3171
Sök

Köpråd: Villrådig familjefar söker bil

Forummoderator
18 121 Inlägg
1 mars 2015
#41
Hobbe75 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
dallev79 skrev:
Ska ta en extra titt på MB. Rent spontant så har designen aldrig tilltalat mig, men med rätt options så kanske. Såg att den nya E-klassen verkligen har störtdykt i värde, dock många som gått långt. Kanske inget att oroa sig för?

Jag har kört MYCKET MB i mitt liv men i dagens läge är de väl kvalitetsmässigt som en Saab... Mycket elfel och sämre än en Alfa... Visst är de billiga! Man får mycket bil för pengarna! Men gissa varför...

Du vill inte ha en Fransk bil men ta och provkör en Citroen C5 kombi, de är bättre än många tror. Jag har sålt Cittra som levebröd. Man kan säkert leta upp en med bensinsnurra och automat för en rimlig penning. Vill du ha en bil som går och sälja efter några år köper du en automatväxlad. Folk är inte idioter längre. De vill ha en sådan.

För mig känns det helt sanslöst hur man kan rata SAAB och Mercedes pga av bristande kvalitet och sedan föreslå en francos...

Elfel i mängder har jag aldrig hört talas om vad gäller SAAB. Det enda jag känner till är att startspärren till det "nyckellösa" tändningslåset krånglade en del på tidiga NG 9-3. Då snackar vi årsmodell 2003-2005 cirka. Alltså inget vi behandlar här. Tjejen ägde tidigare en Peugoet 307 som vi köpte tre år gammal. Här kan vi snacka pissig kvalitet....
Elhissar, centrallås, AC-panel, glappa gångjärn men det som till sist fick oss att ge upp var att värmepaketet började läcka vatten. Jättekul.

Jag föreslog en Octavia till TS eftersom han kunde tänka sig en Passat. Känslan bakom ratten är ju rätt snarlik. Visserligen hade Octavian jag länkade till ingen skinnklädsel och ingen värstingmotor, men uppfattade det inte heller som något absolut krav. Håller man ned extra tillbehören på ett nybilsköp av en Octavia går det att komma ned rätt bra i pris. Trots allt är det ju en viss skillnad på fabriksnytt och en bil som är tre år gammal och rullat 8-9 tusen mil.  Det är ju ofta där de första krämporna börjar komma på många bilar.

Har min herre levt på Mars tills nyligen? Elfel på Saab förekommer knappt? Okej.

Pega 307? Vad fan har den med saken att göra? Det är ju en skräpbil. Frågan är varför ni köpte den överhuvudtaget. Gör som TS och gör en grundlig undersökning innan bilköp nästa gång.

Jag rekommenderade C5 pga att det är en bra bil. Många har väldigt mycket fördomar mot franska bilar och detta hjälper till att hålla ner priset. Sen kanske man inte ska köpa vad som helst från detta land...

Mercedes? Mycket fina bilar som rostar ordentligt än idag. Ett spännande test man kan göra som eventuellt säljaren inte uppskattar är att ruska lite i kabelstammen som brukar ligga ut med torpedväggen. Dör bilen då för att sedan vägra starta så är väl den saken klar.

Jag antar att SiD i Saab inte krånglat heller? Nu är jag extremt dryg i tonen men vet du inte så sitt inte framför datorn och gissa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
1 mars 2015
#42
Hybridsmurfen skrev:
Hobbe75 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Jag har kört MYCKET MB i mitt liv men i dagens läge är de väl kvalitetsmässigt som en Saab... Mycket elfel och sämre än en Alfa... Visst är de billiga! Man får mycket bil för pengarna! Men gissa varför...

Du vill inte ha en Fransk bil men ta och provkör en Citroen C5 kombi, de är bättre än många tror. Jag har sålt Cittra som levebröd. Man kan säkert leta upp en med bensinsnurra och automat för en rimlig penning. Vill du ha en bil som går och sälja efter några år köper du en automatväxlad. Folk är inte idioter längre. De vill ha en sådan.

För mig känns det helt sanslöst hur man kan rata SAAB och Mercedes pga av bristande kvalitet och sedan föreslå en francos...

Elfel i mängder har jag aldrig hört talas om vad gäller SAAB. Det enda jag känner till är att startspärren till det "nyckellösa" tändningslåset krånglade en del på tidiga NG 9-3. Då snackar vi årsmodell 2003-2005 cirka. Alltså inget vi behandlar här. Tjejen ägde tidigare en Peugoet 307 som vi köpte tre år gammal. Här kan vi snacka pissig kvalitet....
Elhissar, centrallås, AC-panel, glappa gångjärn men det som till sist fick oss att ge upp var att värmepaketet började läcka vatten. Jättekul.

Jag föreslog en Octavia till TS eftersom han kunde tänka sig en Passat. Känslan bakom ratten är ju rätt snarlik. Visserligen hade Octavian jag länkade till ingen skinnklädsel och ingen värstingmotor, men uppfattade det inte heller som något absolut krav. Håller man ned extra tillbehören på ett nybilsköp av en Octavia går det att komma ned rätt bra i pris. Trots allt är det ju en viss skillnad på fabriksnytt och en bil som är tre år gammal och rullat 8-9 tusen mil.  Det är ju ofta där de första krämporna börjar komma på många bilar.

Har min herre levt på Mars tills nyligen? Elfel på Saab förekommer knappt? Okej.

Pega 307? Vad fan har den med saken att göra? Det är ju en skräpbil. Frågan är varför ni köpte den överhuvudtaget. Gör som TS och gör en grundlig undersökning innan bilköp nästa gång.

Jag rekommenderade C5 pga att det är en bra bil. Många har väldigt mycket fördomar mot franska bilar och detta hjälper till att hålla ner priset. Sen kanske man inte ska köpa vad som helst från detta land...

Mercedes? Mycket fina bilar som rostar ordentligt än idag. Ett spännande test man kan göra som eventuellt säljaren inte uppskattar är att ruska lite i kabelstammen som brukar ligga ut med torpedväggen. Dör bilen då för att sedan vägra starta så är väl den saken klar.

Jag antar att SiD i Saab inte krånglat heller? Nu är jag extremt dryg i tonen men vet du inte så sitt inte framför datorn och gissa.

Som säljare av "sitt-i-terräng" borde du veta att Peugeot ingår i samma koncern som Citroen. Du borde också känna till att kvalitetsryktet för såväl Peugeot, Citroen och Renault är fullständigt i botten. Så har det varit under mycket lång tid. Ibland har man tänkt att det kanske bara varit illasinnade rykten och att man kanske borde skaffa sig en fancos ändå. Designen kändes spännande och lite nydanande. Dessvärre får jag säga att värre skitbil får man leta efter, trots eller tack vare att den valts till "årets bil". Hade en arbetskompis som köpt ny Megane. Den bilen har fått hämtas med bärgningsbil så många gånger att jag tappat räkningen. Här kan vi snacka elfel.

Att pixlarna i gamla SAAB:ar tom årsmodell 2005 (sista året med gamla layouten) ofta blir lite trötta känns knappt ens värt att nämna i sammanhanget. Detta gäller ju för övrigt även BMW E39 som delvis denna tråd faktiskt handlar om. Ett skitfel tycker jag. På SAAB:en är det ju dessutom busenkelt och vare sig särskilt dyrt eller svårt att åtgärda.

441 Inlägg
1 mars 2015
#43
Jag har provat en rad med tillverkare och modeller. Men min nuvarande favorit är xc70 d3 awd gen3. Med ett enkelt chiptrim så får du 245hk/520nm i vrid. Jag bor i hus och har hund så dragkrok och plats för bur och matkassar är ett måste.  Finns bilar som ger mer kör glädje, men det är något med komforten som jag alltid kommer tillbaka till. Man sitter skönt både vid långa och korta resor. Lite högre än en vanlig v70 gör mycket för komforten.


Handledare
1 481 Inlägg
1 mars 2015
#44
Hobbe75 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hobbe75 skrev:

För mig känns det helt sanslöst hur man kan rata SAAB och Mercedes pga av bristande kvalitet och sedan föreslå en francos...

Elfel i mängder har jag aldrig hört talas om vad gäller SAAB. Det enda jag känner till är att startspärren till det "nyckellösa" tändningslåset krånglade en del på tidiga NG 9-3. Då snackar vi årsmodell 2003-2005 cirka. Alltså inget vi behandlar här. Tjejen ägde tidigare en Peugoet 307 som vi köpte tre år gammal. Här kan vi snacka pissig kvalitet....
Elhissar, centrallås, AC-panel, glappa gångjärn men det som till sist fick oss att ge upp var att värmepaketet började läcka vatten. Jättekul.

Jag föreslog en Octavia till TS eftersom han kunde tänka sig en Passat. Känslan bakom ratten är ju rätt snarlik. Visserligen hade Octavian jag länkade till ingen skinnklädsel och ingen värstingmotor, men uppfattade det inte heller som något absolut krav. Håller man ned extra tillbehören på ett nybilsköp av en Octavia går det att komma ned rätt bra i pris. Trots allt är det ju en viss skillnad på fabriksnytt och en bil som är tre år gammal och rullat 8-9 tusen mil.  Det är ju ofta där de första krämporna börjar komma på många bilar.

