2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)
Det värmer ett raggarhjärta att du tänker ha rikitga däck på Packarden Har Cadillac samma bultmöster som Packard förresten?
Jodå, riktiga ww diggisar vill jag allt ha, men det måste vara guld i corden för dom däcken är inte ens i närheten av att vara billiga.. Men smakar det så kostar det! Ja, cadillac och packard ska ha samma, 5×5" bult mönster. Har en fin uppsättning liggande då det blev 20tummare på Cadillacen. På Packarden ska det vara 15 och whitewall, så är det
Riktigt kul tråd,va nu lika flitig som vår finska Ford vän,hehe går en Packard häromkring,56 tror ja de va,v8 i den första året,,4d i bruckskick...sprang o köpte en Mercury 55 2d hardtop idag,ska taksänkas....skulle va donator bil,men som tur va så skrotades den aldrig,fattas lite prylar bara,men helt rostfri..sen att den va mkt billig gör ju inget,hehe
Riktigt kul tråd,va nu lika flitig som vår finska Ford vän,hehe går en Packard häromkring,56 tror ja de va,v8 i den första året,,4d i bruckskick...sprang o köpte en Mercury 55 2d hardtop idag,ska taksänkas....skulle va donator bil,men som tur va så skrotades den aldrig,fattas lite prylar bara,men helt rostfri..sen att den va mkt billig gör ju inget,hehe
Vad kul! Jag ska försöka uppdatera så ofta jag kan, men det kommer inte bli en så fin originalrenovering som JohnWayne gör. 55 kom V8an i Packard samtidigt som den nya karossen kom Va torsionsfjädring på dom och på vissa modeller var torsionsfjädringen elektriskt reglerbar så att höjden på bilen kunde ställas från förarplatsen Va coolt med en Mercury 55:a! Blir det projekttråd?
Idag blir det nog svårt att få tid till Packarden. Behöver pyssla om bruksbilen lite. Den bluddrar och vill inte gå bra så jag ska se över tändningen på den. Jävla brytarspetsar... Tänkte köpa en ny HEI fördelare med tändspolen i locket, dom är brytarlösa och kostar som ett ignitor kit. Nån som har provat?
Ska ev. ringa på en uppsättning diagonaler idag. Ligger dock lite långt bort så det hänger på att han går med på bussgods.
Kanske kommer en uppdatering ikväll om allt gått väl
Var väl till och med automatik på elmotorerna på vissa modeller? Nivåreglering på 50-talet, det är respekt det...
Ja, det var nog så det var, men man kunde även justera dem manuellt från förarplats Det är tufft de Jag hoppas på att kunna montera luftfjädring på den här. Men man kunde ju önska att dollarn gick ner/ kronan går upp, innan man lägger en beställning..
Idag blir det nog svårt att få tid till Packarden. Behöver pyssla om bruksbilen lite. Den bluddrar och vill inte gå bra så jag ska se över tändningen på den. Jävla brytarspetsar... Tänkte köpa en ny HEI fördelare med tändspolen i locket, dom är brytarlösa och kostar som ett ignitor kit. Nån som har provat?
Ska ev. ringa på en uppsättning diagonaler idag. Ligger dock lite långt bort så det hänger på att han går med på bussgods.
Kanske kommer en uppdatering ikväll om allt gått väl
Go midda!
Undvik de billigaste HEI-systemen. De är tillverkade i Kina och håller inte måttet, tyvärr
Idag blir det nog svårt att få tid till Packarden. Behöver pyssla om bruksbilen lite. Den bluddrar och vill inte gå bra så jag ska se över tändningen på den. Jävla brytarspetsar... Tänkte köpa en ny HEI fördelare med tändspolen i locket, dom är brytarlösa och kostar som ett ignitor kit. Nån som har provat?
Ska ev. ringa på en uppsättning diagonaler idag. Ligger dock lite långt bort så det hänger på att han går med på bussgods.
Kanske kommer en uppdatering ikväll om allt gått väl
Go midda!
