3092
Sök

Köpråd BMW Xi

62 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#1
Halloj

går i tankarna på ifall jag skulle byta till en större bil (bagage iafall) och har fastnat lite för BMW 325/530 Xi runt -06/07. Min nuvarande bil är en Mitsu Lancer Ralliart så blir ett nerbyte motormässigt men förhoppningsvis ett uppbyte på komfort sidan smile

liknande dessa bilar.

http://www.blocket.se/varmland/BMW_325_ … =8&w=2

http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … =8&w=3

Det jag funderar på är hur bra deras 4krafs är och lite bra att veta i allmänhet.

Tar gärna emot förslag på andra märken och modeller med 4krafs. Har dock valt bort audi för dom tilltalar mej inte utseende mässigt.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.

7 441 Inlägg
3 juli 2015
#2
Acobra skrev:
Det jag funderar på är hur bra deras 4krafs är och lite bra att veta i allmänhet.

BMW´s 4x4 är väl inte sämre än de flesta andra SUV´ars 4x4.
De enda SUV´ar som inte har fungerande 4x4 är Lexus och nya Volvo XC90.
Mecedes intar en mellanklass med sin GLK.
Med mellanklass menar jag mellan SUV´ar och Land Rover Defender, Lada Niva, Suzuki Grand Vitara m fl "riktiga 4x4".
Jeep Wrangler är livsfarliga på halt väglag. Frågan är vad som är värst - köra med enbart bakhjulsdrift eller med låst 4x4 mellan axlarna?roll

3 354 Inlägg
3 juli 2015
#3
torsen skrev:
De enda SUV´ar som inte har fungerande 4x4 är Lexus och nya Volvo XC90.
:

Jag gissar att du mena att nya xc90 kör med eldrift för att få "4x4". Då kan jag säga så länge man inte väljer hybridversionen så har fortfarande den haldex som innan och ingen elmotor som hos lexus

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

62 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#4
torsen skrev:
BMW´s 4x4 är väl inte sämre än de flesta andra SUV´ars 4x4.

Är det jag vill veta, ifall det har vart mycket strul med deras system. Har suttit och försökt få fram lite om det men har inte lyckats hitta mer än att den verkar ge mer kraft bak än fram till skillnad från de andra mer vanliga bilarna som har tvärtom.

torsen skrev:
Frågan är vad som är värst - köra med enbart bakhjulsdrift eller med låst 4x4 mellan axlarna?

Min nuvarande bil har ju 50:50 konstant är bland det bästa jag kört vintertid faktiskt smile dock så låser den och låser upp fram och bakaxel av sej själv.

torsen skrev:
Med mellanklass menar jag mellan SUV´ar

Har funderat lite på SUVar också men har kommit fram till att de som varit av intresse har varit för höga för min garageport tongue

Seth skrev:
så länge man inte väljer hybridversionen så har fortfarande den haldex som innan och ingen elmotor som hos lexus

Att använda elmotor för 4hjulsdriften är ju bara fusk wink

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.

3 354 Inlägg
3 juli 2015
#5
Acobra skrev:
Seth skrev:
så länge man inte väljer hybridversionen så har fortfarande den haldex som innan och ingen elmotor som hos lexus

Att använda elmotor för 4hjulsdriften är ju bara fusk wink

jo fast iaf i volvons fall e det förståeligt pga av att batteriet tar upp kardantunneln etc

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
4 juli 2015
#6
Byts lite fördelningslådor på nyare BMW X-drive men troligtvis inte vanligare än på nån annan bil, stöter själv mest på lite nyare runt -10 och framåt så de något äldre kan jag inte svara på.

- Time Attack -

Evildan
4 juli 2015
#7
Det är främst dom äldre varianterna i e36 e34 som lämnar en del att önska av funktion och tillförlitlighet, säkerligen för att dom bilarna hamnat i en prisklass så kepsgossarna fåt tag på dom och sladdar skiten ur dom vintertid.


X-drive av modernt snitt oavsett variant förefaller vara pålitligt och välfungerande enligt väl initierade skribenter på forumet i dylika trådar.

Däremot vill jag opponera mig gentemot att 4wd i RX400h/450h inte skulle fungera bra.
Det är inte någon terrängbil då det är en SUV för huvudsakligen stadsbruk likt X5 X3 XC90 mfl och inte ett terränggående fordon likt Niva för tillfällig transport på asfalt.


En separat motor i detta fall en elmotor är i mitt tycke en smart väg att gå då det utelämnar en mängd inte ofta krånglande detaljer såsom fördelningslåda, vinkelväxlar, viscokoppling, kardan med knutkors osv till förmån för en enkel pålitlig elmotor kopplad direkt till bakhjulen.

Systemet förefaller fungera väl.
https://www.youtube.com/watch?v=_4XjZMM8uL8
Senast redigerat av Evildan (4 juli 2015)

7 441 Inlägg
4 juli 2015
#8
Acobra skrev:
Har funderat lite på SUVar också men har kommit fram till att de som varit av intresse har varit för höga för min garageport tongue

Då kan du göra som jag gjorde, nämligen byta (Edsby) vipporten mot slagportar(dörrar).
Härigenom ökade jag fria porthöjden från 190 till 210 (näääästan) cm.
Rotavdrag halverar monteringskostnaden.
smile

62 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#9
torsen skrev:
Då kan du göra som jag gjorde, nämligen byta (Edsby) vipporten mot slagportar(dörrar).
Härigenom ökade jag fria porthöjden från 190 till 210 (näääästan) cm.
smile

Hade nog varit ett alternativ om jag hade haft ett eget garage. som det är nu så är jag osäker på ifall jag får byta dörr.

Evildan skrev:
Det är främst dom äldre varianterna i e36 e34 som lämnar en del att önska av funktion och tillförlitlighet

Är inte så insatt i vilka årsmodeller som de är 34/36or men det är tidigare än 92or eller tänker jag fel då?



Då vet jag att jag inte borde oroa mej mer än vad jag gjorde med bytet till min nuvarande bil avseende 4hjulsdriften smile   Får ge mej iväg och provköra några nu bara smile

Skulle ni rekommendera 25 eller 30 modellerna? eller är det inte så stor skillnad mellan dom?
Bränsleförbrukningen är inget jag tänkte räkna med denna omgången jag köper bil då nuvarande inte är direkt bränsle snål men otroligt kul att köra wink
vill gärna ha en bil som jag inte behöver växla ner till 3an i uppförsbackar och vid omkörningar tongue

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juli 2015
#10
Acobra skrev:
torsen skrev:
Då kan du göra som jag gjorde, nämligen byta (Edsby) vipporten mot slagportar(dörrar).
Härigenom ökade jag fria porthöjden från 190 till 210 (näääästan) cm.
smile

Hade nog varit ett alternativ om jag hade haft ett eget garage. som det är nu så är jag osäker på ifall jag får byta dörr.

Evildan skrev:
Det är främst dom äldre varianterna i e36 e34 som lämnar en del att önska av funktion och tillförlitlighet

Är inte så insatt i vilka årsmodeller som de är 34/36or men det är tidigare än 92or eller tänker jag fel då?



Då vet jag att jag inte borde oroa mej mer än vad jag gjorde med bytet till min nuvarande bil avseende 4hjulsdriften smile   Får ge mej iväg och provköra några nu bara smile

Skulle ni rekommendera 25 eller 30 modellerna? eller är det inte så stor skillnad mellan dom?
Bränsleförbrukningen är inget jag tänkte räkna med denna omgången jag köper bil då nuvarande inte är direkt bränsle snål men otroligt kul att köra wink
vill gärna ha en bil som jag inte behöver växla ner till 3an i uppförsbackar och vid omkörningar tongue

E36 tillverkades mellan 1991 och 2000 medan E34 gjordes mellan 1988 och 1996, suveräna modeller om man hittar ett friskt exemplar men E9x befinner sig med ålderns rätt ett antal steg högre upp på evolutionsstegen.

Nu när systemet har funnits i drygt ett decennium tycker jag att xDrive har visat sig tillförlitligt och din sökning är korrekt det finns inte några direkta sjukdomar att hitta. Några enstaka exemplar har råkat ut för en trasig ställmotor, en komponent som reglerar vart kraften skall gå, men då talar vi om en två eller tre fall på tio år i Sverige vad jag hittat. Att fördelningslådan ger upp är lite vanligare men det är inte ett problem som berör BMW specifikt utan nästan alla fyrhjulsdrivna bilar, det är mycket viktigt att alla hjul har samma omkrets nästan oavsett märke eller system annars tar drivlinan stryk.

På en xDrive har man fördelen att det märks av nästan omgående om man är uppmärksam, bilen kommer att bete sig knepigt och det kan t.ex upplevas som om bilen 'knyter' sig i skarpa svängar eller i rondeller, rycker vid gaspådrag eller växling eller i mer extrema fall att antispinn går in och reglerar trots att inga hjul spinner. Men det finns gott om bilägare som inte är intresserade av sin bil och som inte noterar de symptomen och förr eller senare har någon komponent tagit permanent skada, ofta fördelningslådan.

Om du monterar däck med samma rullomkrets (eller med en omkrets inom toleransen rättare sagt) så försvinner symptomen direkt om skadan inte blivit för stor, därför kan det vara lite lurigt att upptäcka. Men ett tips jag har när du skall provköra är att köra i promenadfart på en parkeringsplats och ge gas lite mjukt, svänga och sedan koppla ur och lyssna uppmärksamt. Det är mekaniska komponenter så knäpptyst är det aldrig men ett ljud som påminner om när du slår näven i en tom soptunna av plast, ett ihåligt 'ka-klonk' eventuellt tillsammans med en diskret ryck (mer som om något tar emot lätt), i den situationen verkar vara kopplat till en dålig fördelningslåda.

I övrigt kan jag bara rekommendera modellen och systemet, jag har kört en X3 E83 i över 10.000mil tidigare och letade för drygt ett år sedan efter en E91 vilket i juli 2014 ledde till köpet av en 325xi som är trevlig på alla sätt och vis. Den lilla sexan räcker gott och upplevs aldrig som trött men har en tillbakalutad karaktär, nästa steg uppåt upplevs som lite vassare och mer vaken.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

62 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#11
Tackar smile
Då har jag mer kött på benen när jag åker och kollar på en under nästa vecka.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.

3 120 Inlägg
10 juli 2015
#12
torsen skrev:
Acobra skrev:
Det jag funderar på är hur bra deras 4krafs är och lite bra att veta i allmänhet.

BMW´s 4x4 är väl inte sämre än de flesta andra SUV´ars 4x4.
De enda SUV´ar som inte har fungerande 4x4 är Lexus och nya Volvo XC90.
Mecedes intar en mellanklass med sin GLK.
Med mellanklass menar jag mellan SUV´ar och Land Rover Defender, Lada Niva, Suzuki Grand Vitara m fl "riktiga 4x4".
Jeep Wrangler är livsfarliga på halt väglag. Frågan är vad som är värst - köra med enbart bakhjulsdrift eller med låst 4x4 mellan axlarna?roll

Jag hade gamla generationens XC90 tidigare innan GLKn och kan intyga att det skiljer mil mellan de två systemen. Haldexen gör Volvon i princip framhjulsdriven tills framhjulen har släppt från underlaget medans GLKn med permanent fyrhjulsdrift går som tåget. Nu kör jag inte så mycket i terräng utan sjösätter båten ganska ofta på dåliga ramper.



Sök