caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
I teorin. I praktiken är det ju inte alls så enkelt utan nog näst intill omöjligt. Det finns en hel drös med exempel på både besiktningsmän och polismän som "gjort nedslag" och krävt återställning/intyg på bilar som haft diverse "utrustning" fast det varit obefogat, och att då vifta med det man själv tycker är ett intyg har sällan (någonsin?) hjälpt. Det bilägaren drabbas av är ju ett totalt vimmel av byråkrati där processen inte är lika enkel i verkligheten som på pappret och hela bevisbördan ligger på dig som ägare. Ingen tillverkare av delar eller bilar kommer lyfta ett finger för att hjälpa dig. Att då inte se beteckningen "helbilsgodkänd" som något annat än att man öht inte ska ändra på bilens egenskaper i form av chassie etc är tämligen vanskligt.
Ja, och det finns minst lika många exempel där varken besiktningsmän eller polis gjort några nedslag alls. Jag är ytterst tveksam till att majoriteten av de som råkat ut för dessa nedslag, ens gjort något mer än att käfta emot (vilket sällan gör någon nytta på någon som redan har en "grinig attityd").
Jag anser inte heller att det är tämligen vanskligt. Jag personligen känner ingen som råkat ut för några problem vid ändringar (jag väger alltså inte in forumposter där hälften av historien utelämnats och/eller detaljer saknas). Detta kanske just för att jag inte heller känner någon som gett sig utanför dessa "rimliga gränser". Sen får du eller någon annan som möjligen själva drabbats anse att det väger tyngre, men det ändrar inte min åsikt och än mindre vad som faktiskt gäller.
Hur man ska ställa sig till ett helbilsgodkännande har jag dock inte sagt något om. Däremot att påstå att det generellt -är- så egentligen att man inte får göra något, är fel, för så -är- det inte (vilket nyss laghänvisats exempelvis).
Du får alltså, egentligen, visst ändra och göra saker. Huruvida du klarar av att i efterhand, vid behov, bevisa att du har gjort det "rätt och riktigt" har inget med helbilsgodkännandet i sig självt att göra.
Åter till topic.
I teorin ja.
Det är bara att acceptera att du hade fel. Det -är inte- som du påstår. Sen, som jag påpekade, om du eller någon annan inte klarar av att bevisa att det gjorts rätt och riktigt, har fortfarande inget att göra med helbilsgodkännandet i sig.
- - Edit - -
Överger helbilsgodkännandebabblet nu i vilket fall som. Att du alltid har en åsikt som väger tyngre är på intet vis för mig något som är nytt.
Senast redigerat av it_mutt (26 april 2015)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!