Acobra skrev:
torsen skrev:
Då kan du göra som jag gjorde, nämligen byta (Edsby) vipporten mot slagportar(dörrar).
Härigenom ökade jag fria porthöjden från 190 till 210 (näääästan) cm.
Hade nog varit ett alternativ om jag hade haft ett eget garage. som det är nu så är jag osäker på ifall jag får byta dörr.
Evildan skrev:
Det är främst dom äldre varianterna i e36 e34 som lämnar en del att önska av funktion och tillförlitlighet
Är inte så insatt i vilka årsmodeller som de är 34/36or men det är tidigare än 92or eller tänker jag fel då?
Då vet jag att jag inte borde oroa mej mer än vad jag gjorde med bytet till min nuvarande bil avseende 4hjulsdriften
Får ge mej iväg och provköra några nu bara
Skulle ni rekommendera 25 eller 30 modellerna? eller är det inte så stor skillnad mellan dom?
Bränsleförbrukningen är inget jag tänkte räkna med denna omgången jag köper bil då nuvarande inte är direkt bränsle snål men otroligt kul att köra
vill gärna ha en bil som jag inte behöver växla ner till 3an i uppförsbackar och vid omkörningar
E36 tillverkades mellan 1991 och 2000 medan E34 gjordes mellan 1988 och 1996, suveräna modeller om man hittar ett friskt exemplar men E9x befinner sig med ålderns rätt ett antal steg högre upp på evolutionsstegen.
Nu när systemet har funnits i drygt ett decennium tycker jag att xDrive har visat sig tillförlitligt och din sökning är korrekt det finns inte några direkta sjukdomar att hitta. Några enstaka exemplar har råkat ut för en trasig ställmotor, en komponent som reglerar vart kraften skall gå, men då talar vi om en två eller tre fall på tio år i Sverige vad jag hittat. Att fördelningslådan ger upp är lite vanligare men det är inte ett problem som berör BMW specifikt utan nästan alla fyrhjulsdrivna bilar, det är mycket viktigt att alla hjul har samma omkrets nästan oavsett märke eller system annars tar drivlinan stryk.
På en xDrive har man fördelen att det märks av nästan omgående om man är uppmärksam, bilen kommer att bete sig knepigt och det kan t.ex upplevas som om bilen 'knyter' sig i skarpa svängar eller i rondeller, rycker vid gaspådrag eller växling eller i mer extrema fall att antispinn går in och reglerar trots att inga hjul spinner. Men det finns gott om bilägare som inte är intresserade av sin bil och som inte noterar de symptomen och förr eller senare har någon komponent tagit permanent skada, ofta fördelningslådan.
Om du monterar däck med samma rullomkrets (eller med en omkrets inom toleransen rättare sagt) så försvinner symptomen direkt om skadan inte blivit för stor, därför kan det vara lite lurigt att upptäcka. Men ett tips jag har när du skall provköra är att köra i promenadfart på en parkeringsplats och ge gas lite mjukt, svänga och sedan koppla ur och lyssna uppmärksamt. Det är mekaniska komponenter så knäpptyst är det aldrig men ett ljud som påminner om när du slår näven i en tom soptunna av plast,
ett ihåligt 'ka-klonk' eventuellt tillsammans med en diskret ryck (mer som om något tar emot lätt), i den situationen verkar vara kopplat till en dålig fördelningslåda.
I övrigt kan jag bara rekommendera modellen och systemet, jag har kört en X3 E83 i över 10.000mil tidigare och letade för drygt ett år sedan efter en E91 vilket i juli 2014 ledde till köpet av en 325xi som är trevlig på alla sätt och vis. Den lilla sexan räcker gott och upplevs aldrig som trött men har en tillbakalutad karaktär, nästa steg uppåt upplevs som lite vassare och mer vaken.
Lycka till med köpet!