2742
Sök

Köpråd lämplig familjebil

356 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#41
DasAuto skrev:
En tråkig Skoda Octavia Kombi.
Billig, pålitlig och snål
http://www.blocket.se/landskrona/Skoda_ … 22&w=3

JourneymanX skrev:
Finns inte många runt den prisklassen!Men jag har själv ägt en Fiat marea weekend(med fällbara bakre stötfångare)En helt ok familjebil/kombi pigg för att vara en 1,6 l(103 hk)finns ju ochså 1.8 l(133 hk) vs 155 hk motor till dessa!1.6 l var en bränslesnål motor men kolla serviceboken  och fråga ut tidigare ägare.Mvh!

Skoda är ju lite intressant faktiskt. Ingen intressant bil men klart duglig. Fiat marea finns bara en på blocket i gävleborg med angränsande län markerat så den är nog inget alternativ dessvärre.


Evildan
4 juni 2015
#42
moopith skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Volvo142_73a skrev:
it_mutt skrev:
Med tanke på att passat B5 och Audi A4 (b5) har samma bottenplatta/plattform, så säkert inte nej.

- - Edit - -

Vill man då gå vidare så kan man peka på att när Passaten (B5) och A4:an (B5) kom, så fanns inte audi A6 C5. Passaten och A4:an kom 95b/96, då var A6:an C4 (Samma som den sista omgången Audi 100 alltså). Audi A6 C5 kom först 97 (eller om det rent av var 97b)

Jaså där ser man. Jag har fått för mig att Passat och A6 är typ samma. Alltid lär man sig nått nytt smile

it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:
Jaså där ser man. Jag har fått för mig att Passat och A6 är typ samma. Alltid lär man sig nått nytt smile

Det är rätt vanligt (bland Passatägare speciellt - inget illa menat med det dock). Jag personligen skulle säga att (speciellt efter faceliften) en Passat är något "mellanting". Stor som en A4, men med utrustning mer åt A6-hållet.

B5:an var väl Passats första steg in i "Premiumgruppen", så jag kan tänka mig att det också, just därför, är lättare att koppla ihop den med A6 än A4 (A6:an är i mitt tycker "mer premium" än A4:an, A4:an mer än A3:an osv).

Men, det är bara rent spånande från min sida iofs smile

Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

Då du är inne på VAG-spåret och Skoda, varför inte en Octavia? Bygger på samma teknologi som Golf/A3/Toledo fast med bäst driftsäkerhet inom VAG-koncernens alla märken enligt återkommande undersökningar.

Eftersom du förefaller klara dig med en väldigt liten kombi såsom den Fabia du själv funderade över så varför inte en rymligare tillika driftsäkrare Corolla eller annan woklåda? Är i regel väldigt driftsäkra och ekonomiska bilar att äga.

Några japsförslag:
http://www.blocket.se/vastmanland/Toyot … =5&w=2
http://www.blocket.se/vasternorrland/To … =5&w=2
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … =5&w=1

Malheus skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

För Mondeon är bättre byggt, med påkostad och större smile
Focus är byggd i Saarlouis, Tyskland och Mondeon i Genk, Belgien.

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … amp;last=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1 (Nej, den är inte rostfri.. Dessa bilar rostar, punkt.)
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1

Volvo142_73a skrev:
moopith skrev:
Volvo142_73a skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Det får du tyvärr fråga någon annan då jag håller mig till tyskt och volvo tongue

kan denna va nå o ha? http://www.blocket.se/uppsala/Volkswage … =5&w=2 smile verkar ju väldigt prisvärd big_smile

Den ser ju onekligen fräsch ut på bilderna och har ju inte gått långt som sagt. Men jag hade nog ändå letat rätt på en från -01 fram till -05. Då har du den nyare fronten och även fräschare bakparti.

PS! Tänk också på att kolla i serviceboken efter turbobyte. Speciellt på de innan -01. Och hur tätt dom har bytt oljan.  Turbon har en intervall på 15 tusen mil på de innan -01. Men visst kan man ha tur också o få en som håller evigheter. Men oljebyte är VIKTIGT på dessa!!

Evildan skrev:
Malheus skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

För Mondeon är bättre byggt, med påkostad och större smile
Focus är byggd i Saarlouis, Tyskland och Mondeon i Genk, Belgien.

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … amp;last=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1 (Nej, den är inte rostfri.. Dessa bilar rostar, punkt.)
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1

True, my bad. Genk är det givetvis.

Volvo142_73a skrev:
Evildan skrev:

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink

Hörre du du, min Volvo är tillverkad låångt innan kineserna köpte upp volvo wink.

Toyota har ja aldrig gillat känns som en väldigt "billig" bil till o me värre än skoda enligt min mening men vad vet jag tongue Jag planerar att ha denna bil ett tag så jag vill kunna trivas i den de är viktigast. Och en mondeo verkar onekligen okej ut både på utsidan och riktigt mysig invändigt smile ska nog undersöka mondeo fronten närmre också smile

Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

2 751 Inlägg
4 juni 2015
#43
Evildan skrev:
moopith skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Volvo142_73a skrev:
it_mutt skrev:
Med tanke på att passat B5 och Audi A4 (b5) har samma bottenplatta/plattform, så säkert inte nej.

- - Edit - -

Vill man då gå vidare så kan man peka på att när Passaten (B5) och A4:an (B5) kom, så fanns inte audi A6 C5. Passaten och A4:an kom 95b/96, då var A6:an C4 (Samma som den sista omgången Audi 100 alltså). Audi A6 C5 kom först 97 (eller om det rent av var 97b)

Jaså där ser man. Jag har fått för mig att Passat och A6 är typ samma. Alltid lär man sig nått nytt smile

it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:
Jaså där ser man. Jag har fått för mig att Passat och A6 är typ samma. Alltid lär man sig nått nytt smile

Det är rätt vanligt (bland Passatägare speciellt - inget illa menat med det dock). Jag personligen skulle säga att (speciellt efter faceliften) en Passat är något "mellanting". Stor som en A4, men med utrustning mer åt A6-hållet.

B5:an var väl Passats första steg in i "Premiumgruppen", så jag kan tänka mig att det också, just därför, är lättare att koppla ihop den med A6 än A4 (A6:an är i mitt tycker "mer premium" än A4:an, A4:an mer än A3:an osv).

Men, det är bara rent spånande från min sida iofs smile

Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

Då du är inne på VAG-spåret och Skoda, varför inte en Octavia? Bygger på samma teknologi som Golf/A3/Toledo fast med bäst driftsäkerhet inom VAG-koncernens alla märken enligt återkommande undersökningar.

Eftersom du förefaller klara dig med en väldigt liten kombi såsom den Fabia du själv funderade över så varför inte en rymligare tillika driftsäkrare Corolla eller annan woklåda? Är i regel väldigt driftsäkra och ekonomiska bilar att äga.

Några japsförslag:
http://www.blocket.se/vastmanland/Toyot … =5&w=2
http://www.blocket.se/vasternorrland/To … =5&w=2
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … =5&w=1

Malheus skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

För Mondeon är bättre byggt, med påkostad och större smile
Focus är byggd i Saarlouis, Tyskland och Mondeon i Genk, Belgien.

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … amp;last=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1 (Nej, den är inte rostfri.. Dessa bilar rostar, punkt.)
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1

Volvo142_73a skrev:
moopith skrev:
Volvo142_73a skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Det får du tyvärr fråga någon annan då jag håller mig till tyskt och volvo tongue

kan denna va nå o ha? http://www.blocket.se/uppsala/Volkswage … =5&w=2 smile verkar ju väldigt prisvärd big_smile

Den ser ju onekligen fräsch ut på bilderna och har ju inte gått långt som sagt. Men jag hade nog ändå letat rätt på en från -01 fram till -05. Då har du den nyare fronten och även fräschare bakparti.

PS! Tänk också på att kolla i serviceboken efter turbobyte. Speciellt på de innan -01. Och hur tätt dom har bytt oljan.  Turbon har en intervall på 15 tusen mil på de innan -01. Men visst kan man ha tur också o få en som håller evigheter. Men oljebyte är VIKTIGT på dessa!!

Evildan skrev:
Malheus skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

För Mondeon är bättre byggt, med påkostad och större smile
Focus är byggd i Saarlouis, Tyskland och Mondeon i Genk, Belgien.

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … amp;last=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1 (Nej, den är inte rostfri.. Dessa bilar rostar, punkt.)
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1

True, my bad. Genk är det givetvis.

Volvo142_73a skrev:

Hörre du du, min Volvo är tillverkad låångt innan kineserna köpte upp volvo wink.

Toyota har ja aldrig gillat känns som en väldigt "billig" bil till o me värre än skoda enligt min mening men vad vet jag tongue Jag planerar att ha denna bil ett tag så jag vill kunna trivas i den de är viktigast. Och en mondeo verkar onekligen okej ut både på utsidan och riktigt mysig invändigt smile ska nog undersöka mondeo fronten närmre också smile

Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

Tyvärr är det så. Men mycket av det beror på att Tyskarna skall envisas med att ha ny obeprövad teknik i sina bilar. Köper man en VAG bil med "rätt" motor vilket är oftast en mindre motor som har hängt med generationerna så klarar man sig bra, det är oftast när man köper hela nya modeller med massa "lull" "lull" där det börjar strula. Vanliga A4or, A6or med instegsmotorer och lite extra utrustning rullar oftast långt.

Kollar man på denna listan så ligger VAG ganska medel tycker jag.
http://www.gizmag.com/the-100-most-reli … rder/5657/

Honda är dock ett skottsäkert val när det gäller "reliability"

Who Djaa bless no man curse

356 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#44
Evildan skrev:
moopith skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Volvo142_73a skrev:
it_mutt skrev:
Med tanke på att passat B5 och Audi A4 (b5) har samma bottenplatta/plattform, så säkert inte nej.

- - Edit - -

Vill man då gå vidare så kan man peka på att när Passaten (B5) och A4:an (B5) kom, så fanns inte audi A6 C5. Passaten och A4:an kom 95b/96, då var A6:an C4 (Samma som den sista omgången Audi 100 alltså). Audi A6 C5 kom först 97 (eller om det rent av var 97b)

Jaså där ser man. Jag har fått för mig att Passat och A6 är typ samma. Alltid lär man sig nått nytt smile

it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:
Jaså där ser man. Jag har fått för mig att Passat och A6 är typ samma. Alltid lär man sig nått nytt smile

Det är rätt vanligt (bland Passatägare speciellt - inget illa menat med det dock). Jag personligen skulle säga att (speciellt efter faceliften) en Passat är något "mellanting". Stor som en A4, men med utrustning mer åt A6-hållet.

B5:an var väl Passats första steg in i "Premiumgruppen", så jag kan tänka mig att det också, just därför, är lättare att koppla ihop den med A6 än A4 (A6:an är i mitt tycker "mer premium" än A4:an, A4:an mer än A3:an osv).

Men, det är bara rent spånande från min sida iofs smile

Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

Då du är inne på VAG-spåret och Skoda, varför inte en Octavia? Bygger på samma teknologi som Golf/A3/Toledo fast med bäst driftsäkerhet inom VAG-koncernens alla märken enligt återkommande undersökningar.

Eftersom du förefaller klara dig med en väldigt liten kombi såsom den Fabia du själv funderade över så varför inte en rymligare tillika driftsäkrare Corolla eller annan woklåda? Är i regel väldigt driftsäkra och ekonomiska bilar att äga.

Några japsförslag:
http://www.blocket.se/vastmanland/Toyot … =5&w=2
http://www.blocket.se/vasternorrland/To … =5&w=2
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … =5&w=1

Malheus skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

För Mondeon är bättre byggt, med påkostad och större smile
Focus är byggd i Saarlouis, Tyskland och Mondeon i Genk, Belgien.

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … amp;last=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1 (Nej, den är inte rostfri.. Dessa bilar rostar, punkt.)
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1

Volvo142_73a skrev:
moopith skrev:
Volvo142_73a skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Det får du tyvärr fråga någon annan då jag håller mig till tyskt och volvo tongue

kan denna va nå o ha? http://www.blocket.se/uppsala/Volkswage … =5&w=2 smile verkar ju väldigt prisvärd big_smile

Den ser ju onekligen fräsch ut på bilderna och har ju inte gått långt som sagt. Men jag hade nog ändå letat rätt på en från -01 fram till -05. Då har du den nyare fronten och även fräschare bakparti.

PS! Tänk också på att kolla i serviceboken efter turbobyte. Speciellt på de innan -01. Och hur tätt dom har bytt oljan.  Turbon har en intervall på 15 tusen mil på de innan -01. Men visst kan man ha tur också o få en som håller evigheter. Men oljebyte är VIKTIGT på dessa!!

