3143
Sök

ABS lampan lyser efter 100km/h

13 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
Hej!
Jag är inte så insatt i bilar osv men jag har en SAAB 9-3 1999 OG som bytte däcken på igår till sommardäck. Bilen har funkat perfekt och inget har krånglat tidigare, efter att jag bytte däcken, idag åkte jag på en motorväg. Efter en stund så märkte jag att ABS lampan lyser, så jag stanna och stängde av bilen och starta igen och allt var perfekt, alla lampor var släckta och ABS:en funkade. Men när jag börja köra igen så märkte jag efter 100km/timmen så slutar ABS:en funka och lampan börjar lysa. Vad tror ni problemet är? När ABS lampan börjar lysa så slutar ABS:en funka. Men det funkar annars. Vad kan det bero på?
Senast redigerat av gunitzo (2 april 2015)

508 Inlägg
2 april 2015
Tycker det låter som att någon ABS-sensor glappar, du kanske råkade komma åt kontakten på nån sida.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

13 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
Om jag gjorde det, borde inte lampan lysa då och då inte bara efter 100km/timmen? smile

Skåning
739 Inlägg
2 april 2015
Om du har däck med olika rullomkrets så kommer ABS:en att reagera när du kommer
upp i tillräckligt hög fart, hjulen roterar med olika hastighet och då sätts systemet ur funktion.
Nu vet jag inte hur det är med din bil, men just detta fenomen har jag varit med om själv
på min Volvo.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

508 Inlägg
2 april 2015
Man vet aldrig, skadar ju inte att trycka in alla kontakter och se om dem sitter som dem ska. Kan ju vara att när du ökar farten ligger kontakten och glappar i gupp osv. Tror inte det är ABS-styrboxen om det inte var så igår.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

198 Inlägg
2 april 2015
Inne på samma som Ibanezman.

Har du samma storlek på alla 4 hjulen?

13 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
Jag ska kika på det imorn. Ska säkerställa att alla sitter bra big_smile Haha ABS:en räddade mig för några dagar sen när jag hade vinterdäcken på. Så den funkar som den ska. Jag testa den idag efter att jag hade stannat och stängt av bilen, och den funkade perfekt.

508 Inlägg
2 april 2015
Är det nya däck du har?
Senast redigerat av GuggeKarlberg (2 april 2015)

13 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
Ibanezman skrev:
upp i tillräckligt hög fart, hjulen roterar med olika hastighet och då sätts systemet ur funktion.
Nu vet jag inte hur det är med din bil, men just detta fenomen har jag varit med om själv
på min Volvo.

Highway_Outlaw skrev:

GuggeKarlberg skrev:
Är det nya däck du har?

De däcken jag bytte fick jag med bilen, köpte bilen i början av februari. De som sitter bak är större däck än de som sitter fram. Jag vet inte om det ska va så eller inte?
Senast redigerat av gunitzo (2 april 2015)

Forummoderator
26 351 Inlägg
2 april 2015
gunitzo skrev:
Ibanezman skrev:
på min Volvo.

Highway_Outlaw skrev:

GuggeKarlberg skrev:
Är det nya däck du har?

De däcken jag bytte fick jag med bilen, köpte bilen i början av februari. De som sitter bak är större däck än de som sitter fram. Jag vet inte om det ska va så eller inte?

Nej det ska inte vara så..
Dom skall vara likvärdiga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

508 Inlägg
2 april 2015
Som Mack säger ska de inte vara så, kan vara där problemet sitter då värdena inte stämmer ihop när däcken är olika.

Skåning
739 Inlägg
2 april 2015
Du ska ju ha exakt samma dimensioner på däcken runt om på en bil som denna.
Är däcken bak synbart högre än de som sitter på fram så skulle jag nästan
tippa direkt på att du har problemet där.
Samma bredd, samma profil och samma tum på fälgarna så löser du
nog prrrrrrrrrobläääämäätt, som Herr Ingvar Karlsson hade uttryckt det.

4 468 Inlägg
3 april 2015
skriv in här måtten på däcken.

3 235 Inlägg
3 april 2015
Trycket i ett av däcken är säkert för lågt, därför roterar det lite fortare än andra och ABSn flippar ur...

13 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
zzr94092 skrev:
skriv in här måtten på däcken.

engolf skrev:
Trycket i ett av däcken är säkert för lågt, därför roterar det lite fortare än andra och ABSn flippar ur...

På de främre däcken har jag storleken 205/5OR16 87H och de bakre har jag 205/6OR16 92H.
Vet ni vad jag ska ha för lufttryck på de däcken? Är det också 2,5?

Skåning
739 Inlägg
3 april 2015
Byt så du har samma dimension runt om på alla däck, att du har högre profil på bakdäcken
är garanterat boven i dramat.
Att köra med för lågt däcktryck har aldrig påverkat ABS-system för mig, det låter långsökt.
2,5 bar är nog lagom, vill du vara riktigt precis så står det säkert vilket däcktryck som gäller
för just din bil i bilens instruktionsbok och/eller i ett dörrhål i karossen, alternativt i insidan
utav en dörr där plåten inte täcks utav dörrsida.

13 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
Ska jag verkligen ha 2,8 på min bil? Det låter som att det är för mycket?
http://www.lufttryck.se/personbil/saab/ … 3/resultat

13 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
Ibanezman skrev:
Byt så du har samma dimension runt om på alla däck, att du har högre profil på bakdäcken
är garanterat boven i dramat.
Att köra med för lågt däcktryck har aldrig påverkat ABS-system för mig, det låter långsökt.
2,5 bar är nog lagom, vill du vara riktigt precis så står det säkert vilket däcktryck som gäller
för just din bil i bilens instruktionsbok och/eller i ett dörrhål i karossen, alternativt i insidan
utav en dörr där plåten inte täcks utav dörrsida.

Jag ska kolla om jag har samma lufttryck på alla däck. Ska testa och kolla om det påverkar, börjar med det enkla först haha big_smile Tack som fan! big_smile

Skåning
739 Inlägg
3 april 2015
Lycka till! lol

508 Inlägg
3 april 2015
Man brukar gå efter en tabell i däckens profil.

T.ex:

65 - 2,5
60 - 2,6
55 - 2,7
50 - 2,8
45 - 2,9
40 - 3,0
35 - 3,1
30 - 3,2

Sök