_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Mja, bilarna blir ju bara dyrare och dyrare. Ja folk får väl spara till vilka nya bilar dom vill. Jag gör det inte.
Inte är det allt dom nya bilarna är bättre på. Kan räkna upp några saker som inte är bättre. Har kört en del nya bilar från dessa märken jag räknade upp och är verkligen inte imponerad. En kort sammanfattning vad som är sämre än på min 850:
Ingen/äcklig känsla i grejerna(motor/drivlina), stora på utsidan - små på insidan, konstiga designer och dåligt sikt gör det svårt/svårare att veta var man har bilen, många har mycket högre vägljud än min 850, sämre stolar, tråkiga motorer. Lägg därtill att 850in tar dessa nya bilar i
driftsäkerhet och har billigare
servicekostnader. Enda sakerna de är bättre på är bränsleförbrukningen och möjligtvis säkerheten(Volvo iaf)...
Det som jag
fetat kan väl ingen påstå att jag har fel i? Jämförelserna är gjorda mot en över 18 år gammal 850 med nästan 30 000 mil på räkneverket.
Mvh _Bakåt_Strävaren_.
Driftsäkerheten...du envisas med att dra upp det, men har du något belägg för det mer än att det är vad du tror?
Allt du rabblade upp...ptja, det står ju för dig. Jag håller ex.vis inte med. Sen är det ju gott att det inte bara "är så" utan också då verkar gälla alla nyare bilar.
I min värld är väl en 850 ungefär lika upphetsande som en Ford Express med 1.4-motorn...just det; inte alls.
Så du tycker exempel att dom har bättre sikt, bättre stolar och bättre utrymmen än en 850/855?
Jag tänker logiskt. Men vi ska säga att det är ingen slump att det ser ut såhär, Volvo kunde bygga kvalitetsbilar förr i tiden:
http://www.expressen.se/motor/topplista … flest-mil/Tyskt, svenskt och Honda som kan det här med pålitliga motorer också på topplistan.
Dom? Du pratar generellt igen? Ja, jag inbillar ju inte mig att en hybridbil prompt är en prius. Till skillnad från dig så ser jag inte 850 som Guds gåva till bilvärlden. Den är enligt mig, speciellt idag, förlegad på alla sätt och vis.
Jag sitter ex.vis 100 gånger bättre i min gamla Audi 100, än i en 850, har inga som helst problem med sikten, och har aldrig haft "ont om lastutrymme" (eller jo, men det skulle knappast en 850 heller löst).
Att -du- sitter bra i en 850 må ju vara hänt givetvis, men det är ju knappast någon garanti för att jag, "någons mormor" eller någon annan alls gör det. Min mor tycker hon sitter galet bra i sin SEAT Arosa...jag...gör det inte.
Att använda lastutrymme som något vinnande argument håller helt enkelt inte. Av den väldigt enkla anledning att; man skaffar bil efter vad man behöver. "Tant Asta" skiter fullkomligt i om du får in 20 flyttkartonger i bagageutrymmet på en bil, eller bara 17, för det är inget hon prioriterar. Det finns givetvis de personerna som bryr sig om "en extra cm här, och två där", men då faller det inte heller som något generellt argument, utan för den enskilde personens specifika krav.
Och gällande just lastutrymme. Med reservation för felaktiga siffror.
850;
Längd med uppfällt baksäte 105 cm
Längd med nedfällt baksäte 182 cm
Lastöppningens största bredd 120 cm
Lastöppningens största höjd 76 cm
Audi A6 1996;
Längd (nedfällt ryggstöd); 1898mm (längre än Volvon)
Längd (uppfällt ryggstöd); 1075mm (längre än volvon.
Lastöppning; 1180mm (mindre än volvon)
Max bredd (mellan hjulhus) 1121mm (ingen aning om vad volvon har)
Max höjd 682mm (mindre än Volvon)
Som synes, inga enorma skillnader, och knappast så att det är av rang för att avgöra ett bilköp. Men som sagt, med viss reservation för felaktigheter i mått.