3803
Sök

Första-bil: 900 T eller 93 Turbo?

11 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej! Ska skaffa min första bil nu i sommar när jag tar mitt körkort och funderar på att skaffa en SAAB 900 Turbo 87-94 eller en 93 Turbo 97-00. Min drömbil är 900:an men de verkar vara svåra att få tag på nu för tiden, eller är det lågsäsong nu att sälja bil? Hur som helst så undrar jag om dessa modeller har hög försökring samt om 93:an är en lättmeckad bil då jag väldigt gärna skulle vilja skaffa en bil jag kan lära mig mecka på utan en massa elektronik i vägen.

Jag borde nämna att jag har en budget på 14 000 kr att köpa bil för och skulle som sagt vilja ha en lättmeckad bil med turbo samt pulver i. smile


1 861 Inlägg
10 mars 2015
#2
Og900 är gokart men växellådorna är en svaghet, 9-3 är modernare och rolig! Jag kör 9-3 är sjukt nöjd! ^^


11 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#3
Dr_struts skrev:
Og900 är gokart men växellådorna är en svaghet, 9-3 är modernare och rolig! Jag kör 9-3 är sjukt nöjd! ^^

Kul att höra! big_smile


773 Inlägg
10 mars 2015
#4
Måste det tvunget vara 900 eller 9-3?

Annars är ju 9000 riktigt prisvärda bilar, lättskruvade etc.
Plus är ju att ett lådbyta tar 5-6 timmar av och på för noviser inom skruvning:)
Roliga bilar och lätta att plocka effekt, negativt är väl skärmarna fram (ROST!!!)
Positivt är ju att dem kostar mellan 1500-10000 för fina exemplar med 250-300 hästar;)


11 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
#5
silversnurran skrev:
Måste det tvunget vara 900 eller 9-3?

Annars är ju 9000 riktigt prisvärda bilar, lättskruvade etc.
Plus är ju att ett lådbyta tar 5-6 timmar av och på för noviser inom skruvning:)
Roliga bilar och lätta att plocka effekt, negativt är väl skärmarna fram (ROST!!!)
Positivt är ju att dem kostar mellan 1500-10000 för fina exemplar med 250-300 hästar;)

Ah intressant! big_smile

Ska definitivt läsa på lite om den och när du säger att den är lätt att plocka effekt ur så blev jag väldigt intressed.
Det enda problemet jag har med den är utseendet och så har jag läst att svängradien ska vara hemsk hmm
Men tack för svaret!


773 Inlägg
11 mars 2015
#6
Eredox skrev:
silversnurran skrev:
Måste det tvunget vara 900 eller 9-3?

Annars är ju 9000 riktigt prisvärda bilar, lättskruvade etc.
Plus är ju att ett lådbyta tar 5-6 timmar av och på för noviser inom skruvning:)
Roliga bilar och lätta att plocka effekt, negativt är väl skärmarna fram (ROST!!!)
Positivt är ju att dem kostar mellan 1500-10000 för fina exemplar med 250-300 hästar;)

Ah intressant! big_smile

Ska definitivt läsa på lite om den och när du säger att den är lätt att plocka effekt ur så blev jag väldigt intressed.
Det enda problemet jag har med den är utseendet och så har jag läst att svängradien ska vara hemsk hmm
Men tack för svaret!

Provkör och bilda egen uppfattning:)
Svängradien hade helt klart kunnat vara bättre^^
Utseendet kan jag inte hålla med om:) Sänkning puts och fina fälgar behöver inte ens vara större än 16" sen har du en snygg bil:)


1 861 Inlägg
11 mars 2015
#7
Det roliga med saabarna är ju att så länge dt är tri0nic 5 så är det SJUKT stabilt! Samma motor och allt i ng900 9000 og9-3 ^^

9000 ska visst vara saabarnas saab men samtidigt så börjar den bli några år den med smile


Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
11 mars 2015
#8
Hade helt klart valt en og900 i bra skick smile Ja växellådorna är inte speciellt bra, men det är de å andra sidan inte på ng900/9-3 heller

Tror att en og900 kommer skänka dig mycket mer glädje i form utav en lite personligare bil med lite karaktär


11 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
#9
CHEEVA skrev:
Hade helt klart valt en og900 i bra skick smile Ja växellådorna är inte speciellt bra, men det är de å andra sidan inte på ng900/9-3 heller

Tror att en og900 kommer skänka dig mycket mer glädje i form utav en lite personligare bil med lite karaktär

Ja det tror jag också! Vad står "og" för i og900? :o

Är inte 900 Turbo väldigt svår att få tag på nuförtiden?
Senast redigerat av Eredox (11 mars 2015)


Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
11 mars 2015
#10
Eredox skrev:
CHEEVA skrev:
Hade helt klart valt en og900 i bra skick smile Ja växellådorna är inte speciellt bra, men det är de å andra sidan inte på ng900/9-3 heller

Tror att en og900 kommer skänka dig mycket mer glädje i form utav en lite personligare bil med lite karaktär

Ja det tror jag också! Vad står "og" för i og900? :o

Är inte 900 Turbo väldigt svår att få tag på nuförtiden?

old generation och ng står för new generation smile

Ja en fräsch 900 turbo är svårt att hitta så man får leta länge ! Men när du väl hittar den så kommer inte bilen att vara en dålig affär, den står sig i värde med lite tur så ökar den lite också


377 Inlägg
11 mars 2015
#11
Som vi körde skiten ur en og900, börna spränga däck, börna spränga.Hoppade o flög med den. Motorn kokade.
Men den växellådan höll för allt och fungerade kanon även när bilen skrotades.
hehe

1 861 Inlägg
12 mars 2015
#12
Problemet med og 900 är inte hållbarheten för effekten utan vinkelväxel ^^ Kör man över gupp så flexar det och typ dör! Det har inte ng900/og9-3 tongue


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
12 mars 2015
#13
Og900 är ju en kultbil utan dess like, men för 14000 kr får man inte mycket att hänga i granen. Att dessutom då kanske gå upp kring 20k för att få en skaplig rackare för att ha som första bil....nej avstå.

Varför bör man då avstå ett skapligt exemplar av og900 som förstabil? Jo, köp en 9-3 98-00 eller 9000 94-98 så kan man få ett hyffsat exemplar för under 14000 kr, man kan skruva och testa sig fram, och man slipper skicka en raritet i graven när den blir sönderkörd och sönderskruvad. Så satsa på 9-3/9000 och lek av dig innan du skaffar dig en fin og900 smile

För mig som haft både 9000 och og9-3 så är valet enkelt, det blir 9-3:an! Visst 9000 börjar bli smått ikonisk, men ärligt talat, konstruktionen är från tiden före hedenhös ungefär, den rostar duktigt och den börjar bli till åren på många sätt. Visst 9-3:an är ingen modern bil den heller, men den andas i alla fall inte axelvaddar och pudelrock, rostar betydligt mindre och är överlag en modernare historia.

Men valet är DITT, och du blir nog inte missnöjd oavsett, båda är i mina ögon lika lättskruvade, men avstå gärna ett fint exemplar av og900 tills du lekt av dig och övat upp mekarkunskaperna så slipper man skicka ytterligare en 900 i graven pga ungdomligt oförstånd (ja vi har alla varit där) smile


320 Inlägg
12 mars 2015
#14
Hade jag vart dig så hade jag försökt få tag på en 9-3 T från 00 med 200hk motorn, min va helt underbar och förutom dålig topplockspackning och pixlar färddator (färddatorn är typ standard med att pixlarna blir dåliga) så va det hitils den bästa bilen jag ägt!

