2770
Sök

Köpråd lämplig familjebil

2 751 Inlägg
9 juni 2015
#81
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
JourneymanX skrev:
Ang tyska bilar gissar jag att ett ägarna ej har råd ett annat är att de ej följer servicehäftet!Sedan om vi nu pratar om bilar som haft 12-20 ägare ,så slits de ju lite mera en de med få ägare.Tyska bilar är ett bland de säkraste korten( vid få ägare) men kolla(drivlina/motorn)så den/ägaren inte kört race vid varje rödlyse smile

Ford fucus 2.0l /130 hk.Kan vara ett vettigt köp?Sedan Saab du skulle nog behöves lite mera kr för att finna en duglig kärra ca 25.000 kr får du en hygglig skaplig 93/95 turbo.Kolla kamkedjan serviceboken senaste bes mm..

Har helt och hållet med ägarna att göra. Så nej, det går inte per automatik att säga att en bil med fler ägare per automatik innebär sämre skick på bilen

Nej herrejösses, jag instämmer då jag ägt flertalet enägarbilar som har varit ruskigt eftersatta både servicemässigt eller ur renhållningssynpunkt.
Jag har en teori ur ett annat perspektiv.

När är en A-B transportör som intressantast i regel?
När man just köpt den! Då tar man som bäst hand om den, efter några år är det bara en trött och bedagad funktion likt en 6-månader gammal mobiltelefon (för den yngre generationen).

En bil som byter ägare lite oftare får istället mer uppmärksamhet i form av tvätt/städ och oljebyten, det där med nyhetens behag.

Varför alltid så aggressiv? Visste inte att Priusförare tillhörde den aggressiva skaran i trafiken smile
Tror att vi får be vibilägare att redigera lite i den här artikeln smile
http://teknikensvarld.se/bmw-forare-arg … en-126164/

Who Djaa bless no man curse

Självlärd
3 083 Inlägg
9 juni 2015
#82
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Så nejvisst, det är verkligen ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar än en 850/V70/V70 som är lika säkra eller säkrare.

Var har du läst att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar som är lika säkra eller säkrare än 850/X70"?

"Knappt" nyare bilar är väl en sanning med en hel del modifikation... 850 kommer från 80-talet, X70 är en faceliftad 850.. Dom du tagit upp är från sent 90, tidigt/mitten 00-tal... roll

Vänta. Va? 850 från 80-talet?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

356 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#83
Volvo142_73a skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Så nejvisst, det är verkligen ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar än en 850/V70/V70 som är lika säkra eller säkrare.

Var har du läst att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar som är lika säkra eller säkrare än 850/X70"?

"Knappt" nyare bilar är väl en sanning med en hel del modifikation... 850 kommer från 80-talet, X70 är en faceliftad 850.. Dom du tagit upp är från sent 90, tidigt/mitten 00-tal... roll

Vänta. Va? 850 från 80-talet?

precis min tanke också aldrig sett en sån yikes


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
9 juni 2015
#84
Volvo142_73a skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Så nejvisst, det är verkligen ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar än en 850/V70/V70 som är lika säkra eller säkrare.

Var har du läst att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar som är lika säkra eller säkrare än 850/X70"?

"Knappt" nyare bilar är väl en sanning med en hel del modifikation... 850 kommer från 80-talet, X70 är en faceliftad 850.. Dom du tagit upp är från sent 90, tidigt/mitten 00-tal... roll

Vänta. Va? 850 från 80-talet?

Den lanserades -91. Inte tror ni väl att de utvecklade den på 2 år?

Nöjeskör närproducerat

356 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#85
Ford focus kombi flexifuel ligger väldigt högt på listan nu. Ser skaplig ut och drar lite soppa och kostar nästan inget att äga har ni nå speciellt att säga om den?


Muttley
9 juni 2015
#86
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Passat med den budgeten.  Om du tänker att du ska ha ordentlig sittplats.  Baksätet är stort jämfört med V70. 
Den snittar 0,6-0,7 med. 
Man får dessvärre ingen rolig familjebil för de pengarna

Jämfört med vilken V70? Hoppas du menar V70N och inte första gen?








Det var ett himla tjat om driftsäkerhet och hur hårt olika bilmärken körs. Japaner och tyskar i all ära. Men vill man ha det bästa ur två världar så finns det egentligen bara två bilmodeller som passar perfekt in på TS krav. Dessa bilar är byggda för svenskt klimat och tål att brukas. Med en driftsäkerhet som slår japanen och som körs flera gånger hårdare än tysken.

*Trumvirvel*

Volvo 745/945.

"Krav är:
Kombi
Runt litern i blandad körning.
Inte nån tråkig renault..
Driftsäker framförallt.
Max runt 10-15k i pris"

Shitstorm incoming. wink

Jag menar alla V70.  Jag har problem med knä i förarsätet.  Får även förbannat ont i högerbenet av alla V70. De är någon konstig vinkel. Händer aldrig på passat.

5 111 Inlägg
9 juni 2015
#87
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Så nejvisst, det är verkligen ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar än en 850/V70/V70 som är lika säkra eller säkrare.

Var har du läst att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar som är lika säkra eller säkrare än 850/X70"?

"Knappt" nyare bilar är väl en sanning med en hel del modifikation... 850 kommer från 80-talet, X70 är en faceliftad 850.. Dom du tagit upp är från sent 90, tidigt/mitten 00-tal... roll

Projekt galaxy, som skulle bli 800-serien samt 400-serien, började man spåna på 1979.
Skall man då jämföra säkerheten i en x70 -00 med de bilar som fanns på marknaden 1979? Ja då är den nog faktiskt bäst av dem allihop.
Eller skall man faktiskt jämföra säkerheten i en 00a med bilar som såldes just -00? Då är den mer medelmåttig (säger absolut inte dålig).

Köper man bil så brukar man väl trots allt fundera på bilar av en viss årsmodell oftare än man funderar på bilar som började utvecklas under ett visst år, eller hur? 1991 kanske få bilar var säkrare än Volvo 850. 2000 fanns det bilar som var säkrare än x70, även i Volvos eget modellprogram.

Sedan så har inte 98an fyra stjärnor för den delen, den fick bara tre, 00an fick fyra då jag har för mig den har en större sidoairbag som går hela vägen upp till taket och därmed klarar stolpkrock. Väl värt att tillägga är att det var att den klarade sidokrockprovet med bravur som var orsaken till att den fick så bra betyg som den fick, frontalkrockprovet var en besvikelse.

Hade man testat en 850 av första årsmodellen som inte ens har airbag på förarplatsen som standard så kanske man max hade nått två stjärnor? Å andra sidan hade det inte gått mycket bättre för andra samtida bilar, tvärt om, det kan jag hålla med om.

Om man kan köpa till exempel en 02a av annat fabrikat (eller en 02as Volvo för den delen, för S60/V70N/S80 är självklart säkrare än gamla x70) som har bättre säkerhet än en x70 -00 så är det väl en "knappt nyare bil" som har bättre säkerhet? Då spelar det väl föga roll att bilen började ritas 1979, det är fortfarande en 00a?

Säger absolut inte detta för att såga Volvo, finns gott om andra bilmodeller som var bland de säkrare i sin klass när de kom, men som var gamla när Euro-NCAP började smälla bilar, såsom Mercedes C-klass W202, Saab 900NG och BMW E36, och därmed fick i bästa fall medelmåttiga betyg, för säkerhetsutvecklingen gick snabbt under 90-talet, 1990 var bilar med få undantag veka som pappkartonger och airbag på förarplatsen kunde du få som tillbehör i vissa dyrare bilar om du hade tur, 2000 var det snudd på självmord för en biltillverkare att sälja bilar som inte hade minst fyra stjärnor och ballonger i varje hörn, så absolut var testet lite orättvist för bilmodeler som lanserades under tidigt 90-tal, samtidigt fanns de fortfarande på marknaden där 97-98 så det var rättvist för KONSUMENTEN i slutänden.


Evildan
10 juni 2015
#88
DasAuto skrev:
Evildan skrev:
it_mutt skrev:

Har helt och hållet med ägarna att göra. Så nej, det går inte per automatik att säga att en bil med fler ägare per automatik innebär sämre skick på bilen

Nej herrejösses, jag instämmer då jag ägt flertalet enägarbilar som har varit ruskigt eftersatta både servicemässigt eller ur renhållningssynpunkt.
Jag har en teori ur ett annat perspektiv.

När är en A-B transportör som intressantast i regel?
När man just köpt den! Då tar man som bäst hand om den, efter några år är det bara en trött och bedagad funktion likt en 6-månader gammal mobiltelefon (för den yngre generationen).

En bil som byter ägare lite oftare får istället mer uppmärksamhet i form av tvätt/städ och oljebyten, det där med nyhetens behag.

Varför alltid så aggressiv? Visste inte att Priusförare tillhörde den aggressiva skaran i trafiken smile
Tror att vi får be vibilägare att redigera lite i den här artikeln smile
http://teknikensvarld.se/bmw-forare-arg … en-126164/

Hur fick du detta inlägg till aggressivt?
Vilken person har du som referens gällande aggressivitet? Mahatma Gandhi eller Siddhartha Gautama?

Eller kan det vara som så att du som läsare redan har en avig inställning till texten och då misstolkar skribentens ton?

Eller är det för att jag inte använder smileneutralbig_smilelolcoolhmm osv i inlägget?

Att ha en annan åsikt och leverera den kortfattat utan floskler liknande "jag tror kanske eventuellt" eller "vad jag kanske tycker om ingen annan tycker olika" eller andra onödiga utfyllnadsord är väl ändå inte ett aggressivt sätt att utrycka sig snarare rakt/frankt?

Aggresivt: Din jävla kuksugare du fattar ju nada din störda luffare, jag vet att samtliga bilar som har haft mer än två ägare på en jävla 10års period är totalt sopslut för fan, för det har min polares mammas farbrors jävla kusin sagt bara så du vet din jävla lallare.

2 751 Inlägg
10 juni 2015
#89
Evildan skrev:
DasAuto skrev:
Evildan skrev:

Nej herrejösses, jag instämmer då jag ägt flertalet enägarbilar som har varit ruskigt eftersatta både servicemässigt eller ur renhållningssynpunkt.
Jag har en teori ur ett annat perspektiv.

När är en A-B transportör som intressantast i regel?
När man just köpt den! Då tar man som bäst hand om den, efter några år är det bara en trött och bedagad funktion likt en 6-månader gammal mobiltelefon (för den yngre generationen).

En bil som byter ägare lite oftare får istället mer uppmärksamhet i form av tvätt/städ och oljebyten, det där med nyhetens behag.

Varför alltid så aggressiv? Visste inte att Priusförare tillhörde den aggressiva skaran i trafiken smile
Tror att vi får be vibilägare att redigera lite i den här artikeln smile
http://teknikensvarld.se/bmw-forare-arg … en-126164/

Hur fick du detta inlägg till aggressivt?
Vilken person har du som referens gällande aggressivitet? Mahatma Gandhi eller Siddhartha Gautama?

Eller kan det vara som så att du som läsare redan har en avig inställning till texten och då misstolkar skribentens ton?

Eller är det för att jag inte använder smileneutralbig_smilelolcoolhmm osv i inlägget?

Att ha en annan åsikt och leverera den kortfattat utan floskler liknande "jag tror kanske eventuellt" eller "vad jag kanske tycker om ingen annan tycker olika" eller andra onödiga utfyllnadsord är väl ändå inte ett aggressivt sätt att utrycka sig snarare rakt/frankt?

Aggresivt: Din jävla kuksugare du fattar ju nada din störda luffare, jag vet att samtliga bilar som har haft mer än två ägare på en jävla 10års period är totalt sopslut för fan, för det har min polares mammas farbrors jävla kusin sagt bara så du vet din jävla lallare.

Du brukar skriva vettiga inlägg men ditt sätt o tala och argumentera kräver lite social kompetens....

Who Djaa bless no man curse

Evildan
10 juni 2015
#90
DasAuto skrev:
Evildan skrev:
DasAuto skrev:
Varför alltid så aggressiv? Visste inte att Priusförare tillhörde den aggressiva skaran i trafiken smile
Tror att vi får be vibilägare att redigera lite i den här artikeln smile
http://teknikensvarld.se/bmw-forare-arg … en-126164/

Hur fick du detta inlägg till aggressivt?
Vilken person har du som referens gällande aggressivitet? Mahatma Gandhi eller Siddhartha Gautama?

Eller kan det vara som så att du som läsare redan har en avig inställning till texten och då misstolkar skribentens ton?

Eller är det för att jag inte använder smileneutralbig_smilelolcoolhmm osv i inlägget?

Att ha en annan åsikt och leverera den kortfattat utan floskler liknande "jag tror kanske eventuellt" eller "vad jag kanske tycker om ingen annan tycker olika" eller andra onödiga utfyllnadsord är väl ändå inte ett aggressivt sätt att utrycka sig snarare rakt/frankt?

Aggresivt: Din jävla kuksugare du fattar ju nada din störda luffare, jag vet att samtliga bilar som har haft mer än två ägare på en jävla 10års period är totalt sopslut för fan, för det har min polares mammas farbrors jävla kusin sagt bara så du vet din jävla lallare.

Du brukar skriva vettiga inlägg men ditt sätt o tala och argumentera kräver lite social kompetens....

Återigen, hur menar du med aggressivt?
Senast redigerat av Evildan (10 juni 2015)

356 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
#91
DasAuto skrev:
Evildan skrev:
DasAuto skrev:
Evildan skrev:
Nej herrejösses, jag instämmer då jag ägt flertalet enägarbilar som har varit ruskigt eftersatta både servicemässigt eller ur renhållningssynpunkt.
Jag har en teori ur ett annat perspektiv.

När är en A-B transportör som intressantast i regel?
När man just köpt den! Då tar man som bäst hand om den, efter några år är det bara en trött och bedagad funktion likt en 6-månader gammal mobiltelefon (för den yngre generationen).

En bil som byter ägare lite oftare får istället mer uppmärksamhet i form av tvätt/städ och oljebyten, det där med nyhetens behag.

Varför alltid så aggressiv? Visste inte att Priusförare tillhörde den aggressiva skaran i trafiken smile
Tror att vi får be vibilägare att redigera lite i den här artikeln smile
http://teknikensvarld.se/bmw-forare-arg … en-126164/

Hur fick du detta inlägg till aggressivt?
Vilken person har du som referens gällande aggressivitet? Mahatma Gandhi eller Siddhartha Gautama?

Eller kan det vara som så att du som läsare redan har en avig inställning till texten och då misstolkar skribentens ton?

Eller är det för att jag inte använder smileneutralbig_smilelolcoolhmm osv i inlägget?

Att ha en annan åsikt och leverera den kortfattat utan floskler liknande "jag tror kanske eventuellt" eller "vad jag kanske tycker om ingen annan tycker olika" eller andra onödiga utfyllnadsord är väl ändå inte ett aggressivt sätt att utrycka sig snarare rakt/frankt?

Aggresivt: Din jävla kuksugare du fattar ju nada din störda luffare, jag vet att samtliga bilar som har haft mer än två ägare på en jävla 10års period är totalt sopslut för fan, för det har min polares mammas farbrors jävla kusin sagt bara så du vet din jävla lallare.

Du brukar skriva vettiga inlägg men ditt sätt o tala och argumentera kräver lite social kompetens....

Evildan skrev:
DasAuto skrev:
Evildan skrev:

Hur fick du detta inlägg till aggressivt?
Vilken person har du som referens gällande aggressivitet? Mahatma Gandhi eller Siddhartha Gautama?

Eller kan det vara som så att du som läsare redan har en avig inställning till texten och då misstolkar skribentens ton?

Eller är det för att jag inte använder smileneutralbig_smilelolcoolhmm osv i inlägget?

Att ha en annan åsikt och leverera den kortfattat utan floskler liknande "jag tror kanske eventuellt" eller "vad jag kanske tycker om ingen annan tycker olika" eller andra onödiga utfyllnadsord är väl ändå inte ett aggressivt sätt att utrycka sig snarare rakt/frankt?

Aggresivt: Din jävla kuksugare du fattar ju nada din störda luffare, jag vet att samtliga bilar som har haft mer än två ägare på en jävla 10års period är totalt sopslut för fan, för det har min polares mammas farbrors jävla kusin sagt bara så du vet din jävla lallare.

Du brukar skriva vettiga inlägg men ditt sätt o tala och argumentera kräver lite social kompetens....

Återigen, hur menar du med aggressivt?

Skitsamma back to topic smile Vad har ni för åsikter på en ford focus flexifuel kombi?


6 631 Inlägg
10 juni 2015
#92
moopith skrev:
Skitsamma back to topic smile Vad har ni för åsikter på en ford focus flexifuel kombi?

Vilka miltal och årsmodell pratar vi om nu?

De/Dem

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
10 juni 2015
#93
Volvo544special65 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Så nejvisst, det är verkligen ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar än en 850/V70/V70 som är lika säkra eller säkrare.

Var har du läst att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar som är lika säkra eller säkrare än 850/X70"?

"Knappt" nyare bilar är väl en sanning med en hel del modifikation... 850 kommer från 80-talet, X70 är en faceliftad 850.. Dom du tagit upp är från sent 90, tidigt/mitten 00-tal... roll

Projekt galaxy, som skulle bli 800-serien samt 400-serien, började man spåna på 1979.
Skall man då jämföra säkerheten i en x70 -00 med de bilar som fanns på marknaden 1979? Ja då är den nog faktiskt bäst av dem allihop.
Eller skall man faktiskt jämföra säkerheten i en 00a med bilar som såldes just -00? Då är den mer medelmåttig (säger absolut inte dålig).

Köper man bil så brukar man väl trots allt fundera på bilar av en viss årsmodell oftare än man funderar på bilar som började utvecklas under ett visst år, eller hur? 1991 kanske få bilar var säkrare än Volvo 850. 2000 fanns det bilar som var säkrare än x70, även i Volvos eget modellprogram.

Sedan så har inte 98an fyra stjärnor för den delen, den fick bara tre, 00an fick fyra då jag har för mig den har en större sidoairbag som går hela vägen upp till taket och därmed klarar stolpkrock. Väl värt att tillägga är att det var att den klarade sidokrockprovet med bravur som var orsaken till att den fick så bra betyg som den fick, frontalkrockprovet var en besvikelse.

Hade man testat en 850 av första årsmodellen som inte ens har airbag på förarplatsen som standard så kanske man max hade nått två stjärnor? Å andra sidan hade det inte gått mycket bättre för andra samtida bilar, tvärt om, det kan jag hålla med om.

Om man kan köpa till exempel en 02a av annat fabrikat (eller en 02as Volvo för den delen, för S60/V70N/S80 är självklart säkrare än gamla x70) som har bättre säkerhet än en x70 -00 så är det väl en "knappt nyare bil" som har bättre säkerhet? Då spelar det väl föga roll att bilen började ritas 1979, det är fortfarande en 00a?

Säger absolut inte detta för att såga Volvo, finns gott om andra bilmodeller som var bland de säkrare i sin klass när de kom, men som var gamla när Euro-NCAP började smälla bilar, såsom Mercedes C-klass W202, Saab 900NG och BMW E36, och därmed fick i bästa fall medelmåttiga betyg, för säkerhetsutvecklingen gick snabbt under 90-talet, 1990 var bilar med få undantag veka som pappkartonger och airbag på förarplatsen kunde du få som tillbehör i vissa dyrare bilar om du hade tur, 2000 var det snudd på självmord för en biltillverkare att sälja bilar som inte hade minst fyra stjärnor och ballonger i varje hörn, så absolut var testet lite orättvist för bilmodeler som lanserades under tidigt 90-tal, samtidigt fanns de fortfarande på marknaden där 97-98 så det var rättvist för KONSUMENTEN i slutänden.

850 utvecklades självfallet till största delen på 80-talet. Bilarna som Evildan listade är verkligen INTE utvecklade på 80-talet. 850 är minst en 10 år äldre konstruktion än bilarna han visade upp. Det tycker jag är mer intressant än själva modellåret i detta fall. Det kommer självklart säkerhetsuppdateringar under en bilmodells livstid men grundkonstruktionen är densamma.

Att en "knappt nyare" V70N -02a är säkrare än en V70 Classic (första gen) -00 behöver jag inte ens kommentera.

Men hur blir det med S80 -99? En sådan måste väl vara osäkrare än en V70 första gen -00? S80in är ju ett modellår äldre och det är ju modellåret som styr exakt hur säker en bil är. hmm Årtalet/tiondet vid konstruktionen spelar ju ingen som helst roll som sagt.........

Nöjeskör närproducerat

356 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
#94
Malheus skrev:
moopith skrev:
Skitsamma back to topic smile Vad har ni för åsikter på en ford focus flexifuel kombi?

Vilka miltal och årsmodell pratar vi om nu?

