zoopåse skrev:
Evildan: jag bor i lägenhet och laddar hemma. Det går enkelt att ordna. Vi bytte insatsen i motorvärmarstolpen till en med mätare och fasta uttag. Man debiteras då för förbrukad el + 20kr/månad för avskrivning av insatsen. Tänk dig att du varje kväll får 10 nya liter "bensin" i tanken för 20spänn under tiden man sover när bilen är parkerad på natten, dessa liter är även till 95% utsläppsfritt producerade utan att ens välja till något särskilt elavtal. Klockrent!
Vill man köra elbil går det utmärkt och det finns enkla lösningar. Min känsla är att de flesta istället försöker hitta anledningar varför de inte kör elbil. Själv ser jag ingen anledning längre att köra fossilt och jag har kört mycket bil genom åren. Säkert snittat 3000mil/år.
I vår förening låts det inte göras. Detta har redan varit uppe för diskussion.
Där har vi som jag skrev ett problem för mig att åka elbil, jag kan inte ladda hemmavid eller på arbetet. Då finner jag det svårt att köra elbil när det inte finns någonstans för mig att på ett praktiskt vis ladda den.
Det andra som jag upplever som ett problem för mig är just räckvidden i ekonomiskt överkomliga elbilar såsom LEAF, Zoe, C-Zero, Berlingo eller den alltjämt läckra Clio Electrique osv.
12-23 mil anser jag inte räcker för mina behov då jag som jag skrev vill kunna åka iväg till exempelvis centrala Stockholm dit vi har ca 115km. Då måste jag antingen hinna ladda bilen direkt efter hemkomst från arbetet
(som jag i nuläget ändå inte har möjlighet till)
eller stanna på vägen upp på en sådan kort resa för snabbladdning och väl i Stockholm hitta någonstans att ladda ytterligare den så vi kommer hem.
När laddningsstationsnätet är mer utbyggt blir det en helt annan sak, om jag då kan ladda hemma, och det är bra att ni som tar er det extra besväret finns så bilarna kommer ut på marknaden och just behovet av laddningsstationer ökar.
Våran Toylåda rullar just nu ca 3000mil/år och främst då 80km tor landsväg i arbetsresor.