Evildan skrev:
Malheus skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

För Mondeon är bättre byggt, med påkostad och större smile
Focus är byggd i Saarlouis, Tyskland och Mondeon i Genk, Belgien.

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … amp;last=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1 (Nej, den är inte rostfri.. Dessa bilar rostar, punkt.)
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1

True, my bad. Genk är det givetvis.

Volvo142_73a skrev:
Evildan skrev:
Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink

Hörre du du, min Volvo är tillverkad låångt innan kineserna köpte upp volvo wink.

Toyota har ja aldrig gillat känns som en väldigt "billig" bil till o me värre än skoda enligt min mening men vad vet jag tongue Jag planerar att ha denna bil ett tag så jag vill kunna trivas i den de är viktigast. Och en mondeo verkar onekligen okej ut både på utsidan och riktigt mysig invändigt smile ska nog undersöka mondeo fronten närmre också smile

Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

DasAuto skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Volvo142_73a skrev:
it_mutt skrev:
Med tanke på att passat B5 och Audi A4 (b5) har samma bottenplatta/plattform, så säkert inte nej.

- - Edit - -

Vill man då gå vidare så kan man peka på att när Passaten (B5) och A4:an (B5) kom, så fanns inte audi A6 C5. Passaten och A4:an kom 95b/96, då var A6:an C4 (Samma som den sista omgången Audi 100 alltså). Audi A6 C5 kom först 97 (eller om det rent av var 97b)

Jaså där ser man. Jag har fått för mig att Passat och A6 är typ samma. Alltid lär man sig nått nytt smile

it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:
Jaså där ser man. Jag har fått för mig att Passat och A6 är typ samma. Alltid lär man sig nått nytt smile

Det är rätt vanligt (bland Passatägare speciellt - inget illa menat med det dock). Jag personligen skulle säga att (speciellt efter faceliften) en Passat är något "mellanting". Stor som en A4, men med utrustning mer åt A6-hållet.

B5:an var väl Passats första steg in i "Premiumgruppen", så jag kan tänka mig att det också, just därför, är lättare att koppla ihop den med A6 än A4 (A6:an är i mitt tycker "mer premium" än A4:an, A4:an mer än A3:an osv).

Men, det är bara rent spånande från min sida iofs smile

Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

Då du är inne på VAG-spåret och Skoda, varför inte en Octavia? Bygger på samma teknologi som Golf/A3/Toledo fast med bäst driftsäkerhet inom VAG-koncernens alla märken enligt återkommande undersökningar.

Eftersom du förefaller klara dig med en väldigt liten kombi såsom den Fabia du själv funderade över så varför inte en rymligare tillika driftsäkrare Corolla eller annan woklåda? Är i regel väldigt driftsäkra och ekonomiska bilar att äga.

Några japsförslag:
http://www.blocket.se/vastmanland/Toyot … =5&w=2
http://www.blocket.se/vasternorrland/To … =5&w=2
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … =5&w=1

Malheus skrev:
Evildan skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Mondeo är en bra bil, konstruerad/byggd av tyskar. (ngn menade att han höll sig till tyska bilar och kinesiska). wink
Eller varför inte Focus?

För Mondeon är bättre byggt, med påkostad och större smile
Focus är byggd i Saarlouis, Tyskland och Mondeon i Genk, Belgien.

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … amp;last=1
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1 (Nej, den är inte rostfri.. Dessa bilar rostar, punkt.)
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … =5&w=1

Volvo142_73a skrev:
moopith skrev:
Volvo142_73a skrev:
moopith skrev:
Vad tycker ni om ford mondeo då? av den nyare modellen som kom 2001? smile

Det får du tyvärr fråga någon annan då jag håller mig till tyskt och volvo tongue

kan denna va nå o ha? http://www.blocket.se/uppsala/Volkswage … =5&w=2 smile verkar ju väldigt prisvärd big_smile

Den ser ju onekligen fräsch ut på bilderna och har ju inte gått långt som sagt. Men jag hade nog ändå letat rätt på en från -01 fram till -05. Då har du den nyare fronten och även fräschare bakparti.

PS! Tänk också på att kolla i serviceboken efter turbobyte. Speciellt på de innan -01. Och hur tätt dom har bytt oljan.  Turbon har en intervall på 15 tusen mil på de innan -01. Men visst kan man ha tur också o få en som håller evigheter. Men oljebyte är VIKTIGT på dessa!!


Toyota har ja aldrig gillat känns som en väldigt "billig" bil till o me värre än skoda enligt min mening men vad vet jag tongue Jag planerar att ha denna bil ett tag så jag vill kunna trivas i den de är viktigast. Och en mondeo verkar onekligen okej ut både på utsidan och riktigt mysig invändigt smile ska nog undersöka mondeo fronten närmre också smile

Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

Tyvärr är det så. Men mycket av det beror på att Tyskarna skall envisas med att ha ny obeprövad teknik i sina bilar. Köper man en VAG bil med "rätt" motor vilket är oftast en mindre motor som har hängt med generationerna så klarar man sig bra, det är oftast när man köper hela nya modeller med massa "lull" "lull" där det börjar strula. Vanliga A4or, A6or med instegsmotorer och lite extra utrustning rullar oftast långt.

Kollar man på denna listan så ligger VAG ganska medel tycker jag.
http://www.gizmag.com/the-100-most-reli … rder/5657/

Honda är dock ett skottsäkert val när det gäller "reliability"

Jaså det är så alltså hm. Har hittat 2 rätt intressanta bilar nu men är grymt osäker den ena är en skoda fabia kombi från 03 den låg ute för 13k och försäljarn hette Allan o bodde i ljusdal men nu är den ute på ny annons med försäljare flink i ljusdal och nu kostar den under 10k... Lurendrejare? Den andra är en Audi rätt mysig men ja vet inte...

http://www.blocket.se/gavleborg/Skoda_F … =5&w=2
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_a6_1 … =5&w=2

Honda är onekligen en av mina favoriter då jag ägt en Accord och den gick hur bra som helst men de e få om dem o speciellt kombi... Skodan är ju onekligen intressant för den är såpass ny och de är kamkedja borde ju gynna plånboken?
Senast redigerat av moopith (4 juni 2015)


Avstängd
10 388 Inlägg
4 juni 2015
#45
moopith skrev:
Jaså det är så alltså hm. Har hittat 2 rätt intressanta bilar nu men är grymt osäker den ena är en skoda fabia kombi från 03 den låg ute för 13k och försäljarn hette Allan o bodde i ljusdal men nu är den ute på ny annons med försäljare flink i ljusdal och nu kostar den under 10k... Lurendrejare? Den andra är en Audi rätt mysig men ja vet inte...

http://www.blocket.se/gavleborg/Skoda_F … =5&w=2
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_a6_1 … =5&w=2

Honda är onekligen en av mina favoriter då jag ägt en Accord och den gick hur bra som helst men de e få om dem o speciellt kombi... Skodan är ju onekligen intressant för den är såpass ny och de är kamkedja borde ju gynna plånboken?

I mitt tycke, så faller rösten på Audin (wow, förvånande...)

MEN, 1.8T i en A6 är slött, på alla sätt och vis. Så där skulle jag då rekommendera att du ser till att få den chippad.

Nackdelen med 2.4:orna (speciellt innan faceliften och den "nya" motorn (BDV) ) är att det inte är ovanligt att de dricker ordentligt med olja

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

356 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#46
it_mutt skrev:
moopith skrev:
Jaså det är så alltså hm. Har hittat 2 rätt intressanta bilar nu men är grymt osäker den ena är en skoda fabia kombi från 03 den låg ute för 13k och försäljarn hette Allan o bodde i ljusdal men nu är den ute på ny annons med försäljare flink i ljusdal och nu kostar den under 10k... Lurendrejare? Den andra är en Audi rätt mysig men ja vet inte...

http://www.blocket.se/gavleborg/Skoda_F … =5&w=2
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_a6_1 … =5&w=2

Honda är onekligen en av mina favoriter då jag ägt en Accord och den gick hur bra som helst men de e få om dem o speciellt kombi... Skodan är ju onekligen intressant för den är såpass ny och de är kamkedja borde ju gynna plånboken?

I mitt tycke, så faller rösten på Audin (wow, förvånande...)

MEN, 1.8T i en A6 är slött, på alla sätt och vis. Så där skulle jag då rekommendera att du ser till att få den chippad.

Nackdelen med 2.4:orna (speciellt innan faceliften och den "nya" motorn (BDV) ) är att det inte är ovanligt att de dricker ordentligt med olja

Kanske är en vanesak men alltid trevligt med hästkrafter. Men ska också inom snar framtid börja pendla 10mil om dagen så då börjar ju även en bra bensinförbrukning bli onekligen en viktig del i de hela. Ja vet inte hur förbrukningen på en sådan där audi ser ut som ja länka men det kanske du kan ske bot på? smile

Skoda fabia ej aktuell längre skatten är dyrare än vad jag skulle vilja betala för en sådan liten skruttbil sen känns den så 80-90 tal med fönstervevar för he*vete haha tongue Ne lite mer lyx vill ja nog ha allt tongue
Senast redigerat av moopith (4 juni 2015)


Avstängd
10 388 Inlägg
4 juni 2015
#47
moopith skrev:
it_mutt skrev:
moopith skrev:
Jaså det är så alltså hm. Har hittat 2 rätt intressanta bilar nu men är grymt osäker den ena är en skoda fabia kombi från 03 den låg ute för 13k och försäljarn hette Allan o bodde i ljusdal men nu är den ute på ny annons med försäljare flink i ljusdal och nu kostar den under 10k... Lurendrejare? Den andra är en Audi rätt mysig men ja vet inte...

http://www.blocket.se/gavleborg/Skoda_F … =5&w=2
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_a6_1 … =5&w=2

Honda är onekligen en av mina favoriter då jag ägt en Accord och den gick hur bra som helst men de e få om dem o speciellt kombi... Skodan är ju onekligen intressant för den är såpass ny och de är kamkedja borde ju gynna plånboken?

I mitt tycke, så faller rösten på Audin (wow, förvånande...)

MEN, 1.8T i en A6 är slött, på alla sätt och vis. Så där skulle jag då rekommendera att du ser till att få den chippad.

Nackdelen med 2.4:orna (speciellt innan faceliften och den "nya" motorn (BDV) ) är att det inte är ovanligt att de dricker ordentligt med olja

Kanske är en vanesak men alltid trevligt med hästkrafter. Men ska också inom snar framtid börja pendla 10mil om dagen så då börjar ju även en bra bensinförbrukning bli onekligen en viktig del i de hela. Ja vet inte hur förbrukningen på en sådan där audi ser ut som ja länka men det kanske du kan ske bot på? smile

Tycker inte ens A4:an (som då är en mindre bil) är vidare tokrolig med 1.8T

Ptja, deklarerad förbrukning är (stad, landsväg, blandat); 11,3 / 6,6 / 8,4

Så jodå, den ska åtminstone vara den snålaste bensinaren iaf. Min erfarenhet är att Audis siffror (åtminstone "förr") stämmer rätt bra om bilen mår som den ska och man kör med hjärnan och inte högerfoten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

356 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#48
it_mutt skrev:
moopith skrev:
it_mutt skrev:

I mitt tycke, så faller rösten på Audin (wow, förvånande...)

MEN, 1.8T i en A6 är slött, på alla sätt och vis. Så där skulle jag då rekommendera att du ser till att få den chippad.

Nackdelen med 2.4:orna (speciellt innan faceliften och den "nya" motorn (BDV) ) är att det inte är ovanligt att de dricker ordentligt med olja

Kanske är en vanesak men alltid trevligt med hästkrafter. Men ska också inom snar framtid börja pendla 10mil om dagen så då börjar ju även en bra bensinförbrukning bli onekligen en viktig del i de hela. Ja vet inte hur förbrukningen på en sådan där audi ser ut som ja länka men det kanske du kan ske bot på? smile

Tycker inte ens A4:an (som då är en mindre bil) är vidare tokrolig med 1.8T

Ptja, deklarerad förbrukning är (stad, landsväg, blandat); 11,3 / 6,6 / 8,4

Så jodå, den ska åtminstone vara den snålaste bensinaren iaf. Min erfarenhet är att Audis siffror (åtminstone "förr") stämmer rätt bra om bilen mår som den ska och man kör med hjärnan och inte högerfoten.

Låter ju fint smile Pendlingen kommer ju bestå av 5mil landsväg enkel resa som man kommer snitta 100kmh hela tiden så då kanske man hamnar mellan 0.7-0.8 och de är ju fullt okej tycker jag smile


Avstängd
10 388 Inlägg
4 juni 2015
#49
moopith skrev:
it_mutt skrev:
moopith skrev:

Kanske är en vanesak men alltid trevligt med hästkrafter. Men ska också inom snar framtid börja pendla 10mil om dagen så då börjar ju även en bra bensinförbrukning bli onekligen en viktig del i de hela. Ja vet inte hur förbrukningen på en sådan där audi ser ut som ja länka men det kanske du kan ske bot på? smile

Tycker inte ens A4:an (som då är en mindre bil) är vidare tokrolig med 1.8T

Ptja, deklarerad förbrukning är (stad, landsväg, blandat); 11,3 / 6,6 / 8,4

Så jodå, den ska åtminstone vara den snålaste bensinaren iaf. Min erfarenhet är att Audis siffror (åtminstone "förr") stämmer rätt bra om bilen mår som den ska och man kör med hjärnan och inte högerfoten.

Låter ju fint smile Pendlingen kommer ju bestå av 5mil landsväg enkel resa som man kommer snitta 100kmh hela tiden så då kanske man hamnar mellan 0.7-0.8 och de är ju fullt okej tycker jag smile

Vet dock inte vad ett chip skulle hitta på med förbrukningen. A3:an min drar ju mindre än vad den "ska" landsväg. Å andra sidan, har man några extra ponnys under huven, så förlorar man det rätt snabbt vid andra tillfällen (då hjärnan kopplas ur och högerfoten tar kommandot tongue )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

356 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#50
it_mutt skrev:
moopith skrev:
it_mutt skrev:

Tycker inte ens A4:an (som då är en mindre bil) är vidare tokrolig med 1.8T

Ptja, deklarerad förbrukning är (stad, landsväg, blandat); 11,3 / 6,6 / 8,4

Så jodå, den ska åtminstone vara den snålaste bensinaren iaf. Min erfarenhet är att Audis siffror (åtminstone "förr") stämmer rätt bra om bilen mår som den ska och man kör med hjärnan och inte högerfoten.

Låter ju fint smile Pendlingen kommer ju bestå av 5mil landsväg enkel resa som man kommer snitta 100kmh hela tiden så då kanske man hamnar mellan 0.7-0.8 och de är ju fullt okej tycker jag smile

Vet dock inte vad ett chip skulle hitta på med förbrukningen. A3:an min drar ju mindre än vad den "ska" landsväg. Å andra sidan, har man några extra ponnys under huven, så förlorar man det rätt snabbt vid andra tillfällen (då hjärnan kopplas ur och högerfoten tar kommandot tongue )

Jo så kan det ju lätt bli hehe vet hur det är nu med saaben kan gå lite fort ibland wink


645 Inlägg
4 juni 2015
#51
Denna fiaten då?Bara ngra mil norröver!Denna tror jag mest(rymlig men lite dyrare) pruta  winkhttp://www.bytbil.com/bilar/fiat/stilo/ … 1MABOAA__!
Eller denna Renault Laguna ser fräsch ut men kolla allt innan köp(hört att ngt kretskort kan strula)?!http://www.bytbil.com/bilar/renault/laguna/wv6hjrvg/6EABUDIAAYVDSr8ghnziAGHROAA_!
Eller denna bli med opel? smilehttp://www.bytbil.com/bilar/opel/vectra … iAGHROAA_!


Yawn...
3 151 Inlägg
5 juni 2015
#52
Evildan skrev:
Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

Som bruksbil är nog en asiatisk bil det bästa alternativet om man vill ha en pålitlig och problemfri bil. Finns för- och nackdelar med det mesta här i livet...

Tyska bilar har generellt mer motoreffekt (kanske inte gäller ALLA, men dom flesta, och särskilt äldre årsmodeller...iaf har jag den uppfattningen?) och inbjuder till så kallad inspirerad körstil. Det sliter givetvis mer på alla delar i bilen och leder antagligen till fler haverier. Asiatiska bilar körs oftast lugnare och snällare av sina ägare, skulle jag gissa på. Sällan man ser en Toyota Carina piskas på en parkering, lite oftare man ser en BMW E30 eller något.. roll

356 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
#53
JourneymanX skrev:
Denna fiaten då?Bara ngra mil norröver!Denna tror jag mest(rymlig men lite dyrare) pruta  winkhttp://www.bytbil.com/bilar/fiat/stilo/ … 1MABOAA__!
Eller denna Renault Laguna ser fräsch ut men kolla allt innan köp(hört att ngt kretskort kan strula)?!http://www.bytbil.com/bilar/renault/laguna/wv6hjrvg/6EABUDIAAYVDSr8ghnziAGHROAA_!
Eller denna bli med opel? smilehttp://www.bytbil.com/bilar/opel/vectra … iAGHROAA_!

Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

Som bruksbil är nog en asiatisk bil det bästa alternativet om man vill ha en pålitlig och problemfri bil. Finns för- och nackdelar med det mesta här i livet...

Tyska bilar har generellt mer motoreffekt (kanske inte gäller ALLA, men dom flesta, och särskilt äldre årsmodeller...iaf har jag den uppfattningen?) och inbjuder till så kallad inspirerad körstil. Det sliter givetvis mer på alla delar i bilen och leder antagligen till fler haverier. Asiatiska bilar körs oftast lugnare och snällare av sina ägare, skulle jag gissa på. Sällan man ser en Toyota Carina piskas på en parkering, lite oftare man ser en BMW E30 eller något.. roll

Fiat är nog inget för mig tål inte utseendet tongue Opel av iaf den där karossen o årsmodellen vägrar jag efter jag fick skruva på en sån jävel i verkstan. Saab är ja ju grymt intresserad av då jag har en nu och jag älskar trycket i dem o utseendet o inredning o allt som har med dem att göra men ja vet inte hur driftsäkerheten är på 9-5 t.ex den känns sisådär men sköter man om den i service så kanske den går? Känns som en jävla djungel detta med bil alltså tongue


Evildan
5 juni 2015
#54
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

Som bruksbil är nog en asiatisk bil det bästa alternativet om man vill ha en pålitlig och problemfri bil. Finns för- och nackdelar med det mesta här i livet...

