Köpråd Ford focus 2.0 tdic 115/140 eller Vw passat 2.0 4motion tdi r-line dsg 140/170?

ChrisO
21 juni 2015 · 447 Inlägg

Tjenare.

Har planer på att sälja av min volvo och äntligen köpa min första "nya" bil i höst. årsmodellerna jag har funderat på är en focus 2012-2013 eller en passat 2010-2011 då denna är lite dyrare i inköp.budgeten kommer ligga på ca 140 000 kr. vad är det för skillnad på motorn i focusen på 2.0 115 och 140 hk? är de bara mjukvaran?  samma fråga gäller även passaten. kommer även bli automatare i så fall. har läst litegrann om att dsglådorna krånglar? vad jag har fattat det som så sitter det dsg6 som ska vara lite bättre till 140/170 hk i passaten? har även förstått att passaten lider av galvblåsor, är detta nått som går på garanti/försäkring när det är en såpass "ny" bil eller hur funkar de om de skulle behövas lackas om? tänkte jag skulle försöka prata lite med toveksbil här i borås och höra med dom lite med. men hur är dessa och serva?dyra med kamremsbyten m.m? ös på med tips bara. hur länge bör man stämpla i boken innan det blir "onödigt"? då jag grejar mycket själv. har även kikat lite på passat på blocket och gått ca 10-12000 mil dom man kollat på. får ju dock en nyare focus för dom pengarna som har gått betydligen mindre men passaten verkar ha ett bra andrahandsvärde?

Senast redigerat av ChrisO (21 juni 2015)

xXSammy
21 juni 2015 · 6 585 Inlägg

Jag ser ingen mekanisk skillnad eller olika arbetsbeskrivningar mellan 115hk och 140hk motorn i Focusen, så nog är det bara programvaran som skiljer sig.

Kamremmen har en intervall på 20.000 mil/10år och växellådsoljan i Powershift på 6000mil/3år. Det går att göra själv hemma men det är inte bara att tappa ur oljan, byta filter och fylla på igen.. För de ska tömmas ur ännu en gång ur en annan plugg och fyllas på ytterligare. wink Service på verkstad? Tja, nog kan man ju köra på tills första kamremsbytet iallafall.. Du får trots allt 1 års fri assistans utan miltal eller årsmodell begränsning. (Ja, servar du en Fiesta ifrån 78 som gått 70.000 mil så får du ändå fri bärgning)

Tror en vanlig års service med assistans och kupéfilter går omkring 2500kr.
Och eftersom Focusen har sämre andrahandsvärde så får du ju mer bil för pengarna. wink

Senast redigerat av Malheus (21 juni 2015)

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2015 · 13 776 Inlägg

lacken på vw går sällan/aldrig på garantin tyvärr..

tror motorn är mycket bättre i vw men samtidigt har man den där egr kylaren som ALLTID strular.
bara i delar är det 5000kr för egr kylaren +montering
men passaten är garanterat en bättre bil att köra.

dom är riktigt trevliga med dsg polarn har en 2012 4motionen   man åker ruskigt bra idom..  men ett tips montera INTE coils om det är sportchassit bilen blir låg så inåthelvete fast allt är höjt max.. trångt med 20" då smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ChrisO
21 juni 2015 · 447 Inlägg

tackar för bra tips. speciellt ang lacken med. hade ju aldrig köpt en sådan "ny" bil som redan hade fått problem med blåsor/rost.  nja. coils och sånt blir de nog garanterat inte om man köper r-linemodellen smile.OM de blir focusen så är de ju nästan billigare och köpa en 2.0 115 hk och sen sätta i en kcrbox och få ut samma som den den större motorn. ang det med egr:en. är det inget man kan ta bort/plugga om den skulle gå sönder? eller boxen kanske får frispel?

Senast redigerat av ChrisO (21 juni 2015)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2015 · 13 776 Inlägg

ChrisO skrev:
tackar för bra tips. speciellt ang lacken med. hade ju aldrig köpt en sådan "ny" bil som redan hade fått problem med blåsor/rost.  nja. coils och sånt blir de nog garanterat inte om man köper r-linemodellen smile.OM de blir focusen så är de ju nästan billigare och köpa en 2.0 115 hk och sen sätta i en kcrbox och få ut samma som den den större motorn. ang det med egr:en. är det inget man kan ta bort/plugga om den skulle gå sönder? eller boxen kanske får frispel?

hehe coils kan man sätta på allt.. fast han är inte riktigt klok å andra sidan smile

fokusen och passaten tillhör inte samma liga så svårt att jämföra dom. mondeon är nog den man ska jämföra med en passat.


skulle inte montera någon box i någon bil.  inge bra med dessa boxar utan gör en riktig programering av original boxen i stället..


egr går att plugga och boxen får tokspel. men bara att programera bort.

polarn som håller på med optimering av bilar har brickor och programvara för att lösa problemet.. även partikelfilter off  blir mycket trevligare bilar efteråt smile    passatens motor och låda verkar ok  dom verkar gå iallfall 30-40K utan problem efter det så blir det väll lite små strul men inga stora fel svänghjul koppling och sånna saker brukar ge sig
men så är det på alla bilar med dubbelmassesvänghjul.


själv hatar jag passater men anser att dom iallfall spelar i en annan liga än fokusen och derför är en bättre bil.

men passaten är väll ingen bil man ska meka med själv.  tex måste man ha dator för att byta bak bromskossar osv.
väldigt ofta får man riva ner hela framvagnsbryggan. sist skulle jag byta 2länkarmar den vänstra gick skit bra men den högra så var det bara att släppa ner hela framvagnen smile   nu har jag gjort det så många gånger att det inte är ett jätte problem men inget man gör på uppfarten direkt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ChrisO
21 juni 2015 · 447 Inlägg

åh fan. nja har väl sneglat lite på mondeo med faktiskt.  men vet inte hur dom "äldre" -10 är. då den nya inte fick så bra recensioner faktiskt. dock är den ju inte aktuell den nyaste men ändå. funderar också på en mondeo 2.0 tdic i så fall

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2015 · 13 776 Inlägg

skulle jag välja något annat än en volvo med d5 maskin skulle jag välja audi a4 2.0tdi Quattro.  jävligt trevliga bilar man åker RIKTIGT bra och trivsamma och snygga bilar. 
även om man får välja lite äldre mot forden och passaten.

har jhu förmånen att jag får provåka mycket olika bilar som polarn optimerat och man åker äkligt bra i dom.. favoriten är dock A3.  men gillar små bilar också så säkert derför

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
21 juni 2015 · 2 973 Inlägg

Som fd Audi/VW-frälst (i viss mån fortfarande) kan jag när jag är inne på tredje Forden (En Focus 2.0TDCI, en Mondeo 2.0TDCI och nu en 1.6TDCI) mena att man får väldigt mycket mer bil för samma peng jämfört med AUDI/VW. Eller väldigt mkt nyare/färre mil.
Hittills var de enda problemen att Focusen "käkade" hjullager fram - samma chassi som Volvo V50 och det är tydligen vanligt på alla dessa.
Mina båda Mondeo (en -10 och nu en -14) har skött sig exemplariskt utan några problem. (Den äldre hade backsensorer som ibland pep konstant när det var snö ute - frispel av kyla eller frost/snö på sensorn kanske, men det lagade sig själv när den fick stå i garaget en natt)

Sen tycker jag personligen att Mondeo Mk4 (2007-2014) är snyggare än motsvarande Passater. Den nya Passaten är dock riktigt snygg - men det är ju den nya Mondeon med. smile
Mondeon är ganska mkt större i bagaget och baksätet än "gamla" Passaten också.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
ChrisO
21 juni 2015 · 447 Inlägg

tack för mycket bra tips. har kikat på audi a4 2.0 tdi quattro. dock är det alldeles för hög månadskostnad på en sån. samt att servicen (iaf kamremsbyte) är riktigt dyrt. och även försäkringen är 200-250 kr högre i månaden. annars hade jag aldrig tvekat. mycket fina bilar även om dom är lite äldre.

Matteeee: du som har både mondeo och focus (eller haft båda). hur tyckte du mondeon va jämfört mot focusen? om man inte tänker på storleksmässigt då. är de stor skillnad i effekt med en 2.0 115 resp 140 i en focus / mondeo? måste ju satsa på 2.0 om man ska ha automatare

xXSammy
21 juni 2015 · 6 585 Inlägg

matteeee skrev:
Som fd Audi/VW-frälst (i viss mån fortfarande) kan jag när jag är inne på tredje Forden (En Focus 2.0TDCI, en Mondeo 2.0TDCI och nu en 1.6TDCI) mena att man får väldigt mycket mer bil för samma peng jämfört med AUDI/VW. Eller väldigt mkt nyare/färre mil.
Hittills var de enda problemen att Focusen "käkade" hjullager fram - samma chassi som Volvo V50 och det är tydligen vanligt på alla dessa.
Mina båda Mondeo (en -10 och nu en -14) har skött sig exemplariskt utan några problem. (Den äldre hade backsensorer som ibland pep konstant när det var snö ute - frispel av kyla eller frost/snö på sensorn kanske, men det lagade sig själv när den fick stå i garaget en natt)

Sen tycker jag personligen att Mondeo Mk4 (2007-2014) är snyggare än motsvarande Passater. Den nya Passaten är dock riktigt snygg - men det är ju den nya Mondeon med. smile
Mondeon är ganska mkt större i bagaget och baksätet än "gamla" Passaten också.

Focus 2005-2011 hade problem med hjullagrerna fram.. De lever ca 10.000 mil i snitt.
Focusarna efter de har inte haft några större problem chassimässigt.. Tror enstaka stötdämpare bak har gått åt samt K-stagen fram.

Annars är de lugnt. smile

De/Dem
matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 juni 2015 · 2 973 Inlägg

ChrisO skrev:
tack för mycket bra tips. har kikat på audi a4 2.0 tdi quattro. dock är det alldeles för hög månadskostnad på en sån. samt att servicen (iaf kamremsbyte) är riktigt dyrt. och även försäkringen är 200-250 kr högre i månaden. annars hade jag aldrig tvekat. mycket fina bilar även om dom är lite äldre.

Matteeee: du som har både mondeo och focus (eller haft båda). hur tyckte du mondeon va jämfört mot focusen? om man inte tänker på storleksmässigt då. är de stor skillnad i effekt med en 2.0 115 resp 140 i en focus / mondeo? måste ju satsa på 2.0 om man ska ha automatare

Min Focus var en 2.0 136hk import utan DPF. Pigg som tusan, riktigt rolig att gasa med. Sjukt dyr i skatt dock (över 6k), pga saknat DPF såklart.
Min första Mondeo var en 2.0 115hk, trött men ok vrid, men då på gränsen till vad jag kunde tolerera i "slöhet". Efter nåt år med den vande man sig, och byte till en (nyare) 1.6 115hk kändes rätt ok. Den är lite klenare i vridet och ännu slöare (men betydligt billigare (skiljer ca 2600) skatt och evt lite snålare)
Ska du ha automat och därmed 2.0 tycker jag du ska leta efter 140hk. Provkörde en sån innan jag slog till på den första 115hk jag köpte (mil/skick/pris/tillfälle avgjorde till den slöares fördel) och 140hk är trevligare på alla sätt,  men speciellt om du kommer dra tyngre släp/husvagn/hästsläp etc.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 juni 2015 · 2 973 Inlägg

Malheus skrev:

matteeee skrev:
Som fd Audi/VW-frälst (i viss mån fortfarande) kan jag när jag är inne på tredje Forden (En Focus 2.0TDCI, en Mondeo 2.0TDCI och nu en 1.6TDCI) mena att man får väldigt mycket mer bil för samma peng jämfört med AUDI/VW. Eller väldigt mkt nyare/färre mil.
Hittills var de enda problemen att Focusen "käkade" hjullager fram - samma chassi som Volvo V50 och det är tydligen vanligt på alla dessa.
Mina båda Mondeo (en -10 och nu en -14) har skött sig exemplariskt utan några problem. (Den äldre hade backsensorer som ibland pep konstant när det var snö ute - frispel av kyla eller frost/snö på sensorn kanske, men det lagade sig själv när den fick stå i garaget en natt)

Sen tycker jag personligen att Mondeo Mk4 (2007-2014) är snyggare än motsvarande Passater. Den nya Passaten är dock riktigt snygg - men det är ju den nya Mondeon med. smile
Mondeon är ganska mkt större i bagaget och baksätet än "gamla" Passaten också.

Focus 2005-2011 hade problem med hjullagrerna fram.. De lever ca 10.000 mil i snitt.
Focusarna efter de har inte haft några större problem chassimässigt.. Tror enstaka stötdämpare bak har gått åt samt K-stagen fram.

Annars är de lugnt. smile

Ja, min Focus var en 2005a (nya karossen som kom då), hade gått 14k mil när jag köpte den (ovetandes om hur många ggr hjullagerna bytts tills dess) och fick byta 2 ggr innan 22k mil.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang