Nyligen införskaffat mig en 300sx Twinturbo. -91 Problemet är att automatlådan bara använder 1an och 2an. Den tredje växeln samt overdriven fungerar alltså ej. Vi har testat att byta oljan utan resultat. Så nu står jag här med tusen frågor Jag är egentligen en saabnisse, så detta är helt nytt för mig. Någon som vet vad det kan bero på? Tacklar på förhand. Hälsningar. Andreas
om du inte får in mer än 1an och 2an så är det antingen något som bråkar I styrboxen (om du har elektroniskt styrd låda) eller så är det ett lamellpaket som inte aktiveras av någon anledning och då är det antagligen dags att börja fundera på renovering/köpa nytt.
vad var det för färg på oljan ni tappade ur?? om det var svart sörja I den så har ni brända lameller och det är dags att renovera lådan.
Jag har hittat en begagnad låda för 3000 spänn. Någon som vet hur mycket jobb det är med att ta av låda? Jag har möjlighet till lyft o.s.v. Oljan som byttes ut var inte särskilt hemsk, den växlar som sagt fint mellan 1an till 2an. Problemet är att det inte händer något efter det. Jag hittade en länk som beskrev hur man urläste felkoder via blinkmetoden, ska ge mig på detta i helgen.
Ja, lägger jag i en växel så håller den sig där. Det lustiga är att kör jag på driven, och i fart växlar ner till tvåan så lägger den i ettan. Såvida inte jag missförstått det hela och den startar på tvåan istället, och ettan är kass.
Fick nu igång sidan, som länkades ovan. Inga felkoder upptäckta... La dock märke till att tempgivaren verkar vara trasig. Orimligt att det skulle vara av betydelse antar jag?
Menar du yttertempgivaren? För om det istället handlar om en givare till t.ex. kylarvattnet, eller lådan, kan det vara så att lådan är fast i något sorts kallstartsprogram och därav inte vill växla. Vet att det kan vara så på andra bilmärken.
Lite otydligt av mig, menar motortemperaturen. Mätaren står i mitten hela tiden, kall som varm. Såg även att det satt en extern oljekylare monterad på kylaren, antagligen går den till lådan, verkar vara vanligt att montera dessa när man trimmar?
EDIT: Du skriver 3:e växeln? Lådan är väl 4-växlad + OD?
Ska kolla kablar imorgon, tack för tipset. Jag har hela tiden trott att den är 3 växlad + OD, men du har kanske rätt. Bilen är för mig som sagt helt ny. Bilen gör drygt 130 på "ettan". Kan det alltså vara som så, att det är tvåan jag startar på?
om du har problem med en givare till motortemperaturen så är det inte alls långsökt att det påverkar växellådan byt denna givare och se om problemet är lost.
låter som din låda gått in ett limp mode läga (felsäkert läge kör till verkstad typ)
EDIT: Du skriver 3:e växeln? Lådan är väl 4-växlad + OD?
Ska kolla kablar imorgon, tack för tipset. Jag har hela tiden trott att den är 3 växlad + OD, men du har kanske rätt. Bilen är för mig som sagt helt ny. Bilen gör drygt 130 på "ettan". Kan det alltså vara som så, att det är tvåan jag startar på?
Jaa..? Inte hittat något om hur fort de går men tokvarvar den i 100 km/h så har den nog fastnat på 2:an.
EDIT: Du skriver 3:e växeln? Lådan är väl 4-växlad + OD?
Ska kolla kablar imorgon, tack för tipset. Jag har hela tiden trott att den är 3 växlad + OD, men du har kanske rätt. Bilen är för mig som sagt helt ny. Bilen gör drygt 130 på "ettan". Kan det alltså vara som så, att det är tvåan jag startar på?
Jaa..? Inte hittat något om hur fort de går men tokvarvar den i 100 km/h så har den nog fastnat på 2:an.
EDIT: Du skriver 3:e växeln? Lådan är väl 4-växlad + OD?
Ska kolla kablar imorgon, tack för tipset. Jag har hela tiden trott att den är 3 växlad + OD, men du har kanske rätt. Bilen är för mig som sagt helt ny. Bilen gör drygt 130 på "ettan". Kan det alltså vara som så, att det är tvåan jag startar på?
gör den drygt 130 så är det garanterat på andra växeln. Du har inte råkat trycka något Winter läge på lådan ? Brukar ju starta på 2:an då med automater har jag för mig.
Näe, jag fattar ingenting. Jag ska felsöka i helgen med den bifogade manualen. Fick som sagt inga felkoder på växellådan. Ska kolla alla kontakter från stammen från växellådan bl.a. Tack som attan för all input!
Fick en knasig idé nu. Det sittter ju en eftermonterad oljekylare på den vanliga kylaren, denna går alltså till lådan. Eftersom oljekylen sitter högre än stickan till oljenivån, så borde jag väl få "felaktig" mängd olja? Jag borde väl fylla på den extra kvot olja som kyl + slangar tordes rymma, utöver gränsnivån på stickan?