3324
Sök

Vad har hänt mer drivaxeln/drivknuten??

39 Inlägg
16 mars 2015
#21
http://s9.postimg.org/ptojtwulb/mojs_1068.jpg

138 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#22
Ahaaa, är det så den funkar! Nu hänger jag med här, hehe. Får ta o lossa på däcket imorgon o ta mig en titt smile Men alltså drivknuten är ju kvar där, och den ser ganska frisk ut, riktigt mycket fett i, ser inte ut o ha skärt nånstans... Bara de att drivaxeln inte sitter där den ska :p ...

383 Inlägg
16 mars 2015
#23
Ta en bild på axeln med så man ser ordentligt för den kan inte hoppa av så om inte något gått i sönder. Vad gjorde du när det hände? Och tror inte den bara "trilla" ut wink

138 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#24
Maffia skrev:
Ta en bild på axeln med så man ser ordentligt för den kan inte hoppa av så om inte något gått i sönder. Vad gjorde du när det hände? Och tror inte den bara "trilla" ut wink

Vi brände lite gummi stillastående på ettan, sen så fick jag ett mess o fick bråttom, så vi drog på lite, sen när vi la i trean  så ba "BRRRRRRR" lät de o den sluta driva :p

329 Inlägg
16 mars 2015
#25
hur ser änden ut på drivaxeln?? den ska omöjligt kunna hoppa ur om den är frisk


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
17 mars 2015
#26
bara att kasta skiten dessa hoppar inte "bara" ut   hämta en ny på tex returbilen och kasta dit inte värt besväret ens.

är ett 20min jobb att byta dessa så inget direkt att krångla med finns i överflöd då dessa väldigt sällan går sönder.

bara att släppa länkarmen inne vid subframen och sen ur med axeln så slipper man krångla med framvagns inställning och dyligt.
dom kan sitta lite inne vid lådan men brukar bara slå in nått mellan drivaxeln och lådan så hoppar dom ur direkt

Kör fort så hinner inget hända...

2 250 Inlägg
17 mars 2015
#27
Alltså. Lossa inte navet så som på bilden! Där har man lossat navet från stötdämpare, 2 bultar och vikit ut i ovankant. Då blir hjulinställningen åt fanders.
Lossa i stället på undersidan, så spar du en 1000-lapp.

138 Inlägg
17 mars 2015
Trådstartare
#28
aja... Måste vänta tills den 25e innan jag kan köpa nytt iaf sad

Melchert
182 Inlägg
17 mars 2015
#29
Du nämnde att du fick i axeln i drivknuten och att det bara snurrade runt. Sedan när du sa att det lät "BRRRRRRRRR" tänker jag mer på att dem där räfflorna (splinesen) nötts bort.
Utan en bild på axeln så skulle jag säga att det bara är att köpa ny yttre drivknut och axel.

"You can pick the game, but you can't change the rules."

138 Inlägg
17 mars 2015
Trådstartare
#30
Eldar upp biljäveln!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
17 mars 2015
#31
Meaganeowner skrev:
Alltså. Lossa inte navet så som på bilden! Där har man lossat navet från stötdämpare, 2 bultar och vikit ut i ovankant. Då blir hjulinställningen åt fanders.
Lossa i stället på undersidan, så spar du en 1000-lapp.

släpper alltid vid länkarmen in mot bryggen eftersom spindelederna gärna går sönder när man försöker få isär dom.

men som sagt släpp ALDRIG vid stötdämparen det är det viktiga.

dom nyare drivaxlarna som kom  99-  dom ska man vara väldigt försiktig med när man släpper och monterar för dom hoppar isär förjävla lätt =/

tror volvo har bland dom lättaste bilarna att byta drivaxlar på.... förjävla smidiga.

ett tips är att kolla efter drivaxel på returbilen.se  bara kolla efter en där om du har någon nära dig.

plocka loss en kanonfin driaxel till min v70n i Västerås förr förra helgen  300kr är verkligen som hittat.

rev dock ner 2st innan jag hittade den bästa men 10minuter tog det allt som allt..
så perfekt att ha en batteridriven mutterknack smile
Senast redigerat av Growe (17 mars 2015)

Kör fort så hinner inget hända...

192 Inlägg
17 mars 2015
#32
Kika på hur man demonterar en drivknut https://www.youtube.com/watch?v=F2TySlatjN0
Se att den ska inte kunna hoppa ur pga. En låsring som sitter i knuten. Tycker inte den ska kunna hoppa ur ändå eftersom axeln inte rör sig tillräckligt långt in i växellådan för att det ska vara möjligt + att den har en låsring i lådan också.
Men jag vet inte om det går att byta bara låsringen. Så jag hade bytt hela knuten och kontrollerat att axeln sitter fast i växellådan så inte det har gjort att låsringen gått sönder och axeln trillat ur


138 Inlägg
17 mars 2015
Trådstartare
#33
Säljer bilen för 500kr ist.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
17 mars 2015
#34
Alkalinee skrev:
Säljer bilen för 500kr ist.

Eller lagar... Fast kunskap är ju farligt att ta till sig numera...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

138 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#35

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
18 mars 2015
#36
Alkalinee skrev:
Är det denna jag ska ha? http://www.skruvat.se/Drivknut-P13599.aspx

Tänk på att beställa till Manuell eller automat då.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 mars 2015
#37
bättre och kasta dit en beg minst strul.  slippa äckla runt med det där vidriga fettet.. såg att på bildelsbasen fanns det mängder för 250-300kr

Kör fort så hinner inget hända...

138 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#38
Grand_voyager skrev:
Alkalinee skrev:
Är det denna jag ska ha? http://www.skruvat.se/Drivknut-P13599.aspx

Tänk på att beställa till Manuell eller automat då.

Jag skrev in mitt regnr o fick upp den delen.. Då passar den va?

Growe skrev:
bättre och kasta dit en beg minst strul.  slippa äckla runt med det där vidriga fettet.. såg att på bildelsbasen fanns det mängder för 250-300kr

Jag är inte rädd för lite fett.. :p

Jag har bara ett problem... Jag har lossat på däcket, men jag får fan inte loss den där feta muttern i mitten av hjulnavet.. Det är väl bara den jag behöver lossa, sen knacka ur drivknuten?
Senast redigerat av Alkalinee (19 mars 2015)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
20 mars 2015
#39
Japp ställ ner bilen med hjulet på och släpp så den rör sig lite. Släpp ej för mycket utan drvaxeln fast skruvad kan hjullagret hoppa isär

Kör fort så hinner inget hända...

138 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#40
Growe skrev:
Japp ställ ner bilen med hjulet på och släpp så den rör sig lite. Släpp ej för mycket utan drvaxeln fast skruvad kan hjullagret hoppa isär

Kanske bara jag som är lite korkad just nu, men jag förstår inte riktigt vad du menar.. Ska jag montera på däcket igen o sen hissa ner bilen..? Sen då? Jag kan väl inte byta drivknut med däcket på väl..


Sök