Hej alla kunniga!
Hur är det med bromsok på "moderna" bilar, kan man serva dessa eller är det byte som gäller?
Har en Mazda CX-9 där frambromsarna verkar ligga an en aaaning, tillräckligt för att det ska gnissla irriterande när man kör rakt fram (svänger man lite tystnar det). Har kört en hel del grusvägar i regn under sommaren nu och det i kombination med "öppna" 20-tums fälgar vilket ha utlöst detta.
Beläggen ser bra ut, även skivorna - en aaaning till kant ytterst på skivorna men inte så farligt. Jag har plockat av framhjulen och provat att både blåsa rent med tryckluft och försöka spola rent med högtryckstvätten men det hjälper inte.
Har jag hjulet avplockat kan jag höra gnisslet tydligt när jag tar tag i bromsskivan och vrider den men händerna. Och det är inga problem att vida skivan, så hårt ligger inte beläggen an - bara tillräckligt så det ska gnissla när man kör tydligen. Och bromsskivorna blir inte varma heller när man kör, så det är bara nätt och jämnt som det ligger an...
Drabbades av detta på vår förra SUV också (en Toyota RAV4'a) men först efter åtta år och ganska många mil, den här bilen är bara ett par år "gammal" och det känns lite surt att kanske åka på att byta ok, skivor och belägg redan nu (garantin på bilen har löpt ut). Jag misstänker att en Mazdaverkstad bara kommer att säga "byt"....
Tänkte om man kanske skulle prata med en mindre/privat verkstad om dom kan plocka isär ok'en och rengöra samt smörja upp dom. Men går det på en 2011'as Mazda? Och tror ni det är värt pengarna att låta göra detta?
Jag vill inte ge mig på detta själv, har inte kunskaperna till det tycker jag. Är ju vitalt att bromsarna fungerar och att man kan lita på dom :-)
Cheerio!
Rikard
Senast redigerat av rikard454 (4 juli 2015)