_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Så nejvisst, det är verkligen ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar än en 850/V70/V70 som är lika säkra eller säkrare.
Var har du läst att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar som är lika säkra eller säkrare än 850/X70"?
"Knappt" nyare bilar är väl en sanning med en hel del modifikation... 850 kommer från 80-talet, X70 är en faceliftad 850.. Dom du tagit upp är från sent 90, tidigt/mitten 00-tal...
Projekt galaxy, som skulle bli 800-serien samt 400-serien, började man spåna på 1979.
Skall man då jämföra säkerheten i en x70 -00 med de bilar som fanns på marknaden 1979? Ja då är den nog faktiskt bäst av dem allihop.
Eller skall man faktiskt jämföra säkerheten i en 00a med bilar som såldes just -00? Då är den mer medelmåttig (säger absolut inte dålig).
Köper man bil så brukar man väl trots allt fundera på bilar av en viss årsmodell oftare än man funderar på bilar som började utvecklas under ett visst år, eller hur? 1991 kanske få bilar var säkrare än Volvo 850. 2000 fanns det bilar som var säkrare än x70, även i Volvos eget modellprogram.
Sedan så har inte 98an fyra stjärnor för den delen, den fick bara tre, 00an fick fyra då jag har för mig den har en större sidoairbag som går hela vägen upp till taket och därmed klarar stolpkrock. Väl värt att tillägga är att det var att den klarade sidokrockprovet med bravur som var orsaken till att den fick så bra betyg som den fick, frontalkrockprovet var en besvikelse.
Hade man testat en 850 av första årsmodellen som inte ens har airbag på förarplatsen som standard så kanske man max hade nått två stjärnor? Å andra sidan hade det inte gått mycket bättre för andra samtida bilar, tvärt om, det kan jag hålla med om.
Om man kan köpa till exempel en 02a av annat fabrikat (eller en 02as Volvo för den delen, för S60/V70N/S80 är självklart säkrare än gamla x70) som har bättre säkerhet än en x70 -00 så är det väl en "knappt nyare bil" som har bättre säkerhet? Då spelar det väl föga roll att bilen började ritas 1979, det är fortfarande en 00a?
Säger absolut inte detta för att såga Volvo, finns gott om andra bilmodeller som var bland de säkrare i sin klass när de kom, men som var gamla när Euro-NCAP började smälla bilar, såsom Mercedes C-klass W202, Saab 900NG och BMW E36, och därmed fick i bästa fall medelmåttiga betyg, för säkerhetsutvecklingen gick snabbt under 90-talet, 1990 var bilar med få undantag veka som pappkartonger och airbag på förarplatsen kunde du få som tillbehör i vissa dyrare bilar om du hade tur, 2000 var det snudd på självmord för en biltillverkare att sälja bilar som inte hade minst fyra stjärnor och ballonger i varje hörn, så absolut var testet lite orättvist för bilmodeler som lanserades under tidigt 90-tal, samtidigt fanns de fortfarande på marknaden där 97-98 så det var rättvist för KONSUMENTEN i slutänden.