2939
Sök

Airbag saknas

Tekniknörd
93 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#1
Jag har tagit över en bil som jag håller på att göra lite i ordning. Normalt är det en airbag i ratten som standard. Men ratten är utbytt mot en lite coolare ratt. Är det så att det är krav på det ska vara airbag i för att man ska få köra bilen bara för att det är standard i bilen?

Tekniknörd
93 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#2
Frågan är om det är lag på att ha airbag i bilen har det som standard när den tillverkades. Vilken bilmodell det är inte viktigt.

En Medlem
405 Inlägg
26 april 2015
#3
Jag har inte koll på reglerna, men jag gissar på att årsmodell spelar roll.

Men eftersom Airbags ofta sitter i relativt "nyare" bilar så gissar jag på att den måste vara där i vilket fall.

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2015
#4
Lite mer info vore ju bra. Helbilsgodkänd?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 198 Inlägg
26 april 2015
#5
Mycket hemligheter i frågorna som ställs ibland

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2015
#7
azid skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Nya-kontrollpunkter-vid-besiktning/

Egentligen behandlar det där bara varningssystemet kring SRS-systemet, inte kuddarna i sig. Enklast är väl att skicka en fråga till tekniska avdelningen på bilprovningen. Om däremot bilen är helbilsgodkänd, vilket inte är ett datum utan en flytande gräns beroende på bil, så får man inte röra någonting egentligen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 april 2015
#8
caromania skrev:
azid skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Nya-kontrollpunkter-vid-besiktning/

Egentligen behandlar det där bara varningssystemet kring SRS-systemet, inte kuddarna i sig. Enklast är väl att skicka en fråga till tekniska avdelningen på bilprovningen. Om däremot bilen är helbilsgodkänd, vilket inte är ett datum utan en flytande gräns beroende på bil, så får man inte röra någonting egentligen.

Om bilen reggbesiktades med airbag i tillex ratten, då ska det sitta en ratt med airbag.

Sen kan man lura varningslampor med motstånd och om bilen är nog gammal påstå att bilen aldrig hade airbag från början.

Du får inte böter av polisen för att din ratt inte innehar en airbag men du kan få ombesiktning om bilen uppenbart är nerplockad Och det fattas grejer..

2slow

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2015
#9
caromania skrev:
azid skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Nya-kontrollpunkter-vid-besiktning/

Egentligen behandlar det där bara varningssystemet kring SRS-systemet, inte kuddarna i sig. Enklast är väl att skicka en fråga till tekniska avdelningen på bilprovningen. Om däremot bilen är helbilsgodkänd, vilket inte är ett datum utan en flytande gräns beroende på bil, så får man inte röra någonting egentligen.

Detta stämmer då inte egentligen.

Vill man förklara det enkelt så innebär det att du inte får sätta dit något som är "sämre" än det som sitter där original/som tillverkaren tryckt dit.

I just detta specifika fall så skulle där inte vara så mycket att säga. Som påstående rent generellt stämmer det då inte riktigt.
Senast redigerat av it_mutt (26 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2015
#10
it_mutt skrev:
caromania skrev:
azid skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Nya-kontrollpunkter-vid-besiktning/

Egentligen behandlar det där bara varningssystemet kring SRS-systemet, inte kuddarna i sig. Enklast är väl att skicka en fråga till tekniska avdelningen på bilprovningen. Om däremot bilen är helbilsgodkänd, vilket inte är ett datum utan en flytande gräns beroende på bil, så får man inte röra någonting egentligen.

Detta stämmer då inte egentligen.

Vill man förklara det enkelt så innebär det att du inte får sätta dit något som är "sämre" än det som sitter där original/som tillverkaren tryckt dit.

I just detta specifika fall så skulle där inte vara så mycket att säga. Som påstående rent generellt stämmer det då inte riktigt.

Hmm, sämre=annorlunda? Biltemas bromsbelägg är godkända att montera men kan ju debatteras kring att vara sämre. Att sätta på större skivor och ok är bättre men inte godkänt.

Så det stämmer ganska bra som påstående. Har bilen airbag så har den airbag. Om du vill byta airbag, eller stötdämpare, eller vad du vill så sätter du dit en motsvarande utan att det är några problem. Om du däremot på en hebilsgodkänd bil sätter på kjolar, sänkfjädrar eller annat skit så frångår du den utrustning som tillverkaren/importören en gång godkänt bilen med. Likaså om du tar bort en airbag.

Detta har däremot inget att göra med lagkrav på airbag om bilen utrustats med detta i original som egentligen är den ursprungliga frågan. Jag vet många bilar som godkänts utan airbag även om de varit monterade med dessa från början, men det är inte ett bevis för att det är tillåtet utan endast ett tecken på bristande kontroll av besiktningsmannen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2015
#11
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:

Egentligen behandlar det där bara varningssystemet kring SRS-systemet, inte kuddarna i sig. Enklast är väl att skicka en fråga till tekniska avdelningen på bilprovningen. Om däremot bilen är helbilsgodkänd, vilket inte är ett datum utan en flytande gräns beroende på bil, så får man inte röra någonting egentligen.

Detta stämmer då inte egentligen.

Vill man förklara det enkelt så innebär det att du inte får sätta dit något som är "sämre" än det som sitter där original/som tillverkaren tryckt dit.

I just detta specifika fall så skulle där inte vara så mycket att säga. Som påstående rent generellt stämmer det då inte riktigt.

Hmm, sämre=annorlunda? Biltemas bromsbelägg är godkända att montera men kan ju debatteras kring att vara sämre. Att sätta på större skivor och ok är bättre men inte godkänt.

Så det stämmer ganska bra som påstående. Har bilen airbag så har den airbag. Om du vill byta airbag, eller stötdämpare, eller vad du vill så sätter du dit en motsvarande utan att det är några problem. Om du däremot på en hebilsgodkänd bil sätter på kjolar, sänkfjädrar eller annat skit så frångår du den utrustning som tillverkaren/importören en gång godkänt bilen med. Likaså om du tar bort en airbag.

Detta har däremot inget att göra med lagkrav på airbag om bilen utrustats med detta i original som egentligen är den ursprungliga frågan. Jag vet många bilar som godkänts utan airbag även om de varit monterade med dessa från början, men det är inte ett bevis för att det är tillåtet utan endast ett tecken på bristande kontroll av besiktningsmannen.

Du får absolut sänka en helbilsgodkänd bil.

Nej, att som generellt påstående säga att har man en helbilsgodkänd bil "så får man inte röra någonting egentligen", stämmer, är inte rätt och riktigt. Då du faktiskt får göra "en hel del". Du får inte gå all apeshit som möjligen är tillåtet på äldre bilar, men som sagt, du får göra "en hel del".

Att det inte är relevant för TS må vara hänt, men, det var trots allt du som drog upp helbilsgodkännande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2015
#12
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:
Detta stämmer då inte egentligen.

Vill man förklara det enkelt så innebär det att du inte får sätta dit något som är "sämre" än det som sitter där original/som tillverkaren tryckt dit.

I just detta specifika fall så skulle där inte vara så mycket att säga. Som påstående rent generellt stämmer det då inte riktigt.

Hmm, sämre=annorlunda? Biltemas bromsbelägg är godkända att montera men kan ju debatteras kring att vara sämre. Att sätta på större skivor och ok är bättre men inte godkänt.

Så det stämmer ganska bra som påstående. Har bilen airbag så har den airbag. Om du vill byta airbag, eller stötdämpare, eller vad du vill så sätter du dit en motsvarande utan att det är några problem. Om du däremot på en hebilsgodkänd bil sätter på kjolar, sänkfjädrar eller annat skit så frångår du den utrustning som tillverkaren/importören en gång godkänt bilen med. Likaså om du tar bort en airbag.

Detta har däremot inget att göra med lagkrav på airbag om bilen utrustats med detta i original som egentligen är den ursprungliga frågan. Jag vet många bilar som godkänts utan airbag även om de varit monterade med dessa från början, men det är inte ett bevis för att det är tillåtet utan endast ett tecken på bristande kontroll av besiktningsmannen.

Du får absolut sänka en helbilsgodkänd bil.

Nej, att som generellt påstående säga att har man en helbilsgodkänd bil "så får man inte röra någonting egentligen", stämmer, är inte rätt och riktigt. Då du faktiskt får göra "en hel del". Du får inte gå all apeshit som möjligen är tillåtet på äldre bilar, men som sagt, du får göra "en hel del".

Att det inte är relevant för TS må vara hänt, men, det var trots allt du som drog upp helbilsgodkännande.

Källa på det? Vi har väl alla hört om nitiska polismän som stått utanför Elmia etc och krävt regbesiktningar på sänkta nya bilar vilket i realiteten betytt återställning till originalskick.

(Enda sättet mig veterligen att ändra utrustningen på en helbilsgodkänd bil är att använda den utrustning som tillverkaren godkänt, t ex sådant som varit monterat på en "hottare" version av den egna bilen. Finns ingen sådan utrustning så kan man inte montera dylika saker. Dessutom krävs att man kan uppvisa ett intyg från biltillverkaren på att utrustningen man använt är godkänd, något som är lättare i teorin än i praktiken.)
Senast redigerat av caromania (26 april 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
26 april 2015
#13
Inlägg #10 med inklistring av text i inlägg #11 kanske kan reda ut något i frågan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233005

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2015
#14
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Hmm, sämre=annorlunda? Biltemas bromsbelägg är godkända att montera men kan ju debatteras kring att vara sämre. Att sätta på större skivor och ok är bättre men inte godkänt.

Så det stämmer ganska bra som påstående. Har bilen airbag så har den airbag. Om du vill byta airbag, eller stötdämpare, eller vad du vill så sätter du dit en motsvarande utan att det är några problem. Om du däremot på en hebilsgodkänd bil sätter på kjolar, sänkfjädrar eller annat skit så frångår du den utrustning som tillverkaren/importören en gång godkänt bilen med. Likaså om du tar bort en airbag.

Detta har däremot inget att göra med lagkrav på airbag om bilen utrustats med detta i original som egentligen är den ursprungliga frågan. Jag vet många bilar som godkänts utan airbag även om de varit monterade med dessa från början, men det är inte ett bevis för att det är tillåtet utan endast ett tecken på bristande kontroll av besiktningsmannen.

Du får absolut sänka en helbilsgodkänd bil.

Nej, att som generellt påstående säga att har man en helbilsgodkänd bil "så får man inte röra någonting egentligen", stämmer, är inte rätt och riktigt. Då du faktiskt får göra "en hel del". Du får inte gå all apeshit som möjligen är tillåtet på äldre bilar, men som sagt, du får göra "en hel del".

Att det inte är relevant för TS må vara hänt, men, det var trots allt du som drog upp helbilsgodkännande.

Källa på det? Vi har väl alla hört om nitiska polismän som stått utanför Elmia etc och krävt regbesiktningar på sänkta nya bilar vilket i realiteten betytt återställning till originalskick.

(Enda sättet mig veterligen att ändra utrustningen på en helbilsgodkänd bil är att använda den utrustning som tillverkaren godkänt, t ex sådant som varit monterat på en "hottare" version av den egna bilen. Finns ingen sådan utrustning så kan man inte montera dylika saker. Dessutom krävs att man kan uppvisa ett intyg från biltillverkaren på att utrustningen man använt är godkänd, något som är lättare i teorin än i praktiken.)

Nej, du behöver inte uppvisa intyg från biltillverkaren, det "räcker" om du visar upp intyget på att delen är godkänd till din bil.

Källa? Ta en titt i frodonslagen (ex.vis; http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20020574.PDF ).

