3039
Sök

Serva bromsok? (Mazda CX-9, 2011'a)

49 Inlägg
4 juli 2015
Trådstartare
#1
Hej alla kunniga!

Hur är det med bromsok på "moderna" bilar, kan man serva dessa eller är det byte som gäller?

Har en Mazda CX-9 där frambromsarna verkar ligga an en aaaning, tillräckligt för att det ska gnissla irriterande när man kör rakt fram (svänger man lite tystnar det). Har kört en hel del grusvägar i regn under sommaren nu och det i kombination med "öppna" 20-tums fälgar vilket ha utlöst detta.

Beläggen ser bra ut, även skivorna - en aaaning till kant ytterst på skivorna men inte så farligt. Jag har plockat av framhjulen och provat att både blåsa rent med tryckluft och försöka spola rent med högtryckstvätten men det hjälper inte.

Har jag hjulet avplockat kan jag höra gnisslet tydligt när jag tar tag i bromsskivan och vrider den men händerna. Och det är inga problem att vida skivan, så hårt ligger inte beläggen an - bara tillräckligt så det ska gnissla när man kör tydligen. Och bromsskivorna blir inte varma heller när man kör, så det är bara nätt och jämnt som det ligger an...

Drabbades av detta på vår förra SUV också (en Toyota RAV4'a) men först efter åtta år och ganska många mil, den här bilen är bara ett par år "gammal" och det känns lite surt att kanske åka på att byta ok, skivor och belägg redan nu (garantin på bilen har löpt ut). Jag misstänker att en Mazdaverkstad bara kommer att säga "byt"....

Tänkte om man kanske skulle prata med en mindre/privat verkstad om dom kan plocka isär ok'en och rengöra samt smörja upp dom. Men går det på en 2011'as Mazda? Och tror ni det är värt pengarna att låta göra detta?

Jag vill inte ge mig på detta själv, har inte kunskaperna till det tycker jag. Är ju vitalt att bromsarna fungerar och att man kan lita på dom :-)

Cheerio!
Rikard
Senast redigerat av rikard454 (4 juli 2015)


7 454 Inlägg
4 juli 2015
#2
Varför inte själv demontera bromsbeläggen, putsa dem lite, smörja helt tunt med aluminiumpasta och återmontera beläggen.
Vet inte om CX-9`an har glidande bromsok. I s f putsa och smörj glidpinnarna(med specialfett). Defekta dammskydd bytes. Brukar/kan vara dom som släpper in oönskat så att glidpinnarna oxiderar. Och bromsoken inte rör sig som dom ska = risk för anliggande bromsbelägg = gnisslande bromsar.
smile

49 Inlägg
4 juli 2015
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Varför inte själv demontera bromsbeläggen, putsa dem lite, smörja helt tunt med aluminiumpasta och återmontera beläggen.
Vet inte om CX-9`an har glidande bromsok. I s f putsa och smörj glidpinnarna(med specialfett). Defekta dammskydd bytes. Brukar/kan vara dom som släpper in oönskat så att glidpinnarna oxiderar. Och bromsoken inte rör sig som dom ska = risk för anliggande bromsbelägg = gnisslande bromsar.
smile

Intressant "torsen", tack för tipsen! Jag vet inte heller om det är glidande bromsok men det har väl de flesta bilar nuförtiden?

Dessa glidpinnar, är det dessa som killen plockar ut 1:10 till 1:15 in i den här YouTubefilmen?

http://youtu.be/uoK4fY2jrZ0

I så fall fixar jag att plocka ut, rengöra och smörja samt montera tillbaka dom - så pass mycket törs jag ge mig på. Men byta dammskydden, dessa sitter väl inne i "cylindern" till bromskolven så det känns lite mer avancerat för mig...

/Rikard


7 454 Inlägg
5 juli 2015
#4
Stämmer bra det.
Kanske inte behöver nämna det - men glöm inte att torka av skivorna, om du köper nya, med tinner eller aceton.
smile

7 454 Inlägg
5 juli 2015
#5
Ursäkta, :(glömde kommentera, men jag menade de små dammskydden över glidpinnarna.

smile

49 Inlägg
6 juli 2015
Trådstartare
#6
Hej igen alla, har plockat lös vänstra bromsoket och beläggen - OK'et ser bra, kolvarna verkar löpa som de ska samt glidpinnarna ser som nya ut och löpte väldigt mjukt o fint.

Men.... <drum roll> beläggen är väldigt snett slitna. Det på insidan är mer eller mindre slut och det yttre har nog fyra/fem mm kvar. Så troligen beror skrapljudet/gnisslet på snedslitna belägg (det är knäpp tyst när man snurrar skivan med beläggen ute).

Nåväl, rengjorde allt och monterade tillbaka det hela men det gnisslar fortfarande när man kör....

Då är ju frågan om snedslitningen beror på något, blir det raskt knas igen om jag bara byter beläggen månntro? Vad tror ni här, är det en onormal situation att beläggen slits snett så här? Kan det vara något knas med oket?

Jag plockade bara isär ena sidan, den andra har jag inte rört så jag vet inte om de beläggen är snedslitna också (det gnisslar där i alla fall).

Cheerio!
Rikard

PS Det var någon medlem här som tipsade om Eric the car guy's filmer på YouTube, inlägget är borta men tack ändå för det var bra filmsnuttar! Och tack ni andra också än så länge!!


49 Inlägg
8 juli 2015
Trådstartare
#7
rikard454 skrev:
Då är ju frågan om snedslitningen beror på något, blir det raskt knas igen om jag bara byter beläggen månntro? Vad tror ni här, är det en onormal situation att beläggen slits snett så här? Kan det vara något knas med oket?

Liten kommentar bara till mitt eget inlägg, tydligen helt normalt att det inre belägget slits snabbare om man har flytande/glidande bromsok...

/Rikard



Sök