Tyska bilar har generellt mer motoreffekt (kanske inte gäller ALLA, men dom flesta, och särskilt äldre årsmodeller...iaf har jag den uppfattningen?) och inbjuder till så kallad inspirerad körstil. Det sliter givetvis mer på alla delar i bilen och leder antagligen till fler haverier. Asiatiska bilar körs oftast lugnare och snällare av sina ägare, skulle jag gissa på. Sällan man ser en Toyota Carina piskas på en parkering, lite oftare man ser en BMW E30 eller något.. roll

Gällande effekten så har volymsäljande
Corolla E90/E100/E110/E120/1.6 102-115hk
medans
Golf III/IV/V 1.6 volymsäljaren från VW 100-115hk .
Så jag instämmer inte att tyskarna i regel är effektstarkare. Däremot finns det i regel fler starka motorer att välja på när man köper tyskt men inte ens då kan det vara tillräckligt vilket den ständigt underhållande och provokative J.C här får demonstrera i ett klipp från 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI

Många av de tillförlitlighetsundersökningar jag åsyftar görs på relativt nya personbilar som är 1-5år och dom har nog inte hittat till Tescos/COOPs/Spars/Lidls parkeringar ännu, utan är körda av "normala" människor utan keps och obligatoriska tribals på sina underarmar...

Evildan
5 juni 2015
#55
moopith skrev:
JourneymanX skrev:
Denna fiaten då?Bara ngra mil norröver!Denna tror jag mest(rymlig men lite dyrare) pruta  winkhttp://www.bytbil.com/bilar/fiat/stilo/ … 1MABOAA__!
Eller denna Renault Laguna ser fräsch ut men kolla allt innan köp(hört att ngt kretskort kan strula)?!http://www.bytbil.com/bilar/renault/laguna/wv6hjrvg/6EABUDIAAYVDSr8ghnziAGHROAA_!
Eller denna bli med opel? smilehttp://www.bytbil.com/bilar/opel/vectra … iAGHROAA_!

Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

Som bruksbil är nog en asiatisk bil det bästa alternativet om man vill ha en pålitlig och problemfri bil. Finns för- och nackdelar med det mesta här i livet...

Tyska bilar har generellt mer motoreffekt (kanske inte gäller ALLA, men dom flesta, och särskilt äldre årsmodeller...iaf har jag den uppfattningen?) och inbjuder till så kallad inspirerad körstil. Det sliter givetvis mer på alla delar i bilen och leder antagligen till fler haverier. Asiatiska bilar körs oftast lugnare och snällare av sina ägare, skulle jag gissa på. Sällan man ser en Toyota Carina piskas på en parkering, lite oftare man ser en BMW E30 eller något.. roll

Fiat är nog inget för mig tål inte utseendet tongue Opel av iaf den där karossen o årsmodellen vägrar jag efter jag fick skruva på en sån jävel i verkstan. Saab är ja ju grymt intresserad av då jag har en nu och jag älskar trycket i dem o utseendet o inredning o allt som har med dem att göra men ja vet inte hur driftsäkerheten är på 9-5 t.ex den känns sisådär men sköter man om den i service så kanske den går? Känns som en jävla djungel detta med bil alltså tongue

SAAB 9-3 genI då du som skarpt gillar din fleratusen?
Utrymmet i det bagaget överskrider volymmässigt det i den Fabia du var intresserad av tidigare med sina 494l jämfört med Skodans 426l.

2 751 Inlägg
5 juni 2015
#56
Evildan skrev:
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

Som bruksbil är nog en asiatisk bil det bästa alternativet om man vill ha en pålitlig och problemfri bil. Finns för- och nackdelar med det mesta här i livet...

Tyska bilar har generellt mer motoreffekt (kanske inte gäller ALLA, men dom flesta, och särskilt äldre årsmodeller...iaf har jag den uppfattningen?) och inbjuder till så kallad inspirerad körstil. Det sliter givetvis mer på alla delar i bilen och leder antagligen till fler haverier. Asiatiska bilar körs oftast lugnare och snällare av sina ägare, skulle jag gissa på. Sällan man ser en Toyota Carina piskas på en parkering, lite oftare man ser en BMW E30 eller något.. roll

Gällande effekten så har volymsäljande
Corolla E90/E100/E110/E120/1.6 102-115hk
medans
Golf III/IV/V 1.6 volymsäljaren från VW 100-115hk .
Så jag instämmer inte att tyskarna i regel är effektstarkare. Däremot finns det i regel fler starka motorer att välja på när man köper tyskt men inte ens då kan det vara tillräckligt vilket den ständigt underhållande och provokative J.C här får demonstrera i ett klipp från 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI

Många av de tillförlitlighetsundersökningar jag åsyftar görs på relativt nya personbilar som är 1-5år och dom har nog inte hittat till Tescos/COOPs/Spars/Lidls parkeringar ännu, utan är körda av "normala" människor utan keps och obligatoriska tribals på sina underarmar...

Han tänker nu att de har fler motorstarka alternativ. En Avensis och liknande har ju knappt motorer över 150hk om det inte är någon specialmodell eller liknande. jag skulle tro att Priusar, Avensis och liknande bilar körs mer "lungt" än kanske en 330 eller A4 2.0 TFSI osv. Det som jag dock tror drar ner tyskarna i skiten mest är Long Life service, vilket japaner inte verkar ha smile

Who Djaa bless no man curse

Evildan
5 juni 2015
#57
DasAuto skrev:
Evildan skrev:
Mervolic skrev:

Som bruksbil är nog en asiatisk bil det bästa alternativet om man vill ha en pålitlig och problemfri bil. Finns för- och nackdelar med det mesta här i livet...

Tyska bilar har generellt mer motoreffekt (kanske inte gäller ALLA, men dom flesta, och särskilt äldre årsmodeller...iaf har jag den uppfattningen?) och inbjuder till så kallad inspirerad körstil. Det sliter givetvis mer på alla delar i bilen och leder antagligen till fler haverier. Asiatiska bilar körs oftast lugnare och snällare av sina ägare, skulle jag gissa på. Sällan man ser en Toyota Carina piskas på en parkering, lite oftare man ser en BMW E30 eller något.. roll

Gällande effekten så har volymsäljande
Corolla E90/E100/E110/E120/1.6 102-115hk
medans
Golf III/IV/V 1.6 volymsäljaren från VW 100-115hk .
Så jag instämmer inte att tyskarna i regel är effektstarkare. Däremot finns det i regel fler starka motorer att välja på när man köper tyskt men inte ens då kan det vara tillräckligt vilket den ständigt underhållande och provokative J.C här får demonstrera i ett klipp från 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI

Många av de tillförlitlighetsundersökningar jag åsyftar görs på relativt nya personbilar som är 1-5år och dom har nog inte hittat till Tescos/COOPs/Spars/Lidls parkeringar ännu, utan är körda av "normala" människor utan keps och obligatoriska tribals på sina underarmar...

Han tänker nu att de har fler motorstarka alternativ. En Avensis och liknande har ju knappt motorer över 150hk om det inte är någon specialmodell eller liknande. jag skulle tro att Priusar, Avensis och liknande bilar körs mer "lungt" än kanske en 330 eller A4 2.0 TFSI osv. Det som jag dock tror drar ner tyskarna i skiten mest är Long Life service, vilket japaner inte verkar ha smile

Jag tar mig aldrig friheten att spekulera i vad någon annan tänker utan läser vad vederbörande skriver istället och ger en respons utefter det.

Avensis -04/-09 T250, 2.4l VVT-i 2AZ-FSE 163hk, 2.2l diesel 2AD-FHV 176hk. Inga särskilda specialmodeller utan helt vanliga personbilar.
Corolla T-Sport med 192hk eller Civic Type R är tämligen problemfria jämfört med liknande VAG slädar med 1.8t 150-180hk eller någon 3-serie med liknande effekt. Jag tvivlar inte en sekund på att dessa sportwokar körs minst lika hårt av sina ägare som de tyska alternativen.
Men, nej visst Toyota har inte många alternativ med så hög effekt som tyskarna, förmodligen för att Toyotas kunder i regel inte efterfrågar detta utan på de mer motorstarka alternativen klatchar dom på Lexusloggan istället.

Long Life (borde väl heta Short Life) service är ett problem som VAG och andra dras med, Japanerna har i regel en mer realistisk syn på när oljebyten behövs. Dessa långa och i mina ögon vansinniga intervaller är ett sätt för en biltillverkare att minska en modells förväntade miljöpåverkan under sin förväntade livslängd istället för att bygga rätt och riktigt från början så fordonet kan servas på ett för fordonet lämpligt vis.
Jag exempelvis har 1500mil/årligen intervall på min Toylåda och då bör vi även betänka att bränslemotorn är inte igång kanske mer än 1000mil av den sträckan och ändå har bilen ett extremt lågt totalutsläpp av miljöfarliga ämnen samt Co2.

2 751 Inlägg
5 juni 2015
#58
Ingen av ovan modeller du nämnt har över 200 hästar ens. skulle inte kalla en Civit Type R för en motorstark bil även om den är snabb. Dock håller jag med om att Honda är överdrivet bättre än alla andra tillverkare när det gäller drifsäkerhet. Rent generellt tror jag fortfarande medel japanaren körs snällare än tyskarna.
Inte minst av ungdomar. Och lägg på Long Life så har du förutsättningar till "dålig bil"

Har ägt flera Tyskar och haft flera i familjen som äger Tyska bilar och alla servas regelbundet = håller länge.
Senast redigerat av DasAuto (5 juni 2015)

Who Djaa bless no man curse

356 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
#59
Evildan skrev:
moopith skrev:
JourneymanX skrev:
Denna fiaten då?Bara ngra mil norröver!Denna tror jag mest(rymlig men lite dyrare) pruta  winkhttp://www.bytbil.com/bilar/fiat/stilo/ … 1MABOAA__!
Eller denna Renault Laguna ser fräsch ut men kolla allt innan köp(hört att ngt kretskort kan strula)?!http://www.bytbil.com/bilar/renault/laguna/wv6hjrvg/6EABUDIAAYVDSr8ghnziAGHROAA_!
Eller denna bli med opel? smilehttp://www.bytbil.com/bilar/opel/vectra … iAGHROAA_!

Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Smaken är ju olika, gillar man inte ett märke så är det ju så men det finns någon anledning till att Toyota mfl asiater alltid toppar tillförlitlighetsundersökningar och det är ju inte för att asiaterna är "billigt" byggda wink medans VAG i regel befinner sig någonstans i andra änden av listan och i regel längre ned i paritet till nypriset (Skoda är alltså minst krånglande).

Självklart ska du trivas i bilen och faller Mondeon eller Fabian dig på läppen så tycker jag absolut att du ska kika på en sådan och provköra.

Som bruksbil är nog en asiatisk bil det bästa alternativet om man vill ha en pålitlig och problemfri bil. Finns för- och nackdelar med det mesta här i livet...

Tyska bilar har generellt mer motoreffekt (kanske inte gäller ALLA, men dom flesta, och särskilt äldre årsmodeller...iaf har jag den uppfattningen?) och inbjuder till så kallad inspirerad körstil. Det sliter givetvis mer på alla delar i bilen och leder antagligen till fler haverier. Asiatiska bilar körs oftast lugnare och snällare av sina ägare, skulle jag gissa på. Sällan man ser en Toyota Carina piskas på en parkering, lite oftare man ser en BMW E30 eller något.. roll

Fiat är nog inget för mig tål inte utseendet tongue Opel av iaf den där karossen o årsmodellen vägrar jag efter jag fick skruva på en sån jävel i verkstan. Saab är ja ju grymt intresserad av då jag har en nu och jag älskar trycket i dem o utseendet o inredning o allt som har med dem att göra men ja vet inte hur driftsäkerheten är på 9-5 t.ex den känns sisådär men sköter man om den i service så kanske den går? Känns som en jävla djungel detta med bil alltså tongue

SAAB 9-3 genI då du som skarpt gillar din fleratusen?
Utrymmet i det bagaget överskrider volymmässigt det i den Fabia du var intresserad av tidigare med sina 494l jämfört med Skodans 426l.

DasAuto skrev:
Evildan skrev:
Mervolic skrev:

Som bruksbil är nog en asiatisk bil det bästa alternativet om man vill ha en pålitlig och problemfri bil. Finns för- och nackdelar med det mesta här i livet...

Tyska bilar har generellt mer motoreffekt (kanske inte gäller ALLA, men dom flesta, och särskilt äldre årsmodeller...iaf har jag den uppfattningen?) och inbjuder till så kallad inspirerad körstil. Det sliter givetvis mer på alla delar i bilen och leder antagligen till fler haverier. Asiatiska bilar körs oftast lugnare och snällare av sina ägare, skulle jag gissa på. Sällan man ser en Toyota Carina piskas på en parkering, lite oftare man ser en BMW E30 eller något.. roll

Gällande effekten så har volymsäljande
Corolla E90/E100/E110/E120/1.6 102-115hk
medans
Golf III/IV/V 1.6 volymsäljaren från VW 100-115hk .
Så jag instämmer inte att tyskarna i regel är effektstarkare. Däremot finns det i regel fler starka motorer att välja på när man köper tyskt men inte ens då kan det vara tillräckligt vilket den ständigt underhållande och provokative J.C här får demonstrera i ett klipp från 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI

Många av de tillförlitlighetsundersökningar jag åsyftar görs på relativt nya personbilar som är 1-5år och dom har nog inte hittat till Tescos/COOPs/Spars/Lidls parkeringar ännu, utan är körda av "normala" människor utan keps och obligatoriska tribals på sina underarmar...