- - Edit - -

Herr Pingvinmoderator var före wink

- - Edit 2 - -

Det innebär, igen något förenklat att om delarna du trycker dit är prövade och godkända i Sverige (alternativt annat EU-Land), så är det inga problem. Du får då, exempelvis, slänga på en sänkningssats, så länge den är "godkänd" för din bil.
Senast redigerat av it_mutt (26 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2015
#15
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Du får absolut sänka en helbilsgodkänd bil.

Nej, att som generellt påstående säga att har man en helbilsgodkänd bil "så får man inte röra någonting egentligen", stämmer, är inte rätt och riktigt. Då du faktiskt får göra "en hel del". Du får inte gå all apeshit som möjligen är tillåtet på äldre bilar, men som sagt, du får göra "en hel del".

Att det inte är relevant för TS må vara hänt, men, det var trots allt du som drog upp helbilsgodkännande.

Källa på det? Vi har väl alla hört om nitiska polismän som stått utanför Elmia etc och krävt regbesiktningar på sänkta nya bilar vilket i realiteten betytt återställning till originalskick.

(Enda sättet mig veterligen att ändra utrustningen på en helbilsgodkänd bil är att använda den utrustning som tillverkaren godkänt, t ex sådant som varit monterat på en "hottare" version av den egna bilen. Finns ingen sådan utrustning så kan man inte montera dylika saker. Dessutom krävs att man kan uppvisa ett intyg från biltillverkaren på att utrustningen man använt är godkänd, något som är lättare i teorin än i praktiken.)

Nej, du behöver inte uppvisa intyg från biltillverkaren, det "räcker" om du visar upp intyget på att delen är godkänd till din bil.

Källa? Ta en titt i frodonslagen (ex.vis; http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20020574.PDF ).

- - Edit - -

Herr Pingvinmoderator var före wink

- - Edit 2 - -

Det innebär, igen något förenklat att om delarna du trycker dit är prövade och godkända i Sverige (alternativt annat EU-Land), så är det inga problem. Du får då, exempelvis, slänga på en sänkningssats, så länge den är "godkänd" för din bil.

Där ser man. Visar man upp detta intyg när man då gör en registreringsbesiktning av bilen i sänkt utförande, eller ska man ha intyget liggandes i handskfacket för att kunna sticka under näsan på varje polisman eller besiktningsman på bilprovningen som påstår att bilen inte är godkänd? Hur får man tag på intyget förresten där det står att eftermarknadsdelen är godkänd för just bilen i fråga? Är det den där klisterlappen på kartongen där det står "Godkänd av TÜV"?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2015
#16
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Källa på det? Vi har väl alla hört om nitiska polismän som stått utanför Elmia etc och krävt regbesiktningar på sänkta nya bilar vilket i realiteten betytt återställning till originalskick.

(Enda sättet mig veterligen att ändra utrustningen på en helbilsgodkänd bil är att använda den utrustning som tillverkaren godkänt, t ex sådant som varit monterat på en "hottare" version av den egna bilen. Finns ingen sådan utrustning så kan man inte montera dylika saker. Dessutom krävs att man kan uppvisa ett intyg från biltillverkaren på att utrustningen man använt är godkänd, något som är lättare i teorin än i praktiken.)

Nej, du behöver inte uppvisa intyg från biltillverkaren, det "räcker" om du visar upp intyget på att delen är godkänd till din bil.

Källa? Ta en titt i frodonslagen (ex.vis; http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20020574.PDF ).

- - Edit - -

Herr Pingvinmoderator var före wink

- - Edit 2 - -

Det innebär, igen något förenklat att om delarna du trycker dit är prövade och godkända i Sverige (alternativt annat EU-Land), så är det inga problem. Du får då, exempelvis, slänga på en sänkningssats, så länge den är "godkänd" för din bil.