Har min herre levt på Mars tills nyligen? Elfel på Saab förekommer knappt? Okej.

Pega 307? Vad fan har den med saken att göra? Det är ju en skräpbil. Frågan är varför ni köpte den överhuvudtaget. Gör som TS och gör en grundlig undersökning innan bilköp nästa gång.

Jag rekommenderade C5 pga att det är en bra bil. Många har väldigt mycket fördomar mot franska bilar och detta hjälper till att hålla ner priset. Sen kanske man inte ska köpa vad som helst från detta land...

Mercedes? Mycket fina bilar som rostar ordentligt än idag. Ett spännande test man kan göra som eventuellt säljaren inte uppskattar är att ruska lite i kabelstammen som brukar ligga ut med torpedväggen. Dör bilen då för att sedan vägra starta så är väl den saken klar.

Jag antar att SiD i Saab inte krånglat heller? Nu är jag extremt dryg i tonen men vet du inte så sitt inte framför datorn och gissa.

Som säljare av "sitt-i-terräng" borde du veta att Peugeot ingår i samma koncern som Citroen. Du borde också känna till att kvalitetsryktet för såväl Peugeot, Citroen och Renault är fullständigt i botten. Så har det varit under mycket lång tid. Ibland har man tänkt att det kanske bara varit illasinnade rykten och att man kanske borde skaffa sig en fancos ändå. Designen kändes spännande och lite nydanande. Dessvärre får jag säga att värre skitbil får man leta efter, trots eller tack vare att den valts till "årets bil". Hade en arbetskompis som köpt ny Megane. Den bilen har fått hämtas med bärgningsbil så många gånger att jag tappat räkningen. Här kan vi snacka elfel.

Att pixlarna i gamla SAAB:ar tom årsmodell 2005 (sista året med gamla layouten) ofta blir lite trötta känns knappt ens värt att nämna i sammanhanget. Detta gäller ju för övrigt även BMW E39 som delvis denna tråd faktiskt handlar om. Ett skitfel tycker jag. På SAAB:en är det ju dessutom busenkelt och vare sig särskilt dyrt eller svårt att åtgärda.

Och du tror inte att 9-5:an blev bärgad ett antal gånger då? När man efter att lyft batterikabeln 15ggr för att nollställa elektroniken ändå inte fick bilen att starta?


17 Inlägg
1 mars 2015
#45
Det här är en riktig bil. Något jag skulle kunna tänka mig om jag slapp panoramataket och dessutom kunde få den till 40-50% av det begärda priset...

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_535_ … 11&w=3

Jag tycker dessvärre att de flesta bilar går bort nu för tiden rent känslomässigt såvida man inte är villig att lätta ordentligt på lädret. Man kan aldrig komma ifrån att en E39 är en alldeles lysande bil, så pass lysande att det är svårt att modernisera sig och inte lätta ordentligt på lädret, då många bilar från andra märken än just BMW har mycket svårt att nå upp till nivån på den gamla pärla.

17 Inlägg
1 mars 2015
#46
saab_sonettom. Ett skitfel tycker jag. På SAAB:en är det ju dessutom busenkelt och vare sig särskilt dyrt eller svårt att åtgärda.[/quote skrev:

Och du tror inte att 9-5:an blev bärgad ett antal gånger då? När man efter att lyft batterikabeln 15ggr för att nollställa elektroniken ändå inte fick bilen att starta?

Är det så att nyckelprogrammeringen försvunnit lär du inte kunna programmera om nyckeln genom att hänga av batterikabeln big_smile

...-och du beskyllde mig från att komma från Mars? lol

Skämt åsido, jag har aldrig hört talas om att detta skulle vara något generalfel på nya generationens SAAB 9-5. Men det spelar kanske mindre roll i den här tråden eftersom trådskaparen promt ville ha en kombi.

29 Inlägg
1 mars 2015
Trådstartare
#47
Livlig diskussion, roligt. Men vi glider från ämnet.

Porsche Cayene nämndes tidigare i tråden, spännande val, men nej. För mycket special känns det som. Vad kostar det inte att hålla igång en sån och måste man ha reservdelar lär det va rätt dyrt. Närmsta Porsche verkstad från mig är 18mil.

Fortsatt angående min e39, det är något knasigt med nivåregleringen. Och ja rosten börjar göra sig påmind och efter jag redan lagt mängder med deg på den i slitdelar så känns det liksom inget kul längre. Man kan lappa o laga länge, men nån gång vill man ha något fräscht. Samtidigt så förstår Hobbe75 precis vad jag menar med att det är svårt att ersätta e39 då den är förbannat bra. Och jag är till viss del beredd på att tumma på en del saker, som tex ljudvolymen i kupén. Ärligt talat så är det inte många bilar som är så tysta som e39. Nu släpper vi denna e39 smile

Diesel har kommit på tal ett antal gången. Jag är inte helt emot diesel, har aldrig kört diesel dock. Men är villig att prova. Jag var dock under intrycket att diesel och få mil inte va en bra ide. Jag tänker inte ekonomi nu, utan att diesel inte mår bra av många korta körningar. Vi har som sagt inga regelbundna mil som vi avverkar. Dieseln hinner aldrig bli varm och DPF:n sätter igen sig o ger upp i förtid eller är detta bara struntprat?

Varför har jag fastnat för just denna passat. Jo den ser bra, den erbjuder rätt utrustning och har en rolig snurra. Dessutom erbjuder den den härliga upplevda kvalitén som bara tyskar kan. Har kört en Golf GTI för länge sen med 2.0 tfsi, den gick riktigt fint. Den är relativt ny, 2012. Tidens tand har inte hunnit käka på den så mycket ännu. Relativt få mil ändå 8500mil får väl ändå anses som ja...relativt få mil wink

Men sen har man ju allt detta prat om att Passat är skit, DSG suger, dom rostar bla bla bla. Jag önskar att jag var lyckligt ovetande och inte en sån jävla bilhypokondriker. Nu är jag inte det och vill ta reda på så mycket som möjligt. I slutändan handlar det alltid om att böja sig fram o sära på skinkorna oavsett vilken bil man köper, men försöker iallafall minimera riskerna för detta.

C5 ser rätt bra ut, men de finns väl nästan bara som diesel och deras bensinare är väl kanske inte så himla upphetsande.

Kom på precis hör o häpna Kia Sportage. Nästan helt ny bil, välutrustad, rymlig, högre och ja rätt snygg. Motor...nja, men man kanske får finna sig i det helt enkelt.
Senast redigerat av dallev79 (1 mars 2015)

Forummoderator
18 121 Inlägg
1 mars 2015
#48
Hobbe75 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hobbe75 skrev:
För mig känns det helt sanslöst hur man kan rata SAAB och Mercedes pga av bristande kvalitet och sedan föreslå en francos...

Elfel i mängder har jag aldrig hört talas om vad gäller SAAB. Det enda jag känner till är att startspärren till det "nyckellösa" tändningslåset krånglade en del på tidiga NG 9-3. Då snackar vi årsmodell 2003-2005 cirka. Alltså inget vi behandlar här. Tjejen ägde tidigare en Peugoet 307 som vi köpte tre år gammal. Här kan vi snacka pissig kvalitet....
Elhissar, centrallås, AC-panel, glappa gångjärn men det som till sist fick oss att ge upp var att värmepaketet började läcka vatten. Jättekul.

Jag föreslog en Octavia till TS eftersom han kunde tänka sig en Passat. Känslan bakom ratten är ju rätt snarlik. Visserligen hade Octavian jag länkade till ingen skinnklädsel och ingen värstingmotor, men uppfattade det inte heller som något absolut krav. Håller man ned extra tillbehören på ett nybilsköp av en Octavia går det att komma ned rätt bra i pris. Trots allt är det ju en viss skillnad på fabriksnytt och en bil som är tre år gammal och rullat 8-9 tusen mil.  Det är ju ofta där de första krämporna börjar komma på många bilar.

Har min herre levt på Mars tills nyligen? Elfel på Saab förekommer knappt? Okej.

Pega 307? Vad fan har den med saken att göra? Det är ju en skräpbil. Frågan är varför ni köpte den överhuvudtaget. Gör som TS och gör en grundlig undersökning innan bilköp nästa gång.

Jag rekommenderade C5 pga att det är en bra bil. Många har väldigt mycket fördomar mot franska bilar och detta hjälper till att hålla ner priset. Sen kanske man inte ska köpa vad som helst från detta land...

Mercedes? Mycket fina bilar som rostar ordentligt än idag. Ett spännande test man kan göra som eventuellt säljaren inte uppskattar är att ruska lite i kabelstammen som brukar ligga ut med torpedväggen. Dör bilen då för att sedan vägra starta så är väl den saken klar.

Jag antar att SiD i Saab inte krånglat heller? Nu är jag extremt dryg i tonen men vet du inte så sitt inte framför datorn och gissa.

Som säljare av "sitt-i-terräng" borde du veta att Peugeot ingår i samma koncern som Citroen. Du borde också känna till att kvalitetsryktet för såväl Peugeot, Citroen och Renault är fullständigt i botten. Så har det varit under mycket lång tid. Ibland har man tänkt att det kanske bara varit illasinnade rykten och att man kanske borde skaffa sig en fancos ändå. Designen kändes spännande och lite nydanande. Dessvärre får jag säga att värre skitbil får man leta efter, trots eller tack vare att den valts till "årets bil". Hade en arbetskompis som köpt ny Megane. Den bilen har fått hämtas med bärgningsbil så många gånger att jag tappat räkningen. Här kan vi snacka elfel.

Att pixlarna i gamla SAAB:ar tom årsmodell 2005 (sista året med gamla layouten) ofta blir lite trötta känns knappt ens värt att nämna i sammanhanget. Detta gäller ju för övrigt även BMW E39 som delvis denna tråd faktiskt handlar om. Ett skitfel tycker jag. På SAAB:en är det ju dessutom busenkelt och vare sig särskilt dyrt eller svårt att åtgärda.

Jodå. Vet mer än du dessutom. De flesta komponenter som spakar, instrument osv är identiska i många modeller. Gällande Megané så brukar jag dra parallerer med modellen innan som heter Laguna. Jag kallar som de flesta vet på detta forum dessa för "elfelens moderskepp"

Vad en Fancos är vet jag inte men blev sugen på tacos. (Ska åtgärdas i köket)

Men du satte huvudet på spiken! Bra! Franska bilar är skit. Det gäller inte alla modeller. Därför är C5 en bra bil för ett bra pris. Troligen har du aldrig kört en sådan men de är faktiskt bra.

Du svarade inte med en gång trots att du var online så jag antar att du fick googla lite på SiD och franska bilar... Lustigt nog så pratar du mycket om franska bilar och Saab så jag misstänker att du mycket väl vet att det är samma skräp. Varför köpte ni en 307 om du nu är så kunnig?...

Älskar denna tråden! Bring on the heat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 121 Inlägg
1 mars 2015
#49
dallev79 skrev:
Livlig diskussion, roligt. Men vi glider från ämnet.

Porsche Cayene nämndes tidigare i tråden, spännande val, men nej. För mycket special känns det som. Vad kostar det inte att hålla igång en sån och måste man ha reservdelar lär det va rätt dyrt. Närmsta Porsche verkstad från mig är 18mil.

Fortsatt angående min e39, det är något knasigt med nivåregleringen. Och ja rosten börjar göra sig påmind och efter jag redan lagt mängder med deg på den i slitdelar så känns det liksom inget kul längre. Man kan lappa o laga länge, men nån gång vill man ha något fräscht. Samtidigt så förstår Hobbe75 precis vad jag menar med att det är svårt att ersätta e39 då den är förbannat bra. Och jag är till viss del beredd på att tumma på en del saker, som tex ljudvolymen i kupén. Ärligt talat så är det inte många bilar som är så tysta som e39. Nu släpper vi denna e39 smile

Diesel har kommit på tal ett antal gången. Jag är inte helt emot diesel, har aldrig kört diesel dock. Men är villig att prova. Jag var dock under intrycket att diesel och få mil inte va en bra ide. Jag tänker inte ekonomi nu, utan att diesel inte mår bra av många korta körningar. Vi har som sagt inga regelbundna mil som vi avverkar. Dieseln hinner aldrig bli varm och DPF:n sätter igen sig o ger upp i förtid eller är detta bara struntprat?

Varför har jag fastnat för just denna passat. Jo den ser bra, den erbjuder rätt utrustning och har en rolig snurra. Dessutom erbjuder den den härliga upplevda kvalitén som bara tyskar kan. Har kört en Golf GTI för länge sen med 2.0 tfsi, den gick riktigt fint. Den är relativt ny, 2012. Tidens tand har inte hunnit käka på den så mycket ännu. Relativt få mil ändå 8500mil får väl ändå anses som ja...relativt få mil wink

Men sen har man ju allt detta prat om att Passat är skit, DSG suger, dom rostar bla bla bla. Jag önskar att jag var lyckligt ovetande och inte en sån jävla bilhypokondriker. Nu är jag inte det och vill ta reda på så mycket som möjligt. I slutändan handlar det alltid om att böja sig fram o sära på skinkorna oavsett vilken bil man köper, men försöker iallafall minimera riskerna för detta.

C5 ser rätt bra ut, men de finns väl nästan bara som diesel och deras bensinare är väl kanske inte så himla upphetsande.

Kom på precis hör o häpna Kia Sportage. Nästan helt ny bil, välutrustad, rymlig, högre och ja rätt snygg. Motor...nja, men man kanske får finna sig i det helt enkelt.

Cayenne är i princip samma bil som VW Touareg. Samma problem dessutom. Jag har haft en om du ser i mina gamla bilar. Undvikes. Det står VW i fronten...

Strular nivån i din E39 kan det kosta hiskeliga 390:- svenska riksdaler för byte till ett nytt relä.

Har du inte kört en modern diesel borde du ringmärkas (Ta nu detta som ett skämt). Men jag rekommenderar att du provar någon INNAN du bestämmer dig. Dieslar från idag lämnar ledigt samtliga bensinvarianter bakom sig vid rödljusen om man nu har bråttom.

Personligen tycker jag inte Passat suger men DSG däremot... Vill du ha en Passat och hittar en bra med manuell låda så är mitt råd: köp.

Kia Sportage är samma bil som Hyundai Tuscon. Jag har haft den sistnämnda som tjänstebil med 2.7 v6 aut. En mycket trevlig bil! Fast just min var rätt törstig men den var ju ny och jag fick en ny bil var 3:e månad så vet inte gällande törsten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

29 Inlägg
1 mars 2015
Trådstartare
#50
Hybridsmurfen skrev:
dallev79 skrev:
Livlig diskussion, roligt. Men vi glider från ämnet.

Porsche Cayene nämndes tidigare i tråden, spännande val, men nej. För mycket special känns det som. Vad kostar det inte att hålla igång en sån och måste man ha reservdelar lär det va rätt dyrt. Närmsta Porsche verkstad från mig är 18mil.

Fortsatt angående min e39, det är något knasigt med nivåregleringen. Och ja rosten börjar göra sig påmind och efter jag redan lagt mängder med deg på den i slitdelar så känns det liksom inget kul längre. Man kan lappa o laga länge, men nån gång vill man ha något fräscht. Samtidigt så förstår Hobbe75 precis vad jag menar med att det är svårt att ersätta e39 då den är förbannat bra. Och jag är till viss del beredd på att tumma på en del saker, som tex ljudvolymen i kupén. Ärligt talat så är det inte många bilar som är så tysta som e39. Nu släpper vi denna e39 smile

Diesel har kommit på tal ett antal gången. Jag är inte helt emot diesel, har aldrig kört diesel dock. Men är villig att prova. Jag var dock under intrycket att diesel och få mil inte va en bra ide. Jag tänker inte ekonomi nu, utan att diesel inte mår bra av många korta körningar. Vi har som sagt inga regelbundna mil som vi avverkar. Dieseln hinner aldrig bli varm och DPF:n sätter igen sig o ger upp i förtid eller är detta bara struntprat?

Varför har jag fastnat för just denna passat. Jo den ser bra, den erbjuder rätt utrustning och har en rolig snurra. Dessutom erbjuder den den härliga upplevda kvalitén som bara tyskar kan. Har kört en Golf GTI för länge sen med 2.0 tfsi, den gick riktigt fint. Den är relativt ny, 2012. Tidens tand har inte hunnit käka på den så mycket ännu. Relativt få mil ändå 8500mil får väl ändå anses som ja...relativt få mil wink

Men sen har man ju allt detta prat om att Passat är skit, DSG suger, dom rostar bla bla bla. Jag önskar att jag var lyckligt ovetande och inte en sån jävla bilhypokondriker. Nu är jag inte det och vill ta reda på så mycket som möjligt. I slutändan handlar det alltid om att böja sig fram o sära på skinkorna oavsett vilken bil man köper, men försöker iallafall minimera riskerna för detta.

C5 ser rätt bra ut, men de finns väl nästan bara som diesel och deras bensinare är väl kanske inte så himla upphetsande.

Kom på precis hör o häpna Kia Sportage. Nästan helt ny bil, välutrustad, rymlig, högre och ja rätt snygg. Motor...nja, men man kanske får finna sig i det helt enkelt.

Cayenne är i princip samma bil som VW Touareg. Samma problem dessutom. Jag har haft en om du ser i mina gamla bilar. Undvikes. Det står VW i fronten...

Strular nivån i din E39 kan det kosta hiskeliga 390:- svenska riksdaler för byte till ett nytt relä.

