3197
Sök

Hjälp!! B230a smäller och ryker från förgasaren

15 Inlägg
14 juni 2015
Trådstartare
Som sagt var så smäller och ryker min b230a från förgasaren. När jag försöker starta så händer det inget och när jag trycker lite på gasen när jag chirrar så smäller det och ryker från förgasaren. Någon har som ha råkat ut för samma eller som vet vad det kan vara? Extremt tacksam för snabba svar.

Med vänlig hälsning, Oskar
Senast redigerat av oskarwutzler (14 juni 2015)

5 730 Inlägg
14 juni 2015
Kolla membranet i förgasaren, är en slitagedel som sällan byts.

Är membranet i bra skick så kolla så kamremmen inte kuggat och att tändningen står rätt.

15 Inlägg
14 juni 2015
Trådstartare
Tändningen är rätt. Membranet är fint. Hur kommer man om kamreren har kuggat?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
14 juni 2015
Du kan nog enkelt googla fram detta så du får bra bilder på hur man gör.
Men du får ta fram en stor hylsa som passar på vevaxelbulten och snurra snurra på vevaxeln tills märkningar stämmer.
Då kollar du så kamaxeln också stämmer vid märkningarna.
Jag skulle tro precis som föregående talare att förgasarfoten som är i gummi om det nu är en sådan har en liten spricka som knappt går att se.
Om biltema säljer sådana blir du inte fattig men om den inte finns där ska du noga undersöka den innan du köper den någon annanstans då den säkerligen kostar över 500 kr.

Hoppas det löser sig för dig!

Alex

5 730 Inlägg
14 juni 2015
På en A-motor sitter det ingen förgasarfot i gummi.
Membranet jag bad TS kolla är gummimembranet i förgasaren, är det trasigt,slitet eller har hoppat loss så lyfter inte trotteln.

Det låter däremot som att det stämmer.

Om kamremmen kuggat kollar du genom att vrida runt motorn tills ettans cylinder är i tändläge och märkningarna på vevaxelns remskiva linjerar med 0-strecket på kamremskåpan.
Sen lossar du kamremskåpan och kollar så märkningarna på dreven stämmer med märkningarna på plasten bakom dreven.

Vad sitter A-motorn i för bil? 240 eller 740?
Sitter fördelaren på topplocket eller i motorblocket?
Brytartändning eller brytarlös tändning?

15 Inlägg
14 juni 2015
Trådstartare
Motorn sitter i en duett. Fördelaren sitter på motorblocket. Vet inte.

5 730 Inlägg
14 juni 2015
Ta loss fördelarlocket och rotorn. Sen sitter det eventuellt en plastkåpa också. Sitter det en brytarspets där i så tar du och kollar brytaravståndet, när brytaren är som mest öppen ska avståndet mellan elektroderna vara 0,4mm.

Sök