Ja. Rent generellt skulle jag nog säga att om motorn hörs så lätta på gasen. Visst varvar den under acc men i normala fall hör jag mycket sällan min maskin vid normalkörning.
Jag har varvräknare i bilen (via mobilen) och den gillar att ligga på cirka 2000 rpm för däromkring är den som effektivast. Som Juggen88 nämnde så finns det ett mellanläge där bilen är "död" och bara rullar. lär man sig utnyttja detta blir det bra. Nu har jag förvisso GenII men antar att GenIII har det med.
Det där med bromsning är en speciell teknik, ja. bromsa lite och länge så batterierna hinner ladda upp sig istället för att energin försvinner som värme ut i bromsbeläggen :-)
En nackdel med detta körsätt är att bromsarna inte används speciellt mycket. Ha för vana att tokbromsa någon gång då och då. Jag får skäll på besiktningen varje år :-)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!