En mini uppdatering, jag vet... är skit dålig på tider och riktigt tidsoptimist men
Nu switchen klar, och även testat med 12V och inga problem, yeah!
Så imorgon, ska jag försöka komma iväg till garaget, måste först inhandla lite kontakter samt lite pins så systemet blir lätt att demontera från bilen.
I demot under har jag bara kopplat en enda 12V led lampa till switchen, samt styrkortet är ställt på att switcha led lampan vid alla kommandon. Fick bli så för enkelhetens skull ikväll
Ouh... btw, ber om ursäkt för den där jävla plinget i videon...
Det var inte så enkelt som jag trodde, visade sig att knapparna är allt annat än bara On/off switchar, började härja med LIN-bus (pga fönsterswitchen hade 3 kontakter, som LINbus brukar ha) men efter att ha försökt 2 dagar att få ut LINbus data från kontakterna, utan framgång... gav jag upp. Det verkar inte vara nån LINbus alls Va jävligt synd för det hade varit skitkul att knäcka hennes LINbus
Nåja... ingen LINbus, bara o demonterna fönsterhiss knappar o se vad som döljer sig där
Sen var det bara att ta fram multimätaren och försöka lista ut vad exakt alla kontakter gör.
Väl klar med tolkningen av switchen... dags o testa teorin på mitt styrkort
Efter att teorin bevisade sig fungera i praktiken så var det bara att löda fast resten av styrkortet. Satte på lite extra lin på kontakter bara för skydda lödningar på kablar samt minimera kortslutningar mot främmande föremål, det handlar ju ändå om att låsa o låsa upp bilen
Fönstren var rätt safe pga dessa kan bara hissas när tändningen är på, nästa steg är att se om jag kan styra dessa utan tändning.
Kortet fungerar helt okej dock så är något som buggar, misstänker nästan att det är programvaran som ger signaler vid otillåtna tillfällen. Det är väl nackdelen med att skriva egen mjukvara, det kan ta mycket tid att finslipa och få den helt buggfri
Jag gillar definitivt ditt projekt, programmerar-ådran i en jublar! Men jag funderar lite på hur säkert systemet är? Vad har du haft för tänk kring det?
Jag gillar definitivt ditt projekt, programmerar-ådran i en jublar! Men jag funderar lite på hur säkert systemet är? Vad har du haft för tänk kring det?
Jo säkerhrt är en grej jag har i åtanken hela tiden. kanske just nu som den inte är viktigaste då den inte är helt implementerad i bilen än.
så länge det är jag som innehar koden så är det säkert för just nu har jag enkelriktad auktorisering. just nu håller projektet prototyping måttet, men det hela kommer lyftas över till Intel Edison som kör linux. Edison ger större säkerhet i processen samt större möjligheter för mig att bygga 2 vägs verifiering av trådlösa kopplingen. just nu som detnär, kan vem som helst ansluta sig till min grej, men den måste sniffa av datan för att förstå hur min enkelvägs verifiering fungerar, förhoppningsvis så gör Edison allt svårare för sniffandet av data. även om det är bluetooth 4.X så ger Edison mer möjligheter att ex använda access point (wifi) som en del av verifiering.
Haft litet uppehåll här från systemet, dock på började jag i helgen med "Version 2.0"... Det verkliga styrkortet som det tänkte va från början... en mini bild uppdatering.
Fördelen med denna är säkerhet samt bättre kontroll över inkommande anslutningar.
Fortsättning #1 (kan inte ha fler än 1 youtube klipp i samma post)
Jag har inte hittat än eftermarknads lysen till B7 som har just denna funktion så det va bara att börja mecka själv.
Först av med fronten, ett ganska så viktigt steg för att få ut lysen och kunna jobba fritt
Innan nånting annat så har jag alltid velat ha innerplasten svart (Vänster = målad, höger = OEM)
Passade även på att slipa ner lykt-glas-plasten, eller vad det nu kallas, för att sen polera upp
Sen fick det roliga börja. Första steget va att inhandla lite plexiglas från K-Rauta för att testa mig fram. Ville veta hur mycket av ljuset från LEDs strömmar genom plexit och ville även testa både i klar och matt läge av plexit, dvs hur ljuset syns i olika lägen och vad som kan vara lämpligast för blinkers projektet. Märkte att plexit från K-Rauta (3mm) va lite för klen och åkte iväg till ett företag i Vallentuna som hade alla möjliga varianter. Fick där tag på ganska stor bit av 6mm plexi för MYCKET billigare peng än div konkurrenter till dom.
B7 har "vingar" som jag kallar dom, i framlyktor som skulle va perfekta att montera plexit på. Ritade av formen på vingen för att sedan skära ut plexi i samma form. Sen var det bara att börja minska den och forma till rätt djup samt värma upp för att sätta på vingen.
Själva plexi biten passar helt okej på vingen, men tyvärr va formningen lite svår och plexi reste sig på översta böjen alldeles för mycket.
På grund av resningen, som inte gick rädda eller tvinga i samma form som vingen så fick jag börja om med nya bitar. Slutligen så fick jag till dessa precis som jag ville och då var det bara att lätta på svart färg
Nu ville jag veta hur pass bra ser man LEDs från denna
Här är även ett litet klipp från Första RGBW testet:
När plexi va klar för båda vingar, då var det bara att kicka igång med mjukvaru utvecklingen. Huvudsakliga målet var blinkers men bara blinkers är ju inge roligt, speciellt när man har RGB LEDs. För demo syfte ville jag ha lite andra funktioner oxå... * DRL * Blinkers ( + varnings blinkers ) * Alternativ "homecoming" funktion. B7 (säkert andra oxå) tänder dimljusen som del av "homecoming", ville koppla min LED slinga till dessa * och det klassiska som är så "populärt"... blåljus
Det låter rätt rakt på med funktioner, inga konstigheter men dessvärre ligger det mycket mer bakom varje funktion än jag först trodde. Ett av exemplen är a) DRL är inte på och man blinkar, då ska inte DRL åkeraktiveras automatiskt b) DRL är på och ska återaktiveras när blinkningen är klar
Kanske inte låter så farligt i klar text men det vart några timmar för att få det o funka för min smak Ett litet klipp på 2 olika DRL åter-aktiveringar:
Mjukvaran tog ca 2 dagar att färdigställa till ett fungerande koncept. Vart ganska förvånad över hur lite buggar jag hade med tanke på hur många buggar jag brukar ha även när jag skriver 1 enda funktion.
Anyways, jag dokumenterade dock inget under själva monteringen eller kabeldragningen, men kan sammanfatta att det gick åt ca 36 timmar åt det (på 2 dagar med sambon, heja Carro!!). Första dagen var det kabeldragning från coupen till lyktor, mäta alla kablar, planera var dom ska dras och sen löda fast allt. Andra dagen gick åt att färdigställa alla kontakter och se till att signalerna från OEM blinkers och till LEDs lirar som dom skulle.
Huvudmålet var... att få flow-blinkers att rulla när man blinkar, så för det var jag tvungen lägga till en switch, för att kunna styra med smart-watch om jag vill ha OEM eller LED blinkers. Ville behålla OEM för besiktningen för den som undrar. Försökte med alla medel att få allt klart i tid till Barkarby träffen som va i lördags meeeeeen så bra får man inte ha det. Med största sannolikheten har jag lött 2 kontakter ihop och därav bränt nån signal input eller liknande i styrkortet. Jag fick fram med multimeter signaler, men styrkortet kunde inte läsa av dessa så jah, det fick bli bara en enkel Smart-watch styrd demo för Barkarby.