2770
Sök

Kan man åtgärda stötig Caddy Maxi?

11 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Jag har en Caddy Maxi 4-motion 2011 sedan ett par månader tillbaka. Jag stör mig allt mer på att den är så stötig. Min lokala VW-handlare säger att det inte går att göra något åt saken, att det är bladfjädrar bak och att det bara finns en typ av fjädring för framvagnen. Jag kan ingenting om bilar och tar chansen och ställer frågan här: går det verkligen inte att få Caddyn att gå mjukare? Däckdimension idag är 235/65 R16.

Forummoderator
26 343 Inlägg
9 juni 2015
Dom är gjorda för att frakta saker. Kör du bilen tom eller halvtom så blir den därför skumpig.
Samma sak är det med lastbilar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
Tack så mycket, jag vet det. Frågan var om man kan göra något åt det. Byta fjädringar? Bygga om fjädringar, byta dämpare, etc?

huh?
10 427 Inlägg
10 juni 2015
Mack skrev:
Dom är gjorda för att frakta saker. Kör du bilen tom eller halvtom så blir den därför skumpig.

Trådskaparen kanske bör lasta i 50-100kg och se om det blir någon skillnad. Inte särskilt vettigt rent miljö/bränslemässigt men lite skillnad kan det nog göra komfortmässigt smile

Evildan
10 juni 2015
steifan skrev:
Mack skrev:

Trådskaparen kanske bör lasta i 50-100kg och se om det blir någon skillnad. Inte särskilt vettigt rent miljö/bränslemässigt men lite skillnad kan det nog göra komfortmässigt smile

TS får skaffa sig ett par biffiga polare som gillar att åka bil... wink

Alternativt byta däck till några med högre profil och mjukare stommar givetvis inom helbilsgodkännandets ramar.

512 Inlägg
10 juni 2015
Kolla så att du har rätt däcktryck. För högt kan ge en stummare vägkänsla.

Och mindre fälgar med mer däcksida ger bekvämare och tystare körning också.

Forummoderator
26 343 Inlägg
10 juni 2015
Evildan skrev:
steifan skrev:
Mack skrev:

TS får skaffa sig ett par biffiga polare som gillar att åka bil... wink

Alternativt byta däck till några med högre profil och mjukare stommar givetvis inom helbilsgodkännandets ramar.

Människan kör ju redan med 235/65 R16. Högre och det i dagens mått är en veritabel Monstertruck..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök