Hybridsmurfen skrev:
JonasK skrev:
Genna skrev:
Värre är att verkstan vill ha 8000+ för intervallservicen...
Vad är det för en verkstad som vill ha över 8tusen för en skvätt olja och ett filter. Resten är ju bara kontroller. Givetvis beroende på hur långt bilen gått, men ändå.
Edit: Tittade lite mer nogrannt i serviceschemat, för de 8000 så ingår kamremsbyte hoppas jag. Annars är du grundlurad.
Kamrem ska bytas ja. Står längre upp i tråden. Genna har nog köpt Sveriges dyraste V40.
ligger nog väldigt mycket i det... det som kan verka billigt blir jävligt lätt dyrt om man inte skruvar själv.
gäller att ha lite känsla när man köper gamla bilar. för det drar lätt iväg men ibland kan man ha värsta flytet.
hämtade min Arosa i Stockholm 1500kr gav jag för den ett kopplingsbyte och sen dess har den rullat utan några som helst kostnader som inte är relaterad till onödiga grejer.. så som dämpare och fjädrar fälgar låga däck osv
men har verkligen inte gjort ett skit förutom bytt olja+alla filter när service lampan tänds och 2skyltbelysningslampor.
den startar och går perfekt hela tiden. ibland rullar den med kärringen bakom ratten men dom övriga milen varje år som ligger runt 1500mil körs med fullgas och växlingar så nära varvstoppet som går. endå tuggar den bara på.
våran gamla Arosa gav jag 3200kr la ner totalt kanske 4000kr under 5000mil i reservdelar osv men den har gått 18K istället för 8K när jag köpte den grå.
Men jag mekar själv och tvekar inte att lyfta på toppen eller riva ner lådan osv.
tillgång till allt och lite till som en normal bilverkstad har.
så man ska verkligen ge varningens finger till folk som tror att man kommer billigt undan med billiga bilar när man inte har kunskapen för det!