Har du inte kört en modern diesel borde du ringmärkas (Ta nu detta som ett skämt). Men jag rekommenderar att du provar någon INNAN du bestämmer dig. Dieslar från idag lämnar ledigt samtliga bensinvarianter bakom sig vid rödljusen om man nu har bråttom.

Personligen tycker jag inte Passat suger men DSG däremot... Vill du ha en Passat och hittar en bra med manuell låda så är mitt råd: köp.

Nja, det är luftbäljarna tror jag som börjat läcka eller nått. Ärligt talat har jag tröttnat på felsöka o kolla upp.

Ska se till att provåka en modern diesel.

17 Inlägg
1 mars 2015
#51
Stämmer att jag aldrig kört en C5:a. Är det en fantastisk bil menar du? Jag har faktiskt ingen aning, men jag tvivlar starkt på att så är fallet. Har dock aldrig gillat utseendet.

Vad gäller SAAB och SID måste jag vara lite unik då jag ägt en 9-5:a väldigt länge. Min SID är hel och ändå är bilen lika gammal som trådskaparens. Eftersom jag ägt bilen nära sedan den var ny vet jag att den aldrig är bytt. Jag VET att det är väldigt vanligt att de går sönder, men det är knappast något som håller mig sömnlös på nätterna. Finns hur många trådar som helst på nätet hur man löser det, liksom utförliga filmer på youtube, så om olyckan skulle vara framme så finns det lösningar. Själv håller jag nog ändå en E39;a som en trevligare bil. Tystare, stabilare, känns mer välbyggd. Smidiga lådor, fin sång från sexan. Sen kanske de strular mer än saabarna. Det vet jag inget om, men TS har ju uppenbarligen fått kosta på sin BMW väldigt mycket pengar, något jag nästan helt klarat mig ifrån på min lika gamla SAAB. Någon som känns lite baklänges i den här diskussionen är att TS tvingas ta ett steg tillbaka, acceptera sämre ljudkomfort, sämre kvalitetskänsla osv när han överväger att byta ut sin gamla BMW mot en VW som är 10-15 år nyare. Det säger något om vilka kvaliteter E39 har/hade.

Jag vet inte om jag är särskilt kunnig, men ser mig som hyggligt bilintresserad och dessutom har jag varit med rätt länge, eller i vart fall varit bilintresserad väldigt länge. Varför min tjej köpte en 307 undrar du? Tror hon föll för utseendet. Det är något jag kan förstå. Jag avrådde väl inte direkt, även om jag redan då visste att franska bilar hade väldigt dassigt rykte. Tänkte att det kanske bara var fördomar och det florerade ju även då rykten om att de ryckt upp sig. Så var det inte. Min SAAB känns som rena kassaskåpet i jämförelse.

Vad gäller det här med uppfräschade kvalitetsrykten så har man ju hört det förut. Kommer ihåg när Alfa 164 presenterades i slutet av 80-talet. Då hette det att man kombinerade Italienskt temperament med tysk kvalitet, nu när Alfa äntligen lärt sig ordet kvalitet. Så vet vi alla med facit i hand att Alfa ännu inte idag har lärt sig. Jag tror det sitter i generna.

17 Inlägg
1 mars 2015
#52
Det där var det dummaste jag läst på länge:D Sen att du föreslår en massa koreanska skitbilar som känns som plastade pappkartonger gör inte det hela mindre dumt, bara ännu mer underhållande.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
1 mars 2015
#53
saab_sonett skrev:
IceEyes skrev:
saab_sonett skrev:

Och Du har haft en sådan förstår jag?
(En som kört 7000 mil med en 9-5 2011)

Föräldrarna och ett antal bekanta äger/har ägt en 9-5 som i regel har rullat utan nämnvärda bekymmer.

Nya modellen? Alla som vi hade på jobbet strulade ohejdat.

Första generationen. Hur nya 9-5 är ur kvalitetsmässigt avseende har jag inga erfarenheter av.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Ung&Dum
430 Inlägg
2 mars 2015
#54
Ser att ni slänger mycket skit på cayenne ? Haha går tyvärr inte ens att jämföra med en touareg dom har likadan platta resten är Porsche mycket bättre på , jag gjorde själv stor research innan jag köpte en cayenne. Aldrig åkt en skönare bil , pröjsar ca 800 i månaden helförsäkring , soppan runt 1.4 normal körning men det är det vört för den komforten med bose ljud osv , en Porsche tror alla kostar snusk att äga men så är det inte.

Men ang bmw e61 så finns det ju en uppsjö av dessa och dom börjar få sina är på nacken så skulle nästan satsa på f11 karossen istället annars mycket sen e61 kaross helst allt över 07 då LCI kom.

