3214
Sök

Motorbyte Volvo 245 - B230A till B230F, ELHJÄLP

43 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#1
Tjena, ska byta motor på min volvo 245 Transfer.
Jag har köpt en volvo 245 med F motor i som ja ska rycka ur och ta med hela kabelhärvan sen så ska de få tryckas ner i limon.

Det jag behöver hjälp med är vart det blir smidigast att klippa och märka upp kabalarna för att stöta på så lite elkoppling och elproblem i limon sen.

Är det bäst att försöka mäta ut i säkringsdosan och märka det där?
Måste jag ha med elen hela fram till tändningslåset?

Alla tips är välkommna!

sen vet ja mkt väl om att ja måste plocka med katalysatorn eftersom den ska reggas med ny motor!

786 Inlägg
21 april 2015
#2
El å Bränsle härvan sitter ihop på en b230f ifrån 240, Typ bara att i med motorn å Dra strömen kommer ju in under handskfacket, Pump i tanken vill ha ström även den som skall vara under bilen, Då borde det vara att stöpsla ihop den med elhärvan vid torpedplåten också, så skall allt lira fin fint.
Senast redigerat av Volvo240Driver (21 april 2015)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

43 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#3
byter ju tanken i samma veva så får ja med returen.
finns elen till pumpen under med i elhärvan då?

Kan ja se lätt på nått sätt vilka kablar ja ska märka innan ja plockar ur motorn från donatorbilen?
Vilken som ger ström till insprutet osv, för det sitter väll i säkringsdosan va?

786 Inlägg
21 april 2015
#4
KimJ96 skrev:
byter ju tanken i samma veva så får ja med returen.
finns elen till pumpen under med i elhärvan då?

Kan ja se lätt på nått sätt vilka kablar ja ska märka innan ja plockar ur motorn från donatorbilen?
Vilken som ger ström till insprutet osv, för det sitter väll i säkringsdosan va?

Kan ju va bra att fota alla Kopplingar vart allt skall sitta, Så har du lätt om du får strul med elen, Minns dock ej hur de var med pumpen, är en stund sedan ja var å skruvade loss pumpen under golvet på min 245.. men Troligen finns kabel dragen dit.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

43 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#5
El härvan från motorutrymmet om man säger, behöver jag allt ända in till tändningslås, eller går det liksom att bryta härvan nånstans? typ vid säkringsdosan?

Första 240in jag äger nämligen och har aldrig riktigt hållt på med elen!

786 Inlägg
21 april 2015
#6
Kan va att du kanske behöver det, Gjort dessa operationer bara på 86:or fram te 93...

Kolla över Lite om du har båda bilarna hemma, Så ser du nog ganska snabbt hur allt är draget å kopplat, Men nästan lika bra att byta allt när du ändå håller på med kolla på den nyare 245:An å sedan din, så ser du mycket.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

43 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#7
Ja, du ska ha tack för hjälpen så länge!
Ja skriver väll här och postar lite bilder om de skulle bli problem!


Sök