15 april 2015
Trådstartare
Hej!
Det är så att jag någon gång inom 3 månader kommer att köpa en ny bil. Jag har tröttnat på min 240 som bara har varit ett enda problem sen jag köpte den, och det faktum att den drar ungefär lika mycket/mer som en Saab 9-3 aero trots 116hk...
Det jag är ute efter i en ny bil är; större motor (har tröttnat på att behöva planera omkörningar i timmar), mindre skrammel, allmänt bättre komfort framförallt motorvägskörning, en roligare bil.
Beroende på vilken bil jag kommer köpa har jag tänkt sätta budgeten runt 30k, förhoppningsvis lite under.
Dom bilarna jag har sneglat på är bla;
(Endast manuell växellåda, vilken bil det än blir)
Saab 9-3, aero eller inte?! Fördelar med 93: Relativt mycket utrustning, drar tillräckligt lite bensin, lätt att trimma (endast steg 1 för min del), ser okej ut.
Nackdelar: Kamkedjan verkar vara ett stort och jobbigt problem, turbo (?), oil sludge (vet knappt vad det innebär men verkar inte kul)Försäkring kostar dubbelt så mycket som min 240.
Peugeot 205 gti, fördelar: Har inte läst en enda negativ sak angående "körupplevelsen", alltså, alla som kört en verkar tycka att det är kul. Brukar ibland komma ut fräscha runt 15k. Inte särskilt mycket utrustning=inte mycket som kan gå sönder. Billig försäkring.
Nackdelar: Det verkar inte vara den mest komfortabla bilen, läste nått om bakaxeln?
Saab 9-5, aero eller inte?! ENDAST SEDAN. Fördelar: Samma som 9-3 plus att man kanske åker skönare, framförallt om man som jag är 193cm?
Nackdelar: Hmm.
Andra bilar jag sneglat på är; Bmw e46/e36/e39, Ford Puma, Ford Focus st170 och Volvo s60.
Det som känns mest intressant just nu är saab 9-3 aero, den med 205hk. Jag läste någonstans att aero har både bättre turbo och koppling. Har aeron fler saker som inte "ickeaeron" har?
I min blocketbevakning har jag satt en gräns på 15k mil, är det fel tycker ni? Bör man snarare kolla hur bilen är skött?
Vad hade ni köpt men mina krav?
Mycket tacksam för svar!
// Hannes
Senast redigerat av doglas2009 (13 juni 2015)