ChrisO skrev:
tackar för bra tips. speciellt ang lacken med. hade ju aldrig köpt en sådan "ny" bil som redan hade fått problem med blåsor/rost. nja. coils och sånt blir de nog garanterat inte om man köper r-linemodellen

.OM de blir focusen så är de ju nästan billigare och köpa en 2.0 115 hk och sen sätta i en kcrbox och få ut samma som den den större motorn. ang det med egr:en. är det inget man kan ta bort/plugga om den skulle gå sönder? eller boxen kanske får frispel?
hehe coils kan man sätta på allt.. fast han är inte riktigt klok å andra sidan

fokusen och passaten tillhör inte samma liga så svårt att jämföra dom. mondeon är nog den man ska jämföra med en passat.
skulle inte montera någon box i någon bil. inge bra med dessa boxar utan gör en riktig programering av original boxen i stället..
egr går att plugga och boxen får tokspel. men bara att programera bort.
polarn som håller på med optimering av bilar har brickor och programvara för att lösa problemet.. även partikelfilter off blir mycket trevligare bilar efteråt

passatens motor och låda verkar ok dom verkar gå iallfall 30-40K utan problem efter det så blir det väll lite små strul men inga stora fel svänghjul koppling och sånna saker brukar ge sig
men så är det på alla bilar med dubbelmassesvänghjul.
själv hatar jag passater men anser att dom iallfall spelar i en annan liga än fokusen och derför är en bättre bil.
men passaten är väll ingen bil man ska meka med själv. tex måste man ha dator för att byta bak bromskossar osv.
väldigt ofta får man riva ner hela framvagnsbryggan. sist skulle jag byta 2länkarmar den vänstra gick skit bra men den högra så var det bara att släppa ner hela framvagnen

nu har jag gjort det så många gånger att det inte är ett jätte problem men inget man gör på uppfarten direkt