In hoc signo vinces

Handledare
1 481 Inlägg
2 mars 2015
#55
Hobbe75 skrev:
[quote=saab_sonettom. Ett skitfel tycker jag. På SAAB:en är det ju dessutom busenkelt och vare sig särskilt dyrt eller svårt att åtgärda.[/quote]
Och du tror inte att 9-5:an blev bärgad ett antal gånger då? När man efter att lyft batterikabeln 15ggr för att nollställa elektroniken ändå inte fick bilen att starta?

Är det så att nyckelprogrammeringen försvunnit lär du inte kunna programmera om nyckeln genom att hänga av batterikabeln big_smile

...-och du beskyllde mig från att komma från Mars? lol

Skämt åsido, jag har aldrig hört talas om att detta skulle vara något generalfel på nya generationens SAAB 9-5. Men det spelar kanske mindre roll i den här tråden eftersom trådskaparen promt ville ha en kombi.[/quote]
Det fungerade oftast. Det är inte nyckelprogrammeringen, det är tändningslåset som hänger sig. Du kan varken stänga av tändningen eller starta bilen. Enda sättet att döda den är att lossa batterikabeln. Har man tur så startar den sedan.

Men Du TS. Åk och provkör en modern diesel det första du gör. Du kommer att bli förvånad.


29 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#56
Ok, ska prova diesel.

Men återigen; "Jag tänker inte ekonomi nu, utan att diesel inte mår bra av många korta körningar. Vi har som sagt inga regelbundna mil som vi avverkar. Dieseln hinner aldrig bli varm och DPF:n sätter igen sig o ger upp i förtid eller är detta bara struntprat?"

Jag ratade asiater i början av tråden. Men bläddra i tidningen och fick syn på lite KIA kampanjer.  Och allt ställs på sin spets när man kan få ny bil för dryga 200000kr. Och MER välutrustade än en ny Octavia.

Jag vet att jag får göra avkall på endel egenskaper som e39 har,  men är inte beredd att lägga ut 250000-300000+ och då likförbannat är det beggat.
Senast redigerat av dallev79 (2 mars 2015)

Handledare
1 481 Inlägg
2 mars 2015
#57
dallev79 skrev:
Ok, ska prova diesel.

Men återigen; "Jag tänker inte ekonomi nu, utan att diesel inte mår bra av många korta körningar. Vi har som sagt inga regelbundna mil som vi avverkar. Dieseln hinner aldrig bli varm och DPF:n sätter igen sig o ger upp i förtid eller är detta bara struntprat?"

Jag ratade asiater i början av tråden. Men bläddra i tidningen och fick syn på lite KIA kampanjer.  Och allt ställs på sin spets när man kan få ny bil för dryga 200000kr. Och MER välutrustade än en ny Octavia.

Jag vet att jag får göra avkall på endel egenskaper som e39 har,  men är inte beredd att lägga ut 250000-300000+ och då likförbannat är det beggat.

Hur mycket korta körningar gör Du?  Det räcker att köra några mil landsväg ett par gånger i månaden så bränns filtret ur.


29 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#58
Kanske ett par körningar på 8mil tur & retur  i månaden. Men kollar man just Passat 2.0 tdi så vill man isåfall ha 170hk och 4 motion. Då blir servicen rätt dyr. Dom flesta Passat TDI på Blocket har gått runt 10000-12000mil och då är det dags för den dyra servicen på typ 12000-15000kr.
Senast redigerat av dallev79 (2 mars 2015)

29 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
#59
Har just nu fastnat för denna http://www.blocket.se/vi/59108583.htm
Skapligt utrustad, dock inget super speciellt. Men låga mil o en brukare. Snygg. Skulle vart sport eller komfortstol istället för standard. Och el med minne. M paket hade varit trevligt men inget absolut krav. Nackdelen är att bilen ändå är 8år snart o då gäller inte maskinskada längre. N53 motorn har ju några svagheter som kan kosta en del.

Denna är fortfarande kvar http://www.blocket.se/vi/58537959.htm
Ser bra ut, mycket utrustning, 2012:a. Det jag är mest orolig för med den är galvblåsor och det faktum att det inte är en BMW.

Evildan
9 mars 2015
#60
Köp en Passat 2.0tdi med DSG...host host https://www.google.se/#q=passat+2.0+tdi+dsg+problem

Jag avråder fortfarande även från det första objektet, get Bendt... då det finns andra alternativ, du vet dom där du styvnackat ratade i början av den andra tråden. wink
Senast redigerat av Evildan (9 mars 2015)


Sök