSG. Hur är servicekostnaderna på den?
Jag läst mängder om havererade kedjespännare, främst på amerikanska forum dock. Ska tydligen finnas ett uppgraderat servicekit på den, men frågan är om det är något som byts oavsett eller om det byts först vid konstaterat haveri? Hur orolig bör jag vara?
Hur är det med rost o galvblåsor på 2011-2012?
Bilen jag är intresserad av är tillverkad 2011-09, och har gått 8800mil. Fullservad på aukt. verkstad, med andra ord longlife. Men den har gjort många mil på kort tid, i snitt 3000/mil. Så den har varit mestadels varm, om det gör skillnad. Har själv tänkt byta olja årligen på den oavsett.
Har även för sakens skull tittat på diesel, men servicekostnaderna där var ju inte kul. Dom flesta på blocket har gått runt 10500-12000mil. Då är det dags för den dyra servicen. Och dessutom har maskinskadeförsäkringen gått ut.
Kamrem ska bytas vid 12000 eller 21000mil på TDI? Har sett bud på båda.
O andra sidan kanske det blir lättare att sälja en diesel, sen när det är dags för mig att sälja? Enligt en säljare jag talade med så var 2,0 TSI passat rätt kall på marknaden.
Är allmänt villrådig. All hjälp och tips mottages med tacksamhet.