3419
Sök

Balansgång: Felvisning på mätaren och lågprofil eller inte?

Speed FMK
849 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
Har ett litet dilemma nu. Ska jag köpa lågprofil(205/50/15) och få en felvisande mätare på upp till 15km/h eller ska jag köpa 205/60/15 eller 205/55/15, alltså större profil men med mindre felvisning? Kan tillägga att priset på alla är ungefär detsamma. bara största profilen som är ca 30kr billigare per däck.

Den egentliga frågan är kanske som ni förstår, är det värt det lilla bilen blir snyggare mot att den visar så fel på mätarn?

Ni andra som har lågprofil på era bilar, speciellt 740, hur har ni löst problemet när ni har små hjuldiametrar?

Mvh Ludde

Supraman
2 300 Inlägg
14 december 2006
Satsa på söree profil.
även om det är snyggt med lågprofil får man se till helheten.
Snyggare om hjulet fyller ut hjulhuset än om det när en massa luft i hjulhuset.
Det ser skumt ut på en så stor bil som en 740 ändå är.
Ser inte så skoj ut, dessutom kommer motorn att gå på högre varv med små hjul än med större hjul det innebär större soppaförbrukning.
Varje varv motorn inte behöver gå runt är sparat bränsle.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Maskinförare
72 Inlägg
14 december 2006
större fälgar med låg profil

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik

Speed FMK
849 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Satsa på söree profil.
även om det är snyggt med lågprofil får man se till helheten.
Snyggare om hjulet fyller ut hjulhuset än om det när en massa luft i hjulhuset.
Det ser skumt ut på en så stor bil som en 740 ändå är.
Ser inte så skoj ut, dessutom kommer motorn att gå på högre varv med små hjul än med större hjul det innebär större soppaförbrukning.
Varje varv motorn inte behöver gå runt är sparat bränsle.

okej smile frågan är då om jag ska ta 55 profil eller 60? 60 e bra mkt billigare o frågan är om 55 kanske är för litet för hjulhuset med?

Mvh Ludde

249 Inlägg
15 december 2006
Tänk på att inte ändra din rullomkrets mer än 5%, bilprovningen samt farbror blå kan vilja ha ett ord med i laget.
kika på denna länk
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Här kan du skriva in din orginal storlek och kolla vilket som blir lagligt.

Speed FMK
849 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Blixnabb skrev:
Tänk på att inte ändra din rullomkrets mer än 5%, bilprovningen samt farbror blå kan vilja ha ett ord med i laget.
kika på denna länk
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Här kan du skriva in din orginal storlek och kolla vilket som blir lagligt.

tack för länken! smile

Ang rullomkretsen. Om jag har 5%mindre rullomkrets borde väl också bilens mätare visa 5% mer va? eller tänker jag fel?

om jag väljer 50 profil så får jag 4.6% skillnad tongue precis. men tror det blir 60 profil nu ändå. visade sig att jag nog bara behöver byta framdäck. o då tar jag ju samma profil som bakdäcken.

Mvh Ludde

271 Inlägg
16 december 2006
Efter som du väljer 15" på en 740 e ju inte utsendet det första du väljer.. Så ta då 205 60 om det ger rätt rullomkrets! Komfort och ljudnivå blir ju oxå helt klart bättre med högre profil!

Örebroare i exil
970 Inlägg
16 december 2006
Jag körde med 205/60-15 på min 740 och jag tyckte då inte det såg knepigt ut på något sätt. dessutom får du ju lite bättre komfort ju högre profil du har. Har för mig 205/60-15 ligger väldigt nära original rullomkretsen dessutom, så du slipper problem med felvisande mätare etc.

Hej FRA!

Speed FMK
849 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
Jag körde med 205/60-15 på min 740 och jag tyckte då inte det såg knepigt ut på något sätt. dessutom får du ju lite bättre komfort ju högre profil du har. Har för mig 205/60-15 ligger väldigt nära original rullomkretsen dessutom, så du slipper problem med felvisande mätare etc.

Kollade nyss upp det på föregående länk och det är 2% skillnad i rullomkrets på 205/60/15 mot 185/70/14 som var på bilen orginal. 2% större alltså. Det innebär väl att mätaren borde visa 2% för lite?

Mvh Ludde

498 Inlägg
17 december 2006
Till 15" fälgar till en 740 brukar man ha 185/65-15 eller 195/65-15

SÅ vill du ha lågprofil får du helt enkelt köpa större fälgar!
Senast redigerat av andreas_940 (17 december 2006)

Sök