2690
Sök

Isolera liten 2/3 sits skåpbil ?

1 586 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Letar ju bil som är lättare att lasta dotterns manuella rullstol i och har ju då tittat mest efter 5/7 sitsiga mindre skåpbilar, typ Berlingo, Partner, Rifter, Caddy, Kangoo, Proace City,  MB T klass etc.
Är dock inte så lätt att hitta bra sådana så nu har jag börjat fundera lite på ovanstående modeller fast skåp, att ha som andrabil/rullstolsfraktare till kortare sträckor. max 5 mil enkel väg och behålla vår RAV4 Plug In som "familjebil" till längre sträckor.

Är det alltid sämre säten och komfort i de rena skåp varianterna?

Skulle det vara någon ide att försöka "tilläggsisolera" en sådan ?
Senast redigerat av KenthIJ (för 7 timmar sedan)

141 Inlägg
för 5 timmar sedan
Halloj jag hat haft Berlingo i många år , förar stolen är helt ok men passagerarsäte är inte bra
Sen har jag i min senaste monterat klistermattor typ för ljudbil i hela bilen , det gjorde gott .

En annan sak är att kör du lagligt så drar den inte mer 0,6-0,65 .

Lycka till Mvh Frank

98 Inlägg
för 3 timmar sedan
Kör en Peugeot Partner 2019. Förarstolen är helt ok skulle önska att man kunde luta stolsdynan lite. Dubbelsätet för passageraren är vedervärdigt vinkeln på stolsryggen går inte att reglera och är lite väl upprätt. Ingen stolsvärme i det sätet heller.
Skall man åka tre bör den som sitter i mitten ha korta ben.

Ljudkomforten är ok för en skåpbil, har plåt mellanvägg och skåpet är klätt med plastskivor på väggarna.
Finns dom som är ren plåt och bara galler som mellanvägg.

Rullar runt 8mil/dag 25% stad, resten landsväg 70/80/100
Nu på vinter ligger förbrukning på 0,65-0,7l/mil, men då kör jag dieselvärmaren minst 1h/dag.
På sommaren och längre körningar kryper den ner mot 0,6
Är dock en 4x4 med 200kg verkstadsutrustning i skåpet....så går säkert att hitta en snålare.

Sök