Tjena!
Har skaffat mig en Audi A4 som jag tänkte experimentera och mixtra lite med, och har således en fråga angående laddtrycket. Har kollat runt lite men inte hittat några konkreta fakta och får dubbla budskap beroende på vem man frågar. Min fråga är, kan man höja laddtrycket utan att chipptrimma bilen? Vad jag förstått så ökas laddtrycket när man chiptrimmar och kompenserar med mer bränsle för att motorn inte ska gå snålt, men borde inte styrboxen känna av att motorn får mer syre när man ökar laddtrycket, även om man inte talar om det för den med hjälp av ett chip?
Har även funderingar angående spridarna, låt säga att man vill ladda runt 0,9-1 bar (original ligger runt 0,5), räcker då original spridarna till för det eller är det så pass enkelt som att byta spridare till större? Det finns ju dom som höjer laddtrycket utan att röra styrboxar och annat, hur får dom det att hålla?
De dubbla budskap jag fått från andra forum bl a. är följande frågor och svar från andra medlemmar som undrat samma saker. Obs! Har kokat ner frågorna till de vitala delarna bara för att det ska vara lättare att förstå vad jag menar.
Fråga: "Får man högre effekt med större spridare i en turbobil utan att byta något annat?"
Svar: "Nej, styrboxen kommer anpassa mängden bränsle efter mängden syre så effekten blir densamma."
Fråga: "Kan jag byta till större spridare för att kompensera för den ökade syremängden när jag höjer trycket?"
Svar: "Nej, styrboxen kan inte kompensera med mer bränsle om man inte säger åt den att göra det med hjälp av ett chip."
Som ni förstår så blir man lite förvirrad, som finns det någon som kan ge klarhet i exakt vad som fungerar och inte samt varför, så skulle det uppskattas av mig och säkert många andra. Tack på förhand!

Mvh