Og900 är ju en kultbil utan dess like, men för 14000 kr får man inte mycket att hänga i granen. Att dessutom då kanske gå upp kring 20k för att få en skaplig rackare för att ha som första bil....nej avstå.
Varför bör man då avstå ett skapligt exemplar av og900 som förstabil? Jo, köp en 9-3 98-00 eller 9000 94-98 så kan man få ett hyffsat exemplar för under 14000 kr, man kan skruva och testa sig fram, och man slipper skicka en raritet i graven när den blir sönderkörd och sönderskruvad. Så satsa på 9-3/9000 och lek av dig innan du skaffar dig en fin og900
För mig som haft både 9000 och og9-3 så är valet enkelt, det blir 9-3:an! Visst 9000 börjar bli smått ikonisk, men ärligt talat, konstruktionen är från tiden före hedenhös ungefär, den rostar duktigt och den börjar bli till åren på många sätt. Visst 9-3:an är ingen modern bil den heller, men den andas i alla fall inte axelvaddar och pudelrock, rostar betydligt mindre och är överlag en modernare historia.
Men valet är DITT, och du blir nog inte missnöjd oavsett, båda är i mina ögon lika lättskruvade, men avstå gärna ett fint exemplar av og900 tills du lekt av dig och övat upp mekarkunskaperna så slipper man skicka ytterligare en 900 i graven pga ungdomligt oförstånd (ja vi har alla varit där)