3591
Sök

När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#1
På förekommen anledning huruvida el/hybrid är livsfarlig för hela klotet så kommer här en tråd om detta.
Vad som vi bör hålla oss till:

- Miljöpåverkan bränsle/el
- Förbrukning
- Olika modellers plus/minus
- När blir oljan så dyr att vi inte har ett val?
- Vad gör oljebolagen för att motverka elbilar?

Nu kan ni rocka loss men en sådan här tråd brukar bli rätt hetsig så jag håller ett öga på den...
Jag tror inte att mina barnbarn ens kommer att reflektera över att deras bil inte låter något...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fixare
321 Inlägg
10 april 2015
#2
Dock tror jag det dröjer ett bra tag innan el bilarna tar över. Finns ju tyvärr en del brister hos både el och hybrid fordon som måste ses över innan alla kan använda dem.

T.ex hur man som husvagnsägare ska gå tillväga då utbudet vad det gäller hybrid och dragkrok är ganska begränsat idag.

Sen är det ju såklart en kostnadsfråga för dom flesta av oss. Skulle älska att ha en Tesla eller två stående hemma har inte ekonomiska möjligheter till det.

Lone Star Garage

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#3
gravityone skrev:
Dock tror jag det dröjer ett bra tag innan el bilarna tar över. Finns ju tyvärr en del brister hos både el och hybrid fordon som måste ses över innan alla kan använda dem.

T.ex hur man som husvagnsägare ska gå tillväga då utbudet vad det gäller hybrid och dragkrok är ganska begränsat idag.

Sen är det ju såklart en kostnadsfråga för dom flesta av oss. Skulle älska att ha en Tesla eller två stående hemma har inte ekonomiska möjligheter till det.

Vår lokala ICA-handlare har en. Såklart...
Jag vill ha en Opel Ampera men samma problem där, svindyr även begagnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
10 april 2015
#4
Oljebolagen och andra biltillverkare beställer bland annat absurda och missvisande rapporter likt den ökända från CNW Marketing Research som gjordes på beställning av GM för att i min mening enbart misskreditera Prius.
Innan någon nu opponerar sig så läs för bövelen rapporten.

Vidare tror jag även att det beror till viss del på den allmänna attityden och konstiga fördomar som inte minst visar sig återkommande på detta forum
(även om majoriteten av bilköparna inte vistas här inne)
att det skulle vara krångligt att köra hybridbil,
att hybridsystemet inte gör nytta på landsvägen,
att hybridbilar är slöa,
att dom är väldigt dyra att serva,
och andra åsikter som inte stämmer med verkligheten.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2015
#5
Evildan skrev:
Oljebolagen och andra biltillverkare beställer bland annat absurda och missvisande rapporter likt den ökända från CNW Marketing Research som gjordes på beställning av GM för att i min mening enbart misskreditera Prius.
Innan någon nu opponerar sig så läs för bövelen rapporten.

Vidare tror jag även att det beror till viss del på den allmänna attityden och konstiga fördomar som inte minst visar sig återkommande på detta forum
(även om majoriteten av bilköparna inte vistas här inne)
att det skulle vara krångligt att köra hybridbil,
att hybridsystemet inte gör nytta på landsvägen,
att hybridbilar är slöa,
att dom är väldigt dyra att serva,
och andra åsikter som inte stämmer med verkligheten.

Det pekar ju bara på att man inte sätter sig in i det hela. personligen har jag inget större intresse, men som Auditok vet jag ju att Q7 e-Tron som är i startgroparna inte direkt kan klassas som en "slöhög" (även om den inte då på något vis försöker framhäva sig som fartvidunder)

Diesel 3.0:an i kombination med elmotorn ger tillsammans 373hk. Ett vrid på 699nm (516 lb-ft fall jag skulle räknat fel). Det i sin tur ger 0-100 på 6 sekunder.

A3 etron kommer ha en kombinerad kraft av 204hk och ett vrid på 350nm, en snittkomboförbrukning på 1.5l/100km

Ser ingen anledning att grina över hybridbilar. Det finns ju gott om spännande bilar redan och på G (Tessla, R8 etron osv)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

736 Inlägg
10 april 2015
#6
Nu har det ju varit ganska mycket diskussioner om miljöpåverkan från hybridbilar på garaget senaste tiden, men jag tycker man lätt missar något;

Jag tycker att argumentet att köpa en el-bil eller hybridbil för miljöns skull är helt förkastlig. För miljöns skull är det ju mycket dåligt investerade pengar. Vad man har gjort är att man har investerat dyrt för att ha samma personliga komfort/vanor medan man marginellt minskar sin miljöpåverkan.

De mest effektiva sätten att minska sin miljöpåverkan kostar ingenting, men inskränker på den personliga komforten. Tycker det är ganska mycket dubbelmoral att säga att man ska cykla istället för att ta bilen och sedan bo i en 6 rumsvilla och flyga på årlig semester...

Jag säger inte att jag gillar el-bilar och hybridbilar. Men jag skulle köpa dem för att jag är intresserad av tekniken eller att det är praktiskt eller ekonomiskt försvarbart, men inte för att skryta att jag rädda miljön.


Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#7
Evildan skrev:
Oljebolagen och andra biltillverkare beställer bland annat absurda och missvisande rapporter likt den ökända från CNW Marketing Research som gjordes på beställning av GM för att i min mening enbart misskreditera Prius.
Innan någon nu opponerar sig så läs för bövelen rapporten.

Vidare tror jag även att det beror till viss del på den allmänna attityden och konstiga fördomar som inte minst visar sig återkommande på detta forum
(även om majoriteten av bilköparna inte vistas här inne)
att det skulle vara krångligt att köra hybridbil,
att hybridsystemet inte gör nytta på landsvägen,
att hybridbilar är slöa,
att dom är väldigt dyra att serva,
och andra åsikter som inte stämmer med verkligheten.

Senare delen av 90-talet började en herre som heter Stanford R. Ovshinsky utveckla ett batteri som hade markant förbättrat räckvidden på GM:s bil EV-1. Gissa vad som hände? Jajamen, företaget köptes upp av oljebolag... Sedan lade GM ner tillverkningen av EV-1. Ägarna fick bara lov att leasa sina bilar. Den bilar som fanns hämtades upp och kördes till skroten. Bilar som folk ville behålla!

En annan faktor är att har man en bränsledriven bil så måste den servas med olja, filter osv. Pengar där med. En elbil behöver i princip ingen service alls. En hybrid har fortfarande bränslemotor och behöver denna omvårdnad...

Men ny dyker det upp mer och mer elbilar. Tyvärr är dessa hutlöst dyra även beg. Tydwer på att folk vill ha en sådan så det börjar nog släppa lite där. Jag kör -för de som nu har missat detta- en Prius gen2. Vi ska köpa en till. Bilfan tankas en gång per månad för ungefär 400:- Varför skulle vi inte köpa en till?

Hade vi haft råd med Ampera hade vi nog tankat en gång per år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2015
#8
frasse4 skrev:
Nu har det ju varit ganska mycket diskussioner om miljöpåverkan från hybridbilar på garaget senaste tiden, men jag tycker man lätt missar något;

Jag tycker att argumentet att köpa en el-bil eller hybridbil för miljöns skull är helt förkastlig. För miljöns skull är det ju mycket dåligt investerade pengar. Vad man har gjort är att man har investerat dyrt för att ha samma personliga komfort/vanor medan man marginellt minskar sin miljöpåverkan.

De mest effektiva sätten att minska sin miljöpåverkan kostar ingenting, men inskränker på den personliga komforten. Tycker det är ganska mycket dubbelmoral att säga att man ska cykla istället för att ta bilen och sedan bo i en 6 rumsvilla och flyga på årlig semester...

Jag säger inte att jag gillar el-bilar och hybridbilar. Men jag skulle köpa dem för att jag är intresserad av tekniken eller att det är praktiskt eller ekonomiskt försvarbart, men inte för att skryta att jag rädda miljön.

Fast, det är väl rätt få som köper det just för att "rädda miljön"? Det har iaf jag fått för mig. Det blir istället bara en bieffekt av det hela.

Minska miljöpåverkan minimalt vet jag väl inte. A3 etron har ett utsläpp på 35-37g/km (39g/km med 18"). En "vanlig" har ett utsläpp på 115-120g/km. ~80g/km i besparing är givetvis inte några "supermängder" sett till det stora hela, men, med fler och fler bilar så gör det givetvis skillnad.

På en körsträcka á 15.000km innebär det alltså en besparing i utsläpp på 1200000g.

Det i kombination med att bränsleförbrukningen sjunker ner till 1,5l/100km gör ju att det dessutom handlar om en stor besparing rent "körmässigt". Så skulle jag titta på en ny bil idag, skulle jag absolut överväga någon hybrid. Inte för miljön främst, utan för att det skulle innebära ett mindre hål i plånboken när det ska tankas. Att det sen gagnar miljön är ju knappast något negativt.

- - Edit - -

Boendet är öppet för debatt. Det är om inte annat på stark frammarsch i "världen" att ha ett "0 netto"-hus. Dvs hus som inte drar någon energi och har noll i miljöpåverkan
Senast redigerat av it_mutt (10 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#9
frasse4 skrev:
Nu har det ju varit ganska mycket diskussioner om miljöpåverkan från hybridbilar på garaget senaste tiden, men jag tycker man lätt missar något;

Jag tycker att argumentet att köpa en el-bil eller hybridbil för miljöns skull är helt förkastlig. För miljöns skull är det ju mycket dåligt investerade pengar. Vad man har gjort är att man har investerat dyrt för att ha samma personliga komfort/vanor medan man marginellt minskar sin miljöpåverkan.

De mest effektiva sätten att minska sin miljöpåverkan kostar ingenting, men inskränker på den personliga komforten. Tycker det är ganska mycket dubbelmoral att säga att man ska cykla istället för att ta bilen och sedan bo i en 6 rumsvilla och flyga på årlig semester...

Jag säger inte att jag gillar el-bilar och hybridbilar. Men jag skulle köpa dem för att jag är intresserad av tekniken eller att det är praktiskt eller ekonomiskt försvarbart, men inte för att skryta att jag rädda miljön.

Bilar med bränslecell då? De tankas ju. Vi har en bränslecell men den används för att driva elsystemet i husbilen. Fungerar väldigt bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#10
Evildan skrev:
Oljebolagen och andra biltillverkare beställer bland annat absurda och missvisande rapporter likt den ökända från CNW Marketing Research som gjordes på beställning av GM för att i min mening enbart misskreditera Prius.
Innan någon nu opponerar sig så läs för bövelen rapporten.

Vidare tror jag även att det beror till viss del på den allmänna attityden och konstiga fördomar som inte minst visar sig återkommande på detta forum
(även om majoriteten av bilköparna inte vistas här inne)
att det skulle vara krångligt att köra hybridbil,
att hybridsystemet inte gör nytta på landsvägen,
att hybridbilar är slöa,
att dom är väldigt dyra att serva,
och andra åsikter som inte stämmer med verkligheten.

Min var väldigt nyligen på service. Kostade som en väl inkörd Volvo att byta alla filter och olja. Myth busted!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 354 Inlägg
10 april 2015
#11
frasse4 skrev:
Nu har det ju varit ganska mycket diskussioner om miljöpåverkan från hybridbilar på garaget senaste tiden, men jag tycker man lätt missar något;

Jag tycker att argumentet att köpa en el-bil eller hybridbil för miljöns skull är helt förkastlig. För miljöns skull är det ju mycket dåligt investerade pengar. Vad man har gjort är att man har investerat dyrt för att ha samma personliga komfort/vanor medan man marginellt minskar sin miljöpåverkan.

De mest effektiva sätten att minska sin miljöpåverkan kostar ingenting, men inskränker på den personliga komforten. Tycker det är ganska mycket dubbelmoral att säga att man ska cykla istället för att ta bilen och sedan bo i en 6 rumsvilla och flyga på årlig semester...

Jag säger inte att jag gillar el-bilar och hybridbilar. Men jag skulle köpa dem för att jag är intresserad av tekniken eller att det är praktiskt eller ekonomiskt försvarbart, men inte för att skryta att jag rädda miljön.

Precis detta har vi diskuterat hemma jag och sambon. Alla som kör priusar och jättesnåla dieslar och säger att dom räddar miljön, bullshit ska vi verkligen göra skillnad ska vi börja cykla överallt alternativt åka häst och vagn. Bara av att du har tagit ut en ny bil har du sabbat miljön mera än du räddar den. Hur mycket spottar inte fabriken ur sig när dom tillverkar bilen?

Nu låter jag som en bilhatare men nej! (Och jag har inget emot priusar evildan om du råkar klicka dig hit och läsa) smile Självklart ska vi värna om miljön men det finns effektivare sätt än miljövänligARE bilar.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2015
#12
Mack855 skrev:
frasse4 skrev:
Nu har det ju varit ganska mycket diskussioner om miljöpåverkan från hybridbilar på garaget senaste tiden, men jag tycker man lätt missar något;

Jag tycker att argumentet att köpa en el-bil eller hybridbil för miljöns skull är helt förkastlig. För miljöns skull är det ju mycket dåligt investerade pengar. Vad man har gjort är att man har investerat dyrt för att ha samma personliga komfort/vanor medan man marginellt minskar sin miljöpåverkan.

De mest effektiva sätten att minska sin miljöpåverkan kostar ingenting, men inskränker på den personliga komforten. Tycker det är ganska mycket dubbelmoral att säga att man ska cykla istället för att ta bilen och sedan bo i en 6 rumsvilla och flyga på årlig semester...

Jag säger inte att jag gillar el-bilar och hybridbilar. Men jag skulle köpa dem för att jag är intresserad av tekniken eller att det är praktiskt eller ekonomiskt försvarbart, men inte för att skryta att jag rädda miljön.

Precis detta har vi diskuterat hemma jag och sambon. Alla som kör priusar och jättesnåla dieslar och säger att dom räddar miljön, bullshit ska vi verkligen göra skillnad ska vi börja cykla överallt alternativt åka häst och vagn. Bara av att du har tagit ut en ny bil har du sabbat miljön mera än du räddar den. Hur mycket spottar inte fabriken ur sig när dom tillverkar bilen?

Nu låter jag som en bilhatare men nej! (Och jag har inget emot priusar evildan om du råkar klicka dig hit och läsa) smile Självklart ska vi värna om miljön men det finns effektivare sätt än miljövänligARE bilar.

Fast, om du ändå skulle skaffa en ny bil så faller ju det argumentet ganska platt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

736 Inlägg
10 april 2015
#13
Jag tror det är ganska många som köper en ny hybrid som tänker att de bidrar till att minska miljöpåverkan, för även om man drar mindre bränsle måste man upp i några tusen mil innan man kommer ikapp en dyrare teknik. Det är ju betydligt bättre ur miljösynpunkt att köpa en Toyota Corolla istället för en plug-in Prius och lägga mellanskillnaden på koldioxidkompenserande projekt. (Eller varför inte en V60 T6 istället för D6 med samma resonemang).


Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#14
it_mutt skrev:
Mack855 skrev:
frasse4 skrev:
Nu har det ju varit ganska mycket diskussioner om miljöpåverkan från hybridbilar på garaget senaste tiden, men jag tycker man lätt missar något;

Jag tycker att argumentet att köpa en el-bil eller hybridbil för miljöns skull är helt förkastlig. För miljöns skull är det ju mycket dåligt investerade pengar. Vad man har gjort är att man har investerat dyrt för att ha samma personliga komfort/vanor medan man marginellt minskar sin miljöpåverkan.

De mest effektiva sätten att minska sin miljöpåverkan kostar ingenting, men inskränker på den personliga komforten. Tycker det är ganska mycket dubbelmoral att säga att man ska cykla istället för att ta bilen och sedan bo i en 6 rumsvilla och flyga på årlig semester...

Jag säger inte att jag gillar el-bilar och hybridbilar. Men jag skulle köpa dem för att jag är intresserad av tekniken eller att det är praktiskt eller ekonomiskt försvarbart, men inte för att skryta att jag rädda miljön.

Precis detta har vi diskuterat hemma jag och sambon. Alla som kör priusar och jättesnåla dieslar och säger att dom räddar miljön, bullshit ska vi verkligen göra skillnad ska vi börja cykla överallt alternativt åka häst och vagn. Bara av att du har tagit ut en ny bil har du sabbat miljön mera än du räddar den. Hur mycket spottar inte fabriken ur sig när dom tillverkar bilen?

Nu låter jag som en bilhatare men nej! (Och jag har inget emot priusar evildan om du råkar klicka dig hit och läsa) smile Självklart ska vi värna om miljön men det finns effektivare sätt än miljövänligARE bilar.

Fast, om du ändå skulle skaffa en ny bil så faller ju det argumentet ganska platt.

Japp. Ny bil är ny bil. Men kan kan köpa en bil av en tillverkare som gör det de kan inom rimliga gränser för att begränsa utsläpp. Följande klipp är 4 minuter långt och ger svar på tal.
https://www.youtube.com/watch?v=ml2sPeCQIJw

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2015
#15
frasse4 skrev:
Jag tror det är ganska många som köper en ny hybrid som tänker att de bidrar till att minska miljöpåverkan, för även om man drar mindre bränsle måste man upp i några tusen mil innan man kommer ikapp en dyrare teknik. Det är ju betydligt bättre ur miljösynpunkt att köpa en Toyota Corolla istället för en plug-in Prius och lägga mellanskillnaden på koldioxidkompenserande projekt. (Eller varför inte en V60 T6 istället för D6 med samma resonemang).

Att de tänker på det? Absolut (vilket jag inte heller förnekat). Men jag tror det är väldigt få som har det som huvudsakligt argument -egentligen-.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#16
it_mutt skrev:
frasse4 skrev:
Jag tror det är ganska många som köper en ny hybrid som tänker att de bidrar till att minska miljöpåverkan, för även om man drar mindre bränsle måste man upp i några tusen mil innan man kommer ikapp en dyrare teknik. Det är ju betydligt bättre ur miljösynpunkt att köpa en Toyota Corolla istället för en plug-in Prius och lägga mellanskillnaden på koldioxidkompenserande projekt. (Eller varför inte en V60 T6 istället för D6 med samma resonemang).

Att de tänker på det? Absolut (vilket jag inte heller förnekat). Men jag tror det är väldigt få som har det som huvudsakligt argument -egentligen-.

Nej, jag hade hellre kört 300C som vardagsbil men nu tillåter inte plånboken det utom i undantagsfall... Miljö är väl inget jag tänker på varje dag direkt :-) Vi har ett hus med el och oljeeldad panna (Fan, det är ju en hybrid!) men det är dåligt isolerat. Har dock inga planer på att flytta till en lägenhet som värms upp med miljöproducerad fjärrvärme...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
10 april 2015
#17
Då flera menar att det inte är miljövänligt med en hybrid klistrar jag in detta från en annan tråd:
VOLKSWAGENS LISTA. Totala koldioxidutsläpp under bilens hela livslängd. Tabellen visar koldioxidutsläpp i gram per kilometer för en bil i Golf-klassen som körs totalt 15 000 mil. I siffrorna ingår tillverkning och förbrukning av bränsle samt tillverkning av bilen. Siffran inom parentes anger koldioxidutsläppen under tillverkningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-54084cb3535bf075de201db4e40ab744.jpg

Här klistrar jag in en annan användares uträkning.

Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.

*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.

Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.
Senast redigerat av Evildan (10 april 2015)

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#18
Fyller på med ett diagram som visar råoljepriset 1986-2014. Det går uppåt men något ostadigt. Men upp går det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8f4c15d30d681b107dbcad2bcb9be879.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 630 Inlägg
10 april 2015
#19
frasse4 skrev:
Jag tror det är ganska många som köper en ny hybrid som tänker att de bidrar till att minska miljöpåverkan

Spelar egentligen ingen större roll om denna person ändå lämnar elektronik på hemma.
(Jag har en söt vän som är sån som alltid låter det lysa i badrummet, bara för han inte betalar för elen)

Ska jag köpa en Hybrid så gör jag det för nya Ford Mondeo HEV är både skön och går snålt, normal prestanda också (Ca 11 sekunder 0-100)
Synd bara att Alfan är för snygg för att bytas bort. wink (Plus att man ska ju ha pengar också..har lån så det räcker!)

De/Dem

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#20
Malheus skrev:
frasse4 skrev:
Jag tror det är ganska många som köper en ny hybrid som tänker att de bidrar till att minska miljöpåverkan

Spelar egentligen ingen större roll om denna person ändå lämnar elektronik på hemma.
(Jag har en söt vän som är sån som alltid låter det lysa i badrummet, bara för han inte betalar för elen)

Ska jag köpa en Hybrid så gör jag det för nya Ford Mondeo HEV är både skön och går snålt, normal prestanda också (Ca 11 sekunder 0-100)
Synd bara att Alfan är för snygg för att bytas bort. wink (Plus att man ska ju ha pengar också..har lån så det räcker!)

Vi köpte en Tellstick.Net just för att slippa tända upp hela huset innan vi ska iväg en sen kväll. Det görs nu bekvämt från mobilen... Tveksamt om den kostnad på nära 1500:- investerar sig på ett tag. Vi har LED-ljus i princip överallt. Men kan även styra tillsatsvärme i huset via denna pryl. Vi har 17 stycken uttag som styrs via denna. Miljövänligt? Tveksamt. Kul? Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök