4795
Sök

Motor dyno med momentomvandlare?

412 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
Hej Hej!

Går lite i tankarna i att bygga en smidig och liten motor dyno här hemma mest för skojs skull!
Grejen är att det får inte bli dyrt...alls.. för jag håller på att spara till ett projekt och ska ändå bygga en riktig dyno om ett par år!
Det jag funderar över är hur jag ska bromsa motorn! Först tänkte jag hydraulpump! nej dom var as dyra...
Sen att bygga en stuska vattenbroms... nej fan behöver tillgång till en cnc rätt så mycket..
Sen en fet jävla bromsskiva och ett 4 kolvs ok! hmm ja det skulle funka för kommer inte bänka mer än 200 hästar typ men kommer bli dyrt med nya belägg och skit hela tiden.

Vad tror ni om en momentomvandlare från en 240? Har nämligen en liggandes.
Tanken är då att montera den som den ska sitta egentligen och sen dra ut axeln ur den som lagras och får moment-armen på sig! Detta kommer ju dock innebära att den kommer "slira" konstant men tror ni den skulle funka utan att brinna upp? Lär ju bli väldigt varm

886 Inlägg
20 mars 2015
Är lite osäker på hur en sådan ser ut och fungerar, men du skulle väl kunna bygga någon kylning till den? En vanlig oljekylare med fläkt och pump osv från normala bildelar man hittar på skroten kan väl inte vara för svårt att lösa?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

412 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
Jo det skulle nog gå. Funderar dock hur!
Hela omvandlaren kommer ju rotera så kan inte bara borra hål och köra ner en slang direkt. Men när den sitter på en bil så verkar oljan rinna emellan splinsen och lådan på något sett... Vet inte riktigt hur det funkar ännu

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
20 mars 2015
Dannne11 skrev:
Hej Hej!

Går lite i tankarna i att bygga en smidig och liten motor dyno här hemma mest för skojs skull!
Grejen är att det får inte bli dyrt...alls.. för jag håller på att spara till ett projekt och ska ändå bygga en riktig dyno om ett par år!
Det jag funderar över är hur jag ska bromsa motorn! Först tänkte jag hydraulpump! nej dom var as dyra...
Sen att bygga en stuska vattenbroms... nej fan behöver tillgång till en cnc rätt så mycket..
Sen en fet jävla bromsskiva och ett 4 kolvs ok! hmm ja det skulle funka för kommer inte bänka mer än 200 hästar typ men kommer bli dyrt med nya belägg och skit hela tiden.

Tanken är då att montera den som den ska sitta egentligen och sen dra ut axeln ur den som lagras och får moment-armen på sig! Detta kommer ju dock innebära att den kommer "slira" konstant men tror ni den skulle funka utan att brinna upp? Lär ju bli väldigt varm

??????

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

412 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Dannne11 skrev:
Hej Hej!

??????

Vilken tydlig fråga... Men antar att du undra vad en stuska vattenbroms är? Det är i princip en vattenpump du koppla på motorn som du sedan stryper flödet på så trycket ökar och motorns moment går ut i moment-armen. Googla lite. Finns massor smile

Sök