3074
Sök

Köpråd: Billig bil med lite krut

7 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
Letar efter en bra förstabil och undrar vilka de billigaste men samtidigt relativt roliga bilmodellerna är? budget ca. 10k och förstår att de inte kan bli någon riktigt racer men samtidigt skaffar jag bil mestadels för nöjes skull.

Har kollat lite och kommit fram till 940 ltt och sedan chiptrimma verkar som ett bra val, men hur roliga att köra är de verkligen? De som oroar mig är att de är så stora och klumpiga, plus att de drar en del. Har åkt med i polarns sönder trimmade 940 och givetvis fanns de fart och den lät riktigt najs, men åkte med i en audi a4 nyligen och känndes betydligt sportigare då den var mindre.

Detta har fått mig att kolla på lite småbilar och fått upp synen på Civic Vtec som till skillnad från volvon är ganska klen i motor men ska ha bra känsla. Dessutom drar den betydligt mindre. Vad skulle forumet rekommendera? Finns de andra bilmodeller som kanske är mer lämpliga. Blir min första bil och har inte direkt någon stor inkomst (studiebidrag + lite extra från helgjobb), som sagt kan tänka mig att lägga mellan 5-15k.

Random Hero
4 047 Inlägg
11 april 2015
en civic vtec piskar ju skiten ur en 940ltt. tyvärr så är ju de "roliga" bilarna i den prisklassen oftast i rätt dåligt skick... Men bmw e36 318, audi a4 1.8t, s40 2.0t mm ?

Dog food lid. Backwards

1 861 Inlägg
11 april 2015
DusanMandick skrev:
en civic vtec piskar ju skiten ur en 940ltt. tyvärr så är ju de "roliga" bilarna i den prisklassen oftast i rätt dåligt skick... Men bmw e36 318, audi a4 1.8t, s40 2.0t mm ?

Hur kan du säga att e36 318 har krut i sig? xD och sen finns det ju flera olika civic med flera olika motorer...
En 940ltt sätter nog emot ganska bra om man vet hur man spakar och har den då chippad och med högre ladd tongue

Saab! ng900/og9-3 steg 3 chipp så har du 265hk och 380nm många hemmapulare chippar för en 5 hunka typ sen har du en bil som är soppa snål OK o försäkring och piskar skiten ur mycket annat... Själv rastat några bmw  och Audis med lätthet e46 330i är lätta att rulla ifrån smile

Sjukt prisvärda bilar! Lättmekat med smile
Senast redigerat av Dr_struts (11 april 2015)

1 237 Inlägg
11 april 2015
bmw 325 e36 har väl nära 200hk smile

1 861 Inlägg
11 april 2015
liquisole skrev:
bmw 325 e36 har väl nära 200hk smile

192 för att va exakt ^^

318 har 113-140hk alltså som en 740 ungefär... Pigg? *host*

Till Ts sen så alltså om man ska vara vuxen och allt det där... Starta med en framhjulsdriven bil... Ja visst det suger att du inte kan visa kompisarna hur fort du kan sladda in i stolpar och ner i diket och så men du lär dig köra bil på ett helt annat sätt! finns en anledning varför gamla Vw och Saab hänger på det mesta i rally spåret... ^^

175 Inlägg
11 april 2015
Peugeot 205 gti.

Klart du kan köpa dig en någon Volvo eller Saab och trimma den. Men om det är roligt, kanske det. Men bara på raksträckan.  börjar man trimma så gillar saker gå sönder fortare. Och har man en mindre budget så tycker jag man ska köpa något som är roligt från alla vinklar från början.

Så jag skulle köpt något mindre, exempelvis Peugeot 205 gti eller en Honda Som du skrev.

1 861 Inlägg
11 april 2015
felek skrev:
Peugeot 205 gti.

Klart du kan köpa dig en någon Volvo eller Saab och trimma den. Men om det är roligt, kanske det. Men bara på raksträckan.  börjar man trimma så gillar saker gå sönder fortare. Och har man en mindre budget så tycker jag man ska köpa något som är roligt från alla vinklar från början.

Så jag skulle köpt något mindre, exempelvis Peugeot 205 gti eller en Honda Som du skrev.

205Gti är riktigt roliga! Också bra första bil!

Saaben jag har har varit i familjen sedan 12XXXXkm har nu gått 2500XX med steg 3 alltså 265hk och 380nm Måste erkänna att jag bytt en vevlägesgivare men annars har den bara blivit servad normalt och den går billigt med! rekordet är 0.62L/m 8.2 mil tur/retur 5 dagar i veckan i en hel månad men ja då kör man ju rätt snällt, normal körning 0.8 kanske... tongue

175 Inlägg
13 april 2015
Dr_struts skrev:
felek skrev:
Peugeot 205 gti.

205Gti är riktigt roliga! Också bra första bil!

Saaben jag har har varit i familjen sedan 12XXXXkm har nu gått 2500XX med steg 3 alltså 265hk och 380nm Måste erkänna att jag bytt en vevlägesgivare men annars har den bara blivit servad normalt och den går billigt med! rekordet är 0.62L/m 8.2 mil tur/retur 5 dagar i veckan i en hel månad men ja då kör man ju rätt snällt, normal körning 0.8 kanske... tongue

Rätt imponerande bränsleförbrukning! 
Problemetet jag har märkt är att jag kör inte snällt med min gti. Så i detta fall är Saab också bra.

Random Hero
4 047 Inlägg
13 april 2015
Dr_struts skrev:
DusanMandick skrev:

Hur kan du säga att e36 318 har krut i sig? xD och sen finns det ju flera olika civic med flera olika motorer...
En 940ltt sätter nog emot ganska bra om man vet hur man spakar och har den då chippad och med högre ladd tongue

Saab! ng900/og9-3 steg 3 chipp så har du 265hk och 380nm många hemmapulare chippar för en 5 hunka typ sen har du en bil som är soppa snål OK o försäkring och piskar skiten ur mycket annat... Själv rastat några bmw  och Audis med lätthet e46 330i är lätta att rulla ifrån smile

Sjukt prisvärda bilar! Lättmekat med smile

den är rapp inne i stan om du jämför med en 325, det har disskuterats i 32894 trådar på garaget.
Trimma en civic för samma peng så kör den om 940in lika lätt, det är inte ens diskuterbart.

sen är allt relativt, min förra s4a b7 tyckte ja var skitslö med sina 350hk, min nuvarande r32a tycker ja är rappare trots att den har 100hk mindre. vikt/hk är mer intressant i den prisklassen som ts letar efter antar jag

Dog food lid. Backwards

Sök