Undvik de billigaste HEI-systemen. De är tillverkade i Kina och håller inte måttet, tyvärr
Jag står över det. Har gått igenom den och beställt en tune up kit till den jag har. Förövrigt så ska jag nog se efter en annan förgasare. Den jag har är en Åderbråck 650 med något special EGR tjafs som funkade så dåligt att Åderbråck slutade tillverka den. Dom ska, enligt olika forum, vara svåra att få dom att gå fint på tomgång och i övergångar. Och anledningen till att tändningen står helt fucked up är då tydligen på grund av att förgasarens lågfart ligger för snålt. Har idag en förtändning på uppåt 28°..
Nån som testa demon förgasarna? Annars skulle jag nog köpa en Rockorkester Q jet, för dom vet jag har en högre kvalitet. Dock har jag inte vågat att pilla så mycket på dom. På Cadillacen behövde jag aldrig pilla på q jeten på 6 år..
Just jävlar, kommer en liten uppdatering angående Packarden imorgon. Pickisen har stulit all tid just nu men imorgon ska jag hämta ut lite grejer till Packarden på OK
Idag blir det nog svårt att få tid till Packarden. Behöver pyssla om bruksbilen lite. Den bluddrar och vill inte gå bra så jag ska se över tändningen på den. Jävla brytarspetsar... Tänkte köpa en ny HEI fördelare med tändspolen i locket, dom är brytarlösa och kostar som ett ignitor kit. Nån som har provat?
Ska ev. ringa på en uppsättning diagonaler idag. Ligger dock lite långt bort så det hänger på att han går med på bussgods.
Kanske kommer en uppdatering ikväll om allt gått väl
Go midda!
Undvik de billigaste HEI-systemen. De är tillverkade i Kina och håller inte måttet, tyvärr
Jag står över det. Har gått igenom den och beställt en tune up kit till den jag har. Förövrigt så ska jag nog se efter en annan förgasare. Den jag har är en Åderbråck 650 med något special EGR tjafs som funkade så dåligt att Åderbråck slutade tillverka den. Dom ska, enligt olika forum, vara svåra att få dom att gå fint på tomgång och i övergångar. Och anledningen till att tändningen står helt fucked up är då tydligen på grund av att förgasarens lågfart ligger för snålt. Har idag en förtändning på uppåt 28°..
Nån som testa demon förgasarna? Annars skulle jag nog köpa en Rockorkester Q jet, för dom vet jag har en högre kvalitet. Dock har jag inte vågat att pilla så mycket på dom. På Cadillacen behövde jag aldrig pilla på q jeten på 6 år..
Har inte så mycket erfarenhet av just förgasare. Hade en Holley 600 vacuum på min Barracuda förut. Holley´s vacuum förgasare är en snik Holley och inget att ha. Däremot Holley´s dubbelpump är kvalitet, men så kostar de också.
Bytte just ut hela tändsystemet på min Barracuda, från att ha haft ett Crane Cam (som borde ha varit bra) till ett Mopar original. Barracudan har aldrig gått så bra som nu
Undvik de billigaste HEI-systemen. De är tillverkade i Kina och håller inte måttet, tyvärr
Jag står över det. Har gått igenom den och beställt en tune up kit till den jag har. Förövrigt så ska jag nog se efter en annan förgasare. Den jag har är en Åderbråck 650 med något special EGR tjafs som funkade så dåligt att Åderbråck slutade tillverka den. Dom ska, enligt olika forum, vara svåra att få dom att gå fint på tomgång och i övergångar. Och anledningen till att tändningen står helt fucked up är då tydligen på grund av att förgasarens lågfart ligger för snålt. Har idag en förtändning på uppåt 28°..
Nån som testa demon förgasarna? Annars skulle jag nog köpa en Rockorkester Q jet, för dom vet jag har en högre kvalitet. Dock har jag inte vågat att pilla så mycket på dom. På Cadillacen behövde jag aldrig pilla på q jeten på 6 år..
Har inte så mycket erfarenhet av just förgasare. Hade en Holley 600 vacuum på min Barracuda förut. Holley´s vacuum förgasare är en snik Holley och inget att ha. Däremot Holley´s dubbelpump är kvalitet, men så kostar de också.
