3344
Sök

Elsystem Volvo 240 automat

Volvo PV
224 Inlägg
17 mars 2015
Trådstartare
#1
Tjena!
Har monterat en B230F maskin från 940 -91 i min båt och tagit en elhärva från en 240 automat (LH 2.4). Nu undrar jag vilka kablar det är som behöver byglas för att den spärren att man måste ha i P eller N i automatlådan försvinner. Jag får ingen ström till tändspolen och tror att detta kan vara felet.

Tack på förhand smile


Volvo PV
224 Inlägg
17 mars 2015
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78387/78387-c9c65fd42c2f7151f5343442e5a15d34.jpg


Är det någon av dess kablarna i denna kontakten?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 mars 2015
#3
Blå och gul kabel i en tvåpolskontakt måste byglas då det är backspärren för automat.
Denna sitter nere vid växelspaken på 240n. Så eh ja du får leta efter dem nu när du har härvan lös.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Volvo PV
224 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#4
Lonefox skrev:
Blå och gul kabel i en tvåpolskontakt måste byglas då det är backspärren för automat.
Denna sitter nere vid växelspaken på 240n. Så eh ja du får leta efter dem nu när du har härvan lös.

Okej! Men om jag hittar en blå/gul kabel i härvan nånstans, hur ska jag bygla en kabel bara? Ska den jordas då eller ska jag koppla plus på den?


4 467 Inlägg
18 mars 2015
#5
Lonefox skriver ju hur du ska göra,,Blå OCH Gul kabel ska byglas..

Volvo PV
224 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#6
Hehe aa men jag läste fel. Trodde först att han mena en blå/gul kabel.


4 467 Inlägg
18 mars 2015
#7
ok,bra då.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 mars 2015
#8
Kablar sitter i en vit två-stiftskontakt.

Ta bara en kabelbit (5cm eller så) och sätt flatstift i ändarna och tryck in dem i kontakten.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Volvo PV
224 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#9
Men jag har bara den delen av elsystemet som går från styrenheterna till motorn. Har inte den delen som är i kupén. Men den gula och den blåa kabeln borde väl gå från någon av styrenheterna. Får ta å kolla detta.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 mars 2015
#10
jonte_is skrev:
Men jag har bara den delen av elsystemet som går från styrenheterna till motorn. Har inte den delen som är i kupén. Men den gula och den blåa kabeln borde väl gå från någon av styrenheterna. Får ta å kolla detta.

DÅ var det värre tongue
Skall kolla i pärmarna efter elschema.....vad för årsmodell tog du kabelmattan från?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Volvo PV
224 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#11
Den kommer från en -89a smile


1 008 Inlägg
21 mars 2015
#12
Eftersom du bara använder motorstyrningens kablage så behöver du ju inte tänka på någon startspärrkontakt till automaten, eftersom de kablarna ligger i bilens kablage, och den bryter spänningen mellan tändningslås och startmotor, inget annat.

Tändspolen och tändslutsteget får sin spänning i det 3-poliga kontaktstycke som finns på kablaget i närheten av tändspolens kablar,  där finns Blå och Röd-vit, vilka går till tändspolen och därifrån delar sig till tändslutsteget.
Blå kabel ansluts till "tändningsläget" på tändningslåset terminal 15.

I det 9-poliga finns en Röd-svart kabel (syns på bilden i andra inlägget)  även denna skall ha spänning på tändningsläget - den talar om för tändbox och bränslebox att tändningen är påslagen.
Den grova röd-gula kabeln är till bränslepumpen.
Den smala röd-gula kopplas ihop med den grova - med en säkring, den går till förvärmaren i lamdasonden.


Volvo PV
224 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#13
240bns skrev:
Eftersom du bara använder motorstyrningens kablage så behöver du ju inte tänka på någon startspärrkontakt till automaten, eftersom de kablarna ligger i bilens kablage, och den bryter spänningen mellan tändningslås och startmotor, inget annat.

Tändspolen och tändslutsteget får sin spänning i det 3-poliga kontaktstycke som finns på kablaget i närheten av tändspolens kablar,  där finns Blå och Röd-vit, vilka går till tändspolen och därifrån delar sig till tändslutsteget.
Blå kabel ansluts till "tändningsläget" på tändningslåset terminal 15.

I det 9-poliga finns en Röd-svart kabel (syns på bilden i andra inlägget)  även denna skall ha spänning på tändningsläget - den talar om för tändbox och bränslebox att tändningen är påslagen.
Den grova röd-gula kabeln är till bränslepumpen.
Den smala röd-gula kopplas ihop med den grova - med en säkring, den går till förvärmaren i lamdasonden.

Okej! Tack för hjälpen! Jag har kopplat tändnings ström på den svart/röda kabeln i den 9 poliga kontakten. Då klickar bränslepumpsrelät. Då skall jag även koppla ihop den lilla röd/gula med den stora röd/gula kabeln med en säkring emellan å se vad som händer.
Den blåa kabeln som är i den 9 poliga kontakten, är det samma kabel som matar 12v till tändspole/tändmodul? Isf är det inte så konstigt att jag inte får ström till spolen för den har jag inte lagt någon ström på.
Senast redigerat av jonte_is (22 mars 2015)


Volvo PV
224 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#14
Nu startar motorn! Jag kopplade ihop dom gul/röda och sen startade den smile
Någon som vet vad dom andra kablarna i den 9 poliga kontakten är till? Motorlampan hade varit trevligt att ha. Färgerna på kablarna som finns i kontakten som inte används är:

Lila
Blå
Gul/blå
Rosa
Grön
Vit/röd (antar jag är till varvräknaren)


1 008 Inlägg
26 mars 2015
#15
Blå = hastighetssignal ingång från mätarhus
Gul-blå = startmotor/tändlås pos.50 - används om man har automatlåda.
Rosa = motorlampan
Lila = växlingsindikator (ej inkopplat,option)
Grön och Grå-röd = kablar till eventuell AC-anläggning

Vit-röd är mycket riktigt varvräknaren, men denna kabel har du i kontaktstycket vid tändspolen eller direkt på tändspolens 1-anslutning.



Sök