Roliga och köra samt man plockar ut en hel del hästar väldigt billigt på dom! Kunde då fått etanol och ca 40hk mer med steg ett för strax över 2000kr vilket är en jävla billig start smile


1 861 Inlägg
13 mars 2015
#15
Norrby89 skrev:
Hade jag vart dig så hade jag försökt få tag på en 9-3 T från 00 med 200hk motorn, min va helt underbar och förutom dålig topplockspackning och pixlar färddator (färddatorn är typ standard med att pixlarna blir dåliga) så va det hitils den bästa bilen jag ägt!

Roliga och köra samt man plockar ut en hel del hästar väldigt billigt på dom! Kunde då fått etanol och ca 40hk mer med steg ett för strax över 2000kr vilket är en jävla billig start smile

*host* NEJ *host* Trionic 7 i dom vill jag minnas? Mao massa problem med oilsludge + veka lager! Har en saab svart tändkasset så tänker man lite extra... dom pallar typ max 300hk innan man lär bryta isär motor och byta stakar/kolvar och pilla medans dom med röd tändkassett pallar 500 med annan topplockspackning... Btw så får du steg2/3 för några lappar hos Nordic så har du 220 alternativt 260hk smile


1 036 Inlägg
13 mars 2015
#16
Dr_struts skrev:
Norrby89 skrev:
Hade jag vart dig så hade jag försökt få tag på en 9-3 T från 00 med 200hk motorn, min va helt underbar och förutom dålig topplockspackning och pixlar färddator (färddatorn är typ standard med att pixlarna blir dåliga) så va det hitils den bästa bilen jag ägt!

Roliga och köra samt man plockar ut en hel del hästar väldigt billigt på dom! Kunde då fått etanol och ca 40hk mer med steg ett för strax över 2000kr vilket är en jävla billig start smile

*host* NEJ *host* Trionic 7 i dom vill jag minnas? Mao massa problem med oilsludge + veka lager! Har en saab svart tändkasset så tänker man lite extra... dom pallar typ max 300hk innan man lär bryta isär motor och byta stakar/kolvar och pilla medans dom med röd tändkassett pallar 500 med annan topplockspackning... Btw så får du steg2/3 för några lappar hos Nordic så har du 220 alternativt 260hk smile

Du får minnas bättre för de e trionic 5 i 200hk motorn.. skottsäker till tusen smile


1 861 Inlägg
13 mars 2015
#17
Mangisen skrev:
Dr_struts skrev:
Norrby89 skrev:
Hade jag vart dig så hade jag försökt få tag på en 9-3 T från 00 med 200hk motorn, min va helt underbar och förutom dålig topplockspackning och pixlar färddator (färddatorn är typ standard med att pixlarna blir dåliga) så va det hitils den bästa bilen jag ägt!

Roliga och köra samt man plockar ut en hel del hästar väldigt billigt på dom! Kunde då fått etanol och ca 40hk mer med steg ett för strax över 2000kr vilket är en jävla billig start smile

*host* NEJ *host* Trionic 7 i dom vill jag minnas? Mao massa problem med oilsludge + veka lager! Har en saab svart tändkasset så tänker man lite extra... dom pallar typ max 300hk innan man lär bryta isär motor och byta stakar/kolvar och pilla medans dom med röd tändkassett pallar 500 med annan topplockspackning... Btw så får du steg2/3 för några lappar hos Nordic så har du 220 alternativt 260hk smile

Du får minnas bättre för de e trionic 5 i 200hk motorn.. skottsäker till tusen smile

Hmm e det inte 185 i den? o.o


11 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
#18
Echonator skrev:
Og900 är ju en kultbil utan dess like, men för 14000 kr får man inte mycket att hänga i granen. Att dessutom då kanske gå upp kring 20k för att få en skaplig rackare för att ha som första bil....nej avstå.

Varför bör man då avstå ett skapligt exemplar av og900 som förstabil? Jo, köp en 9-3 98-00 eller 9000 94-98 så kan man få ett hyffsat exemplar för under 14000 kr, man kan skruva och testa sig fram, och man slipper skicka en raritet i graven när den blir sönderkörd och sönderskruvad. Så satsa på 9-3/9000 och lek av dig innan du skaffar dig en fin og900 smile

För mig som haft både 9000 och og9-3 så är valet enkelt, det blir 9-3:an! Visst 9000 börjar bli smått ikonisk, men ärligt talat, konstruktionen är från tiden före hedenhös ungefär, den rostar duktigt och den börjar bli till åren på många sätt. Visst 9-3:an är ingen modern bil den heller, men den andas i alla fall inte axelvaddar och pudelrock, rostar betydligt mindre och är överlag en modernare historia.

Men valet är DITT, och du blir nog inte missnöjd oavsett, båda är i mina ögon lika lättskruvade, men avstå gärna ett fint exemplar av og900 tills du lekt av dig och övat upp mekarkunskaperna så slipper man skicka ytterligare en 900 i graven pga ungdomligt oförstånd (ja vi har alla varit där) smile

Mycket bra text. Jag kommer definitivt följa ditt råd och "leka av mig" med en 9-3 og 98-02 med turbo ofc. Jag kommer definitivt även att chippa den och försöka få ut maximaleffekt ur den till den gräns motorn exploderar wink
Så vilken modell bör jag välja om jag ska skaffa en så rå och stark modell som möjligt?


11 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
#19
Norrby89 skrev:
Hade jag vart dig så hade jag försökt få tag på en 9-3 T från 00 med 200hk motorn, min va helt underbar och förutom dålig topplockspackning och pixlar färddator (färddatorn är typ standard med att pixlarna blir dåliga) så va det hitils den bästa bilen jag ägt!

Roliga och köra samt man plockar ut en hel del hästar väldigt billigt på dom! Kunde då fått etanol och ca 40hk mer med steg ett för strax över 2000kr vilket är en jävla billig start smile

Ah vad kul! big_smile ja det blir nog en 9-3 (Rätt säker på det).


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
13 mars 2015
#20
Eredox skrev:
Mycket bra text. Jag kommer definitivt följa ditt råd och "leka av mig" med en 9-3 og 98-02 med turbo ofc. Jag kommer definitivt även att chippa den och försöka få ut maximaleffekt ur den till den gräns motorn exploderar wink
Så vilken modell bör jag välja om jag ska skaffa en så rå och stark modell som möjligt?

Ja alltså det absolut roligaste du kan hitta på med små medel är att skaffa en 9000 2.3t/T/Aero. Kostar inte många tusenlappar att mosa ut en massa effekt och bara busa av sig. Skaffar du en 2.3t eller 2.3T så bör du skicka på en TD04-15T från en Aero innan du börjar ösa på med effekt. Inte för att T25:an som sitter från början är dålig, men motorkaraktären blir så mycket roligare med 15T på den motorn.

Alternativ 2 är att skaffa en 9-3 00-02 Aero, dvs MED Trionic 7, men där motorn har fått sig lite omsorg i form av nya kolvar (antingen från B204/B234, eller smidda). Då kan du investera i ett par vettiga spridare och sedan välja Biopower-program. Det blir galet kul och trevlig karaktär med E85 (ja du kommer kunna välja valfri blandning av sprit och bensin) när man får lite aggressiva tändmappar.

Listan kan väl rankas ungefär enligt följande:
1 - 9000 2.3t/T/Aero
2 - 9-3 Aero (med T5-kolvar eller smidda)
3 - 9-3 2.0T 98-99 (185/200 hk)


Men som alltid i prisklassen 15000 kr så kommer allt till samma beslut, dvs skicket på sakerna får avgöra. Det hänger på vad man känner att ens mekarkunskaper räcker till. Personligen om jag fick välja på två bilar där den ena var rostig och jävlig fast med motor i toppskick, och den andra i jävligt fint skick men med rasad motor så hade jag valt den med rasad motor bara för att jag hellre slänger ihop en ny spis än att laga rost...



Sök