3681
Sök

Bmw 518 broms problem!

110 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Hejsan! Har en Bmw 518 (e12) från -81.
Bilen drar åt höger när jag bromsar och jag bytte packningarna i oket på vänster sida i hopp om att det skulle fixa det.
Gick lite bättre men nu efter att jag motionerat upp kolvarna satt det rörde sig lite lättare drar nu bilen ännu mer åt höger!
Jag vet inte vad mer felet kan bero på därför frågar jag er. Vad måste jag göra?
Är väldigt nära att slå sönder delar på bilen snart!! >:o
Behövs hjälp så snabbt som möjligt pga snart går besiktningen ut!

Tacksam för svar snabbt!!!

4 476 Inlägg
21 mars 2015
kollat höger BAKbroms? Även länkarmsbussningar fram..

110 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
zzr94092 skrev:
kollat höger BAKbroms? Även länkarmsbussningar fram..

Den har också blivit luftad på bromsröret pga nippeln gått sönder men borde väl räckt ändå.
Länkarmsbussning fram har jag ännu inte kollat. Får ta och göra det.

När jag bromsar med bromsbackarna borta från oket går ju 2 av kolvarna ut. och dem andra två som är på innersidan av bromsoket går långsamt i början men snabbare när man pumpat 2-3 gånger. Och när bromsbackarna är på så är ju kolvarna i botten nästan så då går det ju långsamt. Kan de ha att göra med att bromsrör har täppt igen? Är ju två stycken till ett ok.

4 476 Inlägg
21 mars 2015
att rören skulle bli täta kan jag inte tänka mig...inte så säkert att du kan lufta oket med att lossa på röret.nippeln siter ju på högsta punkten,var sitter röret?

110 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
zzr94092 skrev:
att rören skulle bli täta kan jag inte tänka mig...inte så säkert att du kan lufta oket med att lossa på röret.nippeln siter ju på högsta punkten,var sitter röret?

Ja tyvärr sitter nippeln över bromsröret med typ 1 cm... Men gör den luft som är där inne verkligen göra så stor skillnad satt bilen styr ner i diket kraftigt när man bromsar någorlunda? Kan den luften göra satt inte två av kolvarna inte vill ut riktigt?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
22 mars 2015
Ordentlig luftning är väldigt viktigt, ett knep som finns är att lossa bromsoket och sätt några gamla belägg i oket och lufta det i handen medan du håller det så att röret blir högsta punkten om möjligt.

- Time Attack -

110 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
NIzmO skrev:
Ordentlig luftning är väldigt viktigt, ett knep som finns är att lossa bromsoket och sätt några gamla belägg i oket och lufta det i handen medan du håller det så att röret blir högsta punkten om möjligt.

Det var ju ett bra tips. Men jag har trummor bak och de är där nippeln har gått sönder på båda sidorna. Finns det något knep att lufta trummor  eller måste jag köpa nya hjulcylindrar?

4 476 Inlägg
22 mars 2015
köp nya cylindrar

110 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
Okej. Tror att det är något fel på oket fram så nu ger jag upp och köper ett nytt. Tack för svar!

Sök