3746
Sök

Köpråd Audi a4 2.0t quattro s line skinn 2008

12 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej!!! Jag behöver hjälp med att tips och råd på denna bil...http://www.blocket.se/uppsala/Audi_A4_2_0TS_220HK_QUATTRO_S_LINE_SKINN_SVEN_59319272.htm?ca=8&w=3
Har tänkt att åka till Uppsala och kolla på den själv bor jag i Örebro. Aldrig haft Audi vet inte Mkt..
När är de dags för stora servicen? Är det kedje eller rem? Om de är longlife service på de är de bara glömma?
Hört att longlife service är inte så bra.
.tycker ni 119000;- för en a4 2008 är det mycket? Hur mycket ska man pruta?
Kan ni kolla upp bilen åt mig? Vore bra om nån som bor i närhet kan ta en titt tacksam för svar har letat länge efter en a4 2.0t quattro s line och skinn

Mvh tohan tacksam för svar akut tänker åka typ nästa vecka
Senast redigerat av tohan019 (24 mars 2015)


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
24 mars 2015
#2
Kamrem. Byts såhär: http://www.audizine.com/forum/archive/i … 27828.html

Audi säger väl upp till 18k mil men (ska) inspektera på varje service. Jag säger ca 12k mil och max 8 år (av erfarenhet från 1,8t-maskinen)

Longlife är en BRA olja. Det är intervallet på "upp till 3000 mil" (som folk tolkar som "minst 3000 mil") som är problemet. Bilen säger själv ifrån när den vill bli servad (beroende på körsätt mm) och när bilen skrikit efter service efter 1500 mil har folk kanske själv nollat indikatorn utan att byta olja och kört på i 1500 mil till. Problem!

Så kolla i boken hur många mil den gått mellan dokumenterade oljebyten. Ligger den runt 1500-2000 är det nog ingen fara. Men allt över 3000 mil är värdelöst, så då kan du välja en annan bil. Gränslandet 2-3000 mil beror på hur bilen körts och kan vara både kass eller bra. Svårt att veta.

Avseende pris är jag inte längre insatt, och skick och servicehistoriken avgör mer på priset än snittpris för modellen enligt mig.
Enligt kvd:s värdering ska den kosta ca 105 000 hos en handlare, 87-95 privat. (Men de tar bara hänsyn till skinn och S-line exteriör, inget annat. För mig hade svart optik varit värt lite extra mm också smile )


(Manuella vev-hissar bak känns SNIK, men är vanligt på dessa tyvärr. Spelar egentligen ingen större roll men det ser 80-tal ut med vevarna i dörrarna)

/Mattias

12 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#3
Bilen har haft 2st ägare.
Komplett ifylld servicebok varav sista vid 9224mil.
Finns ingen riktigt stor service, bilen har kamkedja.
Fick ett mail från de men fick inte svar på om de var 3000mils service..
Trodde de hade kamrem.. För att om stora Servicen lär inte vara billigt bilen är avställd sista besiktningsperiod 2015-05-31 är det skambud om jag ge de ett bud på 100-105? Nån som bor i närhet som kan ta en titt.. De finns uppsala.. Tänkte åka nästa vecka
Mvh tohan le


Avstängd
10 388 Inlägg
24 mars 2015
#4
Själv säger jag av erfarenhet; max 6 år när det är kamrem. A4:orna fick kamkedja istället när B8:an kom 2008b/09 (vill jag bestämt ha för mig) på omtalad motormodell.

2008b (B8)hade A4:orna elhissar fram & bak standard. Detta är då en B7: (syns om inte annat på fram och baklampor)

Priset är nog ganska så "rätt" sett till hur det i övrigt ser ut på begagnatmarknaden och med tanke på att det är hos en handlare och då även sett till utrustning. Däremot skulle jag personligen då hellre försökt hitta en som var "året nyare", dvs en B8. Men visst, är man specifik i sitt sökande (s-line och skinn) så tenderar det ju att både bli svårare att hitta och dyrt när man väl hittar den.

Precis som matteeee skriver är oljan i sig inget problem, utan problemet är alla som kör just "minst 3000 mil".
Senast redigerat av it_mutt (24 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Själv säger jag av erfarenhet; max 6 år när det är kamrem. A4:orna fick kamkedja istället när B8:an kom 2008b/09 (vill jag bestämt ha för mig) på omtalad motormodell.

2008b (B8)hade A4:orna elhissar fram & bak standard. Detta är då en B7: (syns om inte annat på fram och baklampor)

Priset är nog ganska så "rätt" sett till hur det i övrigt ser ut på begagnatmarknaden och med tanke på att det är hos en handlare och då även sett till utrustning. Däremot skulle jag personligen då hellre försökt hitta en som var "året nyare", dvs en B8. Men visst, är man specifik i sitt sökande (s-line och skinn) så tenderar det ju att både bli svårare att hitta och dyrt när man väl hittar den.

Precis som matteeee skriver är oljan i sig inget problem, utan problemet är alla som kör just "minst 3000 mil".

Fick ett mejl till ja det är 3000mils intervaller, men bilen är servad vid:3100mil,5700mil,7900mil,8500mil och 9200mil
Bad om sänkas på priset 110 då sticker jag och hämta


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
24 mars 2015
#6
it_mutt har rätt, det är kedja från och med B8, som kom 2008. Men bilen i fråga är en B7 (som fanns till 2008) och har kamrem. Bilen i annonsen har vevhissar bak. Tyvärr.

Bilen har ju servats OK ändå, även om första kom lite sent. Men det är enligt mig viktigare med tätare service ju äldre bilen blir, så på det viset känns det nog ok ändå. Att den gått 100 mil för långt första gången är ett perfekt hjälpmedel vid prutning. Sånt gör att Audi själva nekar garantier/goodwill när det är nåt på tok.

/Mattias

12 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#7
Oki men de är kamrem o inte kedje som jag fick från säljaren? Stora servicen vad kostar att byta kamrem plus vatten pumpen?


198 Inlägg
24 mars 2015
#8
Fick ett bud på 9000kr för att byta kamrem + vattenpump på min när jag frågade. Går troligen att få billigare på icke-märkesverkstad.

Normal mellanservice med i stort sett bara oljebyte går på runt 2500kr och "storservice" med bromsvätska och lite filter nånstans runt 4000kr. Allt detta på märkesverkstad.

Kan inte göra annat än att rekomendera bilmodellen i sig. Har haft min 3,5 år och kört runt 3500 mil och är fortfarande nöjd utan några större önskningar om att byta bil. Enda problemet sen jag köpte den är en lamphållare till skyltbelysningen och nytt batteri, i övrigt bara att tanka och köra och serva.

12 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#9
matteeee skrev:
it_mutt har rätt, det är kedja från och med B8, som kom 2008. Men bilen i fråga är en B7 (som fanns till 2008) och har kamrem. Bilen i annonsen har vevhissar bak. Tyvärr.

Bilen har ju servats OK ändå, även om första kom lite sent. Men det är enligt mig viktigare med tätare service ju äldre bilen blir, så på det viset känns det nog ok ändå. Att den gått 100 mil för långt första gången är ett perfekt hjälpmedel vid prutning. Sånt gör att Audi själva nekar garantier/goodwill när det är nåt på tok.

Har mejlat han ....fick  svar tillbaka ...Bilen ligger bra i pris, du kan få ta den för det den kostar men att jag skickar med ett par riktigt fina vinterdäck, eftersom det är inget som jag har till bilen...men jag är lite skeptisk pga att bilen är avställd och senast besiktningsperiod 20150530 sen skatt eventuellt. .bilförsäljaren verkar inte vill gå ner i priset


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
25 mars 2015
#10
Alla bilar hos handlare är avställda.... Men du kan ju kräva att han besiktigar bilen (och fixar eventuella fel) innan leverans?!
Skatt får du betala, på vilken bil du än köper hos en handlare.

/Mattias

12 Inlägg
25 mars 2015
Trådstartare
#11
matteeee skrev:
it_mutt har rätt, det är kedja från och med B8, som kom 2008. Men bilen i fråga är en B7 (som fanns till 2008) och har kamrem. Bilen i annonsen har vevhissar bak. Tyvärr.

Bilen har ju servats OK ändå, även om första kom lite sent. Men det är enligt mig viktigare med tätare service ju äldre bilen blir, så på det viset känns det nog ok ändå. Att den gått 100 mil för långt första gången är ett perfekt hjälpmedel vid prutning. Sånt gör att Audi själva nekar garantier/goodwill när det är nåt på tok.

Jag ringde och kollade nu och det är en kedja som styr kamaxeln, men en kuggrem som driver från kamaxeln till vevaxeln och den ska inte bytas förens vid 18-20000 mil de vad jag fick från mejlet. Från säljare ..de är båda rem och kedja?


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
25 mars 2015
#12
Vad jag förstått så sitter kedjan mellan de två kammarna - endast. Men kammarna drivs via remmen - som ska bytas.
Som Audi säger vid 18k mil, men det är inte en exakt sanning. Den slits minst lika mycket av ålder som av mil, så kör man inte väldigt mycket är det vettigare att byta den efter ca 8 år.

Sen finns det nog inte en enda Audi-verkstad i landet som byter en motor med kamremsras som gått 17900 mil på garanti eller ens goodwill.
Därför hade jag bytt tidigare. Ca 12k mil, men lite beroende på hur mycket man kör och ålder på bilen.
(Tänk på att det inte bara är remmen man ska fokusera på med "kamremsbyte" utan kanske främst löphjul och spännare!!!)

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
25 mars 2015
#13
Stämmer bra.

Såhär ser det ut på en AEB-motor (från min gamla A4:a);

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-4b844806ae43f9135c56691680e320ae.jpg

Remmen driver alltså ena kammen, som sen via kedja driver den andra. Inte ohört att spännaren (till kedjan) med tiden ger upp (inte helt supervanligt heller iofs).

Precis som matteeee skriver (igen), så byt löphjul och spännare/vibrationsdämpare också. Jag personligen byter alltid "hela paketet" (spännare/vibrationsdämpare, rem och vattenpump). Det i sin tur kan givetvis ha att göra med att jag gör det själv, och en komplett sats från välkänd tillverkare (Continental, GY osv) kostar ca 2000:- inkl frakt på tyska ebukten.
Senast redigerat av it_mutt (25 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
25 mars 2015
#14
Värst vad vi är överens, it_mutt smile

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
25 mars 2015
#15
matteeee skrev:
Värst vad vi är överens, it_mutt smile

Ptja, vad ska man säga? Plötsligt händer det wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
2 juni 2015
Trådstartare
#16
Glömde säga att nu har jag köpt för 3veckor sedan en Audi a6 4f 2008 svart 2.0tfsi 95000:- en ägare,, har gått 9300mil väldigt nöjd med bilen.. Fast jag börjar redan blivit irriterad på audi mmi basic monokrom enkel cd spelare,,, finns ju inte aux eller Jävlar usb...nu till min fråga kan man byta bort original cd spelaren mot eftermarknad stereon? Eller aux in sista skiten är FM sändare...
Hjääääälp mig obs skriver från mobilen
Senast redigerat av tohan019 (2 juni 2015)


7 274 Inlägg
2 juni 2015
#17
Lyssna efter oljud i bakkant på toppen. Det är tecken på att kedjan inte mår bra.
Den gick av för en polare och slog sönder nån kåpa också.
Toppen klarade sig otroligt nog med kåpan gick på ganska många tusenlappar.
Efter reparation så gick den mycket tystare i motorn enligt honom.


Avstängd
10 388 Inlägg
2 juni 2015
#18
tohan019 skrev:
Glömde säga att nu har jag köpt för 3veckor sedan en Audi a6 4f 2008 svart 2.0tfsi 95000:- en ägare,, har gått 9300mil väldigt nöjd med bilen.. Fast jag börjar redan blivit irriterad på audi mmi basic monokrom enkel cd spelare,,, finns ju inte aux eller Jävlar usb...nu till min fråga kan man byta bort original cd spelaren mot eftermarknad stereon? Eller aux in sista skiten är FM sändare...
Hjääääälp mig obs skriver från mobilen

Finns väl två vettiga alternativ enligt mig;

Montera aux själv, alternativt byta ut ut hela systemet mot ett modellanpassat eftermarknadsandroidsystem. Handlar väl mest om vad man vill det ska kosta.

Ja, om du nu inte har AMI redan, då är det en  kabel och omkodning som behövs (har jag för mig).
Senast redigerat av it_mutt (2 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
3 juni 2015
Trådstartare
#19
Fattar inte vad ami är de audi multimedia interface? Har bara cd spelare utan aux och usb,,,hur Mkt skulle de kosta om man vill byta hela system till eftermarknad så de funkar på mobilen,, usb och aux,, vem kan göra det? Bra?


Avstängd
10 388 Inlägg
3 juni 2015
#20
tohan019 skrev:
Fattar inte vad ami är de audi multimedia interface? Har bara cd spelare utan aux och usb,,,hur Mkt skulle de kosta om man vill byta hela system till eftermarknad så de funkar på mobilen,, usb och aux,, vem kan göra det? Bra?

Jag håller det till din andra tråd om just det smile

Men, beroende på system; 3-4-5000:- (beroende på om det är WinCE eller Android osv)
Senast redigerat av it_mutt (3 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök