3316
Sök

Th400 växlar inte.

212 Inlägg
24 juni 2015
Trådstartare
#1
Har sökt lite på forumet men hittar ingen gammal tråd trots det "vanliga" symptomen.
Det är så att min th400 som sitter bakom en 350 i en camaro -83, inte vill växla. Inte ens i manuellt läge: 1->2->D.
Går endast köra på 1an och Backen.
Oljenivån är korrekt, vilket ju är det vanligaste felet på dom.

Vad är nästa steg att felsöka?


311 Inlägg
24 juni 2015
#2
Oljan gammal? Bytt olja och filter? Skulle börjat med det.


212 Inlägg
24 juni 2015
Trådstartare
#3
Ny olja. Nytt filter. Nytt oljekyl. Nya slangar till kyl.


212 Inlägg
28 juni 2015
Trådstartare
#4
Har varit nere i garaget idag och kollat lite på det. Dragit vakuumslang från insuget till modulatorn på lådan. Fortfarande inget lyckat resultat. Nån som kan svara på hur viktigt det är med exakt rätt mängd olja i lådan? Vad händer vid för mycket resp. för lite i? Jag tycker det är rätt mängd olja i nu men det man ju soffa nån deciliter eller så.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 juni 2015
#5
M-Wetter skrev:
Har varit nere i garaget idag och kollat lite på det. Dragit vakuumslang från insuget till modulatorn på lådan. Fortfarande inget lyckat resultat. Nån som kan svara på hur viktigt det är med exakt rätt mängd olja i lådan? Vad händer vid för mycket resp. för lite i? Jag tycker det är rätt mängd olja i nu men det man ju soffa nån deciliter eller så.

Du har kollat oljan med motorn igång och ha dragit genom växlarna P-R-N-D-2-1 och tillbaks till P? Då drar man upp oljestickan och kollar. Orsaken kan vara att lamellerna är slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

212 Inlägg
28 juni 2015
Trådstartare
#6
Ja jag har kört igenom den proceduren. Hur vet man om lamellerna är slut? Borde inte oljan lukta gammal bränd koppling då? Nåt man löser själv eller? Bytet menar jag.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 juni 2015
#7
M-Wetter skrev:
Ja jag har kört igenom den proceduren. Hur vet man om lamellerna är slut? Borde inte oljan lukta gammal bränd koppling då? Nåt man löser själv eller? Bytet menar jag.

Jo, oljan brukar bli missfärgad och lukta. Antingen kan man renovera en automatlåda eller inte. Kan man inte det så tycker jag inte att man ger sig på det själv.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

212 Inlägg
28 juni 2015
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
M-Wetter skrev:
Ja jag har kört igenom den proceduren. Hur vet man om lamellerna är slut? Borde inte oljan lukta gammal bränd koppling då? Nåt man löser själv eller? Bytet menar jag.

Jo, oljan brukar bli missfärgad och lukta. Antingen kan man renovera en automatlåda eller inte. Kan man inte det så tycker jag inte att man ger sig på det själv.

/Benny

Men skruvvana har jag. Bara aldrig renoverat låda innan. Men vafan nån gång är ju alltid den första aight? wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
29 juni 2015
#9
M-Wetter skrev:
Vettemannen skrev:
M-Wetter skrev:
Ja jag har kört igenom den proceduren. Hur vet man om lamellerna är slut? Borde inte oljan lukta gammal bränd koppling då? Nåt man löser själv eller? Bytet menar jag.

Jo, oljan brukar bli missfärgad och lukta. Antingen kan man renovera en automatlåda eller inte. Kan man inte det så tycker jag inte att man ger sig på det själv.

/Benny

Men skruvvana har jag. Bara aldrig renoverat låda innan. Men vafan nån gång är ju alltid den första aight? wink

En automatlåda är lite mer komplicerad än en manuell låda.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

212 Inlägg
29 juni 2015
Trådstartare
#10
Har vart och kikat lite mer på maskinen nu. Fick fylla på lite olja märkte jag. Men nu så när man tex står på "P och lägger i "R" så slår den i växeln, ganska så våldsamt. Knappt att bromsarna orkar hålla bilen stilla. Normalt? Sen så kollade jag även skicket på oljan. Ingen bränd lukt eller missfärgning alls. Finns det mer grejer man kan testa innan man river lådan?
Senast redigerat av M-Wetter (29 juni 2015)


212 Inlägg
30 juni 2015
Trådstartare
#11
Spelar det någon roll om den elektroniska kickdownkontakten är inkopplad eller inte?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 juni 2015
#12
M-Wetter skrev:
Har vart och kikat lite mer på maskinen nu. Fick fylla på lite olja märkte jag. Men nu så när man tex står på "P och lägger i "R" så slår den i växeln, ganska så våldsamt. Knappt att bromsarna orkar hålla bilen stilla. Normalt? Sen så kollade jag även skicket på oljan. Ingen bränd lukt eller missfärgning alls. Finns det mer grejer man kan testa innan man river lådan?

Jag vet väldigt lite om TH-lådor och hoppas att det kommer in nån i tråden med mer kunskap. Jo, är filterbyte gjort nån gång?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

212 Inlägg
30 juni 2015
Trådstartare
#13
Olja och filter är nyligen bytt.


1 711 Inlägg
30 juni 2015
#14
Halloj! Testa ring Bengt wittander på competition cars i lund, han är en guru på växellådor!! :-)
och det låter som lådan får renoveras, men jag hade ringt o pratat med han


212 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
#15
En av kulorna I ventilhuset satt på fel plats. Den som är fel skall sitta på Intermediate Servo. Kan detta lilla fel orsaka så möe jävelskap tro?



Sök