3334
Sök

Rengörning/Byte av oljetråg Saab 9-3

38 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
Hejsan,

Jag har lämnat in bilen på verkstad, pga flimmrande oljelampa. De konstaterar att det är oljetråget som behövs rengöras, eventuellt bytas. Även någon sil ska bytas. Killen på verkstaden sade att detta skulle gå på 7000:- att göra.

Jag tycker att det låter lite mycket, men i och med att jag inte kan något om bilar, så frågar jag er. Är detta ett vettigt pris?

EDIT: Ringde verkstaden och de sade att förmodligen så är det silen som ligger i oljetråget, i oljebadet, som är igentäppt, som måste rengöras. Därav så minskar oljetrycket så att oljelampan börjar flimra. De har kollat pumpen och den är Ok. Givaren är också OK.

Så, de vill alltså ha 7000:- för att plocka ned oljetråget så att de kan rengöra silen. Är detta ett vettigt pris?
Senast redigerat av CryptoN (10 juni 2015)

3 235 Inlägg
10 juni 2015
Verkar vara blodigt överpris, om du frågar mig.
Nu vet jag inte vad som hittills blivit gjort av felsökningar, och hur tidskrävande det har varit, men låter ändå väldigt mycket för demontering och rengöring.

38 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
Okej. Tack för svar.

Vad skulle ett acceptabelt pris vara?

6 165 Inlägg
10 juni 2015
Hej!
Silens pris (någon hundring ) och så skruvar du bort tråget själv, hur enkelt om helst!
Va f..! 7000:- för en så enkel grej!mad

38 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
Vad är ett acceptabelt pris för detta?

3 235 Inlägg
10 juni 2015
Svårt att säga, men jag hade inte accepterat ett pris på över 3000 kr. Du får ta det direkt med verkstan och fråga varför det kostar så mycket, dem har säkert översikt över delkostnaderna och arbetstiden.

38 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
engolf skrev:
Svårt att säga, men jag hade inte accepterat ett pris på över 3000 kr. Du får ta det direkt med verkstan och fråga varför det kostar så mycket, dem har säkert översikt över delkostnaderna och arbetstiden.

Ptja, de sade att det är ett rätt "omfattande" arbete att ta ned tråget. Det är väl inte så omfattande?

4 Inlägg
10 juni 2015
Ring till närmsta Biva, be dom lägga undan en oljesil och o-ring (om den inte finns tsm. med silen) - Ca 4-600 kronor.
Åk till Mekonomen, köp ett 6-pack med Brakecleaner, kopparborstar om dom har och flytande packning.

Sen är det ner med framvagnen litegrann (utan att du får vagnen att lossa).
Bort med skyddsplåten som sitter på V-lådan som skyddar svänghjulet, sen lossa på tråget.
Trä ut tråget, spola med brakecleaner, borsta med borsten och byt sil när du kan använda tråget som mattallrik smile
På med flytande packning, vänta 10-15 minuter, sen trär du in tråget igen, drar fast bultarna med handkraft, väntar 20-30 minuter och drar lite mer, eller vad det nu står på burken.

Klaaaaaaart!!

Kanske gick på 1000 kronor eller något, men du gjorde det själv och du har nu 6000 kronor till smörgåstårta och finöl!

**Just ja**
Om du ändå ska rycka bort tråget så passa på och kolla med Biva om dom har dom där två o-ringarna som är för cirkulationsröret för oljan smile Alltid skönt att veta att man har fräscha saker i motorn
Senast redigerat av powaaah (10 juni 2015)

6 165 Inlägg
11 juni 2015
Hej!
Och kanske viktigast av allt!  Du har fått lite nya kunskaper! Att kunna fixa saker själv stärker självförtroendet!

Sök