Han tänker nu att de har fler motorstarka alternativ. En Avensis och liknande har ju knappt motorer över 150hk om det inte är någon specialmodell eller liknande. jag skulle tro att Priusar, Avensis och liknande bilar körs mer "lungt" än kanske en 330 eller A4 2.0 TFSI osv. Det som jag dock tror drar ner tyskarna i skiten mest är Long Life service, vilket japaner inte verkar ha smile

Evildan skrev:
DasAuto skrev:
Evildan skrev:
Gällande effekten så har volymsäljande
Corolla E90/E100/E110/E120/1.6 102-115hk
medans
Golf III/IV/V 1.6 volymsäljaren från VW 100-115hk .
Så jag instämmer inte att tyskarna i regel är effektstarkare. Däremot finns det i regel fler starka motorer att välja på när man köper tyskt men inte ens då kan det vara tillräckligt vilket den ständigt underhållande och provokative J.C här får demonstrera i ett klipp från 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI

Många av de tillförlitlighetsundersökningar jag åsyftar görs på relativt nya personbilar som är 1-5år och dom har nog inte hittat till Tescos/COOPs/Spars/Lidls parkeringar ännu, utan är körda av "normala" människor utan keps och obligatoriska tribals på sina underarmar...

Han tänker nu att de har fler motorstarka alternativ. En Avensis och liknande har ju knappt motorer över 150hk om det inte är någon specialmodell eller liknande. jag skulle tro att Priusar, Avensis och liknande bilar körs mer "lungt" än kanske en 330 eller A4 2.0 TFSI osv. Det som jag dock tror drar ner tyskarna i skiten mest är Long Life service, vilket japaner inte verkar ha smile

Jag tar mig aldrig friheten att spekulera i vad någon annan tänker utan läser vad vederbörande skriver istället och ger en respons utefter det.

Avensis -04/-09 T250, 2.4l VVT-i 2AZ-FSE 163hk, 2.2l diesel 2AD-FHV 176hk. Inga särskilda specialmodeller utan helt vanliga personbilar.
Corolla T-Sport med 192hk eller Civic Type R är tämligen problemfria jämfört med liknande VAG slädar med 1.8t 150-180hk eller någon 3-serie med liknande effekt. Jag tvivlar inte en sekund på att dessa sportwokar körs minst lika hårt av sina ägare som de tyska alternativen.
Men, nej visst Toyota har inte många alternativ med så hög effekt som tyskarna, förmodligen för att Toyotas kunder i regel inte efterfrågar detta utan på de mer motorstarka alternativen klatchar dom på Lexusloggan istället.

Long Life (borde väl heta Short Life) service är ett problem som VAG och andra dras med, Japanerna har i regel en mer realistisk syn på när oljebyten behövs. Dessa långa och i mina ögon vansinniga intervaller är ett sätt för en biltillverkare att minska en modells förväntade miljöpåverkan under sin förväntade livslängd istället för att bygga rätt och riktigt från början så fordonet kan servas på ett för fordonet lämpligt vis.
Jag exempelvis har 1500mil/årligen intervall på min Toylåda och då bör vi även betänka att bränslemotorn är inte igång kanske mer än 1000mil av den sträckan och ändå har bilen ett extremt lågt totalutsläpp av miljöfarliga ämnen samt Co2.

DasAuto skrev:
Ingen av ovan modeller du nämnt har över 200 hästar ens. skulle inte kalla en Civit Type R för en motorstark bil även om den är snabb. Dock håller jag med om att Honda är överdrivet bättre än alla andra tillverkare när det gäller drifsäkerhet. Rent generellt tror jag fortfarande medel japanaren körs snällare än tyskarna.
Inte minst av ungdomar. Och lägg på Long Life så har du förutsättningar till "dålig bil"

Har ägt flera Tyskar och haft flera i familjen som äger Tyska bilar och alla servas regelbundet = håller länge.

Jo en 9-3 gen1 är ju inte helt galet men tar nog hellre en 9-5 aero eller liknande smile man ska alltså fråga på speciellt tyska bilar om dem servats regelbundet inte efter nå longlife skit?

Denna verkar intressant gillar utseendet på den och de är ju kamkedja så de borde ju va bra? http://www.blocket.se/gavleborg/Opel_Ve … =5&w=2

http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_v … =5&w=2 sen kan väl aldrig en sån här sitta fel va? tongue
Senast redigerat av moopith (5 juni 2015)


Yawn...
3 151 Inlägg
6 juni 2015
#60
Evildan skrev:
Gällande effekten så har volymsäljande
Corolla E90/E100/E110/E120/1.6 102-115hk
medans
Golf III/IV/V 1.6 volymsäljaren från VW 100-115hk .
Så jag instämmer inte att tyskarna i regel är effektstarkare. Däremot finns det i regel fler starka motorer att välja på när man köper tyskt men inte ens då kan det vara tillräckligt vilket den ständigt underhållande och provokative J.C här får demonstrera i ett klipp från 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI

Många av de tillförlitlighetsundersökningar jag åsyftar görs på relativt nya personbilar som är 1-5år och dom har nog inte hittat till Tescos/COOPs/Spars/Lidls parkeringar ännu, utan är körda av "normala" människor utan keps och obligatoriska tribals på sina underarmar...

Som jag skrev så gäller det inte ALLA, det finns alltid undantag. Volkswagen har ju inte direkt något rykte om sig att vara motorstarka, men jämför med BMW E30 t ex.

BMW E30 (1982-1994) från 75 hk (316 1983) till 170 hk (325 1986-92). Sen fanns även M-modeller med upp till 238 hk, vilket är dubbelt så mycket som Corollan du nämnde.

Precis som DasAuto påpekade så menade jag att tyska bilar oftast har fler motorstarka alternativ till sina bilar, jämfört med asiatiska bilar. Jag kanske formulerade mig lite inkorrekt, ber om ursäkt för det i så fall. wink

Men jag håller med dig, asiatiska bilar är pålitliga och driftsäkra. Frågan är bara varför? Min teori var den jag skrev, nämligen att dom körs snällare för deras ursprungliga ägare är kanske inte "speed junkies" i samma utsträckning som dom som väljer att köpa tyska, motorstarka bilar (även om inte alla tyska bilar är motorstarka). smile


Sök