Så här ser bilen ut just nu! _______
"Ska du ha en bil till?!" var familjens reaktion när jag kom hem med den här en onsdagkväll. Svaret är ja... och nej. Jag kan inte ge förklaringen till familjen riktigt än, så medan de sitter och idiotförklarar mig i tysthet tänker jag berätta för er här på Gorg hur det ligger till.
Min syster tar studenten nu till sommaren. Jag har i flera år planerat min studentpresent till henne; jag vill ge henne en alldeles egen bil. Jag har haft det i tankarna ett bra tag, bland annat var tanken när jag köpte Ahmed, min BMW, att hon skulle få den. Dessvärre blev jag alldeles för fäst vid den bilen efter att han plötsligt åt upp alldeles för många timmar och papperslappar med siffror på (all cred för det går till Bilbekämpningen), så där stod jag alltså, med ännu en egen bil och utan studentpresent.
Härom veckan kom ämnet studentfest upp vid middagsbordet (ja, jag var och snyltade hos familjen. Don't judge.
), och då kom jag till min fasa på att det bara var en knapp månad kvar till studenten, och jag var som sagt presentlös! Så det blev en vända in på Blocket efter kvällsmaten. Jag ville ha något litet, smidigt och snålt, och då jag tidigare haft en Polo 6n -98 i en kort tid och tyckte om den bilen kollade jag upp bland annat dem, och även Golf-3orna som sägs vara lite mer bil för pengarna. Jag höll koll på marknaden i ett par dagar, ringde på flera bilar, men jag hittade ingen som jag fastnade för. Sedan, en tisdagmorgon, dök det upp en ny annons. Det var en mintgrön (ja, lite försköning får man väl räkna med i en sådan här tråd) 4-dörrars Polo en dryg timme från mig. Kan väl vara värd ett klick tänkte jag, och i annonstexten fick jag reda på att den var nyservad med stora servicen + kamremsbyte för några månader sen, att det var en CC (colour concept-utrustningspaketet med Recaro-stolar i skinn i bilens färg, elhissar fram, tygmattor, vita mätartavlor, c-lås och lite annat smått och gott), att den hade nya M+S-däck runt om på plåtisar och dessutom en uppsättning LM-fälgar med sommardäck.
Dessutom var den nyskattad och nybesiktigad, och ute till ett förmånligt pris. Värt en koll, tänkte jag och ringde upp tjejen som ägde bilen. Vi bestämde att jag skulle komma och kolla på bilen dagen därpå, och det gjorde jag också. Väl på plats hittade jag lite småfel som att bilen får in en svag doft av avgaser på tomgång (inget alls vid körning), sliten förarstol på ena sidan, någon kass lackbättring och lite rost i vänster bakskärm och höger framskärm. Inget speciellt allvarligt dock, så jag slog till.
Mina planer för bilen är mer eller mindre redan utstakade, men jag tänker berätta det allt eftersom jag gör det, så håller jag er på halster lite grann också.
Dock är jag flexibel, så tips och råd mottages tacksamt!
Nu för det alla väntat på; bilder!
Här är bilen precis efter inköp:
En av de första sakerna jag gjorde var att slänga på klarglas-sidoblinkers från en Golf IV, modifierade så att de har den äldre bajonettinfattningen.
Sedan blev det en rejäl rengöring av inredningen. Den är tyvärr rätt sliten på sina ställen, så jag kommer åka in till en skinnaffär och se om jag kan få tag på skinnfärg. På den första bilden är förarstolen rengjord, medan passagerarstolen är orörd. Här ser ni också revan i förarstolen som jag tänker laga.
Den här inredningen är... speciell. Det verkar som att antingen tycker man den minst sagt starka kulören är fräck, eller så tycker man den är helt osmaklig och bara vill kasta iväg den så långt man orkar. Jag har fått båda sorters reaktioner. Tyvärr tillhör min syster den senare gruppen, men förhoppningsvis kommer bilen inte vara en sådan överdos av grönt när jag är färdig med den...
Sedan tittade katten förbi när jag höll på med baksätet...
...Och, som de flesta kattägare förmodligen kan relatera till, slutade det så här.
Jag har en rätt tajt deadline som sagt, så det kommer komma uppdateringar på löpande band!