2695
Sök

Passat 150hk Ecofuel -12?

105 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#1
Hej, går i tankarna av att köpa en Passat Ecofuel 150hk -12 som har rullat runt 13k mil.
Den är fullservad på verkstad och välskött enligt ägaren.
Har förstått att man skall passa sig för DSG-lådorna i dessa bilarna och därför blir det en manuell.
Har också läst att man skall akta sig för motorerna på dessa bilarna och då främst 2010 modell då de har haft problem med kamkedjan samt annat som har med gasdriften att göra.
Har dock inte lyckats hitta så mycket om just 2012 modell och vänder mig därför till er.
Har främst tänkt att köra den på bensin men även gas om det nu fungerar.

Har ni något negativt att säga om denna bilen?
Vad väger för?


Tack på förhand!

Muttley
5 april 2015
#2
Kört en från 0 mil.  Nu ligger den på 33 tusen mil.
-Första halvåret byttes kablar till gastankarna, den gick alltså bara på 1 gastank.
-Motorn och växellådan blev bytt vid 19500 mil. Motorn pga att den var för varmkörd som de blir på gas.
- Någon sensor som stängde av gasdriften har bytts inom 1 år.
- Service var 1500 mil alltså ofta.

Om du byter tändstift så kan du inte köpa valfritt på mekonomen och byta själv. Du måste köpa de på volkswagen annars går den som en påse nötter. Och du behöver specialverktyg.

Den går dåligt på bensin och dricker ca 0,8 per mil.

Ja motorn byttes på 9 st ungefär samtidigt om jag minns rätt.

Så du kan göra en bra affär eller ditt livs värsta bilaffär.

4 261 Inlägg
5 april 2015
#3
Kör dom på jobbet varje dag och kan säga att dom rostar som fan. Börjar med flertal rostrosor.
Dsg lådan javisst det är väldigt ofta jag hör dåliga lådor som skramlar. Sen olika el fel.

tror automaten med 6 växlad ska inte krångla? kanske har fel.

Dom här passaterna säljer som smör , både eco samt diesel. tyvärr inget som jag nånsin skulle lägga 10 öre på.

Absolut inget för mig.

mvh

Muttley
5 april 2015
#4
panda666 skrev:
Kör dom på jobbet varje dag och kan säga att dom rostar som fan. Börjar med flertal rostrosor.
Dsg lådan javisst det är väldigt ofta jag hör dåliga lådor som skramlar. Sen olika el fel.

tror automaten med 6 växlad ska inte krångla? kanske har fel.

Dom här passaterna säljer som smör , både eco samt diesel. tyvärr inget som jag nånsin skulle lägga 10 öre på.

Absolut inget för mig.

mvh

Rost har jag inte märkt på min, förutom stenskotten som vanligt, men de är ju självförvållat när folk måste ligga för nära lastbilar.

Jag glömde nämna,  vi har nog lite otur men de äter däck. Trots hjulinställning.

1 192 Inlägg
5 april 2015
#5
tkd_rille skrev:
Kört en från 0 mil.  Nu ligger den på 33 tusen mil.
-Första halvåret byttes kablar till gastankarna, den gick alltså bara på 1 gastank.
-Motorn och växellådan blev bytt vid 19500 mil. Motorn pga att den var för varmkörd som de blir på gas.
- Någon sensor som stängde av gasdriften har bytts inom 1 år.
- Service var 1500 mil alltså ofta.

Om du byter tändstift så kan du inte köpa valfritt på mekonomen och byta själv. Du måste köpa de på volkswagen annars går den som en påse nötter. Och du behöver specialverktyg.

Den går dåligt på bensin och dricker ca 0,8 per mil.

Ja motorn byttes på 9 st ungefär samtidigt om jag minns rätt.

Så du kan göra en bra affär eller ditt livs värsta bilaffär.

Med andra ord, satsa på en 2.0 TDI?


Muttley
5 april 2015
#6
Cracksoup skrev:
tkd_rille skrev:
Kört en från 0 mil.  Nu ligger den på 33 tusen mil.
-Första halvåret byttes kablar till gastankarna, den gick alltså bara på 1 gastank.
-Motorn och växellådan blev bytt vid 19500 mil. Motorn pga att den var för varmkörd som de blir på gas.
- Någon sensor som stängde av gasdriften har bytts inom 1 år.
- Service var 1500 mil alltså ofta.

Om du byter tändstift så kan du inte köpa valfritt på mekonomen och byta själv. Du måste köpa de på volkswagen annars går den som en påse nötter. Och du behöver specialverktyg.

Den går dåligt på bensin och dricker ca 0,8 per mil.

Ja motorn byttes på 9 st ungefär samtidigt om jag minns rätt.

Så du kan göra en bra affär eller ditt livs värsta bilaffär.

Med andra ord, satsa på en 2.0 TDI?

Ja vi har någon sån med.  Jag fick prova en sådan ett par dagar, dock en -13 tror jag.  Min upplevelse var ungefär.
-Bra vridmoment, kan köra på väldigt hög växel.
-Snittade ungefär 0,4 på 60 mil per dag.
-Helt tyst motor mycket trevligt.

Och jag har faktiskt inte hört så mycket om vad som gått sönder men de verkar vara väldigt nöjda med dessa.

Eco vs diesel i räckvidd på bränslen
TDI ca 120 mil på fulltank.
Eco Ungefär 40-45 mil på gas och nästan 40 mil bensin.


Hade jag varit tvungen att välja en passat från de åren så hade jag tagit TDI

105 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#7
Så motorn och växellådan (manuell?) håller förmodligen inte mer än 20.000 mil sen rasar det då?
Så bilen går bättre på gas än på bensin?

Muttley
5 april 2015
#8
EkenGoesWild skrev:
Så motorn och växellådan (manuell?) håller förmodligen inte mer än 20.000 mil sen rasar det då?
Så bilen går bättre på gas än på bensin?

Nej våra höll inte längre. Och då var vi trots allt noga med all service.

Bilen går bättre på gas,  på bensin blir tomgång och körning vid låga vartal orolig.
Jag hade aldrig vågat köpa en gasbil som närmar sig de 20.

105 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#9
Så då är rådet att avstå köp helt på en ecofuel med andra ord?

Muttley
5 april 2015
#10
EkenGoesWild skrev:
Så då är rådet att avstå köp helt på en ecofuel med andra ord?

Tipset är att kolla upp de nyare, om de har löst problemet.

Men om du tänkt köra på bensin hade jag kört på en bensinare trots lite högre skatt.  Serviceintervallerna är väl längre och därmed får du ner kostnaden.
Tråkigt att de var problem med just -12 för bilen i sig är ju ganska okej till kupen.

En nackdel till med just gasbilarna är om gastankarna har börjat rosta. Då kan de kosta dig upp till 60 000 kr att byta ut dem. Och vw är nog bland de svåraste att försöka få ut något via garanti.  De kan du söka om på nätet. Läste om ett fall på vw:s fb sida där en hade rostiga tankar.   Och de är de sista man vill ha på en gasbil.


Sök