Där ser man. Visar man upp detta intyg när man då gör en registreringsbesiktning av bilen i sänkt utförande, eller ska man ha intyget liggandes i handskfacket för att kunna sticka under näsan på varje polisman eller besiktningsman på bilprovningen som påstår att bilen inte är godkänd? Hur får man tag på intyget förresten där det står att eftermarknadsdelen är godkänd för just bilen i fråga? Är det den där klisterlappen på kartongen där det står "Godkänd av TÜV"?

TÜV-godkännandet bör, rent krasst sett, räcka.

Sen finns det säkert (detta är alltså rent spekulativt) undantag; delen är godkänd men påverkar trafiksäkerheten eller att delen är godkänd men påverkar något annat och därför får man inte ha det. I så fall utgår jag helt enkelt från att "någon annan regel/lag" skulle ha "övertag" i frågan.

Man får väl kanske, även med lagstöd, intyg osv, kanske snarare säga; inom "rimliga gränser" (öppet för tolkning iofs) så är det (eller ska inte vara åtminstone) inga problem att göra ändringar (som att ex.vis sänka den).
Senast redigerat av it_mutt (26 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
26 april 2015
#17
1 § Kontroll om ett fordon är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik får ske genom de kontrollformer som i sina huvuddrag anges i detta kapitel.


Typgodkännande

2 § Ett typgodkännande meddelas för en typ av fordon, system, komponent eller separat teknisk enhet som uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. Typgodkännande kan ske i enlighet med EG-direktiv på området (EG-typgodkännande), i enlighet med överenskommelser upprättade inom Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (ECE- typgodkännande) eller som nationellt typgodkännande.
Bestämmelser om typgodkännande i fråga om avgasrening finns i lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen.
3 § Den myndighet som regeringen utser är godkännandemyndighet.


4 § Den som har beviljats ett typgodkännande
1. ansvarar för att samtliga fordon, system, komponenter och separata tekniska enheter tillverkas i enlighet med typgodkännandet,
2. är skyldig att medverka till den kontroll som behövs med anledning av godkännandet, och
3. är skyldig att till godkännandemyndigheten utan ersättning lämna de upplysningar samt tillhandahålla de fordon, fordonsdelar, handlingar och den utrustning som behövs för kontrollen.
Godkännandemyndigheten har rätt till tillträde till en fabrik eller en annan anläggning och får där göra nödvändiga undersökningar.


5 § Om godkännandemyndigheten finner att fordon, system, komponenter eller separata tekniska enheter inte längre stämmer överens med den typ som den har godkänt, får myndigheten återkalla godkännandet.


Registreringsbesiktning

6 § Registreringsbesiktning sker av ett fordon för att
1. identifiera fordonet,
2. fastställa de uppgifter om fordonet som skall föras in i vägtrafikregistret, samt
3. kontrollera att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.


Mopedbesiktning

7 § Mopedbesiktning sker av en moped för att fastställa att den är en moped klass II och för att kontrollera att den uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.


Lämplighetsbesiktning

8 § Lämplighetsbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon är lämpligt för den avsedda användningen.
Ett godkännande vid en lämplighetsbesiktning får återkallas, om fordonet inte längre är lämpligt för den avsedda användningen.


Kontrollbesiktning

9 § Kontrollbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Kontrollbesiktning sker periodiskt men kan också ske till följd av körförbud eller föreläggande.


Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.
Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.


Annan kontroll genom polisman

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2015
#18
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Nej, du behöver inte uppvisa intyg från biltillverkaren, det "räcker" om du visar upp intyget på att delen är godkänd till din bil.

Källa? Ta en titt i frodonslagen (ex.vis; http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20020574.PDF ).

- - Edit - -

Herr Pingvinmoderator var före wink

- - Edit 2 - -

Det innebär, igen något förenklat att om delarna du trycker dit är prövade och godkända i Sverige (alternativt annat EU-Land), så är det inga problem. Du får då, exempelvis, slänga på en sänkningssats, så länge den är "godkänd" för din bil.

