http://www.blocket.se/varmland/VW_Passa … =7&w=1Kan efter mina erfarenheter med min -98 variant ge lite tips angående just denna modell.
* Se till att elektronik fungerar, pröva allt ifrån fönster till vindrutetorkare. Just torkare har tydligen en tendens att rosta en del på Passatar av denna generation. Om så är fallet rekommendar jag enkelt multispray, 50 spänn biltema.
* kolla batteriet - köpte en billig Passat årsmodell -98 som var ungefär som denna, dock var batteriet i princip slutkört. 700-800 spänn, Biltema. Enkelt att byta. Kunde inget om bilar för 5 veckor sedan och lyckades byta det.
* Automatlådan ska växla
fint och mjukt. Det ska inte märkas, annat än på varvtal och något i ljud att bilen växlar upp och ner. Om bilen har minsta antydan till ryck vid växling eller skift från P/N till D är det troligt att lådan börjar bli slutkörd. Tittade på en sådan, årsmodell -00 där detta var fallet. Dock har bilen i annonsen
ingen dragkrok, vilket jag tycker är positivt.
* Lyssna efter "tjutande" ljud vid acceleration. Detta kan vara indikation på en turbo som snart brister - kostar mellan 5-9000 att laga - det är där jag är med min modell för tillfället.
* Vanliga ställen för rostangrepp eller begynnande rostproblem är kring baklucka, fönster och på motorhuv.
I övrigt gäller det vanliga som vid alla andra beg. bilar. Provkör länge och i allt från 10-110, om möjligt. I övrigt tycker jag bilen i annonsen verkar helt okej för priset. 5 tidigare ägare för en -00 är helt acceptabelt och nuvarande verkar ha haft den i iaf två år. Vettig skatt, vettig försäkringskostnad och besiktigad. 1,8t är i min erfarenhet en helt okej motor som även klarar lite acceleration. Passat är kanske inte särskilt sportig, men den kör, har plats och är enligt mig en helt okej förstabil.
Motorn ligger enligt VW på mellan 9,8 - 10,5 i förbrukning, men jag med min kärringkörstil lyckades klämma den till 0,88 på blandad - det finns törstigare!
Lycka till!