3741
Sök

Bromsarna dog, Volvo V40, -97, bromsrör bak läckage, reklamera?

10 163 Inlägg
12 april 2015
#21
Subaru-STi skrev:
Djo skrev:
s/v40 bromsrör är standard tyvärr måste tanken lossas för att bytta rörena bak (om man ska göra det ordentligt) Dock såg det hemskt rostigt ut runtom också kolla över bilen noggrant innan du börjar lägga massa pengar på den.

Detta gör man dock inte, då det är mycket enklare & billigare att köpa bromsrör på löpmeter och böja till själv, samt kona om ändarna.

Sen täta bromsrör med el-tejp? Det måste du väl ha förstått att de ej skulle funka.. Högt tryck samt all rost?!

Ända stället du kan dra röret till höger sidan är över tanken men går att knöla in om man vill det. och för att få bort gamla måste tanken lossas och böjas komma ner en bit.

Ja jag har bytt på några v40is.
Senast redigerat av Djo (12 april 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 013 Inlägg
13 april 2015
#22
Djo skrev:
Subaru-STi skrev:
Djo skrev:
s/v40 bromsrör är standard tyvärr måste tanken lossas för att bytta rörena bak (om man ska göra det ordentligt) Dock såg det hemskt rostigt ut runtom också kolla över bilen noggrant innan du börjar lägga massa pengar på den.

Detta gör man dock inte, då det är mycket enklare & billigare att köpa bromsrör på löpmeter och böja till själv, samt kona om ändarna.

Sen täta bromsrör med el-tejp? Det måste du väl ha förstått att de ej skulle funka.. Högt tryck samt all rost?!

Ända stället du kan dra röret till höger sidan är över tanken men går att knöla in om man vill det. och för att få bort gamla måste tanken lossas och böjas komma ner en bit.

Ja jag har bytt på några v40is.

Nu har ju TS precis köpt bilen så hon är väl inte helt nöjd. Som gammal bilhandlare har jag lärt mig en sak:
Om det kostar mer än hälften av bilens värde att reparera den så ska man ta en funderare...

En V40 -97 köper man för cirka 7000:- i mina trakter
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=2
Då är kamrem bytt och bil & ac fungerar som det ska.

Jag bedömer -utan att ha sett den på utsidan- att TS bil kanske är värd 4-5 tkr. Med tanke på underredet kanske lägre. Kamrem ska bytas vilket hon nämnde i någon tråd.

Kostar rep. mer än 2500:- hade jag nog sålt den för så mycket man får och köpt en annan bil. Kanske inte då en Holländsk "Volvo"...

Hur mycket skulle NI betala för en V40 1.6 -97 med kassa bromsar och kamremsbyte på gång?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 163 Inlägg
13 april 2015
#23
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:
Subaru-STi skrev:

Detta gör man dock inte, då det är mycket enklare & billigare att köpa bromsrör på löpmeter och böja till själv, samt kona om ändarna.

Sen täta bromsrör med el-tejp? Det måste du väl ha förstått att de ej skulle funka.. Högt tryck samt all rost?!

Ända stället du kan dra röret till höger sidan är över tanken men går att knöla in om man vill det. och för att få bort gamla måste tanken lossas och böjas komma ner en bit.

Ja jag har bytt på några v40is.

Nu har ju TS precis köpt bilen så hon är väl inte helt nöjd. Som gammal bilhandlare har jag lärt mig en sak:
Om det kostar mer än hälften av bilens värde att reparera den så ska man ta en funderare...

En V40 -97 köper man för cirka 7000:- i mina trakter
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=2
Då är kamrem bytt och bil & ac fungerar som det ska.

Jag bedömer -utan att ha sett den på utsidan- att TS bil kanske är värd 4-5 tkr. Med tanke på underredet kanske lägre. Kamrem ska bytas vilket hon nämnde i någon tråd.

Kostar rep. mer än 2500:- hade jag nog sålt den för så mycket man får och köpt en annan bil. Kanske inte då en Holländsk "Volvo"...

Hur mycket skulle NI betala för en V40 1.6 -97 med kassa bromsar och kamremsbyte på gång?

Hade betalt mellan 500-1500 beroende på övrigt skick.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
13 april 2015
#24
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:

Ända stället du kan dra röret till höger sidan är över tanken men går att knöla in om man vill det. och för att få bort gamla måste tanken lossas och böjas komma ner en bit.

Ja jag har bytt på några v40is.

Nu har ju TS precis köpt bilen så hon är väl inte helt nöjd. Som gammal bilhandlare har jag lärt mig en sak:
Om det kostar mer än hälften av bilens värde att reparera den så ska man ta en funderare...

En V40 -97 köper man för cirka 7000:- i mina trakter
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=2
Då är kamrem bytt och bil & ac fungerar som det ska.

Jag bedömer -utan att ha sett den på utsidan- att TS bil kanske är värd 4-5 tkr. Med tanke på underredet kanske lägre. Kamrem ska bytas vilket hon nämnde i någon tråd.

Kostar rep. mer än 2500:- hade jag nog sålt den för så mycket man får och köpt en annan bil. Kanske inte då en Holländsk "Volvo"...

Hur mycket skulle NI betala för en V40 1.6 -97 med kassa bromsar och kamremsbyte på gång?

Hade betalt mellan 500-1500 beroende på övrigt skick.

förutsatt att man letar bil.  men inte ens det är den värd tyvärr.
lite för mycket fel på dessa bilar så det är inte värt besväret..  ett av mina bättre köp var ett spontan köp en pegga 306:A gav 1500kr haft den i 2år snart  inte gjort mycket alls  ett hjulager en drivaxel. lite olja och sen har jag bara kört och kört.  ful och äklig bil   första bes gick igenom med blankt papper utan att göra något annat än att byta en abs givare som ingick i affären och rulla in på bes.
sista bes jag gjorde var det nedslag på ett bromsrör men slipade rent det och det såg ok ut och dom släppte igenom den på bes. 

men den är ful och äklig men tar sig fram över förväntan. men köpte den bara för att vara snäll mot polarn och tänkte sälja vidare skiten bara.  nog rullat 3000mil med den nu smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 april 2015
#25
Genna skrev:
Köpte en begagnad bil i veckan, gick bra att köra hem den 15 mil, bromsarna tog väldigt bra.

Idag bytte jag till sommardäck. Det var väldigt tjockt lager lera och skit i hjulhusen, så jag sopade och skrapade (lätt och försiktigt) bort det värsta. Gräver fram ett tunt, smalt rör, som jag förmodar är bromsröret?

http://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-75c49a51a4ccf6b083e5b2d36b99355c.jpg

Det var väldigt rostigt runt röret och rätt vad det är börjar det "blöda fram" olja. Gör ett desperat försök att täta med isoleringstejp (som syns på bilden). Ser hjälpligt ut, kollar bromsvätskebehållaren som inte verkar ha tappat speciellt mycket. Tänkte jag kan klara mig ett par dagar med att fylla på vätska i värsta fall, tills jag får en tid hos verkstan.

Så ska jag iväg och fylla luft i sommardäcken. Då har jag inga bromsar alls. Pedalen går i botten och får köra 1:an och 2:an och bromsa med handbromsen. Som tur ingen trafik den tiden.

Känns ju inte lite surt att behöva börja "nybils"-köpet med bromsfail. Antar det var rosten och det en cm tjocka lagret lera/smuts runt rören som höll dem täta och när jag tog bort skiten så föll de sönder.

Köpte bilen från en bilaffär, där han sa att "det inte ges någon garanti". Kostade drygt 10k så... Finns det någon möjlighet att få rätt till ersättning för lagning i ett sånt här fall? På ett sätt har jag ingen lust att tjafsa heller. Vet att bilen inte är ny. Men ska den kunna rasa sönder *så* fort? Kommer ändå kosta en del att fixa det här. hmm

Kom helt på att detta är onormalt? Om en bromskrets lägger av ska väl bilen fortfarande ha bromsar på bägge framhjul och ett bakhjul? När vätskan sjunkit till en viss nivå ska det stanna av med läckage. Luktar mer fel...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 163 Inlägg
14 april 2015
#26
Hybridsmurfen skrev:
Genna skrev:
Köpte en begagnad bil i veckan, gick bra att köra hem den 15 mil, bromsarna tog väldigt bra.

Idag bytte jag till sommardäck. Det var väldigt tjockt lager lera och skit i hjulhusen, så jag sopade och skrapade (lätt och försiktigt) bort det värsta. Gräver fram ett tunt, smalt rör, som jag förmodar är bromsröret?

http://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-75c49a51a4ccf6b083e5b2d36b99355c.jpg

Det var väldigt rostigt runt röret och rätt vad det är börjar det "blöda fram" olja. Gör ett desperat försök att täta med isoleringstejp (som syns på bilden). Ser hjälpligt ut, kollar bromsvätskebehållaren som inte verkar ha tappat speciellt mycket. Tänkte jag kan klara mig ett par dagar med att fylla på vätska i värsta fall, tills jag får en tid hos verkstan.

Så ska jag iväg och fylla luft i sommardäcken. Då har jag inga bromsar alls. Pedalen går i botten och får köra 1:an och 2:an och bromsa med handbromsen. Som tur ingen trafik den tiden.

Känns ju inte lite surt att behöva börja "nybils"-köpet med bromsfail. Antar det var rosten och det en cm tjocka lagret lera/smuts runt rören som höll dem täta och när jag tog bort skiten så föll de sönder.

Köpte bilen från en bilaffär, där han sa att "det inte ges någon garanti". Kostade drygt 10k så... Finns det någon möjlighet att få rätt till ersättning för lagning i ett sånt här fall? På ett sätt har jag ingen lust att tjafsa heller. Vet att bilen inte är ny. Men ska den kunna rasa sönder *så* fort? Kommer ändå kosta en del att fixa det här. hmm

Kom helt på att detta är onormalt? Om en bromskrets lägger av ska väl bilen fortfarande ha bromsar på bägge framhjul och ett bakhjul? När vätskan sjunkit till en viss nivå ska det stanna av med läckage. Luktar mer fel...

Är rören helt av ute vid oken så blir det dåligt med bromsar. Men vist kan det vara mer fel det kan det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 april 2015
#27
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Genna skrev:
Köpte en begagnad bil i veckan, gick bra att köra hem den 15 mil, bromsarna tog väldigt bra.

Idag bytte jag till sommardäck. Det var väldigt tjockt lager lera och skit i hjulhusen, så jag sopade och skrapade (lätt och försiktigt) bort det värsta. Gräver fram ett tunt, smalt rör, som jag förmodar är bromsröret?

http://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-75c49a51a4ccf6b083e5b2d36b99355c.jpg

Det var väldigt rostigt runt röret och rätt vad det är börjar det "blöda fram" olja. Gör ett desperat försök att täta med isoleringstejp (som syns på bilden). Ser hjälpligt ut, kollar bromsvätskebehållaren som inte verkar ha tappat speciellt mycket. Tänkte jag kan klara mig ett par dagar med att fylla på vätska i värsta fall, tills jag får en tid hos verkstan.

Så ska jag iväg och fylla luft i sommardäcken. Då har jag inga bromsar alls. Pedalen går i botten och får köra 1:an och 2:an och bromsa med handbromsen. Som tur ingen trafik den tiden.

Känns ju inte lite surt att behöva börja "nybils"-köpet med bromsfail. Antar det var rosten och det en cm tjocka lagret lera/smuts runt rören som höll dem täta och när jag tog bort skiten så föll de sönder.

Köpte bilen från en bilaffär, där han sa att "det inte ges någon garanti". Kostade drygt 10k så... Finns det någon möjlighet att få rätt till ersättning för lagning i ett sånt här fall? På ett sätt har jag ingen lust att tjafsa heller. Vet att bilen inte är ny. Men ska den kunna rasa sönder *så* fort? Kommer ändå kosta en del att fixa det här. hmm

Kom helt på att detta är onormalt? Om en bromskrets lägger av ska väl bilen fortfarande ha bromsar på bägge framhjul och ett bakhjul? När vätskan sjunkit till en viss nivå ska det stanna av med läckage. Luktar mer fel...

Är rören helt av ute vid oken så blir det dåligt med bromsar. Men vist kan det vara mer fel det kan det.

Bilar har 2-krets bromssystem. Det innebär om en krets lägger av så ska det finnas 75% bromsverkan kvar... Jag tror bilen är skrot.

Ursäkta Genna, men hade du föreslagit denna bil så hade iallafall både jag och Evildan gapat -NEJ- mycket högt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 163 Inlägg
14 april 2015
#28
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Kom helt på att detta är onormalt? Om en bromskrets lägger av ska väl bilen fortfarande ha bromsar på bägge framhjul och ett bakhjul? När vätskan sjunkit till en viss nivå ska det stanna av med läckage. Luktar mer fel...

Är rören helt av ute vid oken så blir det dåligt med bromsar. Men vist kan det vara mer fel det kan det.

Bilar har 2-krets bromssystem. Det innebär om en krets lägger av så ska det finnas 75% bromsverkan kvar... Jag tror bilen är skrot.

Ursäkta Genna, men hade du föreslagit denna bil så hade iallafall både jag och Evildan gapat -NEJ- mycket högt.

Jo vist är det så men är broms rören av på båda sidor ute vid oken så kommer trycket enbart trycka ut vätskan i atmosfären ej in i oket. Då kan det vara hur mycket två krets som helst vist fram borde det finnas ja men 'är det en stor läcka kommer pedalen fara ner i golvet = inga bromsar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 april 2015
#29
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:

Är rören helt av ute vid oken så blir det dåligt med bromsar. Men vist kan det vara mer fel det kan det.

Bilar har 2-krets bromssystem. Det innebär om en krets lägger av så ska det finnas 75% bromsverkan kvar... Jag tror bilen är skrot.

Ursäkta Genna, men hade du föreslagit denna bil så hade iallafall både jag och Evildan gapat -NEJ- mycket högt.

Jo vist är det så men är broms rören av på båda sidor ute vid oken så kommer trycket enbart trycka ut vätskan i atmosfären ej in i oket. Då kan det vara hur mycket två krets som helst vist fram borde det finnas ja men 'är det en stor läcka kommer pedalen fara ner i golvet = inga bromsar.

Det var detta jag ville få fram. Helt korrekt. Tycker inte det är värt att reparera bilen. Sälj som skrot, Köp en Japan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 163 Inlägg
14 april 2015
#30
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Bilar har 2-krets bromssystem. Det innebär om en krets lägger av så ska det finnas 75% bromsverkan kvar... Jag tror bilen är skrot.

Ursäkta Genna, men hade du föreslagit denna bil så hade iallafall både jag och Evildan gapat -NEJ- mycket högt.

Jo vist är det så men är broms rören av på båda sidor ute vid oken så kommer trycket enbart trycka ut vätskan i atmosfären ej in i oket. Då kan det vara hur mycket två krets som helst vist fram borde det finnas ja men 'är det en stor läcka kommer pedalen fara ner i golvet = inga bromsar.

Det var detta jag ville få fram. Helt korrekt. Tycker inte det är värt att reparera bilen. Sälj som skrot, Köp en Japan.

Nej jag tycker inte heller det är värt det och en japan kan vara ett bra köp om man vill ha något pålitligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
15 april 2015
#31
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Kom helt på att detta är onormalt? Om en bromskrets lägger av ska väl bilen fortfarande ha bromsar på bägge framhjul och ett bakhjul? När vätskan sjunkit till en viss nivå ska det stanna av med läckage. Luktar mer fel...

Är rören helt av ute vid oken så blir det dåligt med bromsar. Men vist kan det vara mer fel det kan det.

Bilar har 2-krets bromssystem. Det innebär om en krets lägger av så ska det finnas 75% bromsverkan kvar... Jag tror bilen är skrot.

Ursäkta Genna, men hade du föreslagit denna bil så hade iallafall både jag och Evildan gapat -NEJ- mycket högt.

ett 2krets system tappar betydligt mycket mer än 25% bromsverkan.   körde av höger bak på en skoda pickup jag lånat.. går att låsa upp höger framhjul men då är pellen mer eller mindre i botten möjligen att det finns en bakbroms men betvivlar det.. helt dött vänster fram.

min erfarenhet är att man tappar minst 1framhjul vid alla bromsfel.
och det är snarare 40% broms per sida fram och resten bak på en normal bil

har kört bortfall så många gånger och jag har aldrig varit med om att man kan kalla det broms efteråt. man kan kanske stanna med hjälp av bromsen så länge man planerar körningen extremt

3gånger har jag lyckats med buss iof en liten iveco 24pass  skitskoj att stå vid ett stoppljus och pedalen far i golvet smile på en sån blir det nada bromsar efteråt..går inte att stanna med hjälp av färdbromsen

Kör fort så hinner inget hända...

260 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#32
Hybridsmurfen skrev:
Tur i oturen att du köpte en 1.6 och inte en 1.8i...

Nej, det där såg inte vackert ut! Tokrostig. Du som brukar var väldigt noga med vilken bil du ska ha - hur gick det köpet till? Kan tänka mig att andra sidan ser likadan ut. Kolla det!

Fördelen är att de brukar gå hyfsat snålt om man inte pressar den lilla motorn alltför hårt. Men en V40 fas 1 är i mitt tyckte ingen kul historia.

Reklamera är nog bara att glömma. Du hade troligen helt enkelt otur. Tyvärr.

Alltså, det var ju inte helt lätt att se rosten bakom hjulen, under två cm skit som täckte precis allt i hjulhusen. tongue Annars var den väl... billig, haha... Nej, men jag hade ju inga som helst finesser på Opeln, och här var en bil med larm, elvärmda speglar, ACC osv. Den är inte så rostig annars, lite ytrost i vänster bakskärm som jag kan fixa själv när det blir lite varmare.

Jag ska absolut byta på andra sidan också. Och ja, jag har lagt ner tanken på att reklamera något. Det var inte *så* dyrt att fixa. Värre är att verkstan vill ha 8000+ för intervallservicen... hmm
Senast redigerat av Genna (20 april 2015)

260 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#33
Subaru-STi skrev:
Sen täta bromsrör med el-tejp? Det måste du väl ha förstått att de ej skulle funka.. Högt tryck samt all rost?!

Haha, jaa... Men jag var desperat, juh... wink

260 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#34
Hybridsmurfen skrev:
Bilar har 2-krets bromssystem. Det innebär om en krets lägger av så ska det finnas 75% bromsverkan kvar... Jag tror bilen är skrot.

Ursäkta Genna, men hade du föreslagit denna bil så hade iallafall både jag och Evildan gapat -NEJ- mycket högt.

75%! Jösses... Nej, jag hade *liiite* broms kvar, men fick ändå använda handbromsen som komplement.

-.-
383 Inlägg
20 april 2015
#35
Genna skrev:
Värre är att verkstan vill ha 8000+ för intervallservicen... hmm

Vad är det för en verkstad som vill ha över 8tusen för en skvätt olja och ett filter. Resten är ju bara kontroller. Givetvis beroende på hur långt bilen gått, men ändå.

Edit: Tittade lite mer nogrannt i serviceschemat, för de 8000 så ingår kamremsbyte hoppas jag. Annars är du grundlurad.
Senast redigerat av JonasK (20 april 2015)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

Forummoderator
18 013 Inlägg
20 april 2015
#36
JonasK skrev:
Genna skrev:
Värre är att verkstan vill ha 8000+ för intervallservicen... hmm

Vad är det för en verkstad som vill ha över 8tusen för en skvätt olja och ett filter. Resten är ju bara kontroller. Givetvis beroende på hur långt bilen gått, men ändå.

Edit: Tittade lite mer nogrannt i serviceschemat, för de 8000 så ingår kamremsbyte hoppas jag. Annars är du grundlurad.

Kamrem ska bytas ja. Står längre upp i tråden. Genna har nog köpt Sveriges dyraste V40.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
20 april 2015
#37
Hybridsmurfen skrev:
JonasK skrev:
Genna skrev:
Värre är att verkstan vill ha 8000+ för intervallservicen... hmm

Vad är det för en verkstad som vill ha över 8tusen för en skvätt olja och ett filter. Resten är ju bara kontroller. Givetvis beroende på hur långt bilen gått, men ändå.

Edit: Tittade lite mer nogrannt i serviceschemat, för de 8000 så ingår kamremsbyte hoppas jag. Annars är du grundlurad.

Kamrem ska bytas ja. Står längre upp i tråden. Genna har nog köpt Sveriges dyraste V40.

ligger nog väldigt mycket i det...   det som kan verka billigt blir jävligt lätt dyrt om man inte skruvar själv.

gäller att ha lite känsla när man köper gamla bilar. för det drar lätt iväg men ibland kan man ha värsta flytet.


hämtade min Arosa i Stockholm 1500kr gav jag för den ett kopplingsbyte och sen dess har den rullat utan några som helst kostnader som inte är relaterad till onödiga grejer.. så som dämpare och fjädrar fälgar låga däck osv smile

men har verkligen inte gjort ett skit förutom bytt olja+alla filter när service lampan tänds och 2skyltbelysningslampor.

den startar och går perfekt hela tiden. ibland rullar den med kärringen bakom ratten men dom övriga  milen varje år som ligger runt 1500mil körs med fullgas och växlingar så nära varvstoppet som går.  endå tuggar den bara på.

våran gamla Arosa gav jag 3200kr la ner totalt kanske 4000kr under 5000mil i reservdelar osv men den har gått 18K istället för 8K när jag köpte den grå.

Men jag mekar själv och tvekar inte att lyfta på toppen eller riva ner lådan osv.
tillgång till allt och lite till som en normal bilverkstad har.


så man ska verkligen ge varningens finger till folk som tror att man kommer billigt undan med billiga bilar när man inte har kunskapen för det!

Kör fort så hinner inget hända...

260 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#38
JonasK skrev:
Genna skrev:
Värre är att verkstan vill ha 8000+ för intervallservicen... hmm

Vad är det för en verkstad som vill ha över 8tusen för en skvätt olja och ett filter. Resten är ju bara kontroller. Givetvis beroende på hur långt bilen gått, men ändå.

Edit: Tittade lite mer nogrannt i serviceschemat, för de 8000 så ingår kamremsbyte hoppas jag. Annars är du grundlurad.

Ja, precis, det är kamremmen... Bara delarna där går på 2800:- Sen är det ju 4-5 timmars jobb, som han sa. Fast i servicen ingick ju diverse filter, olja, tändstift och sånt också.

En annan verkstad skulle ha ca 6000 för kamrem, vattenpump, drivrem. Så även om jag gör allt själv utom kamremmen är det frågan om det är värt besväret.
Senast redigerat av Genna (20 april 2015)

260 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#39
Hybridsmurfen skrev:
JonasK skrev:
Genna skrev:
Värre är att verkstan vill ha 8000+ för intervallservicen... hmm

Vad är det för en verkstad som vill ha över 8tusen för en skvätt olja och ett filter. Resten är ju bara kontroller. Givetvis beroende på hur långt bilen gått, men ändå.

Edit: Tittade lite mer nogrannt i serviceschemat, för de 8000 så ingår kamremsbyte hoppas jag. Annars är du grundlurad.

Kamrem ska bytas ja. Står längre upp i tråden. Genna har nog köpt Sveriges dyraste V40.

Hahaha! Mmm... Verkar så. Sa jag att jag skulle behöva fixa glappet i ratten, göra en hjulinställning och byta koppling också? tongue Visst, bilen funkar som bruksbil, men jag är ju lite sjukligt pedantisk av mig.


Sök