Där ser man. Visar man upp detta intyg när man då gör en registreringsbesiktning av bilen i sänkt utförande, eller ska man ha intyget liggandes i handskfacket för att kunna sticka under näsan på varje polisman eller besiktningsman på bilprovningen som påstår att bilen inte är godkänd? Hur får man tag på intyget förresten där det står att eftermarknadsdelen är godkänd för just bilen i fråga? Är det den där klisterlappen på kartongen där det står "Godkänd av TÜV"?

TÜV-godkännandet bör, rent krasst sett, räcka.

Sen finns det säkert (detta är alltså rent spekulativt) undantag; delen är godkänd men påverkar trafiksäkerheten eller att delen är godkänd men påverkar något annat och därför får man inte ha det. I så fall utgår jag helt enkelt från att "någon annan regel/lag" skulle ha "övertag" i frågan.

Man får väl kanske, även med lagstöd, intyg osv, kanske snarare säga; inom "rimliga gränser" (öppet för tolkning iofs) så är det (eller ska inte vara åtminstone) inga problem att göra ändringar (som att ex.vis sänka den).

I teorin. I praktiken är det ju inte alls så enkelt utan nog näst intill omöjligt. Det finns en hel drös med exempel på både besiktningsmän och polismän som "gjort nedslag" och krävt återställning/intyg på bilar som haft diverse "utrustning" fast det varit obefogat, och att då vifta med det man själv tycker är ett intyg har sällan (någonsin?) hjälpt. Det bilägaren drabbas av är ju ett totalt vimmel av byråkrati där processen inte är lika enkel i verkligheten som på pappret och hela bevisbördan ligger på dig som ägare. Ingen tillverkare av delar eller bilar kommer lyfta ett finger för att hjälpa dig. Att då inte se beteckningen "helbilsgodkänd" som något annat än att man öht inte ska ändra på bilens egenskaper i form av chassie etc är tämligen vanskligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2015
#19
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Där ser man. Visar man upp detta intyg när man då gör en registreringsbesiktning av bilen i sänkt utförande, eller ska man ha intyget liggandes i handskfacket för att kunna sticka under näsan på varje polisman eller besiktningsman på bilprovningen som påstår att bilen inte är godkänd? Hur får man tag på intyget förresten där det står att eftermarknadsdelen är godkänd för just bilen i fråga? Är det den där klisterlappen på kartongen där det står "Godkänd av TÜV"?

TÜV-godkännandet bör, rent krasst sett, räcka.

Sen finns det säkert (detta är alltså rent spekulativt) undantag; delen är godkänd men påverkar trafiksäkerheten eller att delen är godkänd men påverkar något annat och därför får man inte ha det. I så fall utgår jag helt enkelt från att "någon annan regel/lag" skulle ha "övertag" i frågan.

Man får väl kanske, även med lagstöd, intyg osv, kanske snarare säga; inom "rimliga gränser" (öppet för tolkning iofs) så är det (eller ska inte vara åtminstone) inga problem att göra ändringar (som att ex.vis sänka den).

I teorin. I praktiken är det ju inte alls så enkelt utan nog näst intill omöjligt. Det finns en hel drös med exempel på både besiktningsmän och polismän som "gjort nedslag" och krävt återställning/intyg på bilar som haft diverse "utrustning" fast det varit obefogat, och att då vifta med det man själv tycker är ett intyg har sällan (någonsin?) hjälpt. Det bilägaren drabbas av är ju ett totalt vimmel av byråkrati där processen inte är lika enkel i verkligheten som på pappret och hela bevisbördan ligger på dig som ägare. Ingen tillverkare av delar eller bilar kommer lyfta ett finger för att hjälpa dig. Att då inte se beteckningen "helbilsgodkänd" som något annat än att man öht inte ska ändra på bilens egenskaper i form av chassie etc är tämligen vanskligt.

