3630
Sök

Bmw e39 523, packning eller luftning av kylare?

1 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
Hallå!
Har en bmw e39 som nu för tillfället står för försäljning. Bilen gick bra när jag köpte den. Men en dag när jag stod på tomgång så såg jag att bilen gick upp i temp. Men endast vid tomgångskörning så jag antar att fläkten är dålig. När jag kört med bilen i högre hastigheter så har det inte varit några problem tills en dag då den gick upp i temp när jag körde med den på landsväg. Stannade och kontrollerade vattnet och det var lite dåligt så jag fyllde på och fortsatte när det lugnat ner sig. Men sen började den bara krångla mer och mer. Gick upp i temp varje gång jag körde med den, även om jag hade fyllt på vatten innan. En kväll parkerade jag bilen då den inte gick o köra pga tempen. Nästa dag när jag kom ut så hade bilen pissat ur en massa vatten på backen. Åkte in med bilen till min farbror, skarvade om en dålig slang och trodde inte den skulle läcka något mer, vilket den gjorde ändå efter körning. Han öppnade locket till expansionskärlet och jag startade bilen och det "bubblade". Min farbror sa att det tyvärr var topplickspackningen som gått. Idag var det en som skrev på min annons och han skrev att jag skulle prova att lufta kylsystemet så skulle jag förmodligen ha en fullt fungerande bil sen. Så det tänkte jag att jag skulle göra.
Men nu till min fråga, vad ör mest troligt att det är? Topplockspackningen eller bara att lufta systemet?
Bilen går alltså upp temp, pissar ur vatten när jah kört med den.
Tacksam för seriösa svar!
smile

Sök