Förfining utav en välbevarad Volvo 242 DL , ska fixa iordning den i ett bra skick och rätt så original förutom motor då hehe :) men mycket NOS delar kommer köpas och har redan köpt en del. Sedan ska det lagas den rost som... Visa mer
Sen måste jag uppdatera med nyaste grejen som har tillkommit ! Ett GT mätarhus i bra skick och i original kartong som inte är så vanligt hehe
Så det ska väll monteras i 242an men inte än på ett tag , den får pryda hyllan tills vidare i rummet Behöver en oljetrycksgivare VDO som mäter 0-10 bar får väll leta efter en sådan också då
Så det ska väll monteras i 242an men inte än på ett tag , den får pryda hyllan tills vidare i rummet Behöver en oljetrycksgivare VDO som mäter 0-10 bar får väll leta efter en sådan också då
Dom där är INTE billiga! Riktigt kul att se.
Tror nästan jag har en GT-ratt liggande. Är lite osäker på om det är en sådan bara. Nåt som är av intresse, om det är en sån?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jag har följt allt du har skrivit så här långt. Kul att du behåller den i ett relativt originalskick utvändigt. Kan du se få tag i de emblem som en gång i tiden satt på framskärmarna vore det ännu snyggare. Kort sagt, jag gillar skarpt vad jag hittills har sett.
Monterar du sen in en kul motor kan bilen bli en riktig sleeper.
Sedan är vi kommna till min hylla till motorn ! :D
Ser faktisk väldigt trevligt ut eller ?
Men där på ligger en R-Sport kåpa :D dock kopia men lika tuff ! :D
Sedan ligger den en ståldrevs sats till vevaxel och kamaxel :D
Vi har ett rostfritt oljelock som är polerat och fint ! :D
Sedan ligger det två kammar också en K-kam och en L77 kam :D
En steg 3 topp ny som ligger och har rejäla ''höl'' te insug kanel och stora flygsvampar till ventiler haha ! :D får väll se om den räcker sen ;)
Det ligger weber 45 2st nya med insug nya och nya luftfilter ! :D
Sedan beställde jag ett stroker kit till b20 på 2460cc och det har kommit haha är super nöjd ! beställde god sakerna från http://www.acm-ab.se och jag är mer än nöjd med grejer där ifrån ! :D
Bland annat kom det ROSS kolvar ;) riktiga saker skall det va serru ! ;) här kommer lite trevliga bilder ! :D
Så det ska väll monteras i 242an men inte än på ett tag , den får pryda hyllan tills vidare i rummet Behöver en oljetrycksgivare VDO som mäter 0-10 bar får väll leta efter en sådan också då
Dom där är INTE billiga! Riktigt kul att se.
Tror nästan jag har en GT-ratt liggande. Är lite osäker på om det är en sådan bara. Nåt som är av intresse, om det är en sån?
Härligt att du tycker det är sköj ! Ja det kan vara intressant , skicka pm med en bild så uppskattas det !
Så det ska väll monteras i 242an men inte än på ett tag , den får pryda hyllan tills vidare i rummet Behöver en oljetrycksgivare VDO som mäter 0-10 bar får väll leta efter en sådan också då
Dom där är INTE billiga! Riktigt kul att se.
Tror nästan jag har en GT-ratt liggande. Är lite osäker på om det är en sådan bara. Nåt som är av intresse, om det är en sån?
Härligt att du tycker det är sköj ! Ja det kan vara intressant , skicka pm med en bild så uppskattas det !
Ska greja det så fort jag är förbi garaget. Osäker dock som sagt på om det är en GT-ratt. Kan ju vara någon ovanlig men ordinär sådan också.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jag har följt allt du har skrivit så här långt. Kul att du behåller den i ett relativt originalskick utvändigt. Kan du se få tag i de emblem som en gång i tiden satt på framskärmarna vore det ännu snyggare. Kort sagt, jag gillar skarpt vad jag hittills har sett.
Monterar du sen in en kul motor kan bilen bli en riktig sleeper.
Roligt att du har följt det ! Ja det skall väll vara en orginal ''look'' på utsidan med dåtidens styling typ Emblemen letas allt efter med lite ovanliga eftersom 242 DL fanns oftast med b21 och då stod det 2.1 på emblemen men denna har en b20 original och 75orna fick välja mellan b20 eller b21 så och många valde då b21 så b20 i dessa är ovanliga så därför är det svårt att hitta emblemen Roligt att du gillar och hoppas du fortsätter och följa !
Det köptes även in en b20 vid sidan om som har suttit i en 140 -74 så det är b20 med 8-bultat vevaxel , denna motor är tänkt att bygga på då för jag vill inte röra original motorn för att den är lite ovanlig om få miltal så den ska renoveras på stativ och va där tillsvidare ! Men denna motor hämtades och ska demonteras och rensas och lämna in på maskin bearbetning
Så jag börja med att tappa ur olja
Sedan börjades det och rivas för fullt och fick renplockat på sidor och toppen är redo att tas bort
Ja och sen tog det ingen större tid innan toppen vart borta och alla lyftare vart ur fiskade hehe
Cylindrar såg allt fina ut ändå... de ska ju ändå borras upp sen så men ändå ett bra och friskt block änsålänge !
Blev änna en liten låda med delar haha var så seriös så jag satt och la in alla skruvar i påse och skrev på vad det var till och hur många skruvar det skulle vara haha seriös skall man va !
Sedan vänne jag på motor och ska demontera oljepickup och det röret till den
Även här såg det mycket fint ut och den har mått bra motorn genom tiderna så det har blivit behandlad väll somsagt !
Sedan ska väll tråget riktas lite för det fanns väll ett par bucklor i det så får försöka fixa det men inga stora men vill att det ska va 100% bra sen !
Oljepickupen såg bra ut också och röret , skall väll rengöras och putsa lite påt !
Så det var väll det mesta jag har hunnit med hoppas ni har läst och hat trevligt ! mvh Anton !
de kommer bli skitfint! den kommer gå rätt bra med de föggarna vad koster en sån ny vevaxel ?
Tackar ja den kommer nog gå rätt bra tror vi har inte det i huvudet men kolla deras hemsida har länkat den i projektet eller så har du den här : http://www.acm-ab.se