Genna skrev:
it_mutt skrev:
Genna skrev:
Apropå köpa begagnat...
Vad det är vanligt numera med 5-10 ägare på en bil i 20 000 kr-klassen! Så var det på bilar för 4 000-8 000 eller nåt för ett antal år sedan när jag köpte min nuvarande bil.
Sen verkar många ha blivit bilförsäljare på fritiden, köper in något billigt (skrot?) och säljer för tredubbla priset.
Ringde en till idag: "Min kompis har bytt kamremmen, så det finns tyvärr inget kvitto."
Hur ny bil får du egentligen för 20k?
Inte ny, men det verkar inte vara någon som äger sin bil i tio-femton år längre. Kanske i glesbygden, långt från bilaffären? Äldre? Jag misstänker att folk tröttnar och byter oftare numera. En bil är inte bara transport, utan konsumtion.
När jag läser köpråd på nätet, kanske med nåt år på nacken, står det t ex att man ska undvika bilar med många ägare, för det kan bero på att det varit något fel med bilen. Men det där kanske inte alltid stämmer längre. Folk tröttnar bara och vill ha nåt annat.
Ah, du tänkte så. Nej, det är nog betydligt mer ovanligt idag (kontra för 15 år sen ex.vis) att man köper en bil och sen har den i 10-15 år, även om det absolut händer. Och med det är du inne på hela attityden "idag", precis som du säger, konsumtion. De flesta behåller inte "något alls" mer än ett år eller två "idag".
Men jag håller med. Ser jag en (vi säger) -00 med 13 ägare blir min första tanke "oj", men det är trots mindre än ett ägarebyte/år.
Det är lite tveeggat. Köper folk en "ny" bil (nej, alltså, begagnad, men ny för personen) så är det säkert som roligast ett år eller två, och det sköts därefter, sen mattas det av. Har man haft en bil i fem år är kanske (och jag säger kanske) risken större att man sköter den sämre.
Jag tror helt enkelt att man får titta på hur servicebok och skick är när man väl hittat någon, och inte ha antalet ägare som allt för hög prio.
Gällande kamrem så är det ju lite svårt. Jag personligen gör alltid det själv. Har jag möjlighet sparar jag kvittot på inköpet, men det skrivs ju alltid upp i serviceboken och lappen sätts på kåpan. Sen kan jag inte göra så mycket mer, möjligen fotodokumentera hela bytet