Bytte just ut hela tändsystemet på min Barracuda, från att ha haft ett Crane Cam (som borde ha varit bra) till ett Mopar original. Barracudan har aldrig gått så bra som nu
Ja, originalgrejerna brukar ju hålla också. Därför gör jag ordning orginalfördelarn på min också. Det är därför jag funderar på en Rochester också. Har varit i kontakt med en kille i New Mexico som är expert på att trimma cadillac 472/500/425. Han sa att en modifierad original rochester hänger med långt och vid bromsning i bänk så har holley och liknande gett några hästar mer, men däremot dragit ungefär en liter mer. Men då är det ju lite mer slagvolym i en caddy än i en startmotor (350).. Men en holley skulle nog fungera i min applikation tillsvidare.
Jag står över det. Har gått igenom den och beställt en tune up kit till den jag har. Förövrigt så ska jag nog se efter en annan förgasare. Den jag har är en Åderbråck 650 med något special EGR tjafs som funkade så dåligt att Åderbråck slutade tillverka den. Dom ska, enligt olika forum, vara svåra att få dom att gå fint på tomgång och i övergångar. Och anledningen till att tändningen står helt fucked up är då tydligen på grund av att förgasarens lågfart ligger för snålt. Har idag en förtändning på uppåt 28°..
Nån som testa demon förgasarna? Annars skulle jag nog köpa en Rockorkester Q jet, för dom vet jag har en högre kvalitet. Dock har jag inte vågat att pilla så mycket på dom. På Cadillacen behövde jag aldrig pilla på q jeten på 6 år..
Har inte så mycket erfarenhet av just förgasare. Hade en Holley 600 vacuum på min Barracuda förut. Holley´s vacuum förgasare är en snik Holley och inget att ha. Däremot Holley´s dubbelpump är kvalitet, men så kostar de också.
Bytte just ut hela tändsystemet på min Barracuda, från att ha haft ett Crane Cam (som borde ha varit bra) till ett Mopar original. Barracudan har aldrig gått så bra som nu
Ja, originalgrejerna brukar ju hålla också. Därför gör jag ordning orginalfördelarn på min också. Det är därför jag funderar på en Rochester också. Har varit i kontakt med en kille i New Mexico som är expert på att trimma cadillac 472/500/425. Han sa att en modifierad original rochester hänger med långt och vid bromsning i bänk så har holley och liknande gett några hästar mer, men däremot dragit ungefär en liter mer. Men då är det ju lite mer slagvolym i en caddy än i en startmotor (350).. Men en holley skulle nog fungera i min applikation tillsvidare.
Kan tänkas, Holley har väl aldrig varit kända för att va snåla
Har varit stiltje på logen i några dagar. Men ikväll kom jag ut en liten stund i allafall
Ett paket kom i fredags:
Rev ut dom gamla filtarna som iof var ganska fina. Skitiga men fina. Dock fanns det bara till framsoffan.
Soffan var hel och fin men aningen solblekt. Några fläckar fanns givetvis också, men det ser värre ut på mina suddiga mobilbilder än vad det gör i verkligheten.
Och i med dom nya filtarna! Jag är väldigt nöjd Har alltid haft ett gott öga till mexarfiltar
Och så en bild på den lilla motorn i åket.
I övrigt så skall jag på jobbet imorgon snickra ihop ett fäste till vargvisslan. Sen ska ett trepack extramätare in. Ett sånt där Universal med dåligt krom och amp, oljetryck och temp mätare i. Amperemätaren kommer nog mest att sitta där som picken på påven för jag gillar inte att leda generatorns ström genom en mätare. Hade det varit en induktiv mätare så hade det vart okej, men dom kostar lite väl mycket och så intresserad av hur mycket ström generatorn producerar är jag då inte. Men temp och oljetryck är lite mer väsentligt tycker jag Ska förbereda bilen inför PBM nästa helg ifall bilen jag ska åka med i inte klarar SBP:s nitiska kontrollanter
Inte illa ,meka både hemma o på jobbet,:)de fästet blev ju riktigt bra.....nu ska ja ner o röja i garaget så man snart kan börja me Mercuryn,ska fota idag..
Inte illa ,meka både hemma o på jobbet,:)de fästet blev ju riktigt bra.....nu ska ja ner o röja i garaget så man snart kan börja me Mercuryn,ska fota idag..
Tack tack! Det gör du rätt i. Det projektet ska jag följa!