Ja, och det finns minst lika många exempel där varken besiktningsmän eller polis gjort några nedslag alls. Jag är ytterst tveksam till att majoriteten av de som råkat ut för dessa nedslag, ens gjort något mer än att käfta emot (vilket sällan gör någon nytta på någon som redan har en "grinig attityd").

Jag anser inte heller att det är tämligen vanskligt. Jag personligen  känner ingen som råkat ut för några problem vid ändringar (jag väger alltså inte in forumposter där hälften av historien utelämnats och/eller detaljer saknas). Detta kanske just för att jag inte heller känner någon som gett sig utanför dessa "rimliga gränser". Sen får du eller någon annan som möjligen själva drabbats anse att det väger tyngre, men det ändrar inte min åsikt och än mindre vad som faktiskt gäller.

Hur man ska ställa sig till ett helbilsgodkännande har jag dock inte sagt något om. Däremot att påstå att det generellt -är- så egentligen att man inte får göra något, är fel, för så -är- det inte (vilket nyss laghänvisats exempelvis).
Du får alltså, egentligen, visst ändra och göra saker. Huruvida du klarar av att i efterhand, vid behov, bevisa att du har gjort det "rätt och riktigt" har inget med helbilsgodkännandet i sig självt att göra.

Åter till topic.
Senast redigerat av it_mutt (26 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2015
#20
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

TÜV-godkännandet bör, rent krasst sett, räcka.

Sen finns det säkert (detta är alltså rent spekulativt) undantag; delen är godkänd men påverkar trafiksäkerheten eller att delen är godkänd men påverkar något annat och därför får man inte ha det. I så fall utgår jag helt enkelt från att "någon annan regel/lag" skulle ha "övertag" i frågan.

Man får väl kanske, även med lagstöd, intyg osv, kanske snarare säga; inom "rimliga gränser" (öppet för tolkning iofs) så är det (eller ska inte vara åtminstone) inga problem att göra ändringar (som att ex.vis sänka den).

I teorin. I praktiken är det ju inte alls så enkelt utan nog näst intill omöjligt. Det finns en hel drös med exempel på både besiktningsmän och polismän som "gjort nedslag" och krävt återställning/intyg på bilar som haft diverse "utrustning" fast det varit obefogat, och att då vifta med det man själv tycker är ett intyg har sällan (någonsin?) hjälpt. Det bilägaren drabbas av är ju ett totalt vimmel av byråkrati där processen inte är lika enkel i verkligheten som på pappret och hela bevisbördan ligger på dig som ägare. Ingen tillverkare av delar eller bilar kommer lyfta ett finger för att hjälpa dig. Att då inte se beteckningen "helbilsgodkänd" som något annat än att man öht inte ska ändra på bilens egenskaper i form av chassie etc är tämligen vanskligt.

Ja, och det finns minst lika många exempel där varken besiktningsmän eller polis gjort några nedslag alls. Jag är ytterst tveksam till att majoriteten av de som råkat ut för dessa nedslag, ens gjort något mer än att käfta emot (vilket sällan gör någon nytta på någon som redan har en "grinig attityd").

Jag anser inte heller att det är tämligen vanskligt. Jag personligen  känner ingen som råkat ut för några problem vid ändringar (jag väger alltså inte in forumposter där hälften av historien utelämnats och/eller detaljer saknas). Detta kanske just för att jag inte heller känner någon som gett sig utanför dessa "rimliga gränser". Sen får du eller någon annan som möjligen själva drabbats anse att det väger tyngre, men det ändrar inte min åsikt och än mindre vad som faktiskt gäller.

Hur man ska ställa sig till ett helbilsgodkännande har jag dock inte sagt något om. Däremot att påstå att det generellt -är- så egentligen att man inte får göra något, är fel, för så -är- det inte (vilket nyss laghänvisats exempelvis).
Du får alltså, egentligen, visst ändra och göra saker. Huruvida du klarar av att i efterhand, vid behov, bevisa att du har gjort det "rätt och riktigt" har inget med helbilsgodkännandet i sig självt att göra.

Åter till topic.

I teorin ja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök