2805
Sök

Köpråd lämplig familjebil

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 juni 2015
#61
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Gällande effekten så har volymsäljande
Corolla E90/E100/E110/E120/1.6 102-115hk
medans
Golf III/IV/V 1.6 volymsäljaren från VW 100-115hk .
Så jag instämmer inte att tyskarna i regel är effektstarkare. Däremot finns det i regel fler starka motorer att välja på när man köper tyskt men inte ens då kan det vara tillräckligt vilket den ständigt underhållande och provokative J.C här får demonstrera i ett klipp från 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI

Många av de tillförlitlighetsundersökningar jag åsyftar görs på relativt nya personbilar som är 1-5år och dom har nog inte hittat till Tescos/COOPs/Spars/Lidls parkeringar ännu, utan är körda av "normala" människor utan keps och obligatoriska tribals på sina underarmar...

Som jag skrev så gäller det inte ALLA, det finns alltid undantag. Volkswagen har ju inte direkt något rykte om sig att vara motorstarka, men jämför med BMW E30 t ex.

BMW E30 (1982-1994) från 75 hk (316 1983) till 170 hk (325 1986-92). Sen fanns även M-modeller med upp till 238 hk, vilket är dubbelt så mycket som Corollan du nämnde.

Precis som DasAuto påpekade så menade jag att tyska bilar oftast har fler motorstarka alternativ till sina bilar, jämfört med asiatiska bilar. Jag kanske formulerade mig lite inkorrekt, ber om ursäkt för det i så fall. wink

Men jag håller med dig, asiatiska bilar är pålitliga och driftsäkra. Frågan är bara varför? Min teori var den jag skrev, nämligen att dom körs snällare för deras ursprungliga ägare är kanske inte "speed junkies" i samma utsträckning som dom som väljer att köpa tyska, motorstarka bilar (även om inte alla tyska bilar är motorstarka). smile

Fast du är medveten om att de etablerade asiatiska tillverkarna har en uppsjö av motorstarka versioner som inte säljs på den svensk marknaden?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Yawn...
3 151 Inlägg
6 juni 2015
#62
IceEyes skrev:
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Gällande effekten så har volymsäljande
Corolla E90/E100/E110/E120/1.6 102-115hk
medans
Golf III/IV/V 1.6 volymsäljaren från VW 100-115hk .
Så jag instämmer inte att tyskarna i regel är effektstarkare. Däremot finns det i regel fler starka motorer att välja på när man köper tyskt men inte ens då kan det vara tillräckligt vilket den ständigt underhållande och provokative J.C här får demonstrera i ett klipp från 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI

Många av de tillförlitlighetsundersökningar jag åsyftar görs på relativt nya personbilar som är 1-5år och dom har nog inte hittat till Tescos/COOPs/Spars/Lidls parkeringar ännu, utan är körda av "normala" människor utan keps och obligatoriska tribals på sina underarmar...

Som jag skrev så gäller det inte ALLA, det finns alltid undantag. Volkswagen har ju inte direkt något rykte om sig att vara motorstarka, men jämför med BMW E30 t ex.

BMW E30 (1982-1994) från 75 hk (316 1983) till 170 hk (325 1986-92). Sen fanns även M-modeller med upp till 238 hk, vilket är dubbelt så mycket som Corollan du nämnde.

Precis som DasAuto påpekade så menade jag att tyska bilar oftast har fler motorstarka alternativ till sina bilar, jämfört med asiatiska bilar. Jag kanske formulerade mig lite inkorrekt, ber om ursäkt för det i så fall. wink

Men jag håller med dig, asiatiska bilar är pålitliga och driftsäkra. Frågan är bara varför? Min teori var den jag skrev, nämligen att dom körs snällare för deras ursprungliga ägare är kanske inte "speed junkies" i samma utsträckning som dom som väljer att köpa tyska, motorstarka bilar (även om inte alla tyska bilar är motorstarka). smile

Fast du är medveten om att de etablerade asiatiska tillverkarna har en uppsjö av motorstarka versioner som inte säljs på den svensk marknaden?

Absolut. Men majoriteten av bilarna som rullar i Sverige är ju svensksålda.

645 Inlägg
6 juni 2015
#63
Ang tyska bilar gissar jag att ett ägarna ej har råd ett annat är att de ej följer servicehäftet!Sedan om vi nu pratar om bilar som haft 12-20 ägare ,så slits de ju lite mera en de med få ägare.Tyska bilar är ett bland de säkraste korten( vid få ägare) men kolla(drivlina/motorn)så den/ägaren inte kört race vid varje rödlyse smile

Ford fucus 2.0l /130 hk.Kan vara ett vettigt köp?Sedan Saab du skulle nog behöves lite mera kr för att finna en duglig kärra ca 25.000 kr får du en hygglig skaplig 93/95 turbo.Kolla kamkedjan serviceboken senaste bes mm..


Evildan
6 juni 2015
#64
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Gällande effekten så har volymsäljande
Corolla E90/E100/E110/E120/1.6 102-115hk
medans
Golf III/IV/V 1.6 volymsäljaren från VW 100-115hk .
Så jag instämmer inte att tyskarna i regel är effektstarkare. Däremot finns det i regel fler starka motorer att välja på när man köper tyskt men inte ens då kan det vara tillräckligt vilket den ständigt underhållande och provokative J.C här får demonstrera i ett klipp från 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI

Många av de tillförlitlighetsundersökningar jag åsyftar görs på relativt nya personbilar som är 1-5år och dom har nog inte hittat till Tescos/COOPs/Spars/Lidls parkeringar ännu, utan är körda av "normala" människor utan keps och obligatoriska tribals på sina underarmar...

Som jag skrev så gäller det inte ALLA, det finns alltid undantag. Volkswagen har ju inte direkt något rykte om sig att vara motorstarka, men jämför med BMW E30 t ex.

BMW E30 (1982-1994) från 75 hk (316 1983) till 170 hk (325 1986-92). Sen fanns även M-modeller med upp till 238 hk, vilket är dubbelt så mycket som Corollan du nämnde.

Precis som DasAuto påpekade så menade jag att tyska bilar oftast har fler motorstarka alternativ till sina bilar, jämfört med asiatiska bilar. Jag kanske formulerade mig lite inkorrekt, ber om ursäkt för det i så fall. wink

Men jag håller med dig, asiatiska bilar är pålitliga och driftsäkra. Frågan är bara varför? Min teori var den jag skrev, nämligen att dom körs snällare för deras ursprungliga ägare är kanske inte "speed junkies" i samma utsträckning som dom som väljer att köpa tyska, motorstarka bilar (även om inte alla tyska bilar är motorstarka). smile

Då kan jag dra fram en 1992 EVO I med 247hk att jämföra med "din" M3 EVO3 tillverkad i 600 exemplar. wink

1993 EVO II 256hk.
1995 EVO III 270hk.
En midklass sedan är väl mera rätt att jämföra med just en annan bil i samma segment?

Eller Nissan Stagea, Lexus S140 GS400 osv...

Som även jag skrev ovan och nu har fetat.

Självklart är det så att hur något brukas påverkar hållbarheten, däremot hävdar jag fortfarande att det i återkommande undersökningar påvisas att tyskarna i regel är mer problembenägna än asiaterna och det kan inte enbart bero på att en sådan stor mängd köpare av tyskslädar kör skiten ur sina bilar gentemot wokåkarna.
Senast redigerat av Evildan (6 juni 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 juni 2015
#65
JourneymanX skrev:
Ang tyska bilar gissar jag att ett ägarna ej har råd ett annat är att de ej följer servicehäftet!Sedan om vi nu pratar om bilar som haft 12-20 ägare ,så slits de ju lite mera en de med få ägare.Tyska bilar är ett bland de säkraste korten( vid få ägare) men kolla(drivlina/motorn)så den/ägaren inte kört race vid varje rödlyse smile

Ford fucus 2.0l /130 hk.Kan vara ett vettigt köp?Sedan Saab du skulle nog behöves lite mera kr för att finna en duglig kärra ca 25.000 kr får du en hygglig skaplig 93/95 turbo.Kolla kamkedjan serviceboken senaste bes mm..

Har helt och hållet med ägarna att göra. Så nej, det går inte per automatik att säga att en bil med fler ägare per automatik innebär sämre skick på bilen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

356 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#66
Vad tycker ni är bäst? Köpa en möjligen lite äldre bil för dyrare pengar eller en nyare bil för samma pengar? Min tanke går då såhär att en äldre bil t.ex en volvo 855 från 95 som kostar 12k säger vi är i bättre skick i de stora hela än t.ex en audi a6 från 2002 för 12k? tongue


645 Inlägg
7 juni 2015
#67
it_mutt skrev:
JourneymanX skrev:
Ang tyska bilar gissar jag att ett ägarna ej har råd ett annat är att de ej följer servicehäftet!Sedan om vi nu pratar om bilar som haft 12-20 ägare ,så slits de ju lite mera en de med få ägare.Tyska bilar är ett bland de säkraste korten( vid få ägare) men kolla(drivlina/motorn)så den/ägaren inte kört race vid varje rödlyse smile

Ford fucus 2.0l /130 hk.Kan vara ett vettigt köp?Sedan Saab du skulle nog behöves lite mera kr för att finna en duglig kärra ca 25.000 kr får du en hygglig skaplig 93/95 turbo.Kolla kamkedjan serviceboken senaste bes mm..

Har helt och hållet med ägarna att göra. Så nej, det går inte per automatik att säga att en bil med fler ägare per automatik innebär sämre skick på bilen

Finns mkt att prata om vid hur och om skick av bilen vid många ägare.Men oftast(inte altid nej) är det mera ''slarv''vid ex oljebyten ex rostangrepp städa bilen mm..det är min syn på detta.Bmw 320i Oh,my god 26 ägare! yikes ''det syns när man kollar lite närmare..roll


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
7 juni 2015
#68
tkd_rille skrev:
Passat med den budgeten.  Om du tänker att du ska ha ordentlig sittplats.  Baksätet är stort jämfört med V70. 
Den snittar 0,6-0,7 med. 
Man får dessvärre ingen rolig familjebil för de pengarna

Jämfört med vilken V70? Hoppas du menar V70N och inte första gen?








Det var ett himla tjat om driftsäkerhet och hur hårt olika bilmärken körs. Japaner och tyskar i all ära. Men vill man ha det bästa ur två världar så finns det egentligen bara två bilmodeller som passar perfekt in på TS krav. Dessa bilar är byggda för svenskt klimat och tål att brukas. Med en driftsäkerhet som slår japanen och som körs flera gånger hårdare än tysken.

*Trumvirvel*

Volvo 745/945.

"Krav är:
Kombi
Runt litern i blandad körning.
Inte nån tråkig renault..
Driftsäker framförallt.
Max runt 10-15k i pris"

Shitstorm incoming. wink

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
7 juni 2015
#69
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Passat med den budgeten.  Om du tänker att du ska ha ordentlig sittplats.  Baksätet är stort jämfört med V70. 
Den snittar 0,6-0,7 med. 
Man får dessvärre ingen rolig familjebil för de pengarna

Jämfört med vilken V70? Hoppas du menar V70N och inte första gen?








Det var ett himla tjat om driftsäkerhet och hur hårt olika bilmärken körs. Japaner och tyskar i all ära. Men vill man ha det bästa ur två världar så finns det egentligen bara två bilmodeller som passar perfekt in på TS krav. Dessa bilar är byggda för svenskt klimat och tål att brukas. Med en driftsäkerhet som slår japanen och som körs flera gånger hårdare än tysken.

*Trumvirvel*

Volvo 745/945.

"Krav är:
Kombi
Runt litern i blandad körning.
Inte nån tråkig renault..
Driftsäker framförallt.
Max runt 10-15k i pris"

Shitstorm incoming. wink

Oh dritt ... den kom ned fra fjellet. Ring Hans!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

356 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#70
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Passat med den budgeten.  Om du tänker att du ska ha ordentlig sittplats.  Baksätet är stort jämfört med V70. 
Den snittar 0,6-0,7 med. 
Man får dessvärre ingen rolig familjebil för de pengarna

Jämfört med vilken V70? Hoppas du menar V70N och inte första gen?








Det var ett himla tjat om driftsäkerhet och hur hårt olika bilmärken körs. Japaner och tyskar i all ära. Men vill man ha det bästa ur två världar så finns det egentligen bara två bilmodeller som passar perfekt in på TS krav. Dessa bilar är byggda för svenskt klimat och tål att brukas. Med en driftsäkerhet som slår japanen och som körs flera gånger hårdare än tysken.

*Trumvirvel*

Volvo 745/945.

"Krav är:
Kombi
Runt litern i blandad körning.
Inte nån tråkig renault..
Driftsäker framförallt.
Max runt 10-15k i pris"

Shitstorm incoming. wink

it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Passat med den budgeten.  Om du tänker att du ska ha ordentlig sittplats.  Baksätet är stort jämfört med V70. 
Den snittar 0,6-0,7 med. 
Man får dessvärre ingen rolig familjebil för de pengarna

Jämfört med vilken V70? Hoppas du menar V70N och inte första gen?








Det var ett himla tjat om driftsäkerhet och hur hårt olika bilmärken körs. Japaner och tyskar i all ära. Men vill man ha det bästa ur två världar så finns det egentligen bara två bilmodeller som passar perfekt in på TS krav. Dessa bilar är byggda för svenskt klimat och tål att brukas. Med en driftsäkerhet som slår japanen och som körs flera gånger hårdare än tysken.

*Trumvirvel*

Volvo 745/945.

"Krav är:
Kombi
Runt litern i blandad körning.
Inte nån tråkig renault..
Driftsäker framförallt.
Max runt 10-15k i pris"

Shitstorm incoming. wink

Oh dritt ... den kom ned fra fjellet. Ring Hans!

Så man gör bäst i att köpa en lite äldre bil men för samma pris?


Avstängd
10 388 Inlägg
8 juni 2015
#71
moopith skrev:
Så man gör bäst i att köpa en lite äldre bil men för samma pris?

"Omöjligt" att säga. Du kan ju få tag i ett ordentligt vrak som är "gammalt till samma pris" kontra att få tag i en "ny" som är i bra skick (och tvärt om givetvis). Så det hänger ju på bil kontra bil

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

356 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#72
it_mutt skrev:
moopith skrev:
Så man gör bäst i att köpa en lite äldre bil men för samma pris?

"Omöjligt" att säga. Du kan ju få tag i ett ordentligt vrak som är "gammalt till samma pris" kontra att få tag i en "ny" som är i bra skick (och tvärt om givetvis). Så det hänger ju på bil kontra bil

Jo fast att en 855 för t.ex 12.000kr är i bättre skick än en annan bil som är från 2000talet för samma pris så borde ju 855 va i bättre skick i de stora hela tycker ja? tongue


Självlärd
3 083 Inlägg
8 juni 2015
#73
moopith skrev:
it_mutt skrev:
moopith skrev:
Så man gör bäst i att köpa en lite äldre bil men för samma pris?

"Omöjligt" att säga. Du kan ju få tag i ett ordentligt vrak som är "gammalt till samma pris" kontra att få tag i en "ny" som är i bra skick (och tvärt om givetvis). Så det hänger ju på bil kontra bil

Jo fast att en 855 för t.ex 12.000kr är i bättre skick än en annan bil som är från 2000talet för samma pris så borde ju 855 va i bättre skick i de stora hela tycker ja? tongue

Ska man betala 12.000 för en 855 så ska den vara i nästan nyskick

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 juni 2015
#74
moopith skrev:
it_mutt skrev:
moopith skrev:
Så man gör bäst i att köpa en lite äldre bil men för samma pris?

"Omöjligt" att säga. Du kan ju få tag i ett ordentligt vrak som är "gammalt till samma pris" kontra att få tag i en "ny" som är i bra skick (och tvärt om givetvis). Så det hänger ju på bil kontra bil

Jo fast att en 855 för t.ex 12.000kr är i bättre skick än en annan bil som är från 2000talet för samma pris så borde ju 855 va i bättre skick i de stora hela tycker ja? tongue

Ja jag vet ju inte om jag håller med riktigt. Jag tror dessutom att man är mer "förlåtande" ju äldre bilen är. En bubbla på en 20 år gammal bil blir lätt "ja men den är ju 20 år gammal", är bilen ex.vis 10 år gammal, är det en "större grej" med den där bubblan (säger inte att en 10 år gammal bil är ny, men nyare iaf).

Just när det gäller Volvo har jag fått bilden av att det som inte är slutkört ofta är överprisat. Men det är i sin tur bara baserat på vad jag sett på ex.vis Blocket, och då inte när jag tittat efter någon Volvo. Sen skulle jag nog vilja påstå att en nyare bil i samma storleksklass (som den äldre), mest troligt kommer vara mer säker att åka i, vilket då torde stå ganska högt på priolistan för en familjesläde. (Nu kommer Herr BS ovan opponera sig i vanlig ordning givetvis).

Du har ju på det mer subjektiva frågor som komfort osv. Själv skulle jag inte drömma om en 850 kontra ex.vis en A6 när det gäller det, för där har inte Volvon något att hämta (enligt mig). Men som sagt, det är subjektivt. Det finns folk som menar att de åker gudomligt i en Volvo (exempelvis)...I don't.

Jag skulle iaf välja en så ny bil som möjligt, som dessutom inte är ett vrak, som det går att få för pengarna.
Senast redigerat av it_mutt (8 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

356 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#75
it_mutt skrev:
moopith skrev:
it_mutt skrev:

"Omöjligt" att säga. Du kan ju få tag i ett ordentligt vrak som är "gammalt till samma pris" kontra att få tag i en "ny" som är i bra skick (och tvärt om givetvis). Så det hänger ju på bil kontra bil

Jo fast att en 855 för t.ex 12.000kr är i bättre skick än en annan bil som är från 2000talet för samma pris så borde ju 855 va i bättre skick i de stora hela tycker ja? tongue

Ja jag vet ju inte om jag håller med riktigt. Jag tror dessutom att man är mer "förlåtande" ju äldre bilen är. En bubbla på en 20 år gammal bil blir lätt "ja men den är ju 20 år gammal", är bilen ex.vis 10 år gammal, är det en "större grej" med den där bubblan (säger inte att en 10 år gammal bil är ny, men nyare iaf).

Just när det gäller Volvo har jag fått bilden av att det som inte är slutkört ofta är överprisat. Men det är i sin tur bara baserat på vad jag sett på ex.vis Blocket, och då inte när jag tittat efter någon Volvo. Sen skulle jag nog vilja påstå att en nyare bil i samma storleksklass (som den äldre), mest troligt kommer vara mer säker att åka i, vilket då torde stå ganska högt på priolistan för en familjesläde. (Nu kommer Herr BS ovan opponera sig i vanlig ordning givetvis).

Du har ju på det mer subjektiva frågor som komfort osv. Själv skulle jag inte drömma om en 850 kontra ex.vis en A6 när det gäller det, för där har inte Volvon något att hämta (enligt mig). Men som sagt, det är subjektivt. Det finns folk som menar att de åker gudomligt i en Volvo (exempelvis)...I don't.

Jag skulle iaf välja en så ny bil som möjligt, som dessutom inte är ett vrak, som det går att få för pengarna.

Men en V70 första gen som är prisad över 10k torde ju vara en relativt välskött bil eftersom ägaren tycker att den kan begära så mycket? Medans en A6 årsmodell 2002 t.ex för samma pris kanske inte är i 100% skick o ägaren vet det därav pris? tongue För övrigt tycker ja de finns mycket värre bilmodeller att åka i komfortmässigt än en gammal volvo tongue


Avstängd
10 388 Inlägg
8 juni 2015
#76
moopith skrev:
it_mutt skrev:
moopith skrev:

Jo fast att en 855 för t.ex 12.000kr är i bättre skick än en annan bil som är från 2000talet för samma pris så borde ju 855 va i bättre skick i de stora hela tycker ja? tongue

Ja jag vet ju inte om jag håller med riktigt. Jag tror dessutom att man är mer "förlåtande" ju äldre bilen är. En bubbla på en 20 år gammal bil blir lätt "ja men den är ju 20 år gammal", är bilen ex.vis 10 år gammal, är det en "större grej" med den där bubblan (säger inte att en 10 år gammal bil är ny, men nyare iaf).

Just när det gäller Volvo har jag fått bilden av att det som inte är slutkört ofta är överprisat. Men det är i sin tur bara baserat på vad jag sett på ex.vis Blocket, och då inte när jag tittat efter någon Volvo. Sen skulle jag nog vilja påstå att en nyare bil i samma storleksklass (som den äldre), mest troligt kommer vara mer säker att åka i, vilket då torde stå ganska högt på priolistan för en familjesläde. (Nu kommer Herr BS ovan opponera sig i vanlig ordning givetvis).

Du har ju på det mer subjektiva frågor som komfort osv. Själv skulle jag inte drömma om en 850 kontra ex.vis en A6 när det gäller det, för där har inte Volvon något att hämta (enligt mig). Men som sagt, det är subjektivt. Det finns folk som menar att de åker gudomligt i en Volvo (exempelvis)...I don't.

Jag skulle iaf välja en så ny bil som möjligt, som dessutom inte är ett vrak, som det går att få för pengarna.

Men en V70 första gen som är prisad över 10k torde ju vara en relativt välskött bil eftersom ägaren tycker att den kan begära så mycket? Medans en A6 årsmodell 2002 t.ex för samma pris kanske inte är i 100% skick o ägaren vet det därav pris? tongue För övrigt tycker ja de finns mycket värre bilmodeller att åka i komfortmässigt än en gammal volvo tongue

Nej, köper du en A6 facelift för 10k är där antagligen något fel på bilen. Under förutsättning att du inte känner säljaren eller denne "bara" behöver pengar väldigt snabbt.

Visst finns det värre bilar att åka i än Volvo, men då Volvo togs upp valde jag det som exempel. Jag skulle dock inte på något "mer seriöst" plan jämföra en V70 mot en tysk "premiumvagn", det är helt enkelt inte rättvist.
Finns å andra sidan ytterst få Volvokärror jag själv skulle kunna tänka mig att äga (av de "nyare" modellerna).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
8 juni 2015
#77
it_mutt skrev:
moopith skrev:
it_mutt skrev:
"Omöjligt" att säga. Du kan ju få tag i ett ordentligt vrak som är "gammalt till samma pris" kontra att få tag i en "ny" som är i bra skick (och tvärt om givetvis). Så det hänger ju på bil kontra bil

Jo fast att en 855 för t.ex 12.000kr är i bättre skick än en annan bil som är från 2000talet för samma pris så borde ju 855 va i bättre skick i de stora hela tycker ja? tongue

Just när det gäller Volvo har jag fått bilden av att det som inte är slutkört ofta är överprisat. Men det är i sin tur bara baserat på vad jag sett på ex.vis Blocket, och då inte när jag tittat efter någon Volvo. Sen skulle jag nog vilja påstå att en nyare bil i samma storleksklass (som den äldre), mest troligt kommer vara mer säker att åka i, vilket då torde stå ganska högt på priolistan för en familjesläde. (Nu kommer Herr BS ovan opponera sig i vanlig ordning givetvis).

Du har ju på det mer subjektiva frågor som komfort osv. Själv skulle jag inte drömma om en 850 kontra ex.vis en A6 när det gäller det, för där har inte Volvon något att hämta (enligt mig). Men som sagt, det är subjektivt. Det finns folk som menar att de åker gudomligt i en Volvo (exempelvis)...I don't.

Jag skulle iaf välja en så ny bil som möjligt, som dessutom inte är ett vrak, som det går att få för pengarna.

En nyare bil i samma storleksklass kan man tycka borde vara säkrare men det finns undantag. Skulle inte kalla 850 och X70 osäkra bilar.

Man åker som en kung i 850/X70 för de lilla pengarna man betalar.

Nöjeskör närproducerat

Evildan
8 juni 2015
#78
it_mutt skrev:
JourneymanX skrev:
Ang tyska bilar gissar jag att ett ägarna ej har råd ett annat är att de ej följer servicehäftet!Sedan om vi nu pratar om bilar som haft 12-20 ägare ,så slits de ju lite mera en de med få ägare.Tyska bilar är ett bland de säkraste korten( vid få ägare) men kolla(drivlina/motorn)så den/ägaren inte kört race vid varje rödlyse smile

Ford fucus 2.0l /130 hk.Kan vara ett vettigt köp?Sedan Saab du skulle nog behöves lite mera kr för att finna en duglig kärra ca 25.000 kr får du en hygglig skaplig 93/95 turbo.Kolla kamkedjan serviceboken senaste bes mm..

Har helt och hållet med ägarna att göra. Så nej, det går inte per automatik att säga att en bil med fler ägare per automatik innebär sämre skick på bilen

Nej herrejösses, jag instämmer då jag ägt flertalet enägarbilar som har varit ruskigt eftersatta både servicemässigt eller ur renhållningssynpunkt.
Jag har en teori ur ett annat perspektiv.

När är en A-B transportör som intressantast i regel?
När man just köpt den! Då tar man som bäst hand om den, efter några år är det bara en trött och bedagad funktion likt en 6-månader gammal mobiltelefon (för den yngre generationen).

En bil som byter ägare lite oftare får istället mer uppmärksamhet i form av tvätt/städ och oljebyten, det där med nyhetens behag.
Senast redigerat av Evildan (8 juni 2015)

Evildan
8 juni 2015
#79
Volvo S70 -98 **** i passagerarskydd och ** i fotgängarskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/volvo/s70/15495
Som vanligt är det skärpta krav för dom nyare årsmodellerna jämfört med 1900talets bilar.

Audi A6 -04 ***** i passagerarskydd och * i fotgängarskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/audi/a6/15632

MB E-Klasse -02 ***** i passagerarskydd och * i fotgängarskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/merc … lass/15577

Toyota Camry -98 lika säker som en s70 **** i passagerarskydd och ** i fotgängarskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/toyota/camry/15493

Toyota Avensis -03 ***** i passagerarskydd och * i fotgängarskydd = jämnsäker med ovan E-Klasse eller A6.
http://www.euroncap.com/sv/results/toyota/avensis/15627

Citroên C5 -01 **** i passagerarskydd och ** i fotgängarskydd, vilket gör den franska stora familjebilen lika säker som den hyllade svenska S70.
http://www.euroncap.com/sv/results/citroën/c5/15539

Renault Laguna -01 ***** i passagerarskydd och ** i fotgängarskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/renault/laguna/15556

FIAT Croma -05 ***** i passagerarskydd och * i fotgängarskydd. Samt **** i barnskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/fiat/croma/15664

Ford Mondeo -01 **** i passagerarskydd och ** i fotgängarskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/ford/mondeo/15542

Hyundai Sonata -05 **** i passagerarskydd och ** i fotgängarskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/hyundai/sonata/15697

Mazda 6 -03 **** i passagerarskydd och * i fotgängarskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/mazda/6/15612

Skoda Octavia -01 **** i passagerarskydd och ** i fotgängarskydd.
http://www.euroncap.com/sv/results/skoda/octavia/15560

Så nejvisst, det är verkligen ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar än en 850/V70/V70 som är lika säkra eller säkrare.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
8 juni 2015
#80
Evildan skrev:
Så nejvisst, det är verkligen ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar än en 850/V70/V70 som är lika säkra eller säkrare.

Var har du läst att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar som är lika säkra eller säkrare än 850/X70"?

"Knappt" nyare bilar är väl en sanning med en hel del modifikation... 850 kommer från 80-talet, X70 är en faceliftad 850.. Dom du tagit upp är från sent 90, tidigt/mitten 00-tal... roll

Nöjeskör närproducerat


Sök