Absolut inte äldre än årsmodell 00 och helst inte mer än 20k mil. smile


5 111 Inlägg
11 juni 2015
#95
_Blue_Speed_ skrev:
Volvo544special65 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Var har du läst att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar som är lika säkra eller säkrare än 850/X70"?

"Knappt" nyare bilar är väl en sanning med en hel del modifikation... 850 kommer från 80-talet, X70 är en faceliftad 850.. Dom du tagit upp är från sent 90, tidigt/mitten 00-tal... roll

Projekt galaxy, som skulle bli 800-serien samt 400-serien, började man spåna på 1979.
Skall man då jämföra säkerheten i en x70 -00 med de bilar som fanns på marknaden 1979? Ja då är den nog faktiskt bäst av dem allihop.
Eller skall man faktiskt jämföra säkerheten i en 00a med bilar som såldes just -00? Då är den mer medelmåttig (säger absolut inte dålig).

Köper man bil så brukar man väl trots allt fundera på bilar av en viss årsmodell oftare än man funderar på bilar som började utvecklas under ett visst år, eller hur? 1991 kanske få bilar var säkrare än Volvo 850. 2000 fanns det bilar som var säkrare än x70, även i Volvos eget modellprogram.

Sedan så har inte 98an fyra stjärnor för den delen, den fick bara tre, 00an fick fyra då jag har för mig den har en större sidoairbag som går hela vägen upp till taket och därmed klarar stolpkrock. Väl värt att tillägga är att det var att den klarade sidokrockprovet med bravur som var orsaken till att den fick så bra betyg som den fick, frontalkrockprovet var en besvikelse.

Hade man testat en 850 av första årsmodellen som inte ens har airbag på förarplatsen som standard så kanske man max hade nått två stjärnor? Å andra sidan hade det inte gått mycket bättre för andra samtida bilar, tvärt om, det kan jag hålla med om.

Om man kan köpa till exempel en 02a av annat fabrikat (eller en 02as Volvo för den delen, för S60/V70N/S80 är självklart säkrare än gamla x70) som har bättre säkerhet än en x70 -00 så är det väl en "knappt nyare bil" som har bättre säkerhet? Då spelar det väl föga roll att bilen började ritas 1979, det är fortfarande en 00a?

Säger absolut inte detta för att såga Volvo, finns gott om andra bilmodeller som var bland de säkrare i sin klass när de kom, men som var gamla när Euro-NCAP började smälla bilar, såsom Mercedes C-klass W202, Saab 900NG och BMW E36, och därmed fick i bästa fall medelmåttiga betyg, för säkerhetsutvecklingen gick snabbt under 90-talet, 1990 var bilar med få undantag veka som pappkartonger och airbag på förarplatsen kunde du få som tillbehör i vissa dyrare bilar om du hade tur, 2000 var det snudd på självmord för en biltillverkare att sälja bilar som inte hade minst fyra stjärnor och ballonger i varje hörn, så absolut var testet lite orättvist för bilmodeler som lanserades under tidigt 90-tal, samtidigt fanns de fortfarande på marknaden där 97-98 så det var rättvist för KONSUMENTEN i slutänden.

850 utvecklades självfallet till största delen på 80-talet. Bilarna som Evildan listade är verkligen INTE utvecklade på 80-talet. 850 är minst en 10 år äldre konstruktion än bilarna han visade upp. Det tycker jag är mer intressant än själva modellåret i detta fall. Det kommer självklart säkerhetsuppdateringar under en bilmodells livstid men grundkonstruktionen är densamma.

Att en "knappt nyare" V70N -02a är säkrare än en V70 Classic (första gen) -00 behöver jag inte ens kommentera.

Men hur blir det med S80 -99? En sådan måste väl vara osäkrare än en V70 första gen -00? S80in är ju ett modellår äldre och det är ju modellåret som styr exakt hur säker en bil är. hmm Årtalet/tiondet vid konstruktionen spelar ju ingen som helst roll som sagt.........

Självklart är S80 säkrare. Där säger du ju till och med det själv (för jag kan se genom ironin), en bil behöver inte ens vara "knappt nyare" för att vara säkrare än en x70, den kan till och med vara ÄLDRE.

Så OM man står och väger mellan en V70 -00 och en S80 -99, och säkerhet är det man prioriterar högst med sitt bilval, så är det S80 man bör köpa.
Och poängen är just det att det är ett fullt realistiskt scenario!

Hur många köper bil efter årsmodell respektive hur många köper bil efter konstruktionsdatum?

Ett scenario taget rätt ur luften nu, men säg att man tänkt köpa en bil av cirka 00-05 års modell för en viss budget, då kan ju x70 bli ett alternativ likväl som de bilar Evildan räknar upp, och är då säkerhet prio 1 så är nog inte x70 det allra bästa valet (återigen, säger inte att det är en osäker bil, för det är det inte!). Då spelar det väl föga roll för den personen att 850 var marknadens kanske säkraste bil 1991, för personen i fråga är troligen inte det minsta intresserad av en bil från 1991.
Senast redigerat av Volvo544special65 (11 juni 2015)


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
11 juni 2015
#96
Volvo544special65 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Volvo544special65 skrev:
Projekt galaxy, som skulle bli 800-serien samt 400-serien, började man spåna på 1979.
Skall man då jämföra säkerheten i en x70 -00 med de bilar som fanns på marknaden 1979? Ja då är den nog faktiskt bäst av dem allihop.
Eller skall man faktiskt jämföra säkerheten i en 00a med bilar som såldes just -00? Då är den mer medelmåttig (säger absolut inte dålig).

Köper man bil så brukar man väl trots allt fundera på bilar av en viss årsmodell oftare än man funderar på bilar som började utvecklas under ett visst år, eller hur? 1991 kanske få bilar var säkrare än Volvo 850. 2000 fanns det bilar som var säkrare än x70, även i Volvos eget modellprogram.

Sedan så har inte 98an fyra stjärnor för den delen, den fick bara tre, 00an fick fyra då jag har för mig den har en större sidoairbag som går hela vägen upp till taket och därmed klarar stolpkrock. Väl värt att tillägga är att det var att den klarade sidokrockprovet med bravur som var orsaken till att den fick så bra betyg som den fick, frontalkrockprovet var en besvikelse.

Hade man testat en 850 av första årsmodellen som inte ens har airbag på förarplatsen som standard så kanske man max hade nått två stjärnor? Å andra sidan hade det inte gått mycket bättre för andra samtida bilar, tvärt om, det kan jag hålla med om.

Om man kan köpa till exempel en 02a av annat fabrikat (eller en 02as Volvo för den delen, för S60/V70N/S80 är självklart säkrare än gamla x70) som har bättre säkerhet än en x70 -00 så är det väl en "knappt nyare bil" som har bättre säkerhet? Då spelar det väl föga roll att bilen började ritas 1979, det är fortfarande en 00a?

Säger absolut inte detta för att såga Volvo, finns gott om andra bilmodeller som var bland de säkrare i sin klass när de kom, men som var gamla när Euro-NCAP började smälla bilar, såsom Mercedes C-klass W202, Saab 900NG och BMW E36, och därmed fick i bästa fall medelmåttiga betyg, för säkerhetsutvecklingen gick snabbt under 90-talet, 1990 var bilar med få undantag veka som pappkartonger och airbag på förarplatsen kunde du få som tillbehör i vissa dyrare bilar om du hade tur, 2000 var det snudd på självmord för en biltillverkare att sälja bilar som inte hade minst fyra stjärnor och ballonger i varje hörn, så absolut var testet lite orättvist för bilmodeler som lanserades under tidigt 90-tal, samtidigt fanns de fortfarande på marknaden där 97-98 så det var rättvist för KONSUMENTEN i slutänden.

850 utvecklades självfallet till största delen på 80-talet. Bilarna som Evildan listade är verkligen INTE utvecklade på 80-talet. 850 är minst en 10 år äldre konstruktion än bilarna han visade upp. Det tycker jag är mer intressant än själva modellåret i detta fall. Det kommer självklart säkerhetsuppdateringar under en bilmodells livstid men grundkonstruktionen är densamma.

Att en "knappt nyare" V70N -02a är säkrare än en V70 Classic (första gen) -00 behöver jag inte ens kommentera.

Men hur blir det med S80 -99? En sådan måste väl vara osäkrare än en V70 första gen -00? S80in är ju ett modellår äldre och det är ju modellåret som styr exakt hur säker en bil är. hmm Årtalet/tiondet vid konstruktionen spelar ju ingen som helst roll som sagt.........

Självklart är S80 säkrare. Där säger du ju till och med det själv (för jag kan se genom ironin), en bil behöver inte ens vara "knappt nyare" för att vara säkrare än en x70, den kan till och med vara ÄLDRE.

Så OM man står och väger mellan en V70 -00 och en S80 -99, och säkerhet är det man prioriterar högst med sitt bilval, så är det S80 man bör köpa.
Och poängen är just det att det är ett fullt realistiskt scenario!

Hur många köper bil efter årsmodell respektive hur många köper bil efter konstruktionsdatum?

Ett scenario taget rätt ur luften nu, men säg att man tänkt köpa en bil av cirka 00-05 års modell för en viss budget, då kan ju x70 bli ett alternativ likväl som de bilar Evildan räknar upp, och är då säkerhet prio 1 så är nog inte x70 det allra bästa valet (återigen, säger inte att det är en osäker bil, för det är det inte!). Då spelar det väl föga roll för den personen att 850 var marknadens kanske säkraste bil 1991, för personen i fråga är troligen inte det minsta intresserad av en bil från 1991.

Det är nog mycket få av ej bilintresserat folk som köper bil efter konstruktionsdatum.

Det stämmer det du säger.

Men starten på den här diskussion började med att Evildan kommer in med en lista och säger att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar" som är lika säker eller säkrare än 850/X70 när ingen ens har nämnt ett ord om något sådant. Sedan påpekade jag att 850/X70 är "från 80-talet"(konstruerades alltså till största delen då!) och är mycket äldre bilar sett till konstruktionstid/datum/ålder/årtionde än de på hans lista men det verkade ingen hänga med på tyvärr.... Så det är liksom inget konstigt att det har kommit bilar som är lika säkra eller säkrare när de är konstruerade 10 år(eller mer) senare.

Nöjeskör närproducerat

356 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
#97
Volvo544special65 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Volvo544special65 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Var har du läst att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar som är lika säkra eller säkrare än 850/X70"?

"Knappt" nyare bilar är väl en sanning med en hel del modifikation... 850 kommer från 80-talet, X70 är en faceliftad 850.. Dom du tagit upp är från sent 90, tidigt/mitten 00-tal... roll

Projekt galaxy, som skulle bli 800-serien samt 400-serien, började man spåna på 1979.
Skall man då jämföra säkerheten i en x70 -00 med de bilar som fanns på marknaden 1979? Ja då är den nog faktiskt bäst av dem allihop.
Eller skall man faktiskt jämföra säkerheten i en 00a med bilar som såldes just -00? Då är den mer medelmåttig (säger absolut inte dålig).

Köper man bil så brukar man väl trots allt fundera på bilar av en viss årsmodell oftare än man funderar på bilar som började utvecklas under ett visst år, eller hur? 1991 kanske få bilar var säkrare än Volvo 850. 2000 fanns det bilar som var säkrare än x70, även i Volvos eget modellprogram.

Sedan så har inte 98an fyra stjärnor för den delen, den fick bara tre, 00an fick fyra då jag har för mig den har en större sidoairbag som går hela vägen upp till taket och därmed klarar stolpkrock. Väl värt att tillägga är att det var att den klarade sidokrockprovet med bravur som var orsaken till att den fick så bra betyg som den fick, frontalkrockprovet var en besvikelse.

Hade man testat en 850 av första årsmodellen som inte ens har airbag på förarplatsen som standard så kanske man max hade nått två stjärnor? Å andra sidan hade det inte gått mycket bättre för andra samtida bilar, tvärt om, det kan jag hålla med om.

Om man kan köpa till exempel en 02a av annat fabrikat (eller en 02as Volvo för den delen, för S60/V70N/S80 är självklart säkrare än gamla x70) som har bättre säkerhet än en x70 -00 så är det väl en "knappt nyare bil" som har bättre säkerhet? Då spelar det väl föga roll att bilen började ritas 1979, det är fortfarande en 00a?

Säger absolut inte detta för att såga Volvo, finns gott om andra bilmodeller som var bland de säkrare i sin klass när de kom, men som var gamla när Euro-NCAP började smälla bilar, såsom Mercedes C-klass W202, Saab 900NG och BMW E36, och därmed fick i bästa fall medelmåttiga betyg, för säkerhetsutvecklingen gick snabbt under 90-talet, 1990 var bilar med få undantag veka som pappkartonger och airbag på förarplatsen kunde du få som tillbehör i vissa dyrare bilar om du hade tur, 2000 var det snudd på självmord för en biltillverkare att sälja bilar som inte hade minst fyra stjärnor och ballonger i varje hörn, så absolut var testet lite orättvist för bilmodeler som lanserades under tidigt 90-tal, samtidigt fanns de fortfarande på marknaden där 97-98 så det var rättvist för KONSUMENTEN i slutänden.

850 utvecklades självfallet till största delen på 80-talet. Bilarna som Evildan listade är verkligen INTE utvecklade på 80-talet. 850 är minst en 10 år äldre konstruktion än bilarna han visade upp. Det tycker jag är mer intressant än själva modellåret i detta fall. Det kommer självklart säkerhetsuppdateringar under en bilmodells livstid men grundkonstruktionen är densamma.

Att en "knappt nyare" V70N -02a är säkrare än en V70 Classic (första gen) -00 behöver jag inte ens kommentera.

Men hur blir det med S80 -99? En sådan måste väl vara osäkrare än en V70 första gen -00? S80in är ju ett modellår äldre och det är ju modellåret som styr exakt hur säker en bil är. hmm Årtalet/tiondet vid konstruktionen spelar ju ingen som helst roll som sagt.........

Självklart är S80 säkrare. Där säger du ju till och med det själv (för jag kan se genom ironin), en bil behöver inte ens vara "knappt nyare" för att vara säkrare än en x70, den kan till och med vara ÄLDRE.

Så OM man står och väger mellan en V70 -00 och en S80 -99, och säkerhet är det man prioriterar högst med sitt bilval, så är det S80 man bör köpa.
Och poängen är just det att det är ett fullt realistiskt scenario!

Hur många köper bil efter årsmodell respektive hur många köper bil efter konstruktionsdatum?

Ett scenario taget rätt ur luften nu, men säg att man tänkt köpa en bil av cirka 00-05 års modell för en viss budget, då kan ju x70 bli ett alternativ likväl som de bilar Evildan räknar upp, och är då säkerhet prio 1 så är nog inte x70 det allra bästa valet (återigen, säger inte att det är en osäker bil, för det är det inte!). Då spelar det väl föga roll för den personen att 850 var marknadens kanske säkraste bil 1991, för personen i fråga är troligen inte det minsta intresserad av en bil från 1991.

_Blue_Speed_ skrev:
Volvo544special65 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

850 utvecklades självfallet till största delen på 80-talet. Bilarna som Evildan listade är verkligen INTE utvecklade på 80-talet. 850 är minst en 10 år äldre konstruktion än bilarna han visade upp. Det tycker jag är mer intressant än själva modellåret i detta fall. Det kommer självklart säkerhetsuppdateringar under en bilmodells livstid men grundkonstruktionen är densamma.

Att en "knappt nyare" V70N -02a är säkrare än en V70 Classic (första gen) -00 behöver jag inte ens kommentera.

Men hur blir det med S80 -99? En sådan måste väl vara osäkrare än en V70 första gen -00? S80in är ju ett modellår äldre och det är ju modellåret som styr exakt hur säker en bil är. hmm Årtalet/tiondet vid konstruktionen spelar ju ingen som helst roll som sagt.........

Självklart är S80 säkrare. Där säger du ju till och med det själv (för jag kan se genom ironin), en bil behöver inte ens vara "knappt nyare" för att vara säkrare än en x70, den kan till och med vara ÄLDRE.

Så OM man står och väger mellan en V70 -00 och en S80 -99, och säkerhet är det man prioriterar högst med sitt bilval, så är det S80 man bör köpa.
Och poängen är just det att det är ett fullt realistiskt scenario!

Hur många köper bil efter årsmodell respektive hur många köper bil efter konstruktionsdatum?

Ett scenario taget rätt ur luften nu, men säg att man tänkt köpa en bil av cirka 00-05 års modell för en viss budget, då kan ju x70 bli ett alternativ likväl som de bilar Evildan räknar upp, och är då säkerhet prio 1 så är nog inte x70 det allra bästa valet (återigen, säger inte att det är en osäker bil, för det är det inte!). Då spelar det väl föga roll för den personen att 850 var marknadens kanske säkraste bil 1991, för personen i fråga är troligen inte det minsta intresserad av en bil från 1991.

Det är nog mycket få av ej bilintresserat folk som köper bil efter konstruktionsdatum.

Det stämmer det du säger.

Men starten på den här diskussion började med att Evildan kommer in med en lista och säger att det är "ruskigt svårt att hitta knappt nyare bilar" som är lika säker eller säkrare än 850/X70 när ingen ens har nämnt ett ord om något sådant. Sedan påpekade jag att 850/X70 är "från 80-talet"(konstruerades alltså till största delen då!) och är mycket äldre bilar sett till konstruktionstid/datum/ålder/årtionde än de på hans lista men det verkade ingen hänga med på tyvärr.... Så det är liksom inget konstigt att det har kommit bilar som är lika säkra eller säkrare när de är konstruerade 10 år(eller mer) senare.

Nu har jag skannat av blocket under några dagar och det börjar närma sig och dessa bilar är vad jag finner intressant nu vill ja ha feedback på vad ni tycker om varje och om det är någon speciell som e bra eller om alla är skit?

http://www.blocket.se/vastmanland/Skoda … =5&w=2 förnuftig håller bra?

http://www.blocket.se/dalarna/Bmw_523i_ … =5&w=2 automat? va tycker vi om de? skit? dyr i drift?

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_850 … =5&w=2 få ägare o välskött är de bra? smile

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 … =5&w=2 automat åter igen är de något att ha? dyr i drift?

http://www.blocket.se/gavleborg/Passat_ … =5&w=2 passat helt enkelt... bra?

http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_5_ … =5&w=2 mummmmmma big_smile Drömmen! Men är den stabil?
Så va tror vi?


Yawn...
3 151 Inlägg
12 juni 2015
#98
Gamla Volvo är knappast billiga i drift, du får nog räkna på 0.9-1.0 L/mil ungefär (blandad körning). Däremot så finns det ju gott om reservdelar till bra pris.

BMW 5-serie är underbara i mitt tycke, hade själv en 1998 V8 (se mina gamla bilar här på Garaget). Dock råder jag dig till att skaffa en som har xenon i halvljus, tror det kom 1998 (jag hade det). Det är galet stor skillnad, grymt skönt med bra ljus på bruksbilen. Angående ekonomin så är BMW ganska vettiga i drift, min V8 drog 0.83 L/mil vid långkörning och runt 1.05 L/mil blandat. En 528 drar ungefär lika skulle jag tro, men går du ner till 525 så borde du nog spara en eller två deciliter. Däremot så är reservdelar och service dyrare (om du inte köper från Tyskland t ex och gör service själv).

645 Inlägg
12 juni 2015
#99
Lite udda men en C5 v6 med gasfjädring inte så coola men bland de bättre i komfort!


356 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
#100
Mervolic skrev:
Gamla Volvo är knappast billiga i drift, du får nog räkna på 0.9-1.0 L/mil ungefär (blandad körning). Däremot så finns det ju gott om reservdelar till bra pris.

BMW 5-serie är underbara i mitt tycke, hade själv en 1998 V8 (se mina gamla bilar här på Garaget). Dock råder jag dig till att skaffa en som har xenon i halvljus, tror det kom 1998 (jag hade det). Det är galet stor skillnad, grymt skönt med bra ljus på bruksbilen. Angående ekonomin så är BMW ganska vettiga i drift, min V8 drog 0.83 L/mil vid långkörning och runt 1.05 L/mil blandat. En 528 drar ungefär lika skulle jag tro, men går du ner till 525 så borde du nog spara en eller två deciliter. Däremot så är reservdelar och service dyrare (om du inte köper från Tyskland t ex och gör service själv).

JourneymanX skrev:
Lite udda men en C5 v6 med gasfjädring inte så coola men bland de bättre i komfort!

Okej jag kör ju mest landsväg bor ju i en "by" som där inte blir mycket till stadskörning i tongue Bmw:n är alltså lite intressant ännu då smile En gammal volvo är väl driftsäkra om inte annat iaf och går dem sönder så kan jag ju utan större problem laga det själv tongue Citroen C5 är ja osäker på om hur dem är i kvalitén om du skulle ha lite info om de så? smile



Sök