3126
Sök

Cheva 350 går varm väldigt fort. Hittar inget fel.. HJÄLP!

212 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#1
Hej. Som sagt min nyrenoverade 350 sitter nu i en Camaro från -83.
Den går nu varm och jag förstår fan inte varför.

Sitter ny termostat i(testat att koka den i gryta och den öppnar). Ny glykol med en kokpunkt på 125 grader celcius.
Kylaren är bilens originalkyl (testat så den släpper igenom vatten). Motorn är en 350 från -75 med vassare kam edelbrockinsug och en holley 650dp. Sitter en malloryfördelare med en pertronix ignitor i (ej vacuumförställning på tändningen).
Tändningen står nu på 8 grader före. Förgasaren är skruvad så den svarar på gas och klarar belastning.
Motorn släpper även den igenom vatten för det var fullt upp till termostaten när jag tog bort den.

Någon idé? Någon? Jag har slut på förslag angående detta sad
Senast redigerat av M-Wetter (17 juni 2015)


512 Inlägg
16 juni 2015
#2
Låter som ej pajjad kylarfläkt-koppling.

Fläktar det över motorn när tempen är över mitten på mätaren?

212 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#3
Oj glömde säga det. Jag kör med en elfläkt som blåser mot motorn. Startar på egen termostat. Får dock dåligt tryck i övre kylslangen. Vad kan det bero på?
Är mest inne på tändningen om det kan vara nå vajsing där? Är 8 grader förtändning rätt?


512 Inlägg
16 juni 2015
#4
M-Wetter skrev:
Oj glömde säga det. Jag kör med en elfläkt som blåser mot motorn. Startar på egen termostat. Får dock dåligt tryck i övre kylslangen. Vad kan det bero på?
Är mest inne på tändningen om det kan vara nå vajsing där? Är 8 grader förtändning rätt?

Är vattenpumpen just?

Går bilen på en snål bränsle-luft blandning så blir motorn riktigt varm snabbt.

212 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#5
Sitter även en ny vattenpump från Anab som styrs av en elmotor. Ska väl köras i samma riktning som vevaxeln eller?


212 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#6
_Thor_ skrev:
M-Wetter skrev:
Oj glömde säga det. Jag kör med en elfläkt som blåser mot motorn. Startar på egen termostat. Får dock dåligt tryck i övre kylslangen. Vad kan det bero på?
Är mest inne på tändningen om det kan vara nå vajsing där? Är 8 grader förtändning rätt?

Är vattenpumpen just?

Går bilen på en snål bränsle-luft blandning så blir motorn riktigt varm snabbt.

Och det kollar jag endast med en bredbandslambda antar jag?


512 Inlägg
16 juni 2015
#7
Det borde synas på tändstiften. Är dem helt rena går motorn snålt.

Är det plast impeller på vattenpumpen?

212 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#8
Det kommer jag faktiskt inte ihåg.


512 Inlägg
16 juni 2015
#9
M-Wetter skrev:
Det kommer jag faktiskt inte ihåg.

Är den tillverkad efter 1990 bör det vara metall. Jag missade att du skrev att den var ny. Annars är gamla vattenpumpar troliga att haverera om det är en plast impeller på dem.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
16 juni 2015
#10
Tändningen på en Small block chevy brukar man ställa på 10 grader,  vattenpumparna har impeller av stål (iaf dom jag har hållt på med).  Känns som att vattenpumpen är kass.
Senast redigerat av B-Body (16 juni 2015)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

212 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#11
Jaha dåsa. smile


212 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#12
Men pumpen är ju som sagt ny och drivs av en elmotor. Låter långsökt enligt mig. Men bra att man får förslag 'tummen upp smile


3 235 Inlägg
17 juni 2015
#13
Går vattenpumpen med konstant hastighet? Jag tänkte att det borde vara högre genomströmning vid belastning än på tomgång.


383 Inlägg
17 juni 2015
#14
Byt till en vanlig vattenpump så är ditt problem löst. Sök lite på amerikanska cheva forum så kommer du få samma svar.

212 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#15
Ja den går med konstant hastighet. Ni tycker alltså att jag borde byta remhjulet så den följer motorns hastighet?
Ja det är väl värt att prova.


6 143 Inlägg
17 juni 2015
#16
Hej!
Det är inte så att kylarens ganglier  är igensatt av skit


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 juni 2015
#17
M-Wetter skrev:
Hej. Som sagt min nyrenoverade 350 sitter nu i en Camaro från -83.
Den går nu varm och jag förstår fan inte varför.

Sitter ny termostat i(testat att koka den i gryta och den öppnar). Ny glykol med en kokpunkt på 125 grader celcius.
Kylaren är bilens originalkyl (testat så den släpper igenom vatten). Motorn är en 350 från -75 med vassare kam edelbrockinsug och en holley 650dp. Sitter en malloryfördelare med en pertronix ignitor i (ej vacuumförställning på tändningen).
Tändningen står nu på 8 grader före. Förgasaren är skruvad så den svarar på gas och klarar belastning.
Motorn släpper även den igenom vatten för det var fullt upp till termostaten när jag tog bort den.

Någon idé? Någon? Jag har slut på förslag angående detta sad

Kastar den ur sig vatten eller går den bara varm? Har du expansionskärl?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 470 Inlägg
17 juni 2015
#18
är det en gen 3 Camaro? Jag har en -88, trångt motorrum i dom,svårt för varmluften att komma ut,min går åxxå varm,spec när ac:en är på,hur många elfläktar har du? jag har två..men har inte kokat på 14 år än
Såg nu att det är en gen 3 du har..
Senast redigerat av zzr94092 (17 juni 2015)

212 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
#19
Jag har en stor enkel elfläkt. Den har tryckt vatten ur expansionskärlet en gång. Det var första testrundan. Sedan har jag aldrig låtit det gå så långt. Han var då uppe på 220 fahrenheit. Hur kollar jag kylarens skick?


212 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
#20
Hmm om man monterar övre kylarlslangen utan termostat (provisoriskt) och lossar den från övre anslutningen på kylaren, så borde man väl kunna se om pumpen snurrar tillräckligt fort för att orka pumpen vatten hela vägen runt? Och dessutom kunna se att den går åt rätt håll? Eller behöver vattnet vara i hög temp för att detta skall fungera?
Tänkte att på så vis så kan man ju utesluta pumpen och elmotorn?
Senast redigerat av M-Wetter (18 juni 2015)



Sök