2324
Sök

När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?

Forummoderator
18 011 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#141
caromania skrev:
Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Ingen vet exakt om den tar slut då men om den gör det så vad kan jag göra åt det? neutral Tror inte mina få mil per år bidragit till särskilt mycket. Det är på sommaren man kör mest, det är ju då bilkulturen lever. Det här är en deprimerande diskussion faktiskt på många sätt. sad Stackars barn nu, det kommer bara bli tuffare och tuffare i Sverige och världen i framtiden...

Det här har jag sagt förr och jag säger det än en gång: Folk som köper miljöbil och tror att dom bidrar med något gott för miljön kan dra åt helvete om de sitter och reser utomlands med flyg flera gånger per år!!!

Vi som är intresserade av motorer kan med gott samvete unna oss lite nöje med våra bränsledrivna fordon några månader per år. Miljöpartister och andra nyttiga idioter borde sopa framför sina egna dörrar före de kommer och försöker döda vår kultur!!

Håller bara med. Miljönissar borde grillas offentligt tycker jag, inte pga inställningen till miljön utan pga av de pratar i slow-motion och tycker de är "intellektuella". Jaha? Förutfattade meningar givetvis men jag tål inte folk som pratar sakta. Sinnesslöa.

J a g    t y c k e r...   v i    a l l a...    b o r d e...!   s j u n g a....  " W e...    s h a l l    o v e r c o m e "

Hehe... Snacka om mental härdsmälta den damen fick då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
19 april 2015
#142
_Blue_Speed_ skrev:
[
Det här har jag sagt förr och jag säger det än en gång: Folk som köper miljöbil och tror att dom bidrar med något gott för miljön kan dra åt helvete om de sitter och reser utomlands med flyg flera gånger per år!!!

Vi som är intresserade av motorer kan med gott samvete unna oss lite nöje med våra bränsledrivna fordon några månader per år. Miljöpartister och andra nyttiga idioter borde sopa framför sina egna dörrar före de kommer och försöker döda vår kultur!!

Man köper en snål bil så man kan köpa bil eller hus kontant wink

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
19 april 2015
#143
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
[
Det här har jag sagt förr och jag säger det än en gång: Folk som köper miljöbil och tror att dom bidrar med något gott för miljön kan dra åt helvete om de sitter och reser utomlands med flyg flera gånger per år!!!

Vi som är intresserade av motorer kan med gott samvete unna oss lite nöje med våra bränsledrivna fordon några månader per år. Miljöpartister och andra nyttiga idioter borde sopa framför sina egna dörrar före de kommer och försöker döda vår kultur!!

Man köper en snål bil så man kan köpa bil eller hus kontant wink

Vad menar du nu? Ska man ta lån på en Prius och köra den tills man sparat ihop pengar för att köpa en annan bil kontant? Låter bakvänt.

Som sagt, jag gråter inte över några enstaka dl hit och dit. Kör en skön bil med skön motor, är nöjd så.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
19 april 2015
#144
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
[
Det här har jag sagt förr och jag säger det än en gång: Folk som köper miljöbil och tror att dom bidrar med något gott för miljön kan dra åt helvete om de sitter och reser utomlands med flyg flera gånger per år!!!

Vi som är intresserade av motorer kan med gott samvete unna oss lite nöje med våra bränsledrivna fordon några månader per år. Miljöpartister och andra nyttiga idioter borde sopa framför sina egna dörrar före de kommer och försöker döda vår kultur!!

Man köper en snål bil så man kan köpa bil eller hus kontant wink

Vad menar du nu? Ska man ta lån på en Prius och köra den tills man sparat ihop pengar för att köpa en annan bil kontant? Låter bakvänt.

Som sagt, jag gråter inte över några enstaka dl hit och dit. Kör en skön bil med skön motor, är nöjd så.

Nej jag syftar på att du tidigare sagt att de är omöjligt att köpa en hyfsat "dyr" bil kontant utan lån om man inte var en med hög inkomst.

Ju snålare bil ju mer pengar kan du lägga på hög och till sist köpa en prius för 80, för att spara ännu mer för att köpa en helt ny bil i slutändan. 

Att man sen bidrar till mindre utsläpp när man faktiskt kör bilen är ju ett plus.   

Jag tror själv att de kommer tillverkas miljövänligare större motorer med. 

Men är du emot att flyga helt och hållet? Jag hoppas du aldrig sätter dig i ett flygplan när du kör en sådan miljöförstörare. wink

Tillägg.  Jag skrev snål bil, inte prius.  Du kan ta valfri bil.  Till och med en smart.   Om du hade kört en smart istället för 850 och tänkt ekonomiskt kan du ju köpa en fabriksny bil på 3-4 år smile
Senast redigerat av tkd_rille (19 april 2015)

6 632 Inlägg
19 april 2015
#145
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
[
Det här har jag sagt förr och jag säger det än en gång: Folk som köper miljöbil och tror att dom bidrar med något gott för miljön kan dra åt helvete om de sitter och reser utomlands med flyg flera gånger per år!!!

Vi som är intresserade av motorer kan med gott samvete unna oss lite nöje med våra bränsledrivna fordon några månader per år. Miljöpartister och andra nyttiga idioter borde sopa framför sina egna dörrar före de kommer och försöker döda vår kultur!!

Man köper en snål bil så man kan köpa bil eller hus kontant wink

Vad menar du nu? Ska man ta lån på en Prius och köra den tills man sparat ihop pengar för att köpa en annan bil kontant? Låter bakvänt.

Som sagt, jag gråter inte över några enstaka dl hit och dit. Kör en skön bil med skön motor, är nöjd så.

Kan vi snälla, söta, rara, sluta nämna Prius direkt när det gäller mobbad bil, snål bil, ful bil, konstig bil, snabb bil, hybrid? Finns fler hybrider modeller att välja på. Vissa mer mer effekt, andra med mindre och somliga med snyggare design! Typ Mondeo HEV eller Honda Civic (I mitt tycke)

Istället för att gå på krogen kan man tanka en bil man vill ha, och pengarna som blir över kan man spara.

De/Dem

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
19 april 2015
#146
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Man köper en snål bil så man kan köpa bil eller hus kontant wink

Vad menar du nu? Ska man ta lån på en Prius och köra den tills man sparat ihop pengar för att köpa en annan bil kontant? Låter bakvänt.

Som sagt, jag gråter inte över några enstaka dl hit och dit. Kör en skön bil med skön motor, är nöjd så.

Nej jag syftar på att du tidigare sagt att de är omöjligt att köpa en hyfsat "dyr" bil kontant utan lån om man inte var en med hög inkomst.

Ju snålare bil ju mer pengar kan du lägga på hög och till sist köpa en prius för 80, för att spara ännu mer för att köpa en helt ny bil i slutändan. 

Att man sen bidrar till mindre utsläpp när man faktiskt kör bilen är ju ett plus.   

Jag tror själv att de kommer tillverkas miljövänligare större motorer med. 

Men är du emot att flyga helt och hållet? Jag hoppas du aldrig sätter dig i ett flygplan när du kör en sådan miljöförstörare. wink

Tillägg.  Jag skrev snål bil, inte prius.  Du kan ta valfri bil.  Till och med en smart.   Om du hade kört en smart istället för 850 och tänkt ekonomiskt kan du ju köpa en fabriksny bil på 3-4 år smile

Självklart går det spara ett bra tag... Men att bara köpa en ny bil bara sådär för 500k-1 miljon utan lån så krävs det att man är miljonär.

Det är dubbelmoralen med flygplan jag inte gillar. Vissa försöker att vara och tror att de är så miljövänliga men när det vankas utlandssemester 2 gånger per år så är miljön som bortglömd... De lever inte som de lär.

Jag kör en Volvo från tiden när de var som bäst och jag har ett intresse för dessa. Känner inget behov av att köpa en fabriksny bil idag, dagens bilar intresserar mig helt enkelt inte. Feta nya bilar från lyxmärken som ex Porsche, Lamborghini, Mercedes är givetvis undantag.

Så för att sammanfatta det hela: Mitt intresse för nya bilar från sömniga standardtillverkare som Kia, Ford, Hyundai, Volvo, Peugot, Renå osv är noll och ingenting. Gäsp säger jag bara.

Ekonomiskt så gör jag nog en bättre affär genom att fortsätta köra 850 med de få milen man kör per år än att köpa en fabriksny bil som drar 3 dl mindre.

Malheus skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Man köper en snål bil så man kan köpa bil eller hus kontant wink

Vad menar du nu? Ska man ta lån på en Prius och köra den tills man sparat ihop pengar för att köpa en annan bil kontant? Låter bakvänt.

Som sagt, jag gråter inte över några enstaka dl hit och dit. Kör en skön bil med skön motor, är nöjd så.

Kan vi snälla, söta, rara, sluta nämna Prius direkt när det gäller mobbad bil, snål bil, ful bil, konstig bil, snabb bil, hybrid? Finns fler hybrider modeller att välja på. Vissa mer mer effekt, andra med mindre och somliga med snyggare design! Typ Mondeo HEV eller Honda Civic (I mitt tycke)

Istället för att gå på krogen kan man tanka en bil man vill ha, och pengarna som blir över kan man spara.

Det är den första bil man tänker på när man tänker snål bil. Andra bilar faller i glömska.

Ja, folk får väl bestämma själv vad de ska använda sina pengar till.

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
20 april 2015
#147
Hybridsmurfen skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:

Svaret avsågs vara en reflektion på inställningen "jag vill inte ha en hybrid för jag vill ha en Audi", även om det innehåller en viss fri tolkning...

Ah, ok, missade det. My bad

Du vill ha en Audi. Jag, Evildan och Juggen88 vill ha Prius. Required vill ha BMW. Många vill ha Volvo. Saabägare är också väldigt märkestrogna. Vi lever i ett fritt land och bestämmer själva vad som ska stå på uppfarten hemma. Tur är väl det... Du skriver alltid korrekta inlägg och medger när det blev fel att det blev fel. Respekt från mig där!

Aldrig kört någon Audi hybrid men det dyker säkert upp i garaget förr eller senare. Då ska jag fråga kunden om jag får lov att "ta en sväng" pga eget intresse. De har aldrig sagt nej hittills. Brukar bjuda p något extra då :-)

Min Prius har idag hittat en nyfrälst som kört den 4-5 mil med nytaget körkort. Hon tyckte det var jobbigt att den var så tyst. "Helt plötsligt kör man i 85 km/h på en 70-sträcka!" Jo, det är säkert en katastrof.

Övrigt:
Som påpekats vid flera tillfällen så nämns just Prius när det pratas hybridbilar. Inte så märkligt kanske. Den har ju funnits ett tag. Men jag vill poängtera att jag kör denna bil av ekonomiska skäl, inte miljömässiga även om skatten på blygsamma 360:- per år är fullt acceptabel. Det finns faktiskt 2 stycken, så vitt jag vet, av genI som rullar här på Tjörn. Är GenII ful så titta på GenI. Den hade jag inte köpt ens under vapenhot.

Hade det funnits cash så hade jag hellre suttit i en Opel Ampera. Men de är sjukt dyra.

Vill ha och vill ha wink Om jag skulle köpa en helt ny bil i det snaraste hade det antagligen (inte garanterat) blivit en Audi. Och jag hade mest troligt även tittat på hybridvarianterna.

Jag "gillar inte" Prius, men, det är enbart baserat på utseende, absolut inget annat. Jag är däremot tacksam (i brist på bättre uttryck) att Prius sålt så bra som den gjort och blivit så pass känd som den faktiskt är för gemene man. Varför? Jo, för om inte så tror jag inte utvecklingen varit riktigt där den är idag och dit den är på väg (om då Prius hade tokfloppat).

Däremot, hade det bara handlat om att köpa en bil för att verkligen bara ta sig mellan A-B, så hade jag absolut kunnat tänka mig en Prius.

Är ingalunda någon miljöförespråkare, men jag ser det, precis som ex.vis Jay Leno, som rätt gott om vi kan få ner förbrukningen på vardagsbilarna enormt, så att vi kan fortsätta köra våra "mer roliga" bilar på helgerna eller under sommaren. Sen är det givetvis gott om det innebär ett galet billigt ägande under vardagarna smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
20 april 2015
#148
_Blue_Speed_ skrev:
Självklart går det spara ett bra tag... Men att bara köpa en ny bil bara sådär för 500k-1 miljon utan lån så krävs det att man är miljonär.

Det är dubbelmoralen med flygplan jag inte gillar. Vissa försöker att vara och tror att de är så miljövänliga men när det vankas utlandssemester 2 gånger per år så är miljön som bortglömd... De lever inte som de lär.

Jag kör en Volvo från tiden när de var som bäst och jag har ett intresse för dessa. Känner inget behov av att köpa en fabriksny bil idag, dagens bilar intresserar mig helt enkelt inte. Feta nya bilar från lyxmärken som ex Porsche, Lamborghini, Mercedes är givetvis undantag.

Så för att sammanfatta det hela: Mitt intresse för nya bilar från sömniga standardtillverkare som Kia, Ford, Hyundai, Volvo, Peugot, Renå osv är noll och ingenting. Gäsp säger jag bara.

Ekonomiskt så gör jag nog en bättre affär genom att fortsätta köra 850 med de få milen man kör per år än att köpa en fabriksny bil som drar 3 dl mindre.

Nu köper ju folk inte bilar för 500 och upp.  Utan de ligger nog mer mellan 140-300 mer normalt.  Och de tar ju 2-5 år att ha de kontanterna.

Man får ju köra vad man vill men att nervärdera en bil som är bättre än ens egen är ju lite fult, när man dessutom påtalar att ingen har råd att köpa nya bilar. 
De är inte ens en rättighet att köra bil wink

6 632 Inlägg
20 april 2015
#149
tkd_rille skrev:
De är inte ens en rättighet att köra bil wink

Kolla i regelboken för vita kränkta män så ska du se att det finns en lag om att alla SKA ha en bil.

smile)

De/Dem

Muttley
20 april 2015
#150
Malheus skrev:
tkd_rille skrev:
De är inte ens en rättighet att köra bil wink

Kolla i regelboken för vita kränkta män så ska du se att det finns en lag om att alla SKA ha en bil.

smile)

Ja, den måste vara grymt tjock den där boken smile  Man ska ens vara glad om man har råd med en bil och samtidigt gnäller på att man inte har råd smile

Prioriteringar ni kränkta.   

big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
20 april 2015
#151
Måste jhu vara en laddhybrid för att det ens ska vara någon mening. och förbrukningen måste ner.
folk ger fan i om skiten går på el bensin diesel osv utan det är förbrukning och kostnad som spelar roll

så länge hybridbilar är så tunga kommer aldrig förbrukningen nå rimliga nivåer förhållande till vad det kostar att köpa bilen och köra med den.

en så länge har jag bara sätt en hybrid som varit intressant och det är v60 laddhybriden med d5 maskin.. dels har den klös under huven och den är laddbar.   då finns det åtminstånde någon mening.
nu har äntligen toyota insätt att man inte behöver sätta hybriden i världens fulaste kaross som priusen utan den har även kommit i andra tappningar.

men vart är småbilarna med laddhybrid och en diesel rova..  förstå en 2-3cyl diesel maskin ihop med en elmotor på en up!  som ett exempel.  så man får BRA föruknings siffor.    än så länge finns det jhu inga bilar på marknaden som slår Lupo 3L fast den kom 99-00    visst det är en liten skitbil.  men det är jhu vad folk borde ha för att göra någon skillnad.  hur många inkl mig själv flyttar röven i stora bilar helt själva?

Klarade Lupon att komma ner i 0.29L/mil så borde man vara nere på halva förbrukningen idag med hybrid drift!

priusen som snittar runt 0.4 är jhu ett skämt  sätt till all teknik den släpar runt på. visst den är större än en lupo men endå  finns jhu dieslar i den storleken som klarar dom sifforna!  vad är då meningen att lasta dom med en massa batterier?! när dom inte påverkar förukningen.

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
20 april 2015
#152
Growe skrev:
Måste jhu vara en laddhybrid för att det ens ska vara någon mening. och förbrukningen måste ner.
folk ger fan i om skiten går på el bensin diesel osv utan det är förbrukning och kostnad som spelar roll

så länge hybridbilar är så tunga kommer aldrig förbrukningen nå rimliga nivåer förhållande till vad det kostar att köpa bilen och köra med den.

en så länge har jag bara sätt en hybrid som varit intressant och det är v60 laddhybriden med d5 maskin.. dels har den klös under huven och den är laddbar.   då finns det åtminstånde någon mening.
nu har äntligen toyota insätt att man inte behöver sätta hybriden i världens fulaste kaross som priusen utan den har även kommit i andra tappningar.

men vart är småbilarna med laddhybrid och en diesel rova..  förstå en 2-3cyl diesel maskin ihop med en elmotor på en up!  som ett exempel.  så man får BRA föruknings siffor.    än så länge finns det jhu inga bilar på marknaden som slår Lupo 3L fast den kom 99-00    visst det är en liten skitbil.  men det är jhu vad folk borde ha för att göra någon skillnad.  hur många inkl mig själv flyttar röven i stora bilar helt själva?

Klarade Lupon att komma ner i 0.29L/mil så borde man vara nere på halva förbrukningen idag med hybrid drift!

priusen som snittar runt 0.4 är jhu ett skämt  sätt till all teknik den släpar runt på. visst den är större än en lupo men endå  finns jhu dieslar i den storleken som klarar dom sifforna!  vad är då meningen att lasta dom med en massa batterier?! när dom inte påverkar förukningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-431882763fc176f435447f452d47eb55.jpg

En Medlem
405 Inlägg
20 april 2015
#153
Growe skrev:
Måste jhu vara en laddhybrid för att det ens ska vara någon mening. och förbrukningen måste ner.
folk ger fan i om skiten går på el bensin diesel osv utan det är förbrukning och kostnad som spelar roll

så länge hybridbilar är så tunga kommer aldrig förbrukningen nå rimliga nivåer förhållande till vad det kostar att köpa bilen och köra med den.

en så länge har jag bara sätt en hybrid som varit intressant och det är v60 laddhybriden med d5 maskin.. dels har den klös under huven och den är laddbar.   då finns det åtminstånde någon mening.
nu har äntligen toyota insätt att man inte behöver sätta hybriden i världens fulaste kaross som priusen utan den har även kommit i andra tappningar.

men vart är småbilarna med laddhybrid och en diesel rova..  förstå en 2-3cyl diesel maskin ihop med en elmotor på en up!  som ett exempel.  så man får BRA föruknings siffor.    än så länge finns det jhu inga bilar på marknaden som slår Lupo 3L fast den kom 99-00    visst det är en liten skitbil.  men det är jhu vad folk borde ha för att göra någon skillnad.  hur många inkl mig själv flyttar röven i stora bilar helt själva?

Klarade Lupon att komma ner i 0.29L/mil så borde man vara nere på halva förbrukningen idag med hybrid drift!

priusen som snittar runt 0.4 är jhu ett skämt  sätt till all teknik den släpar runt på. visst den är större än en lupo men endå  finns jhu dieslar i den storleken som klarar dom sifforna!  vad är då meningen att lasta dom med en massa batterier?! när dom inte påverkar förukningen.

Spenderat några timmar i dagen i en Audi A3 1.6 TDI (2013 Årsmodell). Den bilen snittar då inga 0.4 l/mil, snarare gjorde den 0.69l/mil, det var blandad motorväg och stadskörning bör nämnas.

Men jag håller ändå med dig att förbrukingen inte har gått ner så mycket egentligen, snarare har vi fått mer effekt i bilarna så vi kan dra runt på mer utrustning och vikt (finns dock anledningar till det) . Därav så är rena elbilar egentligen det enda som funkar i längden, vilket också råkar vara det håll vi är på väg åt vilket är tur smile

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 april 2015
#154
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Självklart går det spara ett bra tag... Men att bara köpa en ny bil bara sådär för 500k-1 miljon utan lån så krävs det att man är miljonär.

Det är dubbelmoralen med flygplan jag inte gillar. Vissa försöker att vara och tror att de är så miljövänliga men när det vankas utlandssemester 2 gånger per år så är miljön som bortglömd... De lever inte som de lär.

Jag kör en Volvo från tiden när de var som bäst och jag har ett intresse för dessa. Känner inget behov av att köpa en fabriksny bil idag, dagens bilar intresserar mig helt enkelt inte. Feta nya bilar från lyxmärken som ex Porsche, Lamborghini, Mercedes är givetvis undantag.

Så för att sammanfatta det hela: Mitt intresse för nya bilar från sömniga standardtillverkare som Kia, Ford, Hyundai, Volvo, Peugot, Renå osv är noll och ingenting. Gäsp säger jag bara.

Ekonomiskt så gör jag nog en bättre affär genom att fortsätta köra 850 med de få milen man kör per år än att köpa en fabriksny bil som drar 3 dl mindre.

Nu köper ju folk inte bilar för 500 och upp.  Utan de ligger nog mer mellan 140-300 mer normalt.  Och de tar ju 2-5 år att ha de kontanterna.

Man får ju köra vad man vill men att nervärdera en bil som är bättre än ens egen är ju lite fult, när man dessutom påtalar att ingen har råd att köpa nya bilar. 
De är inte ens en rättighet att köra bil wink

Mja, bilarna blir ju bara dyrare och dyrare. Ja folk får väl spara till vilka nya bilar dom vill. Jag gör det inte. tongue

Inte är det allt dom nya bilarna är bättre på. Kan räkna upp några saker som inte är bättre. Har kört en del nya bilar från dessa märken jag räknade upp och är verkligen inte imponerad. En kort sammanfattning vad som är sämre än på min 850: Ingen/äcklig känsla i grejerna(motor/drivlina), stora på utsidan - små på insidan, konstiga designer och dåligt sikt gör det svårt/svårare att veta var man har bilen, många har mycket högre vägljud än min 850, sämre stolar, tråkiga motorer. Lägg därtill att 850in tar dessa nya bilar i driftsäkerhet och har billigare servicekostnader. Enda sakerna de är bättre på är bränsleförbrukningen och möjligtvis säkerheten(Volvo iaf)...

Det som jag fetat kan väl ingen påstå att jag har fel i? Jämförelserna är gjorda mot en över 18 år gammal 850 med nästan 30 000 mil på räkneverket.

Mvh _Bakåt_Strävaren_. big_smile

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
20 april 2015
#155
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Självklart går det spara ett bra tag... Men att bara köpa en ny bil bara sådär för 500k-1 miljon utan lån så krävs det att man är miljonär.

Det är dubbelmoralen med flygplan jag inte gillar. Vissa försöker att vara och tror att de är så miljövänliga men när det vankas utlandssemester 2 gånger per år så är miljön som bortglömd... De lever inte som de lär.

Jag kör en Volvo från tiden när de var som bäst och jag har ett intresse för dessa. Känner inget behov av att köpa en fabriksny bil idag, dagens bilar intresserar mig helt enkelt inte. Feta nya bilar från lyxmärken som ex Porsche, Lamborghini, Mercedes är givetvis undantag.

Så för att sammanfatta det hela: Mitt intresse för nya bilar från sömniga standardtillverkare som Kia, Ford, Hyundai, Volvo, Peugot, Renå osv är noll och ingenting. Gäsp säger jag bara.

Ekonomiskt så gör jag nog en bättre affär genom att fortsätta köra 850 med de få milen man kör per år än att köpa en fabriksny bil som drar 3 dl mindre.

Nu köper ju folk inte bilar för 500 och upp.  Utan de ligger nog mer mellan 140-300 mer normalt.  Och de tar ju 2-5 år att ha de kontanterna.

Man får ju köra vad man vill men att nervärdera en bil som är bättre än ens egen är ju lite fult, när man dessutom påtalar att ingen har råd att köpa nya bilar. 
De är inte ens en rättighet att köra bil wink

Mja, bilarna blir ju bara dyrare och dyrare. Ja folk får väl spara till vilka nya bilar dom vill. Jag gör det inte. tongue

Inte är det allt dom nya bilarna är bättre på. Kan räkna upp några saker som inte är bättre. Har kört en del nya bilar från dessa märken jag räknade upp och är verkligen inte imponerad. En kort sammanfattning vad som är sämre än på min 850: Ingen/äcklig känsla i grejerna(motor/drivlina), stora på utsidan - små på insidan, konstiga designer och dåligt sikt gör det svårt/svårare att veta var man har bilen, många har mycket högre vägljud än min 850, sämre stolar, tråkiga motorer. Lägg därtill att 850in tar dessa nya bilar i driftsäkerhet och har billigare servicekostnader. Enda sakerna de är bättre på är bränsleförbrukningen och möjligtvis säkerheten(Volvo iaf)...

Det som jag fetat kan väl ingen påstå att jag har fel i? Jämförelserna är gjorda mot en över 18 år gammal 850 med nästan 30 000 mil på räkneverket.

Mvh _Bakåt_Strävaren_. big_smile

Driftsäkerheten...du envisas med att dra upp det, men har du något belägg för det mer än att det är vad du tror?

Allt du rabblade upp...ptja, det står ju för dig. Jag håller ex.vis inte med. Sen är det ju gott att det inte bara "är så" utan också då verkar gälla alla nyare bilar.

I min värld är väl en 850 ungefär lika upphetsande som en Ford Express med 1.4-motorn...just det; inte alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 april 2015
#156
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Nu köper ju folk inte bilar för 500 och upp.  Utan de ligger nog mer mellan 140-300 mer normalt.  Och de tar ju 2-5 år att ha de kontanterna.

Man får ju köra vad man vill men att nervärdera en bil som är bättre än ens egen är ju lite fult, när man dessutom påtalar att ingen har råd att köpa nya bilar. 
De är inte ens en rättighet att köra bil wink

Mja, bilarna blir ju bara dyrare och dyrare. Ja folk får väl spara till vilka nya bilar dom vill. Jag gör det inte. tongue

Inte är det allt dom nya bilarna är bättre på. Kan räkna upp några saker som inte är bättre. Har kört en del nya bilar från dessa märken jag räknade upp och är verkligen inte imponerad. En kort sammanfattning vad som är sämre än på min 850: Ingen/äcklig känsla i grejerna(motor/drivlina), stora på utsidan - små på insidan, konstiga designer och dåligt sikt gör det svårt/svårare att veta var man har bilen, många har mycket högre vägljud än min 850, sämre stolar, tråkiga motorer. Lägg därtill att 850in tar dessa nya bilar i driftsäkerhet och har billigare servicekostnader. Enda sakerna de är bättre på är bränsleförbrukningen och möjligtvis säkerheten(Volvo iaf)...

Det som jag fetat kan väl ingen påstå att jag har fel i? Jämförelserna är gjorda mot en över 18 år gammal 850 med nästan 30 000 mil på räkneverket.

Mvh _Bakåt_Strävaren_. big_smile

Driftsäkerheten...du envisas med att dra upp det, men har du något belägg för det mer än att det är vad du tror?

Allt du rabblade upp...ptja, det står ju för dig. Jag håller ex.vis inte med. Sen är det ju gott att det inte bara "är så" utan också då verkar gälla alla nyare bilar.

I min värld är väl en 850 ungefär lika upphetsande som en Ford Express med 1.4-motorn...just det; inte alls.

Så du tycker exempel att dom har bättre sikt, bättre stolar och bättre utrymmen än en 850/855? tongue

Jag tänker logiskt. Men vi ska säga att det är ingen slump att det ser ut såhär, Volvo kunde bygga kvalitetsbilar förr i tiden:
http://www.expressen.se/motor/topplista … flest-mil/

Tyskt, svenskt och Honda som kan det här med pålitliga motorer också på topplistan. cool

Nöjeskör närproducerat

Muttley
20 april 2015
#157
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Självklart går det spara ett bra tag... Men att bara köpa en ny bil bara sådär för 500k-1 miljon utan lån så krävs det att man är miljonär.

Det är dubbelmoralen med flygplan jag inte gillar. Vissa försöker att vara och tror att de är så miljövänliga men när det vankas utlandssemester 2 gånger per år så är miljön som bortglömd... De lever inte som de lär.

Jag kör en Volvo från tiden när de var som bäst och jag har ett intresse för dessa. Känner inget behov av att köpa en fabriksny bil idag, dagens bilar intresserar mig helt enkelt inte. Feta nya bilar från lyxmärken som ex Porsche, Lamborghini, Mercedes är givetvis undantag.

Så för att sammanfatta det hela: Mitt intresse för nya bilar från sömniga standardtillverkare som Kia, Ford, Hyundai, Volvo, Peugot, Renå osv är noll och ingenting. Gäsp säger jag bara.

Ekonomiskt så gör jag nog en bättre affär genom att fortsätta köra 850 med de få milen man kör per år än att köpa en fabriksny bil som drar 3 dl mindre.

Nu köper ju folk inte bilar för 500 och upp.  Utan de ligger nog mer mellan 140-300 mer normalt.  Och de tar ju 2-5 år att ha de kontanterna.

Man får ju köra vad man vill men att nervärdera en bil som är bättre än ens egen är ju lite fult, när man dessutom påtalar att ingen har råd att köpa nya bilar. 
De är inte ens en rättighet att köra bil wink

Mja, bilarna blir ju bara dyrare och dyrare. Ja folk får väl spara till vilka nya bilar dom vill. Jag gör det inte. tongue

Inte är det allt dom nya bilarna är bättre på. Kan räkna upp några saker som inte är bättre. Har kört en del nya bilar från dessa märken jag räknade upp och är verkligen inte imponerad. En kort sammanfattning vad som är sämre än på min 850: Ingen/äcklig känsla i grejerna(motor/drivlina), stora på utsidan - små på insidan, konstiga designer och dåligt sikt gör det svårt/svårare att veta var man har bilen, många har mycket högre vägljud än min 850, sämre stolar, tråkiga motorer. Lägg därtill att 850in tar dessa nya bilar i driftsäkerhet och har billigare servicekostnader. Enda sakerna de är bättre på är bränsleförbrukningen och möjligtvis säkerheten(Volvo iaf)...

Det som jag fetat kan väl ingen påstå att jag har fel i? Jämförelserna är gjorda mot en över 18 år gammal 850 med nästan 30 000 mil på räkneverket.

Mvh _Bakåt_Strävaren_. big_smile

Äcklig?  Du menar nybilskänsla i material som ratt och stolar?   Din infesna 850 är mysigare?

De känns faktiskt inte som du provat så många nya bilar de senaste 10-15 åren.    Nä lägg din förmögenhet på din 850 så kan du sitta i den när du inte har råd mer i framtiden.

Designerna har väl kastat linjalerna och lärt sig att rita lite mjukare idag. wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 april 2015
#158
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Mja, bilarna blir ju bara dyrare och dyrare. Ja folk får väl spara till vilka nya bilar dom vill. Jag gör det inte. tongue

Inte är det allt dom nya bilarna är bättre på. Kan räkna upp några saker som inte är bättre. Har kört en del nya bilar från dessa märken jag räknade upp och är verkligen inte imponerad. En kort sammanfattning vad som är sämre än på min 850: Ingen/äcklig känsla i grejerna(motor/drivlina), stora på utsidan - små på insidan, konstiga designer och dåligt sikt gör det svårt/svårare att veta var man har bilen, många har mycket högre vägljud än min 850, sämre stolar, tråkiga motorer. Lägg därtill att 850in tar dessa nya bilar i driftsäkerhet och har billigare servicekostnader. Enda sakerna de är bättre på är bränsleförbrukningen och möjligtvis säkerheten(Volvo iaf)...

Det som jag fetat kan väl ingen påstå att jag har fel i? Jämförelserna är gjorda mot en över 18 år gammal 850 med nästan 30 000 mil på räkneverket.

Mvh _Bakåt_Strävaren_. big_smile

Driftsäkerheten...du envisas med att dra upp det, men har du något belägg för det mer än att det är vad du tror?

Allt du rabblade upp...ptja, det står ju för dig. Jag håller ex.vis inte med. Sen är det ju gott att det inte bara "är så" utan också då verkar gälla alla nyare bilar.

I min värld är väl en 850 ungefär lika upphetsande som en Ford Express med 1.4-motorn...just det; inte alls.

Så du tycker exempel att dom har bättre sikt, bättre stolar och bättre utrymmen än en 850/855? tongue

Jag tänker logiskt. Men vi ska säga att det är ingen slump att det ser ut såhär, Volvo kunde bygga kvalitetsbilar förr i tiden:
http://www.expressen.se/motor/topplista … flest-mil/

Tyskt, svenskt och Honda som kan det här med pålitliga motorer också på topplistan. cool

Men vad är det du länkar? Statistik från svenska Blocket på utannonserade bilar en vårdag 2014. Jag säger inget om gamla Volvomotorers hållbarhet men... Äh. Dags att ge upp.

http://38.media.tumblr.com/5dab21a1ef941041756c5b799ebd037c/tumblr_mjlw3dGgeX1s8twi1o1_400.gif

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 april 2015
#159
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Mja, bilarna blir ju bara dyrare och dyrare. Ja folk får väl spara till vilka nya bilar dom vill. Jag gör det inte. tongue

Inte är det allt dom nya bilarna är bättre på. Kan räkna upp några saker som inte är bättre. Har kört en del nya bilar från dessa märken jag räknade upp och är verkligen inte imponerad. En kort sammanfattning vad som är sämre än på min 850: Ingen/äcklig känsla i grejerna(motor/drivlina), stora på utsidan - små på insidan, konstiga designer och dåligt sikt gör det svårt/svårare att veta var man har bilen, många har mycket högre vägljud än min 850, sämre stolar, tråkiga motorer. Lägg därtill att 850in tar dessa nya bilar i driftsäkerhet och har billigare servicekostnader. Enda sakerna de är bättre på är bränsleförbrukningen och möjligtvis säkerheten(Volvo iaf)...

Det som jag fetat kan väl ingen påstå att jag har fel i? Jämförelserna är gjorda mot en över 18 år gammal 850 med nästan 30 000 mil på räkneverket.

Mvh _Bakåt_Strävaren_. big_smile

Driftsäkerheten...du envisas med att dra upp det, men har du något belägg för det mer än att det är vad du tror?

Allt du rabblade upp...ptja, det står ju för dig. Jag håller ex.vis inte med. Sen är det ju gott att det inte bara "är så" utan också då verkar gälla alla nyare bilar.

I min värld är väl en 850 ungefär lika upphetsande som en Ford Express med 1.4-motorn...just det; inte alls.

Så du tycker exempel att dom har bättre sikt, bättre stolar och bättre utrymmen än en 850/855? tongue

Jag tänker logiskt. Men vi ska säga att det är ingen slump att det ser ut såhär, Volvo kunde bygga kvalitetsbilar förr i tiden:
http://www.expressen.se/motor/topplista … flest-mil/

Tyskt, svenskt och Honda som kan det här med pålitliga motorer också på topplistan. cool

Dom? Du pratar generellt igen? Ja, jag inbillar ju inte mig att en hybridbil prompt är en prius. Till skillnad från dig så ser jag inte 850 som Guds gåva till bilvärlden. Den är enligt mig, speciellt idag, förlegad på alla sätt och vis.

Jag sitter ex.vis 100 gånger bättre i min gamla Audi 100, än i en 850, har inga som helst problem med sikten, och har aldrig haft "ont om lastutrymme" (eller jo, men det skulle knappast en 850 heller löst).

Att -du- sitter bra i en 850 må ju vara hänt givetvis, men det är ju knappast någon garanti för att jag, "någons mormor" eller någon annan alls gör det. Min mor tycker hon sitter galet bra i sin SEAT Arosa...jag...gör det inte.

Att använda lastutrymme som något vinnande argument håller helt enkelt inte. Av den väldigt enkla anledning att; man skaffar bil efter vad man behöver. "Tant Asta" skiter fullkomligt i om du får in 20 flyttkartonger i bagageutrymmet på en bil, eller bara 17, för det är inget hon prioriterar. Det finns givetvis de personerna som bryr sig om "en extra cm här, och två där", men då faller det inte heller som något generellt argument, utan för den enskilde personens specifika krav.

Och gällande just lastutrymme. Med reservation för felaktiga siffror.

850;

Längd med uppfällt baksäte 105 cm
Längd med nedfällt baksäte 182 cm
Lastöppningens största bredd 120 cm
Lastöppningens största höjd 76 cm

Audi A6 1996;

Längd (nedfällt ryggstöd); 1898mm (längre än Volvon)
Längd (uppfällt ryggstöd); 1075mm (längre än volvon.
Lastöppning; 1180mm (mindre än volvon)
Max bredd (mellan hjulhus) 1121mm (ingen aning om vad volvon har)
Max höjd 682mm (mindre än Volvon)

Som synes, inga enorma skillnader, och knappast så att det är av rang för att avgöra ett bilköp. Men som sagt, med viss reservation för felaktigheter i mått.
Senast redigerat av it_mutt (21 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 011 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#160
Att "snöa in" på en bil är lätt gjort. Jag håller inte heller 850 speciellt högt idag. Hade förmånen att köra ny 850 1992. En kompis farsa fick en sådan som tjänstebil och vi fick ha den hur mycket vi ville, bara vi körde hårt. Han var kul den gubben! Dessutom hade hon inte körkort då så jag körde. Avgudade den bilen, då...

Jag och Evildan med flera har snöat in på Prius, det är nog ingen som missat detta :-). En utmärkt släde som drar lite och är pålitlig. Många skulle dock inte ta i denna med tång för den är ful och kör man en sådan är man automatiskt en trädkramare av rang. Full respekt för det.

Men att envist hävda att en antik 850 är